Viser søkeresultater 1 til 1 av 1
-
28-02-12, 13:14 #1
En evolusjonær forståelse av kronisk utmattelsessyndrom
En evolusjonær forståelse av kronisk utmattelsessyndrom heter en artikkel av en R Karlson i Tidskriftet.
I intervjurekker med klienter med kronisk utmattelsessyndrom har jeg fått grunn til å tenke på denne tilstanden av energisvikt og tilhørende plager som en adaptiv kvalitet i et menneskeliv. Bakgrunnen for denne paradoksale hypotesen er at klientene, i tillegg til å fremstå med tilstandens karakteristisk symptomer, også har samvariert på følgende måte: I tiden frem mot da energisvikten inntraff, tok ingen av dem skritt i retning av å redusere det de selv beskriver som et ikke-bærekraftig forbruk av egne energiressurser i totalsituasjoner preget av alvorlig belastning på flere områder. Tvert imot er dette forbruket blitt opprettholdt uendret frem til et punkt der den energisvikten som er hovedkjennetegnet på kronisk utmattelsessyndrom har gjort seg gjeldende. Klientene forteller meg videre at de på tidspunktet da energisvikten inntraff, ikke hadde noen planer om kursendring.
Jeg har presentert argumenter i favør av en forståelse av kronisk utmattelsessyndrom som et sikkerhetsnett i belastende livssituasjoner der mennesker ikke klarer å avslutte rovdrift på egne energiressurser. En slik sikring vil kunne ha konsekvenser for bærerens forventede genetiske bidrag til fremtidige generasjoner. Kronisk utmattelsessyndrom som fenotypisk uttrykk kan tenkes å øke et individs egnethet gjennom å stoppe en selvdestruktiv prosess på vei mot kollaps på en effektiv måte og slik legge til rette for beskyttelse av reproduksjonen over et langt liv. Dine barn må lykkes reproduktivt for at ditt genetiske bidrag til fremtidige generasjoner skal sikres, og for å få til dette, er funksjonsdyktige primære omsorgsgivere sentrale i flere tiår.
Denne artikkelen gjorde meg virkelig sinna. Men jeg hadde stor glede av å se at kildematerialet hans er litt gammelt. Det har rent mye vann i ME/CFS forskningen bare det siste året.
Forfatteren er psykologRune Karlson
Psykologisk-pedagogisk tjeneste for videregående skoler
Rogaland fylkeskommune
Stavanger
Rune Karlson (f. 1971) er spesialist i klinisk psykologi. Han arbeider ved Pedagogisk-psykologisk tjeneste for videregående skoler i Rogaland og er i tillegg privatpraktiserende psykolog i Stavanger.
Ingen oppgitte interessekonflikter.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Artikkelserie om kronisk utmattelsessyndrom eller ME
Av Mod i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 1Siste melding: 11-07-10, 10:19 -
Moxa's dagbok - veien til forståelse..
Av Moxa i forumet DagbokerSvar: 11Siste melding: 31-05-10, 09:22 -
Jeg har Hypothyreose og har nylig fått diagnosen kronisk utmattelsessyndrom.
Av li81 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 31-08-08, 17:12 -
Mangel på "forståelse" for hvordan man har det i dårlige perioder med hypothyreose
Av isa1 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 11Siste melding: 30-04-08, 16:05 -
Det verste med denne sykdommen. Min mors manglende forståelse.
Av cathrin i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 6Siste melding: 26-08-06, 01:10
Bokmerker