Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Tråd: Overdosert?

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    4

Standard Overdosert?

Hei igjen.
    Har nå hatt diagnosen lavt stoffskifte noe over et år. Har i denne perioden jobbet med å finne riktig dosering av Levaxin. Før konstateringen av hypothyreose var et av mine verste symptomer, i tillegg til fravær av energi, vektøkning og hårtap, store søvnproblemer og massiv kløe på hele overkroppen da jeg hadde lagt meg for kvelden.

Søvnløshet og kløe toppet seg de siste 3 -4 månedene før jeg fikk Levaxin. Dagen etter første tablett var søvn tilbake og kløe vekk! Noen andre som har hatt disse symptomene?

Jeg har i løpet av dette året trinnvis økt dosen av Levaxin. Har nå ligget på 350 mcg/dag (!) i 3- 4 måneder. Min lege ønsker nå at jeg ut fra verdier på FT4 og FT3 skal prøve å senke dosen igjen. Jeg har prøvd dette, og etter 2-3 dager kommer søvnløshet og ulidelig kløe tilbake igjen.

Fikk svar på prøver i dag, og verdiene var nok ikke helt etter legens ønske... FT4 på 37,2 og FT3(TSH) på 0,02...

Men blodtrykk var topp, og jeg føler meg helt fin. Ikke hyper eller nervøs av noe slag, og har ikke vekttap.

Hvor stor variasjon kan det være fra person til person når det gjelder "riktige" verdier? Kan dette være det nivået jeg fungerer best på?

Og er det langtidsbivirkninger jeg ikke vet noe om i forhold til så høy daglig dose?

Er litt bekymret for å redusere dose med tanke på jobb etc.

Håper på svar!
    Toto: På Levaxin fra mai 07

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Det er jo DU som er legens facit da !
    Prøver skal hjelpe ham til å finne en dose som DU trives på, men mange blir isteden slave av systemets tall og prøver å tvinge pasientens prøveresultater innenfor de grenser som jo er satt på blod fra pasienter som IKKE behandles !

Jeg ville aldri latt meg presse til en annen dose enn den jeg trives med - ikke mer nå. Det får greie seg at jeg gjorde det i 16år.......

Jeg tror at det kan være behov for så høy dose, med så høyt resultat, i ganske lang tid hos noen av oss. Kanskej de som har gått sånn lenge uten at legen har fulgt dem opp og startet behandlingen når de burde.......

Noen har så høye prøvetall.
    TSH er ikke null så du kan meget vel være av dem.
    Om du ikke er det, vil du kanskje merke overdosesymptomer etter noen måneder. Det merker du som hjertebank etter at du har lagt deg.
    DA kan du jo forsøke å senke dosen litt.
    Verre er det jo egentlig ikke.
    STÃ… PÃ… DITT !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    4

Standard

Helt enig med deg n'Finn !
    Jeg skal stå på så jeg får beholde doseringen jeg føler meg vel på. Så lenge det ikke kan dokumenteres andre skader som følge av dette.

Snodig, men i Norge anbefales en maks dose på 300 mc/dag, men på et par USA sider jeg har sett er maks anbefalt dose 400/dag...

Men litt tilbake til symptomer; Er det virkelig slik at disse kan være totalt forskjellige fra person til person? Når jeg kommer på for lav dose blir jeg også utrolig slapp og tom for alt av initiativ, men jeg blir ikke kald og blir heller ikke stuptrøtt. Tvertom skikkelig varm og våken med stor kløe hele natten. (jada, kløen holder meg nok våken)

Jeg kan ikke se andre her på forumet som har nevnt noe om kløe så kanskje jeg er unik?? Men noe av det jeg har lært av å pløye dette forumet er at det kan være store variasjoner i hva den enkelte kan oppleve av egne symtomer. Så ikke noe overrasker lenger.

En annen sak som er nevnt i forumet flere ganger er at man kan komme NESTEN tilbake der en var før sykdommen slo ut i blomst. Og jeg må si meg helt enig. Jeg føler meg ok, men jeg er ikke den samme som før. Føles konstant som om jeg mangler de siste 10%. Noe jeg spesielt merker i jobbsammenheng.

Jaja, godt å få tømt seg litt!

Riktig god sommer til alle!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Anbefalte maxdoser er nok for teoretiske for oss. Våre er veldig individuelle - vi tåler somregel bare bittelitt over trivselsdosen.
    Om idaldosen er 200 så tåler du ikke 225 - sånn omtrent da.
    Men den grensen er ikke altid tydelig med en gang, og noen ganger bør man ligge ganske høyt over den lenge for å få igang systemet. Når det er igang vil en merke at dosen er for høy, og senke den.

Mitt intrykk er nok at det er store variasjoner i hvordan den enkelte påvirkes av lavt stoffskifte.
    En forklaring kan være at kroppen har mange celletyper og disse har jo individuelle egenskaper også, så da åpner man for å kunne si at man vil merke det tydligst der en har de svakeste cellene.
    Det thyroxinet gjør er jo å åpne for oxygentilgang til cellen - omtrent som å åpne trekken på en vedovn.

Visse felles symptomer har vi jo, bla lav temperatur - som jo er et resultat av lav stoffskifteaktivitet. Men ikek la deg lure av hvordan du føler tempen er. Du kan føle at du fryser selv om du har 40 grader og omvent.
    Om natten er det bare stoffskiftet som jobber (skal jobbe) og derfor er tempen like etter at du våkner et resultat av nattens stoffskifteaktivitet.
    Målt på tradisjonellt vis med det samme du våkner vil si noe om stoffsakifteaktiviteten.

Alle er vi jo unike Toto, det må vi ikke glemme, men kløe har iallfall jeg - særlig på ryggen og mellom øynene.
    Mange har jo kløe på ryggen og jeg ser det sånn at jeg er av dem - bare det at jeg ikke har merket det - før nå......
    Fordi stoffskiftet mitt har vært så lavt i alle år.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    4

Standard

Takk for raskt svar n'Finn. Da skal jeg stå på mitt ovenfor min lege.

Flott å treffe andre i samme situasjon på en så enkel måte som dette!

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn