Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
23-10-09, 04:47 #1
Glucophage (Metformin) senker TSH og kamuflerer lavt stoffskifte?
Hei, er helt ny på forumet. Bestemte meg for å skrive et innlegg etter at jeg oppdaget flere interessante studier om Glucophage og TSH... (gjorde noen kjappe søk på forumet, men fant ikke noe om akkurat dette).
Har selv diabetes type 2, og har god blodsukker-kontroll ved hjelp av Glucophage og Actos, men har lenge mistenkt at det har vært noe annet i veien i tillegg, og da spesielt lavt stoffskifte.
Jeg må si at jeg derfor sperret øyene opp da jeg leste denne:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17992605
En studie fra 2007, som sier at 1700 mg med metformin (Glucophage) pr dag i tre måneder gir en senkning av TSH i kvinner som er under behandling for lavt stoffskifte. Såvidt jeg kan se, er senkningen betydelig (fra ca 3.1 til 1.1).
Videre undersøkelser gjorde at denne poppet opp:
http://care.diabetesjournals.org/con.../1589.abstract
En studie fra 2009, der samme effekt ble observert, om enn noe mindre tydelig (fra 4.5 til 3.0 og fra 2.37 til 1.41).
Vi har også denne:
http://www.endocrine-abstracts.org/e...ea0020p141.htm
Som riktignok omhandler pasienter som har kreft i skjoldbruskkjertelen, men tendensen er den samme, reduksjon i TSH etter behandling med metformin.
Etter det jeg kan se, medfører ikke behandling med metformin noen særlig endring i T4 (til tross for at TSH går ned). Hvorfor ikke kan man jo undre seg over. Men det kan for meg se ut som om pasientene ikke får endret stoffskiftet, bare at blodprøveverdiene for TSH blir senket. Det er også grunn til å spørre seg om hva som skjer når man har gått på metformin i mange år - ingen av studiene varte lenger enn ett år...
Ettersom legene i stor grad baserer seg på TSH når de skal igangsette behandling av lavt stoffskifte, er det ikke grunn til å tro at det foreligger svære mørketall her? Altså masse diabetikere som egentlig har lavt/grenseland stoffskifte, men som ikke blir oppdaget på grunn av at de har normal TSH?
For min egen del vet jeg at det aldri ble målt TSH på meg før jeg hadde holdt på i mange år med Glucophage. Jeg har svingt mellom 1.5 og 3.0 (på siste måling) med referanseområdet 0.2 til 4.0. Videre har jeg ligget mellom 13.3 og 15.0 på T4 (ref 9-22) og mellom 3.5 og 4.9 på T3(ref 2.3 til 5.7)
Dette har naturlig nok ikke medført noen behandling for lavt stoffskifte, til tross for at jeg har flusst av klassiske symptomer som peker i retning av dette. Kan eventuelt komme tilbake til dem, men det tydeligste er at jeg er avhengig av en soveromstemperatur på minst 25 grader for at det skal være behagelig (har i praksis rundt 27 til daglig).
Har bestilt time hos fastlegen min til uka, og har tenkt til å fortelle om hva jeg har lest, og høre om hva han mener vi skal gjøre (om noe i det hele tatt). Personlig synes jeg jo at vi burde sette igang med levaxin (eller kanskje helst kombo-behandling) og se om jeg føler meg bedre enn noen måneder!
Tanker rundt temaet mottas med takk! Noen som har vært borti problemstillingen?
PS. For balansens skyld fant jeg også en studie som hevdet at metformin IKKE senket TSH, men har ikke linken til den i farten.Diabetes type 2 siden 2001. 3 x 500 mg Glucophage og 3 x 15 mg Actos.
-
26-10-09, 14:51 #2
Sv: Glucophage senker TSH og kamuflerer lavt stoffskifte?
Hej UltraNine
Du kunne nok ikke finde så meget (TSH) her, fordi det korteste ord man kan søge på her skal være på minimum 4 bogstaver. Det er et eller andet om server-ressourcerne, har jeg ladet mig fortælle.
Men ellers skal du vide, at jeg kender til flere mennesker, hvis stofskifte faktisk var steget, mens (deres) vægt var faldet efter at de fik konstateret insulinresistens og kom i behandling med metformin.
Kunne det ikke tænkes, at afhængig af typen af sukkersyge (eller forstadier dertil) - kan metformin enten fremme stofskifte, eller, som du skriver - slører det?
Hvorom alt er, mange tak for infoen. Det er et flot udgangspunkt til videre søgning.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-10-09, 14:55 #3
Hei UltraNine.
Det var jo en pangstart dette
Jeg leste bare fort på linkene, og om jeg ikke misforsto :
Oppdagelsen gjelder jo behandlede pasienter (Metformin reduces thyrotropin levels in obese, diabetic women with primary hypothyroidism on thyroxine replacement therapy.)
De pasientene har jo ikke kjertel som responderer på TSH.
Og det er vel all grunn til å formode at denne behandlingen er syntetisk T4.
Det vil jo forklare hvorfor fT4 holder seg selv om TSH synker.
Og det fyrer jo litt oppunder min mening om at det er fT4/fT3 man skal dosere etter. TSH brukes jo ikke til annet i kroppen enn til å styre kjertelen.
Og den er jo uvirksom.
Nikotin fører forøvrig til det motsatte da dette nedsetter følsomheten til hypotalamus.
Og - det er sikkert flere preparater som endrer TSH - kjente og u-kjente.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-10-09, 16:39 #4
Hmm. Må innrømme at min første tanke da jeg leste disse studiene var at Glucophage kunne bidra til at folk ikke ble riktig diagnosert. Altså at metformin på en eller annen måte "lurte" hypofysen til å produsere for lite TSH.
Ser nå at det er en annen mulighet også: At metformin sørger for at kroppen bedre utnytter den mengden tyroksin som faktisk finnes, og at det dermed gis tilbakemelding til hypofysen om at situasjonen nå er forbedret. (Det kan være at det skjer noe på receptor-nivå for eksempel.)
Ikke godt å si hvilken av de to forklaringene som stemmer. En viss vektnedgang med Glucophage, er - som du sier, Anisa - ikke uvanlig. Imidlertid kan dette forklares på andre måter siden metformin både
1. reduserer insulinresistans. Dette gjør at kroppen kan produsere mindre insulin, og dette er alltid en fordel i vektspørsmål, siden en av insulins hovedoppgaver er å lagre fett...
2. reduserer glukoseproduksjon i leveren. Vil tippe at dette også kan påvirke vekten. Mange diabetikere har en glukoseproduksjon i leveren som er abnormal (for høy).
3. reduserer glukoseopptak fra tarmen. Igjen; jo mindre sukker som er i omløp, jo bedre for vekten...Diabetes type 2 siden 2001. 3 x 500 mg Glucophage og 3 x 15 mg Actos.
-
28-02-14, 10:54 #5
Sv: Glucophage (Metformin) senker TSH og kamuflerer lavt stoffskifte?
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 25-03-12, 00:14 -
Pantethine senker det dårlige kolesterolet og triglyseridnivået og øker det gode
Av rexxy69 i forumet KolesterolSvar: 0Siste melding: 08-06-10, 21:13 -
trening senker stoffskiftet?
Av happygirl i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 15Siste melding: 09-07-07, 21:52 -
Metformin/glupophage
Av Marianne i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 19Siste melding: 30-04-06, 18:59 -
Pris på Glucophage?
Av Sonja Midtlien i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 4Siste melding: 13-09-05, 23:12
Bokmerker