Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 80
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard Stoffskifte og kroppstemeratur

Er det noen av dere som vet hva kroppstemperaturen må være for at det skal skje en forbrenning? Er det en standard eller vil dette også være individuelt?
    Etter å ha målt tempen i en del uker, har jeg de to siste dagene vært på 37,0 og det er jo absolutt en forbedring. Jeg holder på med doseøkning, så kanskje skjer det noe positivt nå

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Jeg sjekka tempen da jeg begynnte med Armour for den hadde vært rundt 36blank på Levaxin. Og den begynte å øke og ble nesten 37 da dosen var kommet opp i 3Grain/dag.
    Da jeg etter kort tid måtte senke dosen litt falt også tempen til 36,4 omtrent, og der har den vært lenge nå.
    Vektreduksjonen begynte samtidig med at jeg gikk over til Armour og den har bare fortsatt selv om tempen fallt igjenn.
    Jeg tror ikke at det er selve det at temperaturen er lav som hindrer fettforbrenningen. I mitt tilfelle var det skifte av thyroxintype som var avgjørende.
    Kroppstemperaturen er et resultat av at det foregår en forbrenning - ikke omvendt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Takk for svar Hansen ....Men det er vel positivt uansett at kroppstemeraturen stiger til normalen. Det skulle jo tilsi at selve stoffskifte bedrer seg vel. Og jeg som trodde at nå begynner forbrenningen etter at 8 kg er kommet snikende dette året med dårlig stoffskifte og lav temperatur. Får krysse fingrene for at kanskje noe "flesk" forsvinner...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Jada, det er jo positivt - om ikke annet enn for å bevise at forbrenningsdelen av stoffskiftet funker. Etter hva jeg forstår så er kroppstemperaturen en følge av at det foregår en forbrenning.

Forbrenningen bruker glykose. Denne lages av det som er lettest å få fatt i, og det er vanligvis karbohydrater - hvis ikke vi sørger for at det er mindre tilgjengelig ved å spise mindre av det da :(
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard Temperaturen som en indikator?

Ser dere en klar sammenheng på temperatur og hvordan dere føler dere?

Jeg har vært flink å måle tempen og synes at jeg ser en klar indikator på at når den går opp så har jeg det bedre, og motsatt.
    Da jeg startet på Armour gikk jeg opp i temp selv på lav dose, og hadde det også veldig bra. Tempen sank litt selv når jeg økte dosen litt og samtidig merket jeg at slappheten tiltok.
    Nå har jeg redusert dosen og har gått tilbake på en temp på 36.6, har blitt kvitt hjertebanken, men føler også at symtomene på lavt stoffskifte kommer sigene. Hendene er blitt kalde (heldigvis er jeg ikke frossen for det;), blitt svimmel, mer "brain fog" osv.

Og hva i huleste er det som skjer når man merker en klar bedring i begynnelsen av medisineringen, så blir man lav på energi igjen?
    Er det slik at kroppen ikke nyttiggjør seg medisinen etterhvert?

Men, til spørsmålet, doserer dere etter temperatur?
    Og lønner det seg å ta hele dosen om morgenen når man går ned på dosering? Jeg deler den nå opp på morgen og kveld. Jeg tenker bare at det er jo ikke om natta jeg trenger energien.

Er det dette som er å lete seg frem til rett dose? Jeg er såpass fersk på dette at jeg vet sannelig ikke helt sammenhengen på alt

Noen som har noen tanker? Bruker dere tempen som en idikator?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    61
    Meldinger
    151

Standard Temperatur

Jeg har aldrig tenkt på å ta tempen for å dosere. Bruker Levaxin 100 mikrogram 2 dgr og 150 mikrogram 5 dgr i uken. Er det så lurt å dosere selv uten blodprøver?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Hei!

Nei, det er nok ikke lurt å dosere seg selv uten prøver
    Men, det kan være en indikator på om medisineringen er riktig, i tillegg til symptomer selvfølgelig. Jeg følte meg bedre når tempen var høyere, selv om dosen da var lavere. Det sier vel noe om man er på rett dose? Ikke vet jeg Det er vel kanskje noen som opplever oppturer også med lav temp? Det er hvertfall interessant å høre hva folk opplever her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard Re: Temperaturen som en indikator?

Sitat Opprinnelig skrevet av milla
    Ser dere en klar sammenheng på temperatur og hvordan dere føler dere?
    Jeg gjorde det før, men nå er jeg så stabil både med tanke på medisindose og temp at jeg ikke har målt på evigheter.

Sitat Opprinnelig skrevet av milla
    Og hva i huleste er det som skjer når man merker en klar bedring i begynnelsen av medisineringen, så blir man lav på energi igjen?
    Er det slik at kroppen ikke nyttiggjør seg medisinen etterhvert?
    Kan det hende binyrene dine stresser litt? Selv klarte jeg ikke å finne vedlikeholdsdosen før jeg fikk støtte (homeopatisk) for binyrene mine, så før det var det litt som å kjøre berg og dalbane.
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Takk for svar
    Bra at det har stabilisert seg for deg!

Men, hvordan finner man ut om det er noe med binyrene? Hvilke prøver sier noe om det?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    66
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg doserer etter temperatur. Vet ikke annet enn at vekten begynte å synke når jeg nådde 37 +/-. Og jeg er varm. Fryser ikke lenger. Er ikke kald på huden heller.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 8 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn