Jeg har Janie Alexander Bowthorpes og Paul Robinsons tillatelse til å oversette denne teksten til norsk. Jeg har oversatt så godt jeg har kunnet, og håper at det ikke forekommer feil i teksten som gjør at misforståelser skjer. Jeg ber alle som alvorlig overveier å benytte seg av CT3M om å skaffe seg Pauls bok først og lese den før de starter på denne endringen det innebærer. Min bemerkning: Legg merke til ved å lese Pauls hjemmeside http://recoveringwitht3.com/ eller bok "Recovering with T3", at CT3M kan brukes enten du bruker kun T3, kombinasjonsbehandling T4/T3, enten syntetisk eller som Thyroid.

T3 circadiske protokoll for binyrer
Av Janie Alexander Bowthorpe

*
Jeg har fått tillatelse fra Paul Robinson til å fortelle om oppdagelsen hans med å behandle binyrene uten bruk av hydrokortison (men noen kan trenge en liten mengde hydrokortison i utgangspunktet). Denne fremgangsmåten har allerede fremmet en bedre binyrefunksjon hos Paul og flere andre. Han forteller om det i kapittel 16 i sin bok. Lenke for å bestille boken finner du nederst. T3-tabletten må være en direkte, ikke slow-release tablett. Det viser seg at NDT (Thyroid) også kan virke.
*
VIKTIGE POENG FOR Å FREMME BEDRE BINYREFUNKSJON UTEN HYDROKORTISON:
*
1.Viktig fakta nummer en: Det meste av dagens kortisol blir laget i de siste fire timenes søvn, det vil si fire timer før du vanligvis våkner. Så, for eksempel, hvis en vanligvis våkner opp rundt klokken 8, er det meste av kortisolen laget fra klokken 4 til 8, det vil si at fire timers vinduet er når binyrene jobber som hardest.

2. Viktig fakta nummer to: Akkurat som alle organer i kroppen din, består binyrene dine av celler. Alle cellene i kroppen din trenger T3. Binyrene trenger T3, og spesielt i løpet av fire timers vinduet før man våkner. Robinson sier at du kan egentlig ikke forvente at binyrene fungerer bra hvis mitokondriene som lager ATP for disse cellene, og cellekjernene har et mangelfullt nivå av skjoldbruskkjertelhormonet T3.

Med det som er beskrevet i punktene ovenfor i tankene, virker det klart at dersom binyrene sliter, så trenger de T3 tidlig på morgenen, altså i fire timers vinduet, for å kunne fungere bedre. Hvordan skal vi gjøre det? En T3-dose på 5 - 10 mcg tas vanligvis ca 1 - 1 1/2 time før du våkner opp, sier Robinson. Målinger av puls, blodtrykk og temperatur tas for å følge utviklingen. Og så, annenhver uke eller så (IKKE raskere), flyttes den første T3-dosen en halv time bakover, og så fortsetter du å loggføre data hele tiden. Du er på jakt etter svar fra binyrene på T3-dosen, og hver halve times flytting produserer den responsen. Mange ender opp med å finne ut at binyrene setter i gang produksjonen innen de første 1-2 timene av fire timers vinduet. Dette vil være forskjellig for hver enkelt, basert på når kroppen din vekker deg naturlig på morgenen. Juster deretter. Hvis ovenstående ikke gir mye respons, legger du til 5 mcg T3 og starter helt på nytt.

Hvis du får for mye respons på et bestemt tidspunkt, så går du tilbake 30 minutter. For eksempel, hvis binyrene gir for mye respons klokken 04:30, som indikert av data, flytter du dosen til klokken 05 og se hva slags forskjell det utgjør.

5. Mange ender opp med en morgendose med T3 på 12,5 - 25 mcg, med en gjennomsnittlig dose på 20. De andre T3-doser tar du etter behov resten av dagen.

Robinson og andre har opplevd at binyrene begynner å fungere med en gang, men vanligvis tar det seks uker å respondere fullt ut på T3, og tre måneder for at binyrene er tilbake i god funksjon. De som følger protokollen vil vanligvis stoppe deres HC eller Isocort før de starter tidlig på morgenen med T3 for å se hvordan deres binyrer reagerer (Fra Janie: Kan du bruke bare litt HC og få til dette? Det er svært viktig å følge veldig nøye med på blodtrykk, hjerterytme og temperatur, og kanskje blodsukkernivået, fordi hvis binyrene responderer, vil du se en økning i disse målingene).

Vi vet ennå ikke helt om Thyroid vil fungere på denne metoden. Paul og jeg har diskutert å lage en studie sammen på dette snart. Følg med på dette!

CT3M vil ikke fungere godt hvis du har diabetes, insulinresistens eller noen alvorlige blodsukkerproblemer, Addison’s eller Hypopituitary. Robinson understreker at man bør gjøre en ACTH-test i for å forsikre seg om at binyrene er i stand til å svare.

Kosttilskudd som trengs: 1) høy styrke B-kompleks med 50 mg B1- B6 to ganger daglig. B1 er en nøkkel for mitokondriene. 2) B12 500 ug eller 1000 ug, selv om det ikke er oppdaget B12 mangel. 3) Vitamin C 500 mg 4 - 6 ganger pr dag i doser, viktig for binyrene. 4) Vitamin D 2500 IE, selv om det ikke forekommer et dårlig 25 hydroxy vitamin D. 5) en god chelater multimineral med alle spor- og makromineraler 6) chelater magnesium 400 mg to ganger hver dag gjør at natrium-kaliumpumpen i cellene fungerer riktig.

10. Når binyrene sparkes igang, kan det hende at du ikke trenger så mye T3.
*
Paul Robinson er ikke imot bruk av HC. Noen må ha det. Men han opplever at en stor mengde pasienter trenger kun direkte T3 for å stimulere den naturlige produksjonen av en svak binyrefunksjon.
*
Merk at hvis du har diabetes eller insulinresistens, må du behandle disse sakene for å gjøre denne protokollen riktig, ettersom rett insulinrespons er nødvendig. Hvis du har hypopituitary eller Addison’s, trenger du HC i stedet.
*
*
Kan man bruke NDT i arbeidet med denne løsningenav binyreproblemer? Ja, sier pasienter som prøver det! Les Dawn’s historie her: http://www.stopthethyroidmadness.com/t3-circadian-protocol-for-adrenals/
*
*
Nedenfor er spørsmål jeg stilte Paul, og hans svar. Igjen ga han meg tillatelse til å dele dette.

*
1) Kan du fortelle nøyaktig hva pasientene opplever når de samler data (blodtrykk, puls, og temperatur), når de føler at de har funnet sin rette tid til den tidlige T3-dosen, som klokken 4:30?

Normalt blodtrykk (stiger til normale nivåer vanligvis), puls (kommer ned til normalområdet vanligvis), temperatur (stiger til normalområdet vanligvis). Enda viktigere er energinivået og følelsen av velvære som vanligvis flommer inn i kroppen.
*
2) Hva om noen har et søvnmønster som er rotete på grunn av binyrer og skjoldbruskkjertelproblemer? Det vil si at de våkner opp klokken 10 i stedet for klokken 8? Kan de se på fire timers vinduet med en så rotete døgnrytme, eller bør de forholde seg til en mer vanlig tid å stå opp på?

Her gjelder prøving og feiling. De må foreta en gjetting og deretter sakte endre dosen når det gjelder tidspunkt og størrelse. Resultatene vil bidra til å fortelle deg hva som skjer.
*
3) For dem som ender opp med å bruke HC når de fortar den T3 circadiske protokollen (fordi de blir for syke til å avvenne seg på HC, og det tar for lang tid å gjøre det trygt), ville de legge merke til en høyning i blodtrykk eller temperatur når binyrene begynner å arbeide?

Jeg vil ønske en viss reduksjon i HC. Hva er poenget med å forsøke dette ellers, og hvordan vil du vite binyrene har begynt å fungere? Dersom binyrene ikke trenger å jobbe noe hardere fordi HC gjør opp differansen så vil ekstra T3 ikke endre situasjonen så mye dersom hypofysen ikke ønsker å be binyrene om å arbeide. Hvis blodtrykket fortsatt var lavt og temperaturen fortsatt var lav, fordi selv med HC vil binyrene fortsatt slite, ville jeg forvente å se noen forbedringer i tegn som disse, og en generell følelse av velvære og energi. Du må føle deg frem, men det ville være viktig å bare bruke en liten T3-dose på morgenen (10-20 mikrogram) for å unngå å få en massiv bølge av kortisol og en dårlig reaksjon. Det siste punktet gjelder uansett.
*
4) Hvor lang tid tok det før dine binyrer ble friske og velfungerende?

Omtrent 3 dager etter at jeg begynte å bruke den tidlige T3-dosen. Jeg tror ikke at mine binyrer noensinne ble virkelig skadet, de var bare utsultet på T3. Den største binyreskaden skjer via antistoffer i Addison’s sykdom. Det er helt klart at binyrer kan være banket opp, være hjerjet med og bli slitne, men det er ikke den type ødeleggelse tilstede i Addison’s. Jeg har ikke brukt noen binyrestøtte på 15 år. Noen menneskers binyrer kan bli skadet naturligvis, og de kan oppleve at de alltid vil trenge noen grad av binyrestøtte.
*
5) Har du fortsatt bruke T3 i de tidlige morgentimene?

Ja, jeg kan ikke klare meg uten det. Min siste dose av T3 er tidlig på kvelden, det er ingen annen måte jeg kan beholde mine cellulære nivåer av T3 høye nok til når binyrene fungerer uten å bruke en tidlig T3 dose.
*
6) Hva synes du har vært den vanskeligste delen for deg med å kun bruke T3?

Det spørs hva du sammenligner det med. Det er ingenting annet enn T3 som fungerer for meg, så det er ikke vanskelig i forhold til det å være syk. Jeg antar at når ting endrer seg så må T3 justeres. Over tid har skjoldbruskkjertelen min har blitt fullstendig ødelagt, antistoffene mine har falt til null og binyrene mine har blitt restituert. Selv om jeg fant en god dose, så har jeg med få års mellom måttet justere dosen. Jeg setter det på kontoen for interne endringer, men ingenting har vært veldig vanskelig når jeg først forsto hva det var som foregikk.
*