Viser søkeresultater 1 til 10 av 78
-
09-08-06, 13:43 #1
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Har lenge gått og hanglet,men pga svangerskap ville ikke fastlegen gi meg medisiner. I går tok jeg nye blodprøver og da sa legen at til uken kunne jeg få prøve levaxin ?, er i dårlig form og har syke barn,men prøvene mine er innenfor normalen, untatt anti tpo som er lett forhøyet. Håper derfor at medisiner vil hjelpe litt på formen og den daglige kampen med minsten på snart 1 år.
Legger inn prøve svar fra Januar og Mai i fjor og legger inn de nye på Mandag. Jeg er født med knute struma og har tatt scintigrafi som bekrefter dårlig opptak i ene halvdelen.Sykehuset mente jeg ikke trengte å ta biopsi ( livredd stikk så det er greit for meg)
Lurer på en ting ! Når anti TPO har begynt å stige , vil den da fortsette med det eller hva skjer ? Har jeg lavt stoffskifte nå eller vil jeg uansett få det om en stund ?
Oktober 2004
Anti tpo 60 ref : <35
Januar 2005
Ft3 4,7 ref : 2,3-5,7
Ft4 14,7 ref : 9-22
tsh 0,74 ref : 0,20-4
anti TPO 82 ref : <35
Mai 2005
Ft3 4,2 ref : 2,3-5,7
Ft4 11,2 ref : 9-22
tsh 1,35 ref : 0,20-4
anti tpo ikke målt
Ellers ligger ferritin på 56 med ref : 15-200 og B12 på 200 med ref : 170-650
Skal bli spennende å se hva nye prøver viser
-
09-08-06, 14:33 #2
Hei og velkommen!
Det ser ikke ut til at du har lavt stoffskifte foreløbig, men dersom tsh vil fortsette å stige kan du nok utvikle det! men jeg har inntrykk av at hos kvinner som får lavt stoffskifte etter svangerskap og fødsel, vil tsh stige i været ganske raskt! Din er foreløbig fin.
Når du sier syke barn, mener du stoffskiftesyke eller bare normalt syke?
Dersom du starter på levaxin nå vil neppe tsh stige, på grunn av hypofysen din da slutter å sende ut signaler på for lite thyroide hormoner. (dersom levaxinen virker som den skal).
-
09-08-06, 14:44 #3
Hei og takk for svar
Min snart 1 år gamle sønn har forhøyede lever verdier og utslag på leucocytter, vet ikke ennå hva det er,men legen tror det er virus på leveren.tar nye blodprøver fortløpende, han har også allergi mot melk og egg, nyre reflux og skal nå sjekkes for mage reflux. Han skriker mye ,gjerne hele dagen og jeg er totalt utslitt
Har også en sønn som skal utredes for ADHD så her går dagene i ett.
Siden det er over ett år siden jeg sist tok blodprøver, regner jeg med at de har forandret seg fordi jeg rister på natta , fryser veldig mye , vekten stiger og jeg må bruke sobril hver natt for å få sove,mister ekstremt mye hår og alt er såååå tungt å få til , har også mye smerter i kroppen.
Hva vil skje med anti TPO ? vil den stige fremover siden opptaket er dårlig ?
-
09-08-06, 15:12 #4
Jeg tror ganske sikkert at når anti-TPO først har negynt å stige, vil den fortsette med det med mindre man medisineres! Det tror jeg gjelder antistoffer generelt. Andre kan bekrefte dette om de har noe å tilføye.
Når det gjelder livssituasjonen din, så høres det ut til at du har nok å henge fingrene i! Det må være veldig krevende å være mor i en slik situasjon, og jeg gir deg all min respekt Når det gjelder tolkning av prøvesvar synes jeg det er litt vanskelig, men det hjelper å høre at du iallfall helt klart har symptomene!! Post gjerne de siste resultatene dine når de er klare..
Med din hverdag tror jeg alle og enhver ville oppleve det å være utslitt, mangle energi, og genrelt nedsatt dagsform som følge av å være småbarnsmor til ikke bare en, men to små gutter, som attpåtil er syke. Slik sett er det viktig å få oppklart om det er utbrenthet, og kanskje mangler på viktiger vitaminer, b12, jern osv som følge av hvordan hverdagen din nå ser ut, eller om det faktisk er lavt stoffskifte som er situasjonen hos deg!! For dersom det er det siste, er det viktig du blir medisinert så snart som mulig, ettersom det ved hormontilskudd tar en stund før stoffskiftet blir stabilisert , og du antageligvis er avhengig av å bli bedre ganske fort!
-
09-08-06, 15:48 #5
Hei Otika
Om legen vil gi deg en prøveperiode på Levaxin bør du si ja takk til det. Da vil du raskt vite om du har et stoffskifteproblem eller ikke. Om du får mer energi og føler deg bedre bør du fortsette med hormonene, hvis det ikke er bedring kan du bare slutte igjen.
Du har jo ikke akkurat høye T4 prøver, men det er også forskjell fra person til person hvor de bør ligge i referanse området. Så det er egentlig ikke grunn til bekymring heller.
Når det kommer til anti-TPO så har en viss prosentandel av befolkningen disse antistoffene selv om de ikke har stoffskifteproblemer. Om de vil stige eller ikke er ikke lett å si..
At du er sliten er ikke så merkelig tatt i betraktning hvordan livet ditt utarter seg for tiden. Men det er også i sike tider stoffskifte problemer dukker opp. Traumatiske, stessende og bekymrede mennesker ser ut til å utvikle det fortere. Og siden du allerede har diagnose knutestruma regner jeg med at du har mye større sjanser for å utvikle thyreoideasykdommer.
Så begynn på Levaxin du!Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
09-08-06, 16:05 #6
Tusen takk for flotte svar
Anne Ma : kan nok stemme at hverdagen er stressende og full av bekymringer,man vil jo kun det beste for barna sine og her i huset har minsten vært syk fra tidlig alder ( ca 1 mnd gammel)
Syns det er veldig positivt av legen min å tilby levaxin før jeg er utenfor referanse område,men han ser jo hvor dårlig form jeg er. Ser at mange sliter med legen sin, da ville jeg gjordt alt for å bytte lege
Blir en spennende tid fremover,med nye prøver på meg og minsten + utprøving av levaxin
-
09-08-06, 16:30 #7
Ja du er utrolig heldig med legen din Jeg er jo en av de som virkelig har slitt stort med blodprøver innenfor referanse området i mange år. Og som deg var jeg virkelig dårlig, og verre skulle det bli!
Når det kommer til bytte av lege er det et sjansespill av dimensjoner. Tror virkelig ikke det er så mange leger som virkelig kan mye om dette.
La oss høre hvordan det går både med deg og barna! Krysser fingrene for hell og lykke jeg daHilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
09-08-06, 18:22 #8
Stakkars deg, otika, du har jammen fått mye å stri med.
God bedring til både deg og dine ;)
Når det gjelder medisinering, så er det litt viktig at det ikke blir benyttet hvis det ikke er nødvendig. For det er visst noe med det at hvis du tilfører ting utenfra, så vil kroppens egen produksjon avta. Det har visst vært et økende press på legene på å gi ut medisiner når det kanskje faktisk ikke er hypotyreose (bare for å se det fra litt flere sider) ;)
Så alt i alt må man vel vurdere blodprøvesvar, symptomer og legers holdning litt over tid (og da mener jeg ikke 10 år - Anne Ma ;) )
Når det gjelder din Anti-TPO så er vel ikke den så veldig høy, otika? Kan den være relatert til din siste fødsel eller noe annet? Har du noen i nær slekt som har dette?
Hvis du har fastsatt lav Anti-TPO så har jeg hørt at man aldri slutter med å produsere antistoffer. Da fortsetter det til kjertelen er død, og du må innta thyroxin resten av livet.
Referanseintervaller
Normalt: < 35 kIE/L
"Gråsone": 35 - 100 kIE/L
Sikkert forhøyet: > 100 kIE/L
Hadde du ikke litt lav B12? Det kan man visst bli fryktelig trøtt av, kanskje også få verk av. Noen har vel vært inne på at lav B12 kan være forløperen til både lavt stoffskifte og ME. Men du var jo innenfor referanserområdet, likevel kan du vel med fordel komme litt opp her."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
09-08-06, 20:13 #9
Hei igjen
Vet ikke om noen andre i familien som sliter med stoffskifte,men det som er snodig er at i starten på 2004 lå FT4 på 18 og den har jevnt og trutt gått ned til 11,2, Ft 3 har hatt en liten og pen stigning og anti tpo det samme.TSH begynte på samme tid i 2004 å gå fra 0,35 til 0,74 og nå er den på 1,35. Da jeg samtidig fikk beskjed på sykehuset om at så så mange prosent av kjertelen ikke hadde opptak ante jeg ugler i mosen. Tok derfor blodprøver på Tirsdag fordi jeg har fått så mange stoffskifte relaterte symptomer. Blir ikke forundret om blodprøvene nå er på avveie , og føler at det hadde hjulpet med en diagnose. Syns at trygdekontoret og endel andre mennesker jeg kjenner, ser på meg som en hypokonder. De fleste kan ikke skjønner hvorfor jeg ikke har gått tilbake i jobb etter fødsels permisjon
De kunne jo bare prøvd å jobbe samtidig som man skal løpe til leger og spesialister med seg selv og barna, og selvsagt stenger alle offentlige kontorer klokken 15-16. oppi alt dette er man selv syk, minsten skriker støtt og størstemann maser og flyr alle veier
Jeg vil bare vite hva som er galt med kroppen min og få noe som gjør dagene litt lettere å komme igjennom
-
09-08-06, 21:24 #10
Stakkar, stakkar, stakkar deg. Jeg forstår deg så godt. Hypokonder-følelsen er velkjent ;)
Huff at man ikke kan få et lite pusterom når man sliter som verst.
Ang TF4 så vet jeg ikke "dine" referanseområder, jeg kan kun se på mine som jeg fikk hentet i dag. Her ligger de fra 10.0 - 19.0 (hvis jeg har fått det riktig, for de ble skrevet ned manuelt ). Hvis du har samme, så er du så vidt jeg kan se, alltid innenfor normalen.
Men du har jo noe Anti-TPO, dog kanskje ikke innenfor Sikker forhøyet, men i Gråsone. Og så har du symptomene dine.
Så jeg vet rett og slett ikke hva som er riktig for deg. Kanskje du må lese litt, spørre litt og tenke litt, samt selvfølgelig få resultatet av de siste blodprøvene dine. Og selvsagt snakke med legen ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte eller ikke?
Av Hella i forumet Normalverdiene?Svar: 5Siste melding: 19-04-11, 11:04 -
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 29-05-07, 19:08 -
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Av Unn i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 6Siste melding: 29-05-07, 19:08 -
høyt eller lavt stoffskifte dere som har peilin på dette
Av lene84 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 05-05-07, 09:56 -
Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 14-01-07, 23:34
Bokmerker