Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    54

Standard Armour eller levaxin, eller begge deler?

Hei! kan noen forklare meg forskjellen? Kan disse kombineres? Og det snakkes om bivirkninger på Levaxin, hvilke er det dere har? Er det bivirkninger på Armour? Sist, men ikke minst hvordan få Armour?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Først : hormoner er ikke artsspesifike (iallfall sies det så) så vi kan bruke fra alle pattedyr fordi vi er et pattedyr.
    De første hormonene var fra dyrekjertler, fra primitive biter til mer og mer industrialiserte tabletter.
    "Din bestemor" brukte slike, men de ble utkonkurrert av legemiddelindustrien mitt på 1960-tallet. Da hadde man funnet ut hvordan man kunne syntesere molekyler - og alle trodde at dette var mye bedre. Det var det nye - fremskrittet - og det tok man villig imot.

Så Levaxin er et syntetisk produkt - Armour er grisekjertler behandlet med moderne metoder og kan av den grunn ikke sammenliknes med produktet "din bestemor" fikk.

Hvis man ser disse molekylene i mikroskop så er de helt like. Derav antar man at de også virker likt. Men kan man det ? !!!

75% av det kjertelen lager er for-hormonet T4. Det er kun dette Levaxin består av, og legene mener at vi ikke merker at vi ikke får de andre produktene som kjertelen produserer :
    15% er stoffskiftehormonet T3, som jo T4 reduseres til etter 3uker.
    T2 som man ikke vet så mye om, men som er metabolsk aktivt og som deltar det i enzymet som må til for å redusere T4 til T3.
    T1 vet man enda mindre om.
    og kalsitonin, som er et hormon som hindrer kalken i å forlate skjelettet i tider vi spiser lite kalsium.

Den offisielle behandling Norge og vel hele verden bruker, bygger på den ene tese at T4 kan erstatte alle T-hormonene og at kalsitonin er unødvendig.
    Man sier selv at dette viser seg å gå bra. Stoffskifteforeninger verden over tilsutter seg tesen og uten at undersøkelser kan legger fram jobbes det og tenkes det i helsevesenet som at det "bare" er 10-12% som ikke får det bra med denne behandlingen.

Mitt eget intrykk er at det er langt flere.

Balderklinikken i Oslo bruker en kombinert behandling, og flere på siden her ser ut til å trives med det. Rent matematisk har man jo to kilder isteden for en, og er vel en fornuftig gardering.

Bivirkninger ?
    Ingen av disse er vårt eget hormon og ingen av dem kan erstatte dette.
    Reguleringsmekanismen blir jo også uvirksom og du må regulere med thyroxin opptatt fra tarmene i steden for fra kjertelen.
    Men det hadde vært fint om folk fikk lov å velge hva som er best for dem, syns jeg.
    Du får jo lov å velge om skoa passer før du kjøper dem ?
    Nå bestemmer noen som ikke kjenner dine smerter at du skal bruke det ene. Er du ikke fornøyd kan du få det andre hvis du vil betale !
    Fastlegen din må sende "Søknad om registreringsfritak" på et skjema som ligger i skuffen. Det blir innvilget etter et par uker.
    Apoteket har ikke lov å ha produktet på lager og må bestille det hver gang og det tar et par dager det også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    54

Standard

Men hvordan vet enn hva slags dose av Armour enn skal ha? Jeg går nå på en 150 mg levaxin pr dag. har trappet drastisk ned da jeg i løpet av 4 mnd ble overmedisinert og gikk fra F4 på 18 til 28.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Armour og Levaxin kjennes etter min erfaring veldig forskjellig.
    Det er nok umulig å si hvor mye Armour du vil trenge, og når en skifter tror jeg en må en påregne noe turbulens en stund.
    Jeg ville satset på å beholde noe Levaxin, feks 50µ til å begynne med.
    Ved skifte fra Levaxin ville jeg redusert Levaxin til 50µ i noen dager før jeg begynnte på 1Grain Armour. Så ville jeg økt Armour når jeg fikk symptomer - og satset på å øke neste gang jeg fikk symptomer.
    Blodprøver bare forvirrer - dem ville jeg ikke brydd meg med før jeg fant en sikker dosering som passet meg.
    Men jeg er meg da ......

1Grain Armour inneholder 38µgT4 og 9µgT3.
    Noen regner slik : 4x9=36+38=75µ Levaxin - men det stemmer aldri, så glem det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, noen trenger mindre Armour enn levaxinen var, og greier seg fint på det.
    Noen ender opp med både 4 og 5 grain, som brukte bare rundt 100µg levaxin på forhånd. ikke noen logikk.
    Men jeg tipper jeg ville trengt noe t4 ved siden av. Og jeg leste igjen noen gamle postinger på thyroid.about.com forumet her i helga, (mimre mimre) og de kom inn på teorien at t4 tetter igjen reseptorene hos noen ved at det omdannes til RT3 hos dem, slik at Armour virker vesentlig bedre enn t4 alene.
    Jeg har prøvd noe Armour, og det virker faktisk noe bedre/mer enn levaxin hos meg. For en del mennesker vil det da bety forskjellen på å fungere ller ikke fungere. Jeg fungerer greit på levaxin pluss liothyronin forsåvidt. (antageligvis ikke så mye RT3)

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn