Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard TSH-variation over dagen, døgnrytme

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Anisa....er TSH lavest om morgenen. Jeg mente den var høyest om morgenen, og dalte utover dagen? Men jeg har svært lett for å "speile" ting da, så..
    Du har ret, Gunnda! Og jeg havde uret!

TSH er ikke lige stabilt over hele døgnet, men er højere om morgenen end om eftermiddagen. Serum TSH topper omkring midnat og er højere i de tidlige morgentimer i forhold til om eftermiddagen.

En person på nettet har sammenstillet sine TSH-tal med tidspunkterne på dagen, prøverne var udtaget og følgende har åbenbaret sig:

Kl. 8:28 = TSH 5.45
    Kl. 9:00 = TSH 4,05
    Kl. 9:41 = TSH 2,77
    Kl. 11:23 = TSH 1.58
    Kl. 12:48 = TSH 1,44

Forskel mellem morgen-TSH og middag-TSH var på 4,01. Det er meget!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Dårligt stofskifte eller ej - Euthyrox eller ej?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    En person på nettet har sammenstillet sine TSH-tal med tidspunkterne på dagen, prøverne var udtaget og følgende har åbenbaret sig:

Kl. 8:28 = TSH 5.45
    Kl. 9:00 = TSH 4,05
    Kl. 9:41 = TSH 2,77
    Kl. 11:23 = TSH 1.58
    Kl. 12:48 = TSH 1,44

Forskel mellem morgen-TSH og middag-TSH var på 4,01. Det er meget!
    Men, dessverre så skriver ikke denne personen noe om over hvor lang tidsperiode - el rekkefølgen de er tatt ..
    Kanskje er den siste (12:48) tatt (f.eks) to år før den første (8:28).

Når det er sagt, så har jeg selv opplevd at TSH har vært endret med 5,5 iløpet av en uke (det var i 2008 - ikke medisinert enda).
    Det sier seg selv at man kan ha maks uflaks når TSH er så upålitelig/labil -
    man kan jo da gå gud vet hvor leng før man "treffer"... et tall som gjør at legen omsider tar stoffskiftet i betraktning
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: TSH-variation over dagen

TSH varierer - kort og godt.
    Og av flere årsaker.
    I "friske tilfeller" viser det seg at når TSH er høy, produseres det mer T3.
    T4- produksjonen viser ikke store døgnendringer.

En tolking av dette kan jo være at vi trenger mer T3 om morgenen ?
    I det heletatt - at vi trenger at T3 har døgnvariasjoner.

Og det er klart et vi må ta hensyn til disse variasjonene - tidspunkt for blodprøvetaking har betydning for resultatet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard TSH-variation over dagen

TSH har døgnrytme.
    Flere studier antyder også at den TSH som produseres om natten er mindre aktiv enn den som produseres om dagen. Altså at den nattlige fører til mindre øknig i fritt T4 enn det den dagproduserte TSH gjør.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7673415

Men får mer kunnskap om TSH konsekvenser for den utstrakte bruk som doseregulator ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Standard Sv: TSH-variation over dagen, døgnrytme

Spændende tråd den her!
    Jeg har funderet på, hvilket/hvilke hormoner det kan være, der sommetider stiger hos mig sidst på aftenen/natten.
    Først troede jeg, at det som hos langt de fleste var cortisol, men da jeg så fik det målt, og fandt ud af, at det ligger højt om dagen og (nu) lavt om aftenen, kunne det jo ikke være det...

Jeg fandt så tråden her, og nu har jeg fundet denne artikel hos Jacob Teitelbaum, der handler om det samme:
    http://www.endfatigue.com/health_art..._at_night.html

Key interesting take home points:
    1. Thyroid hormone levels are highest at night while we sleep—NOT while we're awake.

2. Even though TSH regulates T4 over the long term (days to weeks), TSH variability during the day mostly seems to play a role in fine tuning T3 levels during the day, having little to no effect on T4 hormone variations during the day. This suggests that fine tuning the timing of giving T3 is more important than T4.

Lignende tråder

1. TSH-variation over dagen, døgnrytme
    Av Anisa i forumet TSH
    Svar: 10
    Siste melding: 04-03-12, 19:29
  2. Døgnrytme, er den viktig ?
    Av gutt_81 i forumet Virker medisinen ikke?
    Svar: 5
    Siste melding: 14-01-10, 08:01
  3. Thyra-dagen
    Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 3
    Siste melding: 25-05-07, 11:30
  4. dagen før operasjon
    Av Tone i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 15-10-05, 00:07

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine