Jeg trodde n’Finn og andre på Sonjas stoffskifteforum ville bli glade for at Norsk Thyreoideaforbund nå kan bringe informasjon om Armour Thyroid fra en lege som bruker dette til sine pasienter, og som er villig til å dele sine erfaringer med andre leger.

Det var derfor litt forbausende at det samme dag sto under "En liten oppdatering fra meg", forfattet av JS, følgende innlegg fra n’Finn:

n`Finn

Ble Medlem: 12 Apr 2006

Du kunne jo kutte treninga og aktivitet ellers, sette deg i godstolen å la verden flyte. Så når noen spør deg kan du svare at du har det helt fint.
Etter noen år på Levxin er du så kognitivt svekket at du er villig til å sverge på at du har det helt fint.

En lege på Aker, hormonlab. sa til meg at de mente at 10-12% ikke fikk det bra på Levaxin. Men hun var ikke villig til å skrive ut Armour til dem.
De fikk ha det så godt !
Er det lurt av en pasientorganisasjon å samarbeide med slike ?
Jeg ser at Bente Bakke i forbundet videreformidler dette i ett nytt dekret idag. Dekreter skal jo ikke besvares. Jeg har besvart dem før, men uten at hun nedverdiger seg til å svare.
Jeg vil likevel benytte anledningen til å komentere dekretet på den måten at hun har ikke dekning for noe av det hun sier. Det finnes ikke en eneste undersøkelse som kan vise noe om hvor mange som har det bra på Levaxin eller andre thyroxinkilder, ikke i hele verden. Det hun her videreformidler kan være en blanding av legerykter og produsentreklame og er ikke verdt møkk under skoa.
Kom med info som er egnet til å belyse VÅR stilling Bente Bakke, å slutt å sleike legene. Det er ikke slik at det er nødvendig for at vi skal få vår rettferdige del av helsenorge.

Dekretet n’Finn sikter til er min informasjon som står ovenfor om Norsk Thyreoideaforbund og Armour. Ordet dekret brukes i dag gjerne ironisk, men den opprinnelige betydningen var en offentlig forordning eller kunngjøring.

Grunnen til at jeg hittil konsekvent ikke har svart direkte på innlegg på Sonjas, er at jeg synes det er viktigere å bruke tiden min på NTF og arbeide for at våre nesten seks tusen medlemmer skal få bedre behandling og lære mer om hva de selv skal spørre legen om. De som ringer, sender mail eller skriver til NTF, får svar. Mange får god hjelp på sekretariatet vårt, andre blir formidlet til kontaktutvalgene våre, og ønsker noen kontakt med meg, får de det.

Men siden n’Finn tydeligvis er såret over at jeg ikke har svart ham personlig på noen av hans tidligere innlegg og kommentarer, skal jeg gjøre et unntak for ham:

Kjære Finn!

Hvis NTF sluttet å samarbeide med endokrinologer og andre leger, hvem skulle da påvirke dem til å gi pasientene bedre behandling? Er din oppfatning av ordet samarbeid at den ene parten ”sleiker den andre”? Hva vet du om hvordan NTF arbeider og hva som er drivkraften hos alle våre tillitsvalgte, hvorav mange selv opplevd uforstand, sene diagnoser og dårlig behandling i helsevesenet? Har det

Med vennlig hilsen
Bente Bakke
Forbundsleder Norsk Thyreoideaforbund