Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    66
    Meldinger
    1,971

Standard Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Hei!

Jeg har tatt nye blodprøver etter ca 4 mndr på Thyroid-S. Disse ser slik ut:

fT4 = 31,7 (ref 9 - 24)
    fT3 = 17,8 (ref 2,6 - 5,7)
    TSH = > 0,01 ( ref 0,35 - 4,70)

TSH bryr jeg meg ikke noe om. Den har vært den samme siden jeg begynte med Levaxin i 2005, men fT3 og fT4? Jeg bør vel senke dosen? Jeg begynte for 4 mndr med 3 grain, men økte ganske fort til 4 grain og har gått på den dosen det meste av tiden.

Jeg har ingen overdosesymptomer annet enn diare - om det er et overdosesymptom? Kjenner ikke noe spesielt til hjertebank når jeg er i ro, men pulsen fyker opp ved trening. Bruker ikke pulsklokke lenger så jeg vet ikke hvor høy den er, men jeg blir veldig fort andpusten. Dette til tross for at jeg har trent mye i mange år. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette.

Jeg har ikke tatt stoffskifteprøver på over ett år så jeg vet jo ikke helt om disse høye prøvene skyldes Thyroid-S alene. I det hele tatt har jeg vært likgyldig til prøvetaking, men gjorde det nå på legens anmodning. Har ikke hørt fra han ennå om han synes dette er for høyt.

Takker for synspunkter.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Du kommer nok til at høre fra ham, ska' du se... Yvette

Det er FT4 på 31,7 der falder udenfor, hvad der er sædvanligt for folk på Thyroid. Den kunne godt være lavere, alene af den grund. Men det er noget "værre" at FT3 er så højt. Du burde ikke kunne fungere med det tal, så det kan altså godt være at der er inkluderet rT3, og at det kan være ret højt.

Ved du hvad? Det er faktisk ikke for smart at bruge mere Thyroid end det "nødvendige", fordi ved for høj dosering får nogen hypersymptomer, mens andre reagerer med enten at danne masser af anti-hormonet rT3, eller slet og ret - spærrer deres krop for hormonreceptorer, så noget af hormonet forbliver i blodet og selv om tallene ser høje ud, bliver langt mindre hormon anvendt inde i cellerne.

Hvis jeg var dig, ville jeg trappe ned på Thyroid, i første omgang til 3 grain. Men ikke på en gang.

F.eks. hver anden dag i 14 dage tag ½ grain mindre,
    så de næste 14 dage tag ½ grain mindre hver dag.
    Så igen de næste 14 dage - yderligere ½ grain mindre hver anden dag,
    og de sidste 14 dage - ½ grain mindre hver dag....

så er du nemlig nede på 3 grain, samtidigt med at i løbet af de sidste 14 dage kan du se om du trives. Det tror jeg at du vil, men selv hvis du bliver måske lidt mere "sløv", giv ikke op og fortsæt i hvert fald 5-6 uger til på samme dose, så en blodprøve, før du kan vurdere om det er nok, for lidt eller fortsat lidt for meget - i forhold til blodprøveresultater.

Det kan altså tage lang tid, før det virkeligt har stabiliseret sig, og imens kan du observere grader af din "forpustethed" under træning. Når du så har været på 3 grain længe nok, burde pulsen reagere mere som du er vant til fra gamle dage, altså ikke begynde at stige så hurtigt (efter træningens start) som du siger, den gør nu.

Du kan printe en dag/uge kalender fra nettet og der kan du skrive på forhånd rytmen for nedtrapningen, så den forløber regelmæssigt og blidt for kroppen, for ellers er det nemt at glemme hvad dag tager man hvad...

Tror du, du er tålmodig nok til denne metode? Det håber jeg, for der er ingen grund til at byde kroppen på et "shock" ved at cutte for meget hormon, på for kort tid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    109

Standard Sv: Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Hei!

Kan jeg bare spørre om du sover bra med den FT3, og om du taper vekt? Har hørt at det er høy FT3 som bl. a ødelegger søvnen.

Lykke til med nedtrappingen!

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    66
    Meldinger
    1,971

Tusen tusen takk for hurtig svar Anisa!

Dette med rT3 streifet meg ikke i det hele tatt, men det kan jo selvfølgelig være slik. Å få ta en slik blodprøve anser jeg for umulig, men veldig greitt å vite at den kan ha en slik forklaring.

Takk også for råd om nedtrapping. Jeg vil nok følge dette opplegget du skisserer. Jeg tenkte nok med en gang jeg fikk høre verdiene at jeg måtte redusere dosen, men jeg er ikke "flink" nok til å finne ut av hvordan. Jeg prøver dette Anisa.

Skal rapportere etter hvert om hvordan det går.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    66
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Gekko Vis post
    Hei!

Kan jeg bare spørre om du sover bra med den FT3, og om du taper vekt? Har hørt at det er høy FT3 som bl. a ødelegger søvnen.

Lykke til med nedtrappingen!
    Hei Gekko!

Jeg sover på medsiner. Det har jeg gjort i snart 30 år mer eller mindre, (periodevis altså), så jeg vet ikke om høy fT3 ødelegger søvnen. Jeg sover godt, men som sagt med medisin. Jeg har gått ned 4 kg på 4 mndr. Skulle ønske det var mer, men nå virker det som om vekta har "låst" seg. Jeg trenger å gå ned noen kilo til, ønsker det iallefall...håper...

Takk for gode ønsker.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Arrow Sv: Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Dette med rT3 streifet meg ikke i det hele tatt, men det kan jo selvfølgelig være slik.
    Å få ta en slik blodprøve anser jeg for umulig, men veldig greitt å vite at den kan ha en slik forklaring.

Takk også for råd om nedtrapping. Jeg vil nok følge dette opplegget du skisserer.
    På det meste brukte jeg 5 - 6 grain med erfa. Da ble også jeg tipset av Anisa om å trappe ned
    - jeg bruker nå stort sett 3 grain (innimellom blir det 4 grain, spesielt nå om vinter'n).
    Har du sjekket denne tråden -

Hvorfor er forholdet mellem Reverse T3 / Total T3 vigtig?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Selv mennesker uden sygdom i skjoldsbruskkirtlen kan udvikle hypothyreose-symptomer
    når forholdet mellem deres normalt T3 og Reverse T3 forskydes til fordel for Reverse T3, af en eller anden grund.
    I deres tilfælde hedder tilstanden NTI (Nonthyroidal Illness)
    eller Euthyroid Sick Syndrome. De behandles og kommer sig midlertidig behandlet med... Liothyronin (T3).

Det som vi altid hører er, at
    der er ikke brug for at måle T3 til brug for diagnose eller tilpasning af behandlingen ved hypothyreose.

rT3 vil vores læger kun måle ved mistanke om spiseforstyrrelse eller en voldsom sygdom.

tT3/rT3 ratio interesserer dem slet ikke,
    på trods af at det er denne ratio der i virkeligheden afgør om behandlingen bliver vellykket,
    uanset værdier for T3 og T4 hver for sig, selv når de ligger i den øvre del af "normalområderne".

Er tT3/rT3 ratioen for lav - fejler behandlingen og trivslen bliver væk.

Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af T3/rT3 ratio for os med hypothyreose,
    men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3.
    Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3 kan kun måles som total vædri.
    Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.

Jeg har købt foredraget og må blankt indrømme, at de 20 dollars det kostede, er godt givet ud. Citeret fra foredraget:

Diagnose: Laboratorieprøver.

Test fem hormoner:
    - TSH
    - frit T4 (fT4)
    - frit T3 (fT3)
    - rT3 and total T3 (tT3)

Frit T3 er den mest nøjagtige måling af T3, men rT3 er kun tilgængelig som total, så vi har brug total T3 til sammenligning.

Så hvad er "normal" RT3 ", og hvordan finder vi det?

Skjoldbruskkirtlens produktion af RT3:

Skjoldbruskkirtlen udsondrer ca. 90% T4, 10% T3 og ~1% RT3

Som udgangspunkt udgør en normal T3/RT3 ratio = 10

TT3: referenceområde = 85 til 205 ng / dL
    RT3: referenceområde = 90 til 350 pg / mL

Korrigeret for enheder, RT3 er 9 til 35 ng / dl

Normalområde for TT3 til RT3 bliver:

Lavest: TT3/RT3 = 85ng/dL / 9ng/dL = 9,4
    Øverst: TT3/RT3 = 205ng/dL / 35ng/dL = 5,9
    Oprundet til nærmeste hele tal, bliver normalområde for TT3/RT3 ratio på 6 -10

Vi har samlet data til udregning af disse tal over flere år, både før og efter behandling.

Vi har konstateret, at patienter, der reagerer godt på behandling - men især dem,
    der har brug for supplerende T3 - har det bedst når deres TT3/RT3 ratio = 12 +/- 2

Forbehold: Ekstrem alder skal betragtes individuelt. Men ellers fra teenageårene og til sidst i 70-erne ser det ud til,
    at patienternes trivsel er betinget af, at værdien af deres TT3/RT3 ligger på 12 +/- 2

Det var så måleenheder, der gælder i USA: ng/dL og pg/mL.

Hos os måles tT3 og rT3 også i forskellige måleenheder, med en undtagelse (så vidt jeg ved).
    Jeg har anvendt referenceområder for tT3 og rT3 fra Unilabs
    fordi Unilabs opererer med samme måleenheder for begge analyser - nmol/L,
    hvilket gør det nemmere at udregne ratio end hvis værdierne var angivet i forskellige måleenheder.

Total T3 (1,2 - 2,7 nmol/L)
    Reverse T3 (0,23 - 0,54 nmol/L)

Dette giver: en normal tT3/rT3 ratio på 5 - 5,21. Denne ratio gælder for raske.
    For syge bør ratioen ligge lidt højere, hvis behandlingen skal kunne anses for korrekt.

Hvis man følger foredragets konklusion om, hvilken ratio patienterne (= syge mennesker) trives bedst med -
    er den være ca. 20% højere end normal ratio. 20% af 5,21 er 1,04 og det betyder, at tT3/rT3 ratio hos velbehandlede patienter
    dvs. patienter der gerne skulle være symptomfrie og i trivsel - bør ligge på ca. 6,25 +/- 1

tT3/rT3 ratio der er lavere end 6,25, eller endnu "værre" - lavere end "normal ratio" på 5,21 -
    medfører symptomer på hypothyreose, og mistrivsel.

Det var så regnestykker udregnet med udgangspunkt i tal fra Unilabs.
    Andre laboratorier opererer med andre værdier og regnestykker bør derfor gentages med disse tal,
    for at give et korrekt resultat, relevant for den person, der gerne vil kende sin tT3/rT3 ratio.

Metoden er den samme:
    Først udregn laboratoriets "normalområde" for tT3/rT3 ratio (følg tidligere eksempel med Unilabs-tal).

Tillæg 20% til laboratoriets "normalområde" for tT3/rT3 ratio for at fastslå en tT3/rT3 ratio der er optimal for syge mennesker.

Divider dit eget tT3 med rT3 og resultat bliver den personlige tT3/rT3 ratio.

Ligger den omkring den tidligere udregnet "normalområde" + 20% - burde man trives fint.

Jo længere under summen af "normalområdet" + 20% ligger ratioen tT3/rT3 -
    jo dårligere har man det, og burde derfor behandles med tillæg af Liothyronin,
    især hvis en langvarig behandling med Levaxin har ikke haft en effekt på hypothyreose-symptomer.

Hovedtræk i den rolle Reverse T3 spiller i kroppens funktioner har jeg forsøgt beskrive i tråden om overvægt og lavkarbo
    her.
    Hvis man pøser på med thyroide hormoner - så risikerer man at reseptorer på celler lukker seg;
    ergo blir det mindre fT3 som slipper inn i cellene og ikke usannsynlig for mye reverse T3 i blodet.

Jeg fikk (omsider) målt mitt reverse T3 og fT3 samtidig - forholdet var
    Min fT3 lå noe over laboratorienes ref.områder (Fürst og Aker] - men ikke engang i nærheten av dine verdier.

Det tar vel litt tid før endring av dosering "setter" seg i kroppen -
    har du en slagplan for når neste blodprøve blir
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    66
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Du kommer nok til at høre fra ham, ska' du se... Yvette
    Telefonen kom i går kveld kl 19.00. Jeg var på besøk hos min bror, og han lurte på om det kun var spesielt utvalgte som fikk tlf fra legen på et slikt tidspunkt.

Legen fikk "bekreftet" at dette var f-a-r-l-i-g medisin, og advarte meg i store ordelag. Jeg fikk beskjed om å kutte all medisin i 5 dager, og så gå over på Levaxin igjen. Han hadde vært på kurs på Aker og der var han blitt advart mot thyroider fikk jeg vite. Jeg er så lei av slike beskjeder!

Jeg kjører mitt løp med nedtrapping og så håper jeg at jeg finner min veg med Thyroid-S. Gir ikke opp denne for alt i verden!

Takk Kevlin for referat om revers T3. Er et vanskelig tema for meg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Hei Yvette! Hyggelig å høre fra deg igjen

Så Aker har kurs for leger og advarer mot farlige thyroider? Det høres jo ikke bra ut at de har så lite kunnskap. En ting er å velge å ikke skrive det ut, en helt annen sak er å bedrive det som høres ut som feilinformasjon til legene. Det hadde vært interessant å høre mer om hva de sier, skulle gjerne vært ei flue på veggen....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Da jeg var på Aker i oktober og også nå 1.desember fikk jeg vite at de ikke driver med sånn humbugmedisin som armour
    Da jeg spurte hvorfor jeg ikke iallefall kunne få prøve det siden stoffskiftet ikke akkurat har blitt bedre av levaxin, bare fnyste han og ville ikke snakke mer om det.
    Så moralen inne på Aker må være at de kan ikke gi naturthyroid i tilfelle man blir bedre av det

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Jeg vet at de velger å ikke gi det, jeg har også vært der. En begrunnelse legen ga, var frykten for dyresmitte. Da jeg forklarte at thyroid stammet fra gris og ikke ku, og at det ikke var fare for kugalskap, svarte ikke legen noe på det. Jeg nevnte også at de fleste av oss spiser kjøtt, så hva er forskjellen på en medisin laget fra dyr og det å spise kjøtt? Legen virket ikke interessert i å gå inn i en diskusjon....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 01-12-11, 14:46
  2. Mine stoffskifteprøver - er de normale?
    Av MissD i forumet Normalverdiene?
    Svar: 3
    Siste melding: 18-05-11, 19:37
  3. Svar: 3
    Siste melding: 03-04-08, 19:57
  4. Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
    Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 17-06-06, 00:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn