Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
10-11-11, 19:50 #1
Min tannlege mener han kan avlaste binyrene mine ved å regulere tenner og kjeve...
Jeg har et inntrykk av at min nye tannlege er svært dyktig, og opptatt av sammenhenger i hele kroppen. Han snakker om nervesystemet, binyrene, "kjemp eller flykt", stress, spenninger.
Han sier han har hjulpet en hel del mennesker som har vært utmattede, eller hatt feks. sosial angst (og sikkert hatt binyretrøbbel!) ved å forbedre tann og kjevestilling.
Min "diagnose" er fortenner oppe som står litt for steilt, altså de må vippes litt utover for å frigjøre mer plass til underkjeven, og overkjeven skal i tillegg utvides med 7 mm. Underkjeven sitter noe langt tilbake og er trang, og skal slippes litt ned og frem (ved bruk av plater eller noe?).
..Så vil tennene etterhvert stå litt spredd, og skal så samles med tannregulering/ streng. Jeg har liten "pusteplass" i svelget, og det føler jeg at jeg kan merke. Har "lufthunger", spesielt ved stress, da blir jeg tørr i munnen, slimhinnene hovner opp og luften får enda mindre plass. Han mener også jeg vil kunne få færre infeksjoner i hals/nese/ører. Har dotter i ørene, mye snørr, alltid sår hals.
Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg skal gjennomføre behandlingen. Den vil koste rundt 90 000, og ta 2-3 år, men jeg skal først få en plate (?) som jeg skal bruke 1 mnd. Den vil vise om jeg kan ha utbytte av behandlingen eller ikke, jeg er spent!
Så til det interessante: hans forklaring (det jeg husker;)) på hvordan dette kan henge sammen med binyrene. Kjeveleddet mitt har for liten plass, endel brusk er slitt bort (et vanlig problem, mange har visst ikke helt utviklet kjeve), og dette gir muskelspenninger. Vevet rundt kjeveledd gir fra seg veldig lite smerte, men selv om vi ikke kjenner så mye kan der såvisst være problemer. Væske strømmer til, det blir inflamasjon, spente muskler. Disse spenningene sprer seg og gir hodepine, stiv nakke, osv. og VIL I TILLEGG AKTIVISERE DET SYMPATISKE NERVESYSTEM! ("Kriseberedskapen i kroppen, binyrer..). Altså kan kjeven direkte påvirke våre hormonproblemer... det høres logisk ut i mine ører, samtidig som jeg vegrer meg for å bruke så mye penger på dette, heeh...
Uansett, dette synes jeg er spennende!
Er det noen andre som har hørt om noe lignende?
-
10-11-11, 20:57 #2
Sv: Min tannlege mener han kan avlaste binyrene mine ved å regulere tenner og kjeve..
Er det Erik Barmann på Voss du snakker om tror jeg han vet hva han snakker om. I motsatt fall ville jeg fått en vurdering hos han før jeg satte igang med denne behandlingen. Det er en svært interessant temaartikkel i siste nummer av helsemagasinet VOF om Erik Barmann som går utradisjonelle veier for å gjøre pasientene friske.
Løp å kjøp - om du ikke allerede har lest det...
H:-)
-
10-11-11, 21:00 #3
Sv: Min tannlege mener han kan avlaste binyrene mine ved å regulere tenner og kjeve..
Hvis det utgjør en så stor forskjell som tannlegen hevder - så har du vel rett på refusjon fra HELFO..
Du kan sjekke denne linken: http://helfo.no/privatperson/dekning.../tannlege.aspx
I noen tilfeller har du rett til å få dekket deler av tannlegeutgiftene dine fra HELFO. Gjelder dette deg?
De fleste må betale utgiftene til tannbehandling selv. Men det finnes unntak.
Hvem kan få støtte?
- Når behovet for tannbehandling skyldes en av flere definerte sykdommer/tilstander/skader, kan det ytes stønad / trygd /støtte fra folketrygden.
- Blant de tilstandene som gir rett til slik stønad / trygd /støtte er
- bittavvik som gir behov for tannregulering (gjelder i hovedsak for barn og ungdom)
- periodontitt (alvorlig tannkjøttsykdom med tannløsning som ytterste konsekvens)
- alvorlig tannslitasje eller syreangrep
- munntørrhet (hyposalivasjon) som har medført økt kariesaktivitet
- ulykke eller yrkesskade (yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden) sjelden medisinsk tilstand (se egen liste over hvilke diagnoser som omfattes)
I veilederen "Folketrygdens stønad til dekning av utgifter til tannbehandling" hos Helse- og omsorgsdepartementet finner du mer utfyllende vilkår og full oversikt over alle tilstandene.
Hvordan få stønad for tannbehandling?
Det er tannlegen som tar stilling til om du har rett på stønad. Be derfor tannlegen vurdere dette. Det er HELFO som utbetaler eventuell stønad.Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
10-11-11, 21:29 #4
rexxy69, takk for tipset! Artikkelen om Barman har jeg lest, og faktisk sendt ham en mail For å høre om hva han synes. Min tannlege holder til ved Forus tann og kjeveklinikk.
Tannlegen virker ganske "bestemt" på at jeg ikke får noe refundert, han er vel vandt med at han tenker litt annerledes enn andre og at det ikke blir så godt mottatt i helsenorge (tannlegens Dag?? ;)), men jeg skal helt klart undersøke og forhøre meg mer, takk for linken Kevlin!
Jeg vil tro min alder er hoverproblemet, er 25.
.. har forresten lest endel på nett, og enkelte tannleger mener problemer i kjeven kan minske blodtilførsel til hjernen, og ikke minst til hypofysen! Spennende...
-
11-11-11, 00:26 #5
Linker til en artikkel om DDS- Dental Distress Syndrome (omfatter stort sett alt av tannproblemer ?), som her kobles til et hav av ulike lidelser, og forfatteren forteller om hvordan disse har forsvunnet med justering av kjeve/tenner (nederst på siden er det pasienthistorier):
http://www.icnr.com/DentalDistressSy...sSyndrome.html
"Minutes after physiologically balanced molar support is provided at the proper vertical the head, shoulder, spine, and pelvic posturization begins normalization.31 The blood flow to the head, hands, and feet doubles and even quadruples when measured volumetrically as well as thermally and colorimetrically.89 Chronic scalp and leg sores of many years duration that have not responded to conventional medical care heal in a matter of a couple of weeks (improved blood supply).10-31 Psoriasis, asthma, constipation, PMS, and numerous etiology unknowns normalize quite routinely, if the disease(s) have not progressed beyond the point of no return.10,88"
"DDS patients complain of headache, dizziness, hearing loss, depression, worrying, nervousness, forgetfulness, suicidal tendencies, insomnia, sinusitis, fatigue, indigestion, constipation, ulcers, dermatitis, allergies, frequent urination, kidney and bladder complications, cold hands and feet, body pains and numbness and a host of sexual failures and gynecological problems. Elimination of the DDS reverses these chronic problems, the body chemistry and blood picture normalize. Even backward students when treated rapidly advance in classroom productivity often becoming honor students.
A growing entourage of health professionals now accept the fact that Dental Distress is the dominant stressor of the body and that a host of medical etiology unknowns will be understood when dental and medical researchers unite"
-
11-11-11, 01:12 #6
Hej Rosin
Jeg kom omgående i tanker om Luuna der har træthedssygdom efter whiplash https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=13717&page=4
Det kunne jo meget vel være 'i familie'?!
Kom også i tanker om en fjern bekendt, der har fortalt om nogle problemer med stress, som hun blandt andet søger løst ved at få rettet tænder. Også noget i den slægt ...
Glæder mig til at læse mere om det!
Nielsigne
-
11-11-11, 01:14 #7
Hos tannlegen får du "a mouthful of evidence" på hvordan det står til med hele deg. Tannlege Erik Barmann har drevet privat praksis siden 1982 og har hele veien fordypet seg i kjeveleddsdysfunksjoner, posturologiske problemer, toxicologi og helhetsmedisinske tilnærminger. Barmann som også er utdannet innen kinesiologi, akupunktur, posturologi og tankefeltterapi, har valgt å kalle sin virksomhet Holistisk Tannpleie. Les mer om ham på hans nettside http://www.tannlege-barman.no " Kilde...
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
11-11-11, 15:49 #8
...Jeg har fått svar fra Barman, han kjenner tannlegen min (som forøvrig holder til i Sandnes om noen er intr. ) og "tenker som ham på dette feltet". Så da føler jeg meg rimelig trygg!
Nielsigne, takk for tips! Dette er spennende, og jeg håper at alle som jobber med helse etterhvert lærer seg å samarbeide, se hele elefanten og ikke bare haletusten.
...Om en måneds tid starter min behandling og jeg skal avlegge rapport! Forøvrig tror jeg nok grunnen til at tannlegen er sikker på at mitt tilfelle ikke blir dekket, er at det ikke er alvorlig nok. Han er nok en av få som ser slike sammenhenger som han gjør, desverre..
-
27-04-13, 17:08 #9
For en god ordens skyld anbefales å lese denne tråden.
Denne "holistiske" tannlege bruker fluor på klinikken sin.Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger
Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 24Siste melding: 23-11-18, 00:03 -
Regulere stoffskiftet kun med kost.
Av Alice i forumet Helbred og kostholdSvar: 20Siste melding: 07-08-13, 11:52 -
Legen mener jeg er overdosert
Av Pejyuu i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 04-11-10, 14:42 -
Lavt stoffskifte å tenner
Av Larah i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 16-07-09, 23:28
Bokmerker