Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
-
14-05-10, 20:44 #1
Får ikke hjelp med stoffskiftet før diabetesen er under kontroll
Er det noen her som vet om diabetes 2 kan gi utslag på en SR, altså en senkningsprøve?
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
15-05-10, 18:27 #2
Sv: Diabetes 2 og senkning
Hei Sonja
Etter det jeg vet, gir ikke Diabetes type 2 utslag på SR. de vanligste årsakene til høy senkning er infeksjoner (Ikke virusinfeksjoner) eller andre betennelsesreaksjonerSjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
04-06-10, 15:08 #3
Får ikke hjelp med stoffskiftet før diabetesen er under kontroll
Legen vil nå altså ikke hjelpe meg med å få Erfa for stoffskiftet, før diabetesen min er under kontroll. Og det er den fremdeles ikke. Jeg sliter med å få insulinet til å virke som det skal, og får ikke blodsukkeret langt nok ned.
Stoffskiftet mitt er fremdeles for lavt, og jeg sliter med flere symptomer på at det er for lavt også. Endokrinologen sa jeg skulle øke levaxindosen til 350 mcg daglig i fem dager, og 300 mcg i to dager (hvorfor skal det nå være forskjell på dagsdosene, trenger man ikke like mye hver dag, da?) og det har jeg gjort. Men symptomene plager meg ennå.Jeg er trøtt og sliten, har mye smerter i kroppen og mister stadig så mye hår at sluket i dusjen tetter seg omtrent annenhver dag.
Men fastlegen vil altså ikke la meg begynne på Erfa før diabetesen er under kontroll. Jeg mener dette er fullstendig bakvendt. Burde det ikke heller være slik at stoffskiftet burde være normalt først, før man kan regne med å få diabetesen mer normal også? For når stoffskiftet er for lavt, så er det jo så mye annet som ikke fungerer heller, og det kan vel ha en innvirkning på hvordan insulinet virker?
Jeg er lei av å bare få beskjed om å øke insulindosene! Det er ikke så moro å sette sprøyter...
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
04-06-10, 16:45 #4
Sv: Får ikke hjelp med stoffskiftet før diabetesen er under kontroll
Dette hørte ikke noe ok ut.
Er det realistisk at du skal få diabetesen under kontroll da? Det er jo ikke alle som får det. Jeg har selv en mor med diabetes, som de ikke kan kontrollere pga. andre tillegssykdommer og medisiner.
Jeg kan ikke noe videre om dette, men jeg ville bare gi deg en klem og omtanke.
(Og så er jeg sint på legen din da.)
-
04-06-10, 18:13 #5
Hei Sonja
det høres høl i huet ut....
Jeg var hos legen i dag som uttalte at Armour/Erfa etc var en langt bedre stoffskiftemedisin enn Levaxin. Eneste grunnen til at Levaxin ruler er pengemakt. Sa min LEGE (på Balder da), men likevel
Jeg nevnte at min far fungerer rimelig godt på Levaxin. Da sa han at det sikkert kunne være noen som gjorde det, men at også mange som såkalt fungerer bra ikke visste hva de gikk glipp av/hvor bra de kunne ha det på naturlig stoffskiftemedisin.
Erfa er ingen vidunderkur dog, men langt langt bedre enn det syntetiske alternativ.
Lykke til og klem
-
04-06-10, 18:59 #6
Dr Sofie Hexeberg har nylig kommet ut med en bok "frisk med lavkarbo, nytt liv med riktig mat" Der skriver hun bl.a mye om diabetes og lavt stoffskifte. Hun forteller bl.a flere pasienthistorier, med blodprøvenivåer før og etter lavkarbo kosthold.
Jeg siterer noe av det hun skriver om insulin "Insulin fungerer også som vevsbyggende hormon i protein- og fettstoffskiftet. Det er grunnen til at man lett legger på seg ved høye nivåer av insulin i blodet." Så ikke er det bare lite moro å sette insulinsprøyter, det kan også føre til en ofte uønsket vektøkning... (Selv om jeg skjønner at du må bruke det inntil videre)
Så enig med deg, synes det høres ut som å gripe fatt i problemet i feil ende!
Jeg har selv dia/for lav insulinproduksjon, men klarer holde den veldig godt i sjakk med (stort sett) lav-karbo. Men fastende morgenblodsukker hadde jeg lite kontroll over, nesten samme hva jeg gjorde...Helt til jeg begynte med naturlig thyroid, da ble det normelt også : )! Jeg importerte det fra utlandet selv.
Jeg håper at du også får forsøkt det, og at det vil hjelpe deg! Håper du får redusert på sprøytene etter hvert også! Inntil videre kan du vurdere bruke smertestillende emla krem der du skal stikke.
Stå på i forhold til den behandlingen du mener er best for deg! Du vil kunne finne en del argumenter å bruke ovenfor legen din i boken jeg anbefalte.
Fortsatt god bedring og lykke til : )!
-
04-06-10, 19:48 #7
Jo Sonja - jeg mener også at det er en "Catch 22" - om noen husker filmen hvor man ikke kunne oppnå noe fordi man trengte det man ikke kunne oppnå for å oppnå det (puhh)
Jeg antar også at det muligens kan være uvitenhet og liten erfaring som ligger bak.
Forsøkt å foreslå en kort prøveperiode ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-06-10, 09:38 #8
Takk for svar alle sammen!
Det er mulig jeg kommer til å be om en prøveperiode med Erfa. Men jeg er ikke så sikker på om jeg får det av noen lege.
Jeg lever ikke helt 100% lavkarbo, men er nok ikke så langt unna. Jeg velger matvarer med lite karboinnhold og forsøker å ikke få i meg så mye av rotgrønnsaker. Velger sjelden de magreste produktene. Samtidig har jeg også urinsyregikt å ta hensyn til, og da er det ikke alt jeg kan spise. Da må jeg være svært forsiktig med bl.a. rødt kjøtt, skalldyr, ansjos, sild, makrell osv. og holde meg til matvarer med lavt purininnhold. Derfor spiser jeg mye kokt egg, fordi det inneholder veldig lite puriner. Alkohol er bannlyst, men det drikker jeg ikke fra før av heller, så det er ikke noe problem. Har bedt legen om å få noe som senker urinsyren, men har til dags dato ikke fått noe. Så jeg har dessverre smerteanfall med jevne mellomrom, selv om jeg er aldri så forsiktig med hva jeg spiser.
Nå for tiden er jeg svært stiv i kroppen og har mye vondt, særlig i hoftene og i den ene skulderen. Hofteplagene har jeg hatt før, ser ut til at de har kommet tilbake og nå hjelper ikke all treningen jeg gjør heller.
Har også mistet følelsen i to fingre på høyrehånda, har vært slik i flere måneder nå. Har heller ikke fått tilbake følelsen i deler av det høyre låret. Dette begynte da jeg fikk epidural da jeg var innlagt på sykehuset i januar.
Nå går jeg til diabetessykepleier for diabetesen og endokrinolog for det samme. Jeg har vært nødt til å be sykehuset spesielt om å følge opp stoffskiftet. Hadde jeg ikke gjort det, hadde de ikke fulgt opp. Ellers går jeg til fastlegen for alt annet. Men jeg føler at alt blir så oppstykket, det er ingen som ser helheten i min helsesituasjon lengre. Jeg blir så lei av å måtte passe på alt! Mase om at prøver blir tatt, mase om blodprøveresultater, mase om ditt, mase om datt! Skulle ønske noen i helsevesenet kunne ta vare på meg og sørge for at jeg fikk all hjelp jeg trenger.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
05-06-10, 12:49 #9
Hei Sonja
Jeg er ny på dette forumet, men har selv levd med hypothyreose i 20 år. Grunnen til at du får ulik dose på ulike dager, er at T4 virker langsomt i kroppen. Det regnes derfor ikke ut i fra dagsdose (hvor mye du trenger per dag), men ukesdose, altså hvor mye du trenger per uke. T4 skal omdannes til T3 i kroppen og i og med at dette skjer i en svært langsom prosess er det altså viktig å ikke ta blodprøver etter en doseendring før det har gått minst 6 uker, fordi det rett og slett ikke vil gi full effekt på blodprøver før. (Når det er sagt så er det viktig at legen IKKE behandler prøversvar, men pasienter)
Når det gjelder insulin behandlingen din må være under kontroll før du får endre på stoffskiftemedisineringen din, klarer jeg ikke helt sikkert å skjønne hvorfor. Jeg har lest meg til at det samme gjelder ved svikt i binyrebark (man skal altså ha binyrebark hormonene på plass før man startrer behandlingen av hypothyreose, dersom disse blir oppdaget samtidig). Jeg regner med at årsaken er at alt dette er hormoner og effekten av hormoner virker opp mot hverandre. Både fravær av binyrebarkhormoner og insulin i kroppen er potensielle livstruende tilstander og derunder regnes ikke thyroidea hormoner. Det kan også være en måte å være sikker på hva som virker. Med det mener jeg at tar man to medikamenter samtidig og pasienten får problemer, er det umulig å fastslå hvilket av medikamentene som er problemet. Derfor blir det slik i ditt tilfelle at insulin kan du ikke leve uten, og legen må ha kontroll på dette før han endrer thyroidea medisinen din. Det betyr IKKE at noen mener thyroideamedisinen er uviktig, men du kan vet selv hva som kan skje med deg en dag uten insulin.
-
05-06-10, 13:09 #10
Hei igjen, jeg får bare kommentert noe jeg vet litt om, og det er at jeg får inntrykk av at du må være veldig insulinresistent når du ikke oppnår bedre blodsukkerkontroll selv ved ved (hovedsakelig) lavkarbo!
Dr Hexeberg har følgende hjemmeside www.drhexeberg.no Kanskje kan du finne noe nyttig info der. Man kan også bestille time for konsultasjon via siden. Jeg kjenner ikke mere til henne utover boken hun har skrevet, som jeg synes var veldig bra, oppdatert med ny forskning, gode oppskrifter osv : )
Ps, kirsebær skal vissnok senke urinsyrenivået med ca 15 % : )
Lykke til videre : )!
Lignende tråder
-
Fryse, selv om man har sykdommen under kontroll?
Av Ida i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 76Siste melding: 07-04-10, 03:03 -
Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
Av Marielle i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 09-03-10, 11:08 -
Da stoffskiftet ble lavt, tåler jeg ikke alkohol lenger.
Av camomilla i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 06-03-09, 11:54 -
Snart første kontroll
Av mio i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 20-11-07, 17:02 -
Det var ikke stoffskiftet
Av sportyBoy i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 116Siste melding: 13-10-05, 11:17
Bokmerker