Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    8

Standard Livet og formen er som bergogdalbane.

Jeg som mange andre på dette forumet ikke følt at energiene hverken den fysiske eller den psykiske har vært helt på topp den siste tiden. Fra å være en ganske så positiv jente som var aktiv store deler av dagen med 2 barn, jobb,sambo og hund, til å bli en som ikke orker så mye har blitt ett faktum, vektøkning +++ og masse PMS, labil i humøret, muskel svakhet, pubertets kviser, tiltaksmangel osv. Siden 13mai har jeg mer eller mindre vært sykemeldt.. Eller jeg hadde 3uker hvor jeg jobbet 40% pr dag, sjefen mente jeg var for lite effektiv så måtte sykemeldes 100% igjen..
    Jeg sliter så mye med depresjoner, jeg føler at jeg ikke orker å ta meg av mine 2barn, jeg føler at arbgiver ikke vil ha meg der mer.. Føler ett press fra NAV alle i arbeid liksom, gruer meg til møte dem til dialogmøte.. Jeg jobber på hotell som renholder, så det er jo som sjefen sier: Alt for tungt for meg, men kjedelig å være hjemme, jeg sover sjelden om dagen men når jeg føler kroppen "kortslutter" så må jeg legge meg ned, å det fort hvor lengre tid dette tar hvor verre svingninger får jeg.
    Jeg var på Ul i mai Diagnose KNUTESTRUMA: hvor det ble funnet flere knuter på 1cm og en meget stor skjoldbruskkjertel, så siden det så har jeg tatt scintigrafi av kjertelen, legen på sykehuset sa at det var Graves. Hipp hurra jeg ble så utrolig glad der å da for nå skulle jeg endelig få en form for behandling etter vært.. trodde jeg :(
    Jeg hadde time dagen etter hos min fastlege, å da fikk jeg vite at det viste seg at sykehuset hadde antatt at blodprøvene mine var utenfor normalen.. Men det er de jo ikke, unntatt at ved ett av 3 tilfeller hvor TRAS har vært lett forhøyet men innenfor normalen.. Så nå venter jeg på resultater fra forrige ukes blodprøver / urinprøve-jod
    Fastlegen har bedt om avgjørelse fra sykehuset om jeg burde få fjernet deler eller hele kjertelen, ordet operasjon skremmer meg.

Hva sier dere som har vært lenger i gamet en jeg? Er det vanlig å operere selv om jeg har kjertler som fungerer selv om de ser dobbelt så store og at jeg har knutene? Hvor risikofylt er disse operasjonene? Jeg har 2 barn og samboer som jeg elsker over alt å har ikke tid til å dø ennå.
    Er det vanlig at en SVINGER i for HØYT og for LAVT nivå, jeg synest at jeg har mange av symptomene for begge nivåer? Blodprøvene er jo bra, men kroppen er som en bergogdalbane fra jeg står opp til jeg legger meg igjen..

Høyt blodtrykk, ekstrem vektøkning humørsvingninger, søvnproblemer, masse kviser, konsentrasjons problemer, fryser eller kaldsvetter om hverandre til tider selvom jeg kaldsvetter mest , irritabel og håpløst temperament for tiden. Magesmerter i perioder. Bekken og korsryggsmerter. Hukommelse hva er det?? Sjeldnere og kortere menstruasjonsperioder... Hjeeeelp lista stopper ikke der å hva skal jeg gjøre, hva kan jeg gjøre. Alle råd/tips fra a til å er til stor hjelp siden jeg bare har vært elendig i de siste 4mnd, får lite råd av legen.

Klem fra ei dritt lei høne på 35 ;)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Livet og formen er som bergogdalbane.

Sikke synd, at du ikke har "rykket" for svar fra os, her på forummet, og at dit indlæg er blevet overset - Lindaj.

Selv skal jeg på job nu, men håber nogen af de andre ser og læser det du skrev den gang i august.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sikke synd, at du ikke har "rykket" for svar fra os, her på forummet, og at dit indlæg er blevet overset - Lindaj.

Selv skal jeg på job nu, men håber nogen af de andre ser og læser det du skrev den gang i august.
    Ja jeg regner med at den bare ble borte i havet av alle innlegg hehe

Det ble ingen operasjon på meg for sykehuset mente at strumaen ikke var stor nok, så jeg er på en måte utrolig glad for det, jeg fant ut for 14dager at legen hadde oversett min alvorlige jodmangel. resultatet på døgnurin var på under 0,4. så jeg sitter å leser litt om kelp, siden legen min tydeligvis er på jordet når hun bare ber meg spise mer jod salt.. har høyt blodtrykk i tillegg. Men jeg har fortsatt innenfor normalen på stoffskifteprøvene... Så hvis det er noen som har gode råd om jodmangel eller vet om steder i oslo område som kan mer om dette enn fastlegen min så er jeg utrolig takk nemmelig for tips
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    67

Hei, jeg er selv ny på dette forumet. Jeg kan ikke så mye om stoffskiftet, men har lært en del gjennom å lese meg opp på diverse tråder her . Men legg ut dine prøvesvar med referanseområde, så får du sikkert hjelp av en "veteran". En lege med initialer D. S ved Heggeli helhetsmedisin i Olso er kunnig, flere her på forumet er førnøyd med hjelpen de får av ham. Jeg har vært på første konsultasjon hos ham nylig, og føler at han tar meg på allvor, samt tar de prøver som er nødvendig.

Jeg vet at det finnes kelp/jod tabletter å få kjøpt på nettet (iHerb.com). Jeg har skjønt at det er viktig å få sjekket antistoffene TRAS og Anti-TPO, ev.Anti-Tg, når man pendler mellom lavt og høyt. Selv har jeg flere typer antistoffer, FT4, FT3 og TSH innen referanseområdet (men i nedre halvdel), men har mange symptomer på hypoterose. Håper at du får hjelpen du trenger av lege og alle snille og kunnige folkene her på forumet Kryddan

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Kryddan Vis post
    Hei, jeg er selv ny på dette forumet. Jeg kan ikke så mye om stoffskiftet, men har lært en del gjennom å lese meg opp på diverse tråder her . Men legg ut dine prøvesvar med referanseområde, så får du sikkert hjelp av en "veteran". En lege med initialer D. S ved Heggeli helhetsmedisin i Olso er kunnig, flere her på forumet er førnøyd med hjelpen de får av ham. Jeg har vært på første konsultasjon hos ham nylig, og føler at han tar meg på allvor, samt tar de prøver som er nødvendig.

Jeg vet at det finnes kelp/jod tabletter å få kjøpt på nettet (iHerb.com). Jeg har skjønt at det er viktig å få sjekket antistoffene TRAS og Anti-TPO, ev.Anti-Tg, når man pendler mellom lavt og høyt. Selv har jeg flere typer antistoffer, FT4, FT3 og TSH innen referanseområdet (men i nedre halvdel), men har mange symptomer på hypoterose. Håper at du får hjelpen du trenger av lege og alle snille og kunnige folkene her på forumet Kryddan

Takker, ja jeg prøver å lese litt mellom energi tapene mine. tragisk at man i ett velferdsland skal havne ut på "havet" men håper jeg klarer å ro meg inn til land selv siden jeg får 0 råd fra leger.

Mine siste prøveresultater som også de eneste jeg har mottatt skriftlig er:
    jod: under 0,4
    B-Trombocytter: A 245 (145-390)
    S-TSH A 1.4 (0,4-3,5)
    S-T3 FRITT A 5.6 (3,0-6,0)
    S-T4 FRITT A 12 (7-16)
    S-ANTI-TPO A1 (0-9)
    TRAS 1,3 etter hva jeg fant ut av referanseverdier her så ligger jeg i gråsonen.
    Tolkning av analysesvar:
    Resultat < 1,0 U/L er negativt med henblikk på Graves sykdom.
    Resultat 1,0 – 1,8 U/L er i gråsone.
    Resultat > 1,8 U/L taler for Graves sykdom

jeg tok scintigrafi av skjoldbruskkjertelen å like etter fikk jeg diagnosen graves av denne legen på Ahus, så jeg gråt av glede.. Ikke for at jeg faktisk var syk men at jeg endelig kunne få hjelp.. Men kl 9 morgen etter så ringte min fastlege å sa at de hadde inndratt diagnosen siden jeg ikke hadde Graves.. Men de som utførte scintigrafien sa at slik min skjoldbruskkjertel oppførte og at opptaket var unormalt mot høyere så var dette helt typisk for Graves. men dette ville ikke legen på endokrinologisk avd være med på å påstod at de som utførte scintigrafien er altfor slepphendt med å stille Graves diagnoser.. :/
    Ellers har jeg lav hvilepuls på 60 og sist målt blodtrykk på 150/105, går på Atacand plus 16mg ikke funnet tilstrekkelig hverken kirurgisk eller annen behandling mht stoffskifte står det i papirene fra legen.. spirometri testen kan tyde på sentral obstruksjon, men ikke funnet indikasjon til kir beh av struma. Skal til kardiolog i januar.
    Så ut i fra hva legen sier så er jeg på kanten til lavtstoffskifte men også i gråsonen til Graves. Ahus mener jeg ligger pent innenfor, å fastlegen hører på ahus. 12 jan mister jeg sykepengene, men orker så vidt å være på jobb 40% men dette kan selvfølgelig være jodmangelen, men det merkelige er at jeg tar daglig jod dose i multivitaminer tillegg til kostholdet, men alikevel så går ikke nivået opp :(

Tusen takk for hjelpen så lenge

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    8

Før jeg var hos Ahus så husker jeg legen sa at TRAS verdien var 1,7 (målt for ca 3mnd siden. )

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Livet og formen er som bergogdalbane.

Sitat Opprinnelig skrevet av lindaj Vis post
    men dette kan selvfølgelig være jodmangelen, men det merkelige er at jeg tar daglig jod dose i multivitaminer tillegg til kostholdet, men alikevel så går ikke nivået opp :(
    Det er fordi optag af jod fra faste tilskud, jod-salt osv. er meget ringe. Kan ikke huske nøjagtigt, men det er omkring kun 20% (eller der det endda mindre?), så når du får f.eks. 150 mcg jod i vitaminpillen, optages kun ca. 30 mcg i det hele. Det kan man ikke afhjælpe jodmangelen med, da voksne mennesker skal bruge mindst 150 mcg/dag, og hellere mere end det. For at kunne optage den mindste anbefalede dag-mængde, skulle en multivitaminpille indeholde.... over 700 mcg jod.

Du skal faktisk have mere end den daglige anbefalede dosis fordi din jodmangel skal afvikles, så det vil ikke hjælpe med tabletter. Hvis du gerne vil have lidt nyttigt info om hvilke jod-præparater optages fuldstændig, kig over til Sharons tråd her.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    8

Wink Sv: Livet og formen er som bergogdalbane.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er fordi optag af jod fra faste tilskud, jod-salt osv. er meget ringe. Kan ikke huske nøjagtigt, men det er omkring kun 20% (eller der det endda mindre?), så når du får f.eks. 150 mcg jod i vitaminpillen, optages kun ca. 30 mcg i det hele. Det kan man ikke afhjælpe jodmangelen med, da voksne mennesker skal bruge mindst 150 mcg/dag, og hellere mere end det. For at kunne optage den mindste anbefalede dag-mængde, skulle en multivitaminpille indeholde.... over 700 mcg jod.

Du skal faktisk have mere end den daglige anbefalede dosis fordi din jodmangel skal afvikles, så det vil ikke hjælpe med tabletter. Hvis du gerne vil have lidt nyttigt info om hvilke jod-præparater optages fuldstændig, kig over til Sharons tråd her.
    Å tusen takk du er en knupp!! Derfor jeg ikke blir bedre!!
    Ja da kan jeg fortelle at jeg fikk ett artig brev fra Fastlegen i dag, hun skriver følgende: Hei Linda. Du skal fortsette med 2 multivitamin tabletter om dagen (med jod) og salt som inneholder Jod. Så skulle vi ta en kontroll på dette om 4-6uker.
    Hun skriver også jeg har pratet med hormonlege på sykehuset, å det er ingen andre tiltak som er aktuell ved jod mangel. Så jeg fikk vel egentlig ett hint om at jeg får behandle meg selv. Men hvor får jeg tak i Lugol's fra norge uten at det evt blir stoppet i tollen? Legen kommer ikke til å søke dette inn for meg, derfor jeg mottok dette brevet i dag :/
    Tusen tusen takk for hjelpen <3

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Livet og formen er som bergogdalbane.

Sitat Opprinnelig skrevet av lindaj Vis post
    Men hvor får jeg tak i Lugol's fra norge uten at det evt blir stoppet i tollen? Legen kommer ikke til å søke dette inn for meg, derfor jeg mottok dette brevet i dag :/
    Hvis du handler over nettet fra et EU-land, er der ikke nogen problemer, idet Norge har samhandelsaftaler med lande indenfor EU/EØS. Desuden er jod-dråber ikke noget farligt eller forbudt, er heller ikke opført på nogen forbud-lister.

F.eks. i England kan du finde Lugol's her, men hvis jeg selv skal anbefale, så må det blive Nascent Iodine her, selv om den er dyrere.

Jeg anbefaler den sidste fordi den kan tåles fint selv af dem, der ellers er overfølsomme over for jod, og derfor er det "træfsikkert" for alle, mener jeg.

De er også drøje i brug.

Der er også noget om, at grænsen for toldfrit køb udefra skulle være under 200 NOK, men jeg kan ikke huske om det gælder kun fra lande udenfor EU/EØS, eller uanset hvorfra man får sin dråber. Måske nogen af de andre kommer forbi med det rette svar?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Den idiotiske tollgrensen på 200 kr (uendret fra 70-tallet) gjelder uansett land utenfor Norge......
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
    Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 59
    Siste melding: 03-09-11, 15:06
  2. Hypotyreose tar livet av meg
    Av lolipop2000 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 47
    Siste melding: 17-03-09, 22:34
  3. Forsøker å finne formen etter kreftbehandling
    Av anitab i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 104
    Siste melding: 19-06-08, 14:03
  4. Hvordan virker FT3 på formen deres?