Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Aminosyrer for mælkeallergikere

Jeg er nu blitt klar over at jeg er super allergisk for melke protein.Og så leter jeg etter melk i alt jeg spiser. På min Amino complete boks fra now sports står det contains milk og soy proteins. Har du sett noen amino complete som ikke har melk og soya?
    Jeg har ikke funnet noe som er complete (ca 20 amino syrer) og uten melk.
    Da det, allerede i nogen tid - stod klart og tydeligt for mig - at hverken alverdens medikamenter, tilskud af vitaminer og mineraler - vil have effekt nok, når man mangler rette aminosyrer, ser det ud til at mælkeallergikere kan komme ud for flere og komplicerede helseproblemer, når de er nødt til at undlade tilskud fordi aminosyrer fremstillet af "tilskuds-industrien" hovedsageligt udvindes fra mælk / mælkeprotein.

Det gælder om at finde aminosyre-tilskud som er udvundet fra andre protein-kilder end "rå" mælkeprotein, fordi helt at fravige tilskud af aminosyrer kan ikke komme på tale, idet aminosyre-mangel er ødelæggende for helsen, ud over hvad hypothyreose i forvejen er i færd med at ødelægge.

Man kan lade sig guide af det, som man ude i verden har gjort for spædbørn, der er født med mælkeallergi, og søge efter aminosyrer udvundet af hydrolyseret mælkeprotein, og de frie aminosyrer dvs. aminosyrer i fri form, ikke bare som bestanddel i blanding af forskellige protein-pulvere, som mange af aminosyre-tilskud består af. Modermælk-erstatninger fremstillet til børn der har mælkeallergi, består nemlig af hydrolyseret mælkeprotein og aminosyrer i fri form, fordi disse trigger ikke mælkeallergi.

Mælk er så populær i "aminosyre-industrien" fordi den indeholder mange aminosyrer: Tryptophan, Threonine, Isoleucine, Leucine, Lysine, Methionine, Cystine, Phenylalanine, Tyrosine, Valine, Arginine, Histidine, Alanine, Asparagine / Asparaginsyre, Glutamine / Glutaminsyre, Glycine, Proline og Serine.

Det betyder at i aminosyre-blandinger, der er fremstillet ved blanding af forskellige protein-pulvere, herunder mælkepulver - vil trigge mælkeallergi på samme måde, som at drikke et glas mælk. Hvorimod nøjagtig samme aminosyre-blanding fremstillet af aminosyrer i fri form, uanset at disse er udvundet af mælkeprotein (Hydrolyzed Casein Amino Acid) - er "hypo-allergenic" dvs. trigger ikke mælkeallergi og er sikre at anvende af mælkeallergikere.

Man kan derfor søge enten efter aminosyre-blandinger der egner sig til veganer (fri for nogen form for protein af animalsk oprindelse), eller også hvor oplyses Guaranteed Free Of: Milk (blandt andet). Det kan godt blive svært og tidskrævende at finde netop denne type aminosyre-produkter, men jeg fandt et i UK: Maximum Strenght Amino 1500 og når jeg finder flere, vil jeg opdatere tråden og håber at andre også gør, når de finder et mælkefri aminosyre-produkt.

Også i UK fandt jeg Solgar Amino 75 (Multiple Essential Amino Acids) (se indhold på producentens hjemmeside), og Quest Amino Complex 1000mg (se indhold på producentens hjemmeside) - begge angiveligt fremstillet med free form amino acids, Solgar's er ret beskeden og indeholder ikke ret mange aminosyrer.

Hvad jeg selv ville have gjort hvis jeg selv var mælkeallergiker? Ja, jeg ville nok spare tid og energi ved at købe alle de aminosyrer som jeg nu får i NOW's Amino Complete - som pulver, enkeltvis (free form) og så ville jeg blande dem selv, stoppe dem ind i tomme 1-grams kapsler (man også kan købe af gelatine eller vegetabilske) i portioner til f.eks. et par måneder ad gangen. Resten af pulveret ville jeg opbevare et køligt, mørkt sted i glaskrukke(r). Det ville simpelthen sikre mig forsyningen af rette aminosyrer nok til flere år, så selv om det er en omstændelig fremgangsmåde, er den altså totalt set - både billigere, nemmere og sikrere.

Årsagen til min ubetingede tro på aminosyrer er følgende: det står nu lysende klart og tydeligt, at først efter at jeg har føjet aminosyrer til, 2-3 år efter at jeg har udskiftet syntetisk T4 med Thyroid, og sideløbende med tilskud af alverdens vitaminer og mineraler - begyndte hele denne "cocktail" at virke for alvor. Før tilføjelsen af aminosyrer kunne jeg også mærke effekten af både Thyroid og tilskud af vitaminer også, men først efter tilføjelsen af aminosyrer blev det tydeligt, at selv den eftertragtede Thyroid - virkede før kun halvt. Så undladelse af tilskud af aminosyrer fordi man er mælkeallergiker, vil skade langt mere end de mælkeprotein-bestanddele som findes i de forskellige blandinger af aminosyrer, der er i handelen.

Det er ikke for at opfordre nogen til at ignorere deres mælkeprotein-allergi, men kun for at illustrere den skæbnesvanger for helbredet, effekt af aminosyre-mangel, som ikke "kun" opstår pga. hypothyreosens langtidseffekt, men også er en ganske almindelig ved ganske almindelig aldring. Når man så lægger sammen disse to årsager til aminosyre-mangel - aldring (som jo starter allerede ved fødslen) og hypothyreose - bliver summen af aminosyre-mangler hos hypothyroide langt højere, end når aminosyre-mangel "kun" genereres i kroppen af stigende alder.

Og hvis der er noget, som os hypothyroide (dvs. alle vi som uden behandling ville blive hypo) ikke har brug for - er mangel på næringsstoffer, hvor aminosyrer er netop det: næringsstoffer = mad. I sunde kroppe forløber det "naturlige" fald i optag fra maden og fald af egen produktion af aminosyrer langsommere end hos hypothyroide, men selv hos sunde og friske ville permanent tilskud af aminosyrer hæmme kroppens biologiske aldring (dvs. sygdom) og give en langt behageligere alderdom, uden så meget aldersbestemt sygdom, som tilfældet vitterligt er...

Måske fordi medicinalindustrien tjener formuer på aldersbestemte "multisygdomme" der behandles med "polyfarmasi" (behandling av samme pasient med mange legemidler), er forskningen i, og viden om aminosyrernes enorme negative (ved mangel) og positive (ved tilskud) effekt på helsen og forebyggelse af sygdom - stort set ikke eksisterende i vores skandinaviske lægestande... og ikke med ret mange ord nævnt i pensum på "lægeskoler".

Relateret og nyttigt: Aminosyrer er mat
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    72
    Meldinger
    852

Post Re: Aminosyrer for mælkeallergikere

Hei Anisa

Du er en engel. Tenk du fant noen produkter. Jeg leste om den fra Solar og kunne ikke stole på at den var melkefri. Så i første omgang bestiller jeg Maximum Strengt Amino 1500.
    Dette med kapsler høres bra ut. Jeg er for tiden veldig opptatt av hva jeg får i meg.

Hva har jeg brukt med hell som du har anbefalt: (Jeg må skrive mens jeg husker) Tannkrem uten fluor.Vann uten fluor. (Aminosyrer mMelk) Jod. Salt. Kveldsdosering av thyroid. Helt sikkert mer, men dette er så langt hode rekker i kveld. Det beste alt virker , VELDIG GODT

Du vet ikke hvor glad jeg er for å kunne føle meg friskere og ikke minst forstå så mye av egen sykdom og tilfriskning.

Fin kveld og alt godt

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Re: Aminosyrer for mælkeallergikere

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Hva har jeg brukt med hell som du har anbefalt: (Jeg må skrive mens jeg husker) Tannkrem uten fluor. Vann uten fluor. (Aminosyrer m Melk ) Jod. Salt. Kveldsdosering av thyroid. Helt sikkert mer, men dette er så langt hode rekker i kveld. Det beste alt virker , VELDIG GODT
    Tak, men ingen "gode råd" vil overhovedet virke, hvis de ikke bliver prøvet af. Så mindst halvdelen af ros tilkommer... dig, Fruemå, fordi du har haft mod til at tage alle chancer, og havde tålmodighed, i måneder at vente på effekten, hvor de fleste andre ville opgive!

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Du vet ikke hvor glad jeg er for å kunne føle meg friskere og ikke minst forstå så mye av egen sykdom og tilfriskning.
    Det ved jeg da godt! Og jeg kan godt forstå dig! Jeg har jo selv været der, remember?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Man kan derfor søge enten efter aminosyre-blandinger der egner sig til veganer (fri for nogen form for protein af animalsk oprindelse), eller også hvor oplyses Guaranteed Free Of: Milk (blandt andet). Det kan godt blive svært og tidskrævende at finde netop denne type aminosyre-produkter, men jeg fandt et i UK: Maximum Strenght Amino 1500 og når jeg finder flere, vil jeg opdatere tråden og håber at andre også gør, når de finder et mælkefri aminosyre-produkt.
    Fandt forresten på Iherb, en mælkefri aminosyre-blanding: Country Life, Gluten Free, Max-Amino Caps, with Vitamin B-6, 180 Veggie Caps, som dog i sammenligning med indholdet af den jeg selv bruger, burde tages med 6 kapsler som "servings size"
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: Aminosyrer for mælkeallergikere

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    72
    Meldinger
    852

Post Re: Aminosyrer for mælkeallergikere

TIPS FOR MÆLKEALLERGIKERE

Var på apoteket om spurte etter allergitab. i håndkjøp. De hadde noen som var laktosefri. Så ringte de til produsenter, og fikk beskjed. Alle er melk i, bare laktosen er tatt ut. Slik er det med andre hormonpreparater også (P.Piller). Legen må skrive ut på resept. Slik er det jo også med levaxin. Det er mye dyrere å bruke levaxin uten melk for oss.
    Skjekk ut medisiner på www.felleskatalogen.no

Jeg hovnet så opp ved knott og mygg stikk. Vel det er i følge boken fra Wilson Binyretretthet, for lite kortison.

Fra Liv H. Wilborg Karlsen bok :Kokeboken uten melk.
    *Når du har kuttet ut alt som er melk i kan noen av disse ordene hjelpe deg å renske kosten helt.

Kasein. kaseinat, kjernemelkpulver, laktalbumin, myse, mysepulver, natriumkaseinat, fremmedprotin, laktoglobuin.

På svensk heter myse vassle og på dansk valle.

God dag til både allergikere og alle andre

Lignende tråder

1. Aminosyrer og mangler
    Av Anisa i forumet Aminosyrer
    Svar: 3
    Siste melding: 14-11-14, 15:04
  2. Aminosyrer er mat
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 38
    Siste melding: 15-07-12, 19:36
  3. Aminosyrer er mat
    Av Anisa i forumet Aminosyrer