Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
22-02-11, 16:40 #1
Slank med lavt stoffskifte
Jeg brukte ca 15 mnd på å gå ned 20 kilo. Jeg stresset overhodet ikke med dette. Jeg bestemte meg for at jeg ville ned i vekt og tok noen grep/gjorde noen endringer for å se om det kunne fungere. Og det gjorde det - og det med karbohydrater .
For å kunne gå ned i vekt må stoffskiftet fungere og det kan ta tid etter at det har vært lavt. Derfor er min erfaring at det nytter lite å forsøke å stresse dette frem. Kroppen vil uansett bruke den tid den trenger for igjen å "finne seg selv". Noen ganger finner den heller aldri seg selv igjen, men det betyr ikke nødvendigvis at man ikke kan gå ned i vekt. Mitt stoffskifte har aldri vært optimalt. Svinger hele tiden. Vekten er tilnærmet stabil. Et par kilo hit eller dit, men det gjør meg ingenting.Sist endret av Mod; 01-03-11 kl 15:56 Begrunnelse: Det beste svaret kopiert fra tråden "Frustrert". Takk.
-
22-02-11, 17:31 #2
Sv: Frustrert
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-02-11, 18:06 #3
Sv: Frustrert
Hei Anisa
Jeg spiste for det første for sjelden. To store måltider om dagen var typisk for meg og ved sult var det lett å ty til brus og sjokolade som det tredje måltidet i en stressende hverdag .
Jeg sluttet derfor med all sukkerholdig drikke, brus og saft og erstattet dette med vann. Jeg spiste gjerne en hel sjokolade eller 2 hver dag og dette ble erstattet med et måltid. Og hjelpe meg så mye kalorier det er i sjokolade du I tillegg begynte jeg å spise litt mellom de 3 hovedmåltidene. Det blir gjerne ting som en youghurt eller en frukt/grønnsak eller en smoothie. Eller det kan være et knekkebrød med feks kokt skinke eller kyllingpålegg med litt paprika/tomat o.l. Dvs at jeg spiser 5 ganger om dagen, sjelden/aldri med mer enn 3 timer mellom måltidene. Jeg drikker 2-3 liter vann. Jeg spiser også alltid et sent måltid/kvelds. Jeg tror det holder forbrenninga gående litt utover natta og at dette er bra. Mulig det er bare i hodet mitt det da Men legger jeg meg småsulten, sover jeg dårlig. Så da får jeg heller bruke det argumentet for å spise sent kanskje.
Så innførte jeg en litt annerledes "tallerkenmodell" til middag. I stedet for halve med poteter/pasta/ris og resten kjøtt og litt grønne saker,valgte jeg å dele tallerkenen med 1/4 proteiner, 1/4 karbo og resten gode grønnsaker/salat o.l. Fordi jeg nå spiser oftere, spiser jeg etter det jeg selv kaller 80%, altså spiser jeg aldri opp all middagen. Jeg spiser meg aldri mett, men til det punktet hvor sulten er stagget og det føles komfortabelt og ikke den der tilstanden hvor man bare ser etter en sofa og stol å legge seg i stappmett Jeg har også nå mer ro over måltidene. Tidligere følte at jeg slukte mat, fordi jeg alltid hadde liten tid til å spise. Jeg var ikke spesielt glad i mat, mer noe jeg anså for at jeg måtte ha i meg. Nå spises det i sakte tempo og jeg er langt mer enn "matnyter" enn tidligere.
I lang tid kunne jeg ikke bedrive noen form for trening, så tilværelsen var ekstremt passiv. Men med et økende stoffskifte kom også litt energi som ble til gåturer i skogen. I starten bare 10 min daglig, men 10 min ble til 20 min osvosv. Nå er jeg dårlig igjen og aktiviteten er nesten 0. Da passer jeg meg ennå mer for karbohydratene. Jeg har vært inaktiv siden oktober og har lagt på meg 2 kilo. Håper på formstigning og deilige gåturer igjen. Jeg trener aldri, jeg mosjonerer. Kroppen min klarer ikke restaurere seg slik den gjorde før og det tar jeg hensyn til. Nå er jeg så heldig at jeg elsker å gå da, gjerne i skogen eller helst på svabergene i området. Ser frem til våren og håper den bringer med seg litt energi til meg og mindre smerter. 2 kilo hit og dit bryr jeg meg ikke så mye om, men som jeg savner turene mine Anisa. Jeg tror dette oppsummerer endringene jeg har gjort, de var enkle å gjøre og de er enkle å leve med i hverdagen. Å ja, jeg unner meg en sjokoladebit av og til da, godt for humøret .
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 14:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 21:53 -
Slank og frisk med animalsk fett
Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 0Siste melding: 08-07-09, 14:21 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 21:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 23:46
Bokmerker