Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    41

Standard Må kanskje opereres - men hva med etterpå?

I går fikk jeg beskjed om at jeg sannsynligvis har kreft, en knute på skjoldbruskkjertelen, og en i en hoven lymfekjertel like ved. I dag er det vanskelig å fokusere på andre ting. Jeg har surfet på nettet, og lest på dette forumet, og det som gjør meg litt forvirret er avstanden mellom den offisielle informasjonen, og det flere på dette forumet beskriver av ettervirkninger. Jeg er ikke redd for operasjonen (foreløpig), men for livet etterpå med medisiner. Hva kan jeg forvente? Er dette bare "kreft light" med en innebygget slankekur, eller kommer det til å ha konsekvenser for familien, min yrkeskarriere og sosiale liv? Hvordan skal jeg planlegge framover?

Jeg forstår foreløpig ikke så mye av disse nøkkeltallene og medikamentnavnene de fleste brukerne her kjenner, men det lærer jeg etterhvert. Er det noen tilbakemeldinger på livet uten en skjoldbruskkjertel?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Må kanskje opereres - men hva med etterpå?

Er jo trist beskjed å få dette Abiela.
    Og mange føler med deg nå.
    Men du har vel et lite håp enda ? Enten har man det jo, eller så har man det ikke.
    Man kan ikke anta noe, men må vite sikkert. Kreftdiagnoser stilles av passende undersøkelser.
    Langt de fleste kuler og knuter er ikke kreft.
    Så vent å se, og ta ikke noe på forskudd, hverken av meg eller andre.

Så er det ikke kreft light da - kreft i kjertelen begrenser seg riktignok gjerne til den, men å leve uten kjertel er ikke så lett for mange.
    Noen respondrer vistnok bra på Levaxin, og bra er det for dem. De syns jeg ikke du skal mene noe om før du eventuell får problemer da.
    Men vi er jo endel på forumet her - og en må formode at de som har det verst ikke er her.

Så må du ha mange lykkeønskninger i de videre undersøkelsene Abiela.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    60
    Meldinger
    409

Hei på deg og velkommen Abiela!!!

Riktig som n`Finn skriver,
    ta ikke sorgene på forskudd det er slitsomt,
    er vel ikke sikkert du må fjerne hele heller eller har du fått beskjed om dette?

Noenganger er det kansje enklest om hele fjernes hvis man ikke har noe valg og har man kreft da har man ikke det,
    vi får jo håpe det ikke er det,
    be om en ordentlig utredning først så det ikke gjøres noe unødvendig,

Når det gjelder medisinering etterpå er dette kansje enklest å få stabilt uten en rest kjertel som virker som den vil,
    må du ikke fjerne hele er det ikke sikkert du må ha særlig medisin i det hele tatt etterpå,
    jeg var utrolig fin i mange år etter operasjon hvor deler ble fjernet(ikke pga kreft riktignok) med dette skjærte seg ikke før jeg fikk attpåklatten min,
    En graviditet kan forstyrre dette,

Ikke bruk masse negativ energi på å bekymre deg,
    bruk energi på å få kopi av alle prøveresultat og uttalelser/medisinske uttrykk,
    følg med på hva de vil gjøre og hvorfor,
    spør og spør, ikke vær redd for å spørre for mye,
    bedre det enn for lite,
    er det noe du er usikker på så skriv spørsmål her så vil du få svar av en av veteranene som bla n`Finn ganske kjapt, dem har god oversikt og det er ikke mye dem ikke kan forklare tror jeg.

Lykke til!!!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    41

Takk for svarene.

Er kanskje den typen som alltid forbereder meg på det verste, for ikke å få noen nedturer...

Kirurgen sa til meg at basert på de de hadde sett på ultralyd, foreløpige testresultater og deres erfaringer, så mente de at det var kreft, og at jeg måtte fjerne hele skjolbruskkjertelen. Det ga ikke så mye rom for positive tenkning, så det er det jeg forholder meg til.

Det var et godt tips å sørge for kopier av alle prøveresultater. Det er ingen god ide å stole på hukommelsen når det gjelder tall og medisinske faguttrykk.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    31

Hei!
    Jeg har selv hatt kreft i skjoldbruskj og har full forståelse for din bekymring/tankegang.
    Fikk selv sjokk og husker at det var mange følelser som kom og veldig lite informasjon.!
    Å fjerne hele kjertelen gikk igrunnen greit,arret blir veldig lite og ingen komplikasjoner utover det. Jeg slet endel med kalsium verdiene etter operasjonen, og begynte på medisner for det,men det er ikke alle som får den opplevelsen.

Tok litt tid å komme seg etter operasjonen, men det får man nok regne med når man fjernet et organ av stor betydelse!

Er nå 2 år siden, levaxin (stoffskiftemedisinen) fungerer helt perfekt på meg, har hatt lite justeringer og merker egentlig ikke noe forskjell på livet mitt før eller etter kjertelen ble fjernet.
    Mentalt sett har man selvsagt endret seg, det å få kreft er ganske tøft, og at kroppen ikke funker uten medisiner syntes jeg var tungt. Men nå er jeg vant til å ta medisnene hver dag og så lenge det fungerer er jo det aller viktigste!

Håper det beroliger deg litt, det går helt sikkert bra, er jo bra det er oppdaget og at du får fjernet det!
    lykke til....!
    Jeg fjernet hele kjertelen i 2008 pga kreft.... Kreft og tiden etterpå og sånt....?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    41

Ble operert for fire uker siden, og det gikk som planlagt. Det som frusterer meg litt er at jeg ennå ikke har fått beskjed om patologien i det vevet som ble fjernet, de kaller det glandeltoalett når de fjerner lymefkjertlene. Dette er i følge kirurgen min ikke prioritert på patologien, fordi det ikke har konsekvenser for behandlingsplanen - det blir radiojod som neste skritt uansett. For meg betyr det likevel veldig mye å vite om jeg har hatt spredning til flere lymfekjertler enn den ene som ble påvist på forhånd.

Nåja. jeg forbereder meg på radiojod om mindre enn to uker, og er for tiden på lavjoddiett. Ingen trøstespisning av sjokolade og pizza, med andre ord :(. Det lave stoffskiftet plager meg en del, siden jeg ikke får medisiner før etter radiojoden. Jeg vet at det er helt som man kan forvente, også de negative tankene jeg har for tiden. Bekymringen for fremtiden har dukket opp igjen. Hva hvis jeg må ha ytterligere behandling? hva hvis jeg ikke blir kvittert ut fra sykehuset med et stempel på : "ferdigbehandlet - klar for medisiner" ?

Men jeg ser en slags ende på dette, og håper å gå inn i mai måned med masse energi når jeg får begynne på Levaxin eller noe sånt. Hva er vanlig dose for oppstart etter kreft og fjerning av skjolsbruskkjertel? Jeg veier 80 kg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Må kanskje opereres - men hva med etterpå?

Sitat Opprinnelig skrevet av Abiela Vis post
    Men jeg ser en slags ende på dette, og håper å gå inn i mai måned med masse energi når jeg får begynne på Levaxin eller noe sånt. Hva er vanlig dose for oppstart etter kreft og fjerning av skjolsbruskkjertel? Jeg veier 80 kg.
    Hej Abiela

Det er ikke sikkert, at du får masse energi allerede i starten af behandling idet du jo skal trappes op på den rigtige dose og hvor lang tid det tager kan man ikke på forhånd forudse på dag og minut. Du er dog i den "heldige" situation, at du er i behandling for kræft i skjoldbruskkirtlen og det betyder, at hvor "almindelige" stofskiftesyge bliver behandlet så deres TSH skal være målbart (rigtig dårlig løsning da de derved må leve med at være undermedicinerede), skal dit TSH være undertrykt så meget, at det nærmest ikke er målbart.

Grunden er, at TSH stimulerer genvæksten af rest-kirtelvæv (der kan altid være restceller tilbage efter en operation) og derfor skal det (TSH) holdes undertrykt. Det betyder så, at du har en meget pæn chance for at blive bedre, permanent og meget hurtigere end "almindelige" stofskiftesyge fordi du skal behandles med højere medicindose, end det er "moderne" at behandle os "almindelige".

Det er ikke til at sige, hvilken startdose du bliver sat til at starte med, men slutdosering bør mindst være 175 mcg Levaxin pr dag, din vægt taget i betragtning. Det er ikke utænkeligt, at din medicindose bliver sat yderligere op, indtil TSH er fuldstændig undertrykt.

Det er ikke sikkert, at det vil gå fuldstændig glat og ubesværet med at komme over på Levaxin, men med kræft i skjoldbruskkirtlen som udganspunkt, er der langt flere vellykede efterbehandlinger at notere sig, end hos os andre, med "bare" hypothyreose. Så fortvivl ikke, hvis det skulle vise sig, at du får diverse plager og hvis overgangen til Levaxin evt. bliver lidt op ad bakke.... Det skal nok rette sig op med tiden, bare du ikke stresser dig selv og dine binyrer () unødigt, mens du venter på at behandlingen finder sit rette leje.

Rigtig meget god bedring, Abiela. Det skal nok ende godt, skal du se.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    41

Ok, så jeg kan forvente en lavdose Levaxin, og så gradvis opptrapping mot 175 og kanskje noe høyere. Det blir spennende å følge med på hvordan dette påvirker kroppen.

Jeg har lagt på meg ti kilo det siste året, og kan ikke fri meg fra tanken om at det har noe med kreften å gjøre, men den legen jeg snakket med om dette mente jeg heller skulle ha gått ned i vekt. Uansett har blodverdiene ikke vist noe unormalt, i følge samme lege. Jeg kunne godt tenke meg å gå ned i vekt igjen, men orker ikke tenke på det så lenge stoffskiftet ikke er stabilt

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    20

Hvordan går det med deg nå? Jeg ble operert pga kul på høyre side av kjertelen torsdag for 14 dager siden. Viste seg at det var kreft i kulen. Skikkelig kjipt :-(

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    41

Heisan, tiks!

Har også svart på den tråden du selv opprettet!

Jeg er ferdigoperert for syv uker siden, men venter fortsatt på patologien av det de fjernet. I forrige uke fikk jeg operasjonsbeskrivelsen, og etter å ha googlet en masse latinske ord kunne jeg lese meg fram til at de fjernet en hel kjede med forstørrede "patologiske" lymfekjertler. Siden jeg fikk påvist kreft allerede ved cytologi, så har ikke analysen av vevsprøvene noen prioritet, de ligger vel til modning i et laboratorium. Det har ingen konsekvens for behandlingsplanen, så det er visst bare jeg som syns de er interessante...

Det går ellers etter planen med meg. Jeg har gjennomført radiojodbehandling, og nå forstått at det muligens blir flere enn en. Det vil jeg få nærmere beskjed på kontroll om tre-fire måneder.

I mellomtiden holder jeg på å prøve å bli nærmere kjent med Levaxin, det skriver jeg litt om på en tråd under "Operasjonssalen"

Lignende tråder

1. Kreft og tiden etterpå og sånt....?
    Av DALIA i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 29
    Siste melding: 12-01-10, 18:44
  2. Skal hele skjoldbruskkirtlen opereres væk?
    Av Pochahonta i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 19-10-09, 15:24
  3. Funnet kul - kanskje opereres!
    Av Gulsol i forumet Operasjonssalen
    Siste melding: 16-04-09, 13:41
  4. Skal opereres
    Av Angelina i forumet Operasjonssalen
    Siste melding: 25-10-07, 18:33

Søkeord for denne tråden