Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Utmattet..hva nå?
-
28-10-11, 08:11 #1
Utmattet..hva nå?
Hei alle sammen.
Jeg er helt ny her inne, og det kan godt være at dette har blitt tatt opp mange ganger uten at jeg har klart å finne en tråd. Mulig jeg har postet i feil forum ogsåHåper alikevel det er noen tålmodige sjeler her inne som kan ha noen gode tips og råd til meg. Jeg fikk påvist høyt stoffskifte for syv uker siden. Jeg har vært heldig, for det var akutt, hvilket betyr at det går over. Ble medisinert, og de siste blodprøvene har vært kjempefine. Problemet mitt er at jeg fortsatt er så ekstremt sliten og utmattet. I mitt hode skulle kroppen også vært bra i og med at blodprøvene er fine. Legene prøver å fortelle meg at infeksjonen jeg hadde i forbindelse med dette høye stoffskiftet har satt kroppen veldig tilbake. Men - jeg blir jo bare dårligere. Orker lite, men må jo gjøre de daglige tingene; handle mat, lage middag, løpe ned legenes terskler.... Husarbeid er satt på vent... Det å ha mer enn et menneske å forholde seg til om gangen er helt uaktuelt. Etter å ha gjort det lille jeg gjør, er jeg klar for senga. Må rett og slett slappe av og gjerne sove litt. Dette er helt ulikt meg. Har alltid hatt mye energi til å gjøre ting og tang, så dette føles litt håpløst akkurat nå... Er det noen her som har erfaring med det samme "problemet" (skjønner det er et lite problem i forhold til hva mange andre her inne går igjennom)og har dere eventuelt noen tips til hva jeg kan gjøre for å få en litt bedre og lettere hverdag?
-
28-10-11, 10:39 #2
Sv: Utmattet..hva nå?
Hej
Det lyder som en værre omgang - men tillykke med, at det går over igen
Overgangen lyder til gengæld anstrengende og som noget, mange herinde kender.
Hvis du poster nogle af dine mere eller mindre fine blodprøver, tror jeg, du vil få nogle meget brugbare svar. For eksempel er det værd at se på, om du har nok b-12 og d-vitamin i blodet. Måske trænger du til mere? Det er jo nemt at gøre noget ved - bare man ved det.
Nielsigne
-
28-10-11, 12:38 #3
Hei Whattodo
Jeg synes ikke dine problemer er ubetydelige. Det handler om ditt liv, din livskvalitet!
Selv har jeg lavt stoffskifte, men forstår av deg at symptomene likevel egentlig er ganske like. Her på forumet er det mange som kan tolke prøveresultat og som sikkert kan hjelpe deg med å forstå dem og vet hva som er lurt å gjøre videre.
Lykke til fra ElbethJeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
28-10-11, 13:02 #4
Tusen takk for raske svar
Vitaminer har jeg visst nok av (tar ekstra så det monner). Har nettopp vært på Aker og tatt nye prøver, så får vi se hva de viser. Legen mistenker at stoffskiftet nå er lavt i og med at jeg har blitt enda dårligere denne uka, og det er en uke siden jeg sluttet med Medrol. Nok en gang blir det sagt at jeg må være tålmodig, men det har aldri vært min sterke side når det gjelder egen helse . Kan poste de nye resultatene hvis jeg får dem i posten neste uke. Ikke alltid de sender ut til meg. Glemte å spørre om det i dag
-
28-10-11, 13:27 #5
Hvis du er blevet dårligere i løbet af en uge, og det er den samme uge som du er sluttet med Medrol - tror du så ikke, din udmattelse skyldes binyrerne? I hvert fald har jeg forstået, Medrol er hjælp til binyrerne https://www.stofskifteforum.dk/Googl...x=0&sa.y=0#623 Måske var det for hurtigt, du slap denne medicin - eller måske må du ha fat i en anden, der kan hjælpe med det samme?
Læs om binyrerne herinde - der er bl.a. en masse gode råd om tilskud. (Og hvad med test af binyrer?)
-
28-10-11, 14:02 #6
Vil ikke endokrinologen "catche" dette?
-
28-10-11, 14:40 #7
Jeg aner det ikke. Men desværre er der mange eksempler herinde på ting og sager, der ikke er blevet fanget og burde være det. Nogle gange skifter folk læge / endo / klinik efter at have været herinde og have fået andres erfaring med på vejen, og så fortsætter de derfra. Eller det kan ske, folk får ideer til ting, de kan spørge lægen om - plage lægen med, evt. - og så åbner det nye døre.
Man må sætte sig ind i alt muligt, er min erfaring. Det er mere eller mindre afgørende, at man gør det - nogle gange altafgørende. Læs fx om Buskhult her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11055
Det er nogle gange helt utroligt, hvad folk må finde sig i - men også utroligt, hvor flot der kæmpes!
-
28-10-11, 20:30 #8
Hmmm... har lest litt, og ser hva du sier. Jeg fikk Medrol for å slå ned stoffskiftet og brukte lang tid på å slutte med dem, men... Må lese mer når jeg er litt bedre form. Tenker jeg skal ta det opp med fastlegen når jeg skal dit neste torsdag. Skal ikke til endokrinolog før fredag om 14 dager. Det skader jo ikke å ta prøver, om det så skal være for å utelukke ting. Jeg har nå vært sykemeldt i 7 uker, og skjønner ikke hvordan jeg skal klare jobben min slik jeg har det nå. Mange bekymringer små...osv. Det er en helt annen side av saken som vel egentlig ikke hører hjemme her.
-
28-10-11, 21:05 #9
Sv: Utmattet.. hva nå?
Jeg vidste ikke, Medrol blev brugt til at slå stofskiftet ned - der, hvor jeg så det, blev det nævnt som et middel til binyrerne. Men jeg ser nu, at det kan være meget bredt i forhold til bare at skulle bruge noget binyrebarkhormon - hvis der er denne: http://www.netpatient.dk/solu-medrol.htm
Måske skulle du forsøge at poste nogle stofskiftetal her; der er nogle gange ret stor uenighed om, hvor 'fine' tal er i diverse prøver, og der er mange erfaringer og varianter herinde at trække på.
... hvis Medrol kan slå stofskiftet ned, samtidig med, at det støtter binyrerne, så kan det vel forklare, hvorfor man måske kan ryge ret langt ned i kulkælderen efter endt kur?
Binyrerne er meget vigtige - læs afgørende - for stofskiftet. Så selvom binyrerne har været i stand til at klare rutsjeturen bedre, end de ellers ville have gjort, så vil de vel reagere på, at støtten så forsvinder?
Som du kan se her http://www.netpatient.dk/acthtest.htm er Medrol endda et af de midler, som nævnes i forbindelse med behandling af morbus Addison http://www.morbus-addison.dk/mba-pri.htm
Bare en tanke. Og nu er det jo ikke sådan, at binyrerne kan klare sig uden stofskiftehormonerne ... men de kan klare det hele i et stykke tid, før de bliver trætte. Problemet er, at de så kan blive meget trætte - også hos mennesker, der ellers er raske /friske. Læs om binyrerne her på forummet - der er mange gode råd og erfaringer at hente
-
02-11-11, 19:07 #10
Sv: Utmattet.. hva nå?
Tusen takk for gode tips og råd Skal lese meg opp på temaet. Det er absolutt verdt en diskusjon med legen.
Fikk telefon fra endokronologen i går. Stoffskiftet så greit ut, men senkningen hadde gått opp (har ikke fått tallene). Med tanke på form, vond hals (kjertelen vi alle kjenner godt til, vil jeg tro) osv var det vel ikke overraskende. Fikk beskjed om å begynne så smått med medrol igjen og slutte med levaxin. Nevnte også dette med binyrer og spurte om det ikke ville være en ide å teste de. I og med at jeg nå begynner med Medrol igjen, er det jo ikke vits akkurat nå, men hun var ikke fremmed for tanken, og jeg vil absolutt ta det opp igjen hvis formen blir dårligere neste gang jeg tas av Medrol. Hun skulle derimot be om kortisol-prøve fra de gamle blodprøvene. Det blir "spennende" å få resultatet neste gang jeg skal til henne.
Lignende tråder
-
Jeg er utmattet til de grader. Kan dette komme av det lave stoffskiftet?
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 111Siste melding: 12-05-10, 14:08 -
Når dere er slitne eller utmattet...pga stoffskiftet
Av Marina73 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 4Siste melding: 26-04-08, 22:40
Bokmerker