Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Standard P-pille-stopp........

Hei igjen - lenge siden jeg har vært der nå........tar det som en bra ting ;-) Misforstå meg rett!! :-)

Jeg bare trenger å tenke litt høyt her...og regner med at svarene jeg får vil være at jeg bare får prøve meg frem sjøl og kjenne på formen etterhvert....

Uansett :

Jeg har gått på p-piller stort sett siden jeg var 20 (er 35 nå) hadde et bittelite års opphold for 2 år siden og etter dette oppholdet startet jeg på Yasmin-merket for første gang. Fikk da en nedtur i stoffskiftehelse fordi ingen hadde sagt til meg at når man starter med p-piller så skal man opp en viss mengde Levaxin. Det lærte jeg her inne og er visst opp og vedtatt i legeverdenen nå også. Selv om ingen leger vet det....... ;-) Jeg økte ihvertfall bittelitt den gang og ble bedre igjen.

Men - nå har jeg vært til undersøkelse pga STORE problemer med smerter og blødninger under menstruasjon og fått beskjed om at fordi jeg startet på Yasmin har jeg fått en muskelknute på nesten 5 cm i livmora som må opereres ut - overdose østrogen i kroppen etter startet på Yasmin.

Også kommer det vanskelige - for 6-7 uker siden hadde jeg en nedtur på i formen og TSH hadde hoppet fra 0.87 til 1.3 - derfor økte jeg litt i uka, og skal egentlig opp enda litt til nå straks. Men nå skal jeg jo slutte på østrogenp-piller og starte på østrogenfrie.....behøver jeg egentlig da å øke mer? Vil ikke det at jeg slutter på vanlige p-piller gjøre at jeg egentlig går på littegrann høy dose lev fra før av?? Og at det nå kanskje jevner seg ut til den dosen jeg skal ha?

Jeg kjenner at jeg bare orker ikke mer nedtur nå - hos meg går d nemlig mest på psyken og er så lei av å være superlei meg og gråtegråtegråte....

Derfor har jeg holdt igjen på siste Levøkningen og skal slutte med østrogen i morgen.

Hva kan jeg forvente meg egentlig?? Bortsett fra prøving og feiling selvsagt....

....ble dette egentlig forståelig beskrevet i det hele tatt...hmm.....

Klemmer fra Nettverk
    Sist endret av Nettverk; 16-08-09 kl 00:09 Begrunnelse: Språkfeil
    Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: P-pille-stopp........

Jeg tenker bare litt høyt om muskelknutene dine, jeg. De behøver IKKE komme pga tablettene dine...jeg fikk mine(større) uten inntak av hverken østrogen eller p-piller. Gynekologene ville operere meg også, men her sitter jeg. Jeg har hatt disse i flere år ,og kjenner både til smertene og blødningsmengde. Det de ser er kun sin egen "verden"..Dette kan like godt være et resultat av hypotyreosen(gir kraftige blødninger), og smertene kan være relatert til/fra binyrene. Og dette kan/ vil bli bedre ved RIKTIG medisinering..(knutene i seg selv er ikke farlige).
    Jeg er IKKE blitt operert, og lar dem ikke skjære i meg før enn det er helt nødvendig!! Men dette er mitt valg.
    Jeg vet ikke noe om Yasmin. Men en tommelfingerregel er opp med stoffskiftemedisin ca.25% når en begynner med østrogentilskudd. Når en slutter ,trapper en ned tilsvarende.(jrf. Egil Haug/AKER).
    Dette var ikke helt svar på det du lurte på, men vil iallfall ønske deg lykke til.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Tusen takk for svar!

Gynekologen sa det var vanlig prosesyre å operere vekk alt som var over 4 cm, spesielt når man ikke har fått barn enda og planlegger å få barn. Fordi når man blir gravid så vokser også muskelknuten og kan støte ut fosteret i løpet av de 3 første mnd'ene og det kan vi ikke ha noe av. Derfor skal jeg opereres.

Jeg orker ikke mere smerter av denne typen samt 12 dagers mensen med bøtter av blod - så derfor vil jeg også fjerne den.

Jeg har opplevd økning i blødninger/smerter i 1,5 år nå, så føler jo det kan henge sammen med Yasmin som legen sa.......

Har alltid hatt mye problemer med mensen, men p-piller har nå forsåvidt styrt det greit nok.

Og ja - jeg vet vi med lavt stoffskifte kan ha forverret pms og menstruasjon, det stemmer absolutt på meg og har alltid vært sånn. Men har aldri vært så ille som siste året, det bare eskalerer og jeg må snart sitte i et telt i hagen alene de 12 dagene jeg har mensen, tror jeg.... egner meg ikke i offentligheten ;-)))

Og med jern på 11 (15-200) så passer det også å blø så mye hver måned!! Spesielt når kroppen min tar opp jern dårlig - og man jo vet at levaxin trenger godt jern-nivå for å tas opp i kroppen.......

Akk ja....... :-)

God søndag!
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    911

Jeg tror du kan forvente litt prøving og feiling

Jeg ville selv ventet litt, som du selv har tenkt, med ytterligere endring i Levaxindosen. Får du symptomer på lavt kan du et par dager ta litt mer Levaxin enn den dosen du har tenkt å øke til. Dette fjerner gjerne symptomene raskere. Samme kan du gjøre hvis du blir for høy, trappe litt godt ned et par dager og så legge deg på den doseendringen du tror er nødvendig. Min endokrinolog ga meg dette rådet, fordi jeg svinger en del med årstidene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Kan smerter og blødninger ha sammenheng med at kroppen din eventuelt ikke konverterer all T4 til T3? Altså at du trenger T3 tilskudd? Jeg vet ikke, jeg bare undrer meg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Jeg aner ikke - alt jeg vet er at jeg har en 5 cm klump i livmora som jeg vil ha ut. Vil ikke ha problemer ved evt graviditet - så vekk med den! :-)

Jeg er så lei av å prøve å henge alt på stoffskiftet og av å lese blodprøver og å forholde meg til uinteressert og idiotiske leger at jeg bare spiser tablettene mine og prøver å ha et mest mulig fint og normalt liv :-)

Men takk for tipset - skal legge det på minnet.....

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg tror du kan forvente litt prøving og feiling

Jeg ville selv ventet litt, som du selv har tenkt, med ytterligere endring i Levaxindosen. Får du symptomer på lavt kan du et par dager ta litt mer Levaxin enn den dosen du har tenkt å øke til. Dette fjerner gjerne symptomene raskere. Samme kan du gjøre hvis du blir for høy, trappe litt godt ned et par dager og så legge deg på den doseendringen du tror er nødvendig. Min endokrinolog ga meg dette rådet, fordi jeg svinger en del med årstidene.
    Takk Eirin :-) Skal notere meg rådene dine....... :-) Og lykke til med årstidene...fnis ;-)

EDIT/8.01.2009: Andre tråder av Nettværk:
    - Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
    - Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
    - Nå går det brått veldig dårlig.....
    - Hoven i halsen....
    - Oppdatering samt spørsmål om Aker
    - Hm. Bedring...?
    - Urolig i kropp/psyke og deprimert/på gråten
    - Hypothyreose. Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
    - Lavt stoffskifte grunn nok til å få yrkesrettet attføring?
    Sist endret av Admin; 08-01-10 kl 11:54

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    911

Bare hyggelig og selv takk Jeg er så erfaren nå at når temperaturen synker under 0 er det bare å redusere dosen. Det er bare å følge med på værmeldingen for min del

Lignende tråder

1. Røyke stopp, lavt stoffskifte, vektøkning
    Av ABC i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 96
    Siste melding: 07-02-15, 23:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •