Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
06-05-11, 09:50 #1
Blodprøve verdier, noen som kan noe om dette?
Ny på forumet her...
Sliter med høyt blodsukker og treg lege. Har hatt fastende 7,9 og 7,5 siste to ganger (jan. & april 2011). Han har tatt en blodprøver 3 ganger siste år, for å "tilfredsstille meg" når jeg kommer og klager med mine symptomer om tretthet, vektøkning, dårlig hukommelse og konsentrasjonsproblemer. Kanskje noen kan hjelpe meg med å tolke verdiene som har med stoffskrifte å gjøre?
TSH:
oktober 2010: 0,85
januar 2011: 1,09
april 2011: 0,74
FT4:
oktober 2010: 14,1
januar 2011: 13,6
april 2011: 12,7
FT3:
oktober 2010: 4,1
januar 2011: ikke målt
april 2011: ikke målt
Har symptomer på lavt stoffskifte, men ikke at jeg fryser. Faktisk så svetter jeg veldig lett ved enhver lette fysiske aktivitet (som klesvask). Men tror dette kommer pga. høyt blodsukker (har kjøpt måler for 2 dager siden, og får nesten 15 i blodsukker etter måltid som inneholder sukker/raske karbohydrater).
Så nå håper jeg at noen med masse erfaring forbarmer seg over meg, og sier noe om disse blodprøveresultateneFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
09-05-11, 13:09 #2
Sv: Blodprøve verdier, noen som kan noe om dette?
Hei catticatti, og velkommen hit. Jeg har ikke så mye greie på blodsukker, bare at man skal måle både langtidsblodsukker og det du må komme fastende for å måle. Jeg vet også så mye at det burde den trege legen din tatt tak i. Har du mulighet til å vurdere en annen lege? Eller kanskje tatt med deg en eller annen som støtte på legetime slik at legen snart tar deg alvorlig? Jeg bare skriver det jeg selv ville gjort.
Det vi alltid pleier å etterlyse er referanseverdier. Men uten dem ser jeg at din T4 faller samtidig som ikke TSH reagerer slik den skal (stige). En blodprøve for å se om det er en betennelsestilstand i kjertelen som tar livet av den er antiTPO. Det er også mange andre prøver som er viktige å ta, info finner du her på forumet.
Det finnes mye info her inne bare du har tid og energi. Jeg håper det kommer flere forbi og svarer deg. Lykke til fra meg
-
10-05-11, 18:18 #3
Tusen takk for svar, Lisbeth! Uten at jeg kan så mye om det, ser det likevel se ut til at jeg er inne på noe... har allerede bestilt time på Volvat, hos en spesialist i indremedisin. Han jobber visst en del med endokrinologi. Da får jeg en hel time, og helt sikkert alle tester og blodprøver jeg trenger, som anti-tpo, glukosebelastning osv. Så nå ser jeg veldig fram til 24. mai - endelig skal jeg finne ut av hva som feiler både kroppen og tåkehodet!
(ang. blodsukkeret; så har jeg kjøpt meg blodsukker måleapparat, og ser at mitt blodsukker ofte er svært høyt etter frokost spesielt (opp til 15 en time etter mat, og 8 etter 4 timer), og ligger sjelden under 7 en hel dag. Det var da jeg bestilte time på Volvat - dette kan ikke være bra)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-05-11, 11:00 #4
Det er fint at du skal til en lege som kan hjelpe deg. Hadde jeg vært deg (med det jeg vet om leger og deres kunnskap om stoffskifte/binyrer i dag) ville jeg brukt tiden frem til timen med å skaffe meg kunnskap om dette. Ikke overlat det til ham, ikke stol blindt på ham, ta styringen over det som skjer med kroppen din selv.
Ikke oppfatt dette negativt, det er bare et ønske om at du og alle de andre som er i begynnelsen av dette skal slippe alle omveiene mange av oss her inne har måttet gå. Lykke til 24. mai
-
11-06-11, 14:22 #5
Hei catticatti.
Du bør som Lisbeth sier lese deg opp. Av god litteratur jeg har lest om stoffskiftet, er "Hypothyreoidism Type 2: The epidemic" av dr mark Starr.
Boka gir omfattende og gode beskrivelser med illustrasjoner om hvilke symptom som kan indikere lavt stoffskifte. Ikke minst beskriver han at hypothyreose type 2 gjerne er arvelig, den gir ikke utslag i blodprøver så legen må "se hele pasienten" ved å granske alle dine symptom, sette dem inn i en sammenheng for så å komme på sporet og gi deg god og riktig hjelp OG oppfølging.
En annen bok som flere her anbefaler er "Stop The Thyroid Madness", skrevet av pasienter for pasienter, en bok jeg ikke har lest men som jeg venter i posten når-som-helst.
Bøkene får du kjøpt på www.capris.no.
Lykke til med legen(e)Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte--Noen som kan hjelpe meg med svar på blodprøve?
Av Mac84 i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 24-11-10, 16:21 -
dette er mine siste målte verdier
Av cath i forumet Normalverdiene?Svar: 4Siste melding: 09-11-08, 11:37 -
Noen som kan hjelpe meg med å forstå blodprøve resultatet?
Av Mona K i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 08-04-08, 19:27 -
blodprøve svar etter intatt armour noen som vet hvor mye
Av cathrin i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 29-06-06, 16:25
Bokmerker