Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    1

Standard Lavt stoffskifte/diabetes?

Kom tilfeldig borti dette forumet og fikk en stigende aha -opplevelse etter hvert som jeg leste. Mange av tretthetssymponene som det skrives om er som en dagbok av mine egne problemer. Har hatt (oppdaget) diabetes siden 1990 og på grunn av sterk insulinresistens er hverdagen min en stadig innsprøyting av insulin. I tillegg har jeg en annen autoimmun sykdom i tarmsystemet. Trettheten har lenge vært en svøpe over livet mitt og jeg sliter også for å gå ned i vekt selv om behovet for akkurat det ikke er dramatisk.
    Etter å ha lest en del innlegg her begynner jeg nå å lure på om mitt tretthetsproblem dreier seg om stoffskiftesykdom. Aldri, aldri har legen min nevnt denne muligheten og jeg har tatt mange blodprøver gjennom årene og jeg selv vet ingenting om stoffskiftesykdommer. Ved en sjekk av mine blodprøver nå ser jeg at jeg har TSH på 5.0 og FT4 på 14.

Har noen synspunkter på det? Er jeg kanskje på sporet av en vei ut av de verste plagene? Har noen forslag på hvem jeg bør kontakte? Please...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Hei Atle og velkommen hit

Jeg tror ikke jeg er den rette til å kommentere prøvene dine, men det får du nok etterhvert gjort av andre her
    Har selv opplevd at legen ikke har tolket stoffskifteprøvene riktig og ble, når jeg bad om det, henvist til indremedisiner som nå har gitt meg større doser med levaxin + liothyronin.
    Har ikke noen god dag så jeg orker ikke skrive så mye nå, men kommer sterkere tilbake.

Hilsen fra Kira

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    61
    Meldinger
    151

Standard

Hei
    Jeg fikk diagnose diabetes 2 i 2000 og hypotyreose i ca 2003 (husker ikke helt )
    Ettersom faren min har operert bort skjoldbruskkjertelen for mange år siden, spurte jeg legen min i ca -92 om jeg kunne ha lavt stoffskifte. Jeg følte meg elendig etter fødselen til sønn nr. 2, men legen sa at de ikke er noen sammenheng mellom høyt og lavt stoffskifte så det var ingen mulighet for at jeg kunne arve det lave st.skifte fra faren min som hadde høyt st.skifte. Hadde jeg blitt testet den gangen og begynt med medisiner da, er det ikke sikker jeg hadde fått dia.2, ikke så tidlig ihvertfall
    Jeg er sikker på at stoffskiftet mitt ble lavt allerede i -92 :(

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    64
    Meldinger
    802

Standard

Du må nesten skrive inn referanseområdene for blodprøvene dine hvis vi skal kunne si noe sikkert. Men jeg tror alle laboratorier i Norge har en lavere grense enn 5 nå, uansett, så du har ganske sikkert for høy TSH - og din FT4 er også lav. Så det er mye som tyder på at du har helt rett i at du har lavt stoffskifte!

Gå til fastlegen din igjen, og be om å få tatt litt flere stoffskifteprøver: TSH, FT4, (F)T3 og anti-TPO. Dersom det er en stund siden du tok disse prøvene er det sannsynlig at du har enda klarere prøveresultater nå. Lykke til videre!

baremei Gjest

Standard

Også må du komme hit med resultatene dine - husk normalområdene også.

Men ja, jeg tror også du kan ha rett. Blodprøvene tyder på det, normalen spriker ikke SÃ… mye fra det ene laboratoriet til den andre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, jeg vet ikke om noe lab i norge som har referanseområde for TSH så høyt som opp til 5.
    Hormonlabben på Aker og i Bergen har ihverfall til 3,6.
    Noen andre har til 3,9 og 4.
    Du kan tipse legen om at han kan sende en blodprøve til hormonlabben (de har egen blodprøverekvisisjon, han har den liggende) med spørsmål om å teste for lavt stofskifte pga. tretthet og andre symptomer.
    Legen får da tilbake et svar tolket av en rådgivende lege.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Hormonlabben på Aker og i Bergen har ihverfall til 3,6.
    Haukeland har nytt utstyr (frå mars 06), så referanseområdet for TSH er no 0,4 - 4,0
    Studine - ferdig skolert

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hoi- Er helt blåst i hue idag, men driver dere og utveksler TSH verdier? På mine prøvesvar skal de hvertfall være 0,2-4,5 for å være innenfor normalen. Og det er drammen sykehus som sjekker de.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ahus hadde også 4,5 innitl de gikk ned til 3,9. Kan se ut som om de bruker 3,5 nå.
    http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... InfoId=526

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  3. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46
  4. Diabetes og stoffskifte
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 4
    Siste melding: 02-09-06, 17:52

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder