Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
14-03-10, 12:01 #1
Dårligt stofskifte eller ej - Euthyrox eller ej?
HEJ ALLE,
tak for et godt forum hvor jeg indtil nu kun har læst med for at blive klogere. Men nu skriver jeg så, fordi jeg er ved at være godt forvirret og træt af min situation!.
Jeg har oprindeligt været på Gl. Eltroxin for lavt stofskifte i nogle år uden at være diagnosticeret med en autoimmun sygdom, jeg blev sat på Eltroxin efter at have skrantet i nogle år især med lungebetændelser, og efter nogle blodprøver med udslag med negativt stofskifte fik jeg Eltroxin, og fik det meget bedre i nogle år med forbedret immunforsvar og mere energi. Imidlertid fik jeg det tiltagende dårligt på ny Eltroxin fra foråret 2009, og det endte meget galt i efteråret 2009 med meget trælse og voldsomme symptomer - svimmelhed, hjertebanken, søvnproblemer, muskelsmerter, voldsom træthed, bølger af forhøjet blodtryk, ødemer m.m..
Jeg har så (efter en lang kamp for at få lov til at skifte) været på Euthyrox siden efteråret, 75 mkg stort set hele tiden, samme dosis som jeg sluttede på Eltroxin (som jeg nedtrappede fra foråret 2009 pga. symptomer og manglende autoimmun diagnose), og det gik i et par måneder meget bedre end på Ny Eltroxin bortset fra en del træthed. Men siden midten af januar har jeg døjet med muskelsmerter (især i venstre hofteled, højre overarm og skulderleddene), småsvimmelhed, dårlig mave (men ikke ondt i maven), superdårlig søvn og ødemer der kommer og går - og det er blevet værre og værre - men min seneste blodprøve for ca 4 uger siden vidste at blodprøverne lå indenfor 'normalen' (dog læner både TSH og T3 sig mod dårligt stofskifte), og der var heller ikke noget med nyrer, infektioner, blodsukker etc.
Min egen læge er forstående men i syv sind mht. hvad der er galt, og selv er jeg også forvirret. På den endokrinologiske afdeling jeg går til kontrol har de hele tiden men at jeg ikke har et stofskifte-problem, men de har ikke rigtig villet forholde sig til hvad der så ellers kunne være fat - de er desværre mere interesseret i stofskifte-blodprøver end i mine symptomer, og jeg har talt med en ny læge stort set hver gang. Ved den ved seneste konsultation i februar holdt de fast i at jeg skal trappe ud af Euthyrox, og hørte ikke efter da jeg forsøgte at fortælle om hvordan jeg faktisk havde det.
De seneste dage har været rigtig slemme med masser af vædske, svimmelhed, sløret syn, rystende hænder, sitren og stikkende smerter i kroppen, og da min egen læge ikke kunne kontaktes i denne uge har jeg søgt hjælp andre steder - med øget forvirring til følge: Jeg ringede til den endokrinologiske afdeling, og fik fat i en læge der var fornærmet over at jeg ringede, hun afbrød alt hvad jeg sagde og ville ikke høre hvordan jeg havde det og sagde at jeg skal fortsætte med at trappe ud af stofskifte-medicinen da de ikke mener der er et stofskifteproblem og mine symtomer ikke kan være stofskifterelaterede - og jeg fik ikke mulighed for at spørge om det kunne være medicinen jeg er syg af eller stille andre spørgsmål.
I dagene efter var jeg så først til vikarlæge og derefter vagtlæge pga. svimmelhed og tiltagende ødemer i hovedet; vikarlægen testede blodsukkeret og sagde at han synes det lød som om problemerne skyldes for lavt stofskifte (men henviste til egen læge) - og vagtlægen tjekkede blodtryk og nyrer og sagde at hans bud var at det kunne være enten en allergisk reaktion eller symptomer på for lavt stofskifte.
Det er jo vidt forskellige meldinger alt efter hvem man spørger, og det er supersvært at forholde sig til hvad der er rigtigt og fornuftigt at gøre. Det eneste jeg er sikker på er at jeg har det skidt, og at de problemer jeg har nu med ødemer, muskelsmerter, svimmelhed og søvnproblemer ikke var noget jeg kæmpede med før jeg fik Ny Eltroxin - men hvad der er hvad i forhold til årsag og virkning er svært at blive klog på. Er det for lavt stofskifte, er det Euthyrox jeg ikke kan tåle, er det 'rester' af de gamle problemer med Eltroxin der stadig spøger - eller er det noget helt andet? Og er det en god eller dårlig ide at trappe ud med Euthyrox?
Er jævnligt blevet tjekket for blodsukker men der har aldrig været noget galt. Jeg har aldrig fået scannet skjoldbruskkirtel eller hypofyse, jeg har aldrig for alvor fået testet binyrerne, og der er kun lavet få blodprøver af de gængse kønshormoner - hver gang jeg har foreslået noget har endo'erne afslået og sagt at de ikke mener der er et hormonproblem.
Nu kan jeg så vende tilbage til min egen læge som heldigvis er god, men han er selvfølgelig også i tvivl og giver udtryk for, at han jo ikke ved mere end de fleste almindelige praktiserende læger om stofskifte...
Jeg vil gerne have gode råd hvis der er noget derude som har gode forslag til spørgsmål jeg kan stille eller tests der vil være hensigtsmæssige - eller andet...
Det er supergodt at have denne og andre stofskiftesider til inspiration, men jeg ville ønske der var mere viden og støtte at hente ude hos de 'eksperter' hvis hjælp vi har brug for..
Mange gode hilsener til jer alle derude!hannemiriam
-
14-03-10, 13:33 #2
Sv: Dårligt stofskifte eller ej - Euthyrox eller ej?
Spørsmålet du stiller er vel det behandlermiljøet strever med : Hvornår er man behandingskrevende ?
Og de fleste tilfeller finnes antistoffer mot kjertlen, og da er man etter min mening behandlingskrevende.
Så finnes det mange tilfeller hvor stoffskiftet anses lavt hvor det ikke foreligger antistoffer mot kjertlen.
Alt for mange av disse havner i diffrensialdiagnoser - altså i feil diagnose.
De får altså ikke fokus på stoffskifteproblematikk......
Så er vel ditt spørsmål : hvor er min diagnose - hvor er min beste behandling ?
Og, det skal jo din lege vite mest om.
Denne skal vite hvor du treffer en spesialist som forstår mere om dine problemer.
Mitt forsøk på å forstå endoene :
En rekke sykelige tilstander forårsaker at blodprøver på stoffskiftemengder i blodet blir lave.
Slike pasienter trenger jo til stoffskftehormoner, og vis de får - blir de bedre.
Men det vil forstyrre kroppens reguleringsmekanisme for mengden stoffskiftehormoner i blodet. TSH vil bli lav og kjertelen vil slutte å produsere egne hormoner. Det vil til sist kun bli tilførte hormoner igjen i systemet.
Hvis disse skal gjennvinne sin normale tilstand etter mange år, vil det bety at stoffskiftet igjen blir for lavt og de vil oppleve en forverrelse av situasjonen.
Jeg spekulerer, men antar at dette kan være deres arbeidshypotese for din situasjon. Den kan være tuftet på at de ikke kan finne antistoffer ?
Hvis det er nogenlunde som dette, mener jeg jo at utredningen ikke er grundig nok. Det finnes en masse behandlingstrengende stoffskiftetilstander som krever nitide undersøkelser for å finne.
En dose på 75µg er avhengig av at kjertelen leverer de andre 75µg som er nødvendig. Flere sider jeg har lest påstår at det er umulig, kjerteln får simpelt hen ikke nok TSH til å lage sine 75µg, og det begrunnes med at hypotalamus har større affinitet for Levaxin enn for kroppens endogene hormoner.
Da kan man stå der du muligens står nå, med valget om å øke Levaxindosen å undertrykke kjertelen enda mer, eller å gjøre motsatt.
Så er mine antagelser gjort uten å vite noe om dine stoffskifteverdier og resultatet av dine undersøkelser. Så her ligger mange feilkilder......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-03-10, 14:06 #3
Er du sikker på, at du er ikke blevet testet for antistofferne på hospitalet?
Såfremt din læge har en god vilje, kan det være meget værd, trods hans manglende viden, idet uden det første kan selv en omfattende viden ikke sættes i arbejde til gavn for patienterne.
Selv hvis du har været testet for antistofferne på hospitalet, er det velkendt at en autoimmun sygdom kan være under udvikling længe før det kan påvises i blodprøverne.
Jeg vil foreslå, at du benytter dig af din læges goodwill og beder ham om at rekvirere følgende prøver:
- Thyroideastimulerende hormon (TSH)
- Fri T4 og fri T3 (det inaktive og det aktive hormon)
- Thyroidea-antistoffer (TPO), som kigger efter en autoimmun reaktion, der ofte forbliver udiagnosticeret, hvis andre test er normale, da lægerne ikke rutinemæssigt tjekker dette.
- Eventuelt en test, der kaldes thyroideaudløsende hormon (TRH) stimulationstest.
- Eller en 24-timers urintest for fri T3, som kan være nyttig ved tilfælde, der ellers er vanskelige at diagnosticere.
Hvis du tror, at du har et problem med din skjoldbruskkirtel, skal du få foretaget en række tester for at identificere enhver skjult reaktion på gluten, som findes i hvede, byg, rug, havre, kamut og spelt.
- 19A antigliadin antistof test
- IgG antigliadin antistoffer
- 19A antiendomysium antistoffer
- Væv-transglutaminase antistof test (IgA og i særlige tilfælde IgG)
- Antigliadin 19A og tTG i afføring (www.enterolab.com). en hjemmetest for hvede- eller glutenallergi
- HLA DQ2 og DQ8 genotypetest, gentest for cøliaki- eller glutenfølsomhedsgenet
Så er der sekundære prøver, der kan være nyttige i tilfælde af evt. diffuse primære testresultater for thyreoidea-tilstand:
Du kan læse mere om det her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9029
Hvis jeg var i samme situation, ville jeg møde op til blodprøvetagning fastende og tidlig om morgenen, da TSH er altid højest om morgenen og falder op ad dagen. Det betyder at mange af os er på en gang - "syge" om morgenen og "raske" om eftermiddagen, hvis man skulle sætte sit lid til blodprøverne, afhængig af tidspunktet for blodprøvetagning. "Smart", ikk`? Desuden ville jeg natten forud for blodprøvetagning ikke bruge indsøvningsmedicin, (ved ikke om du gør) også selv om det skulle koste en hel søvnløs nat. Sovemedicin "forfalsker" nemlig også TSH.
Hvis din læge gerne vil blive klogere på dit tilfælde, bør han glemme alt om endokrinologerne på hospitalet og sende dig til alle disse prøver, koste hvad det koste vil. Først derefter har både han og du en fair chance for overhovedet at hitte rede i det, som sker med dig. Og under alle omstændigheder også derved at etablere evt. et nyt og frisk udgangspunkt for videre udredning når og hvis.
Det næste vigtige for din færden her på forummet, og den hjælp du kan få af flere her er, at du beder din læge om nøjagtige kopier af alle dine blodtest-resultater tilbage til den allerførste blodprøve for stofskifte og frem til i dag. Du bliver også nødt til at forlange aktindsigt i din hospitalsjournal. Det har du ret til og kun på denne måde kan du ved selvsyn konstatere på hvilket grundlag du bliver afvist af hospitalets endokrinologer (forbandede læger, der fortrinsvis interesserer sig for tilfælde, der kan resultere i "nemme" ph.d.-afhandlinger og lige så snart der skal arbejdes, er ikke interessant mere). Aktindsigt i din journal på hospitalet skal du tillige bruge til at afskrive resultater af alle de prøver, der er blevet taget på dig på hospitalet, men som din læge ikke har fået tilføjet i din journal på klinikken.
Forinden kan du lige se efter om du har en digitalsignatur. Med denne burde du kunne på http://www.sundhed.dk gå ind og læse din hospitalsjournal.
Og nu må jeg videre (øv).... Der er nok at tage fat i til at begynde med. Skulle du have flere spørgsmål, da håber jeg andre kan svare, da jeg skal af sted om lidt og kommer først her forbi (måske) i morgen og så er jeg forøvrigt ikke alvidende, (heldigvis).
Fat mod og saml kræfterne, fordi det får du brug for de kommende dage.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-03-10, 14:23 #4
En ting til.... hvis du har råd (det håber jeg du har), ville jeg, hvis jeg var dig - købe følgende salivatests (spytprøver) direkte hos Genova Diagnostics:
1. Adrenocortex Stress Profile: http://www.genovadiagnostics.com/ind...av=test&id=159
2. Comprehensive Thyroid Assessment: http://www.genovadiagnostics.com/ind...av=test&id=148
... og dette selv om, der forekommer "gengangere" blandt disse tests, hvor du evt. få samme testet ved blodprøverne.
Med resultaterne fra Genova Diagnostics følger en super-udførlig og fuldstændig up-to-date videnskabeligt funderet analyse af resultater, ingen, siger/skriver: ingen (i-n-g-e-n) dansk læge kan gøre bedre.
Det er omsonst at tale med en dansk læge om mild eller moderat binyreinsufficience. Få det gjort selv med begge disse tests, så ved du hvor du står og sikkert også får derigennem styrket din energi til at møde den fremtid, der lige nu føles så truende. Gør det.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-03-10, 10:42 #5
Tusind tak n´Finn og Anisa, det er super godt at få så gode svar så hurtigt, det varmer, og det føles rigtig godt at have noget at arbejde med! Jeg har jo på ingen måde givet op, men det er SÅ svært når endo'erne ikke lytter og der ikke rigtig er nogen at gå i dialog med...
Har her til morgen været til blodprøvetest, det sædvanlige med stofskiftetallene, nyrer, jern etc samt cortisol (der jo ikke siger så meget men det var hvad lægen synes nu og her) og skal snakke med lægen senere idag. Måske ser det 'normalt' ud, under alle omstændigheder vil jeg foreslå ham de prøver I peger ud.
Ang. det autoimmune, så er der så vidt jeg husker blevet lavet et par tests, ihvertfald for Hashimotos, uden at det gav udslag. Men nu vil jeg få alle prøverne udleveret så jeg har noget at arbejde med.
Ang. binyretest har jeg tænkt flere gange at sådan en må jeg få lavet selv hvis lægerne ikke vil, har surfet lidt rundt og været i tvivl om hvad der var det rigtige, så tak Anisa for links! Er lidt ligeglad med hvad det koster hvis det kan gøre mig klogere..
Vender tilbage i nærmeste fremtid - tak igen for støtte og gode råd!hannemiriam
-
15-03-10, 10:51 #6
Hej Anisa,
Det fremgår af hjemmesiden at privatpersoner ikke kan bestille deres tests, skal jeg bestille via min læge og så betale til ham eller hvad?
mvh hanne miriamhannemiriam
-
15-03-10, 13:54 #7
Ved du hvad, hannemiriam? Mig bekendt sender både det svenske Scanlab og det danske Nordic Laboratories prøverne til GenovaDiagnostics til analyser. De er mellemmænd og det koster jo også noget.
Hvis det var mig, ville jeg nok helst insistere på Scanlab, selv hvis de forsøger at henvise til Nordic Laboratories. Hvorfor? Ja, fordi Nordic Laboratories stort set IKKE oplyser om noget af betydning (hormon-tests) på deres hjemmeside og når den slags forbrugeroplysning mangler, bliver jeg altid noget paranoid når det kommer til at betale.... Scandlab derimod holder ikke info tæt til kroppen og man kan virkelig hvad de har at byde på. Det kan man ikke hos Nordisk Laboratories og det lugter lidt som om de er ude på at sælge ekstra "assistance" (?). Jeg ved det ikke, men det føles ikke betryggende og deres øvrige selv-promotion lyder lidt som varm luft, når de beskriver dem selv som en stærk part, hvor de i virkeligheden selv er kunder hos de egentlige laboratorier, der udfører og beskriver div. analyser..
Derimod mange har meget gode erfaringer med Scanlab her på forummet og analyserne kommer jo allígevel fra GenovaDiagnostics, så alt andet lige, er det en "mellemmand" man kan leve med, mener jeg.
Rigtig god bedring, hannemiriam• Tak for at du læste mit indlæg.
-
15-03-10, 14:38 #8
Anisa....er TSH lavest om morgenen. Jeg mente den var høyest om morgenen, og dalte utover dagen? Men jeg har svært lett for å "speile" ting da, så..
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
15-03-10, 15:35 #9
Du har ret, Gunnda! Og jeg havde uret!
TSH er ikke lige stabilt over hele døgnet, men er højere om morgenen end om eftermiddagen. Serum TSH topper omkring midnat og er højere i de tidlige morgentimer i forhold til om eftermiddagen.
En person på nettet har sammenstillet sine TSH-tal med tidspunkterne på dagen, prøverne var udtaget og følgende har åbenbaret sig:
Kl. 8:28 = TSH 5.45
Kl. 9:00 = TSH 4,05
Kl. 9:41 = TSH 2,77
Kl. 11:23 = TSH 1.58
Kl. 12:48 = TSH 1,44
Forskel mellem morgen-TSH og middag-TSH var på 4,01. Det er meget!• Tak for at du læste mit indlæg.
-
15-03-10, 17:49 #10
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Lignende tråder
-
Dårligt humør . . . . . af Levaxin ?
Av Gypige i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 12-11-09, 14:33 -
D3 eller D2?
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 10Siste melding: 01-09-09, 20:17 -
Armour eller levaxin, eller begge deler?
Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 12-11-07, 20:37 -
TSH eller fT4
Av Maia i forumet TSHSvar: 2Siste melding: 26-01-07, 16:19 -
ft4 eller tsh
Av mokki i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 14-05-05, 22:58
Bokmerker