Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: uønsket hårvekst
-
19-11-11, 10:28 #1
uønsket hårvekst
Er det noen med lavt stoff skifte som også sliter med uønsket
Hårvekst?Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
19-11-11, 15:04 #2
Sv: uønsket hårvekst
Jeg har ikke lavt stoffskifte, men PCOS og er insulinresistens - og har uønsker hårvekst blant annet på haka, kinnskjegg og på brystene meget sjarmerende....
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
19-11-11, 15:11 #3
Stofskiftet og de andre hormoner hænger jo sammen, og det er vel dér, årsagen er, tror jeg.
Jeg fik selv pludselig og i løbet af en vinter meget omfattende hårvækst på benene. Det var, da jeg gik i gymnasiet - den laaaange vinter i 2.g. Var meget stresset, både fagligt og socialt, og min menstruation blev væk fra november til april. Og imens groede hårene altså lystigt frem.
-
19-11-11, 16:10 #4
"Den vanligste årsaken til økt hårvekst er de tilfellene hvor vi ikke finner noen underliggende årsak (idiopatisk hirsutisme). Disse utgjør halvparten av alle med hirsutisme, og opptrer ofte familiært eller i bestemte etniske grupper. Kvinnen har normal menstruasjon og eggstokkene er normale. Det eneste man finner er at kvinnen har litt høyere nivåer av mannlige kjønnshormoner enn vanlig.
Polycystisk ovariesyndrom (PCO) er den nest vanligste årsaken til hirsutisme. Det er en tilstand med forandringer i eggstokkene, som medfører at normal hormonbalanse forstyrres. Tilstanden starter i aldersgruppen 15-25 år, og den kan ramme 2-6% av kvinner i menstruerende alder. Den har en snikende debut karakterisert ved uregelmessige blødninger, sjeldne menstruasjoner, ev. opphør av menstruasjon, hirsutisme, overvekt, akne. Gynekologisk undersøkelse kan avdekke eggstokksvulster (cyster). Sjeldnere årsaker er hormonelle forandringer på grunn av forstyrrelser i eggstokkene, binyrene, hypofysen." Les mer...
Relatert:
Unormal hårvekst
Øget behåring og hirsutisme
Hirsutisme
Hirsutisme og PCOSTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Tørste, kviser, hårvekst, urolig hjerte...
Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 6Siste melding: 03-09-07, 20:02 -
Hårvekst på kroppen
Av jessica i forumet Lavt stoffskifte, hår og neglerSvar: 3Siste melding: 21-08-07, 14:19
Bokmerker