Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
-
16-02-12, 21:33 #1
Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
Long time reader - first time writer, sier de ikke så?
Jeg har nå i en lengre periode gått å være "småsyk", tiltaksløs, slapp, "feberaktig", tåkehjerne, glemskhet og så videre.. En lengre periode vil nå si i snart 11 år, og jeg er (foreløpig) 27 år gammel.
Det hele startet med kyssesyka når jeg var 17 år gammel. Hadde vært aktiv svømmer fra femårsalderen frem til da, men etter det sa alt stopp på en måte. Hadde mange, mange følgesykdommer av kyssesyka, men ingen ble kroniske. Det som faktisk ble kronisk var vektøkning og slapphet, leddsmerter og overvekt. Jeg får også betennelser i ledd og kroppsdeler i hytt og gevær, som kronisk golfalbue..
Det skal sies, jeg har aldri vært normalvektig, ikke som barn engang. Har bestandig hatt endel ekstra på kroppen, men det har ikke stoppet meg fra å være aktiv.
Jeg har gått igjennom rundanser med forskjellige leger opp igjennom tiden, men ingen har hørt på hva jeg har å si.. Stoffskiftet har jeg fått målt helt siden jeg var 15 år gammel, men det har aldri vært "lavt", bare i grenseland. Og jeg som trodde på legene når de fortalte meg det, jeg hadde jo ingen anelse om hva de målte eller om de målte i det hele tatt. Jeg har alltid fått høre "spis mindre - tren mer", i stedet for å bli tatt på alvor.
Dessuten så har familien en historie med kreft i skjoldbruskkjertelen, og overvektige kvinner med "spesielle" fasonger..
Så nå da, når jeg har fått tatt blodprøver har jeg begynt å hente ut prøvearkene hos fastlegen for å se på det selv. Jeg tror nemlig fastlegen min er allergisk mot å ta ting seriøst og å gi tilbakemeldinger.
Den siste prøven viste:
Jern: 7,7* (9-34)
B12: 213 (170 - 650) (334 - prøve fra i fjor)
Fritt T3: 3,8 (3,5 - 6,5) (5,1 - prøve fra i fjor)
FT4: 16,7 (11 - 23) (18,6 - prøve fra i fjor)
THS: tatt klokken 13 - 1,4 (0,20 - 4,0) (1,7 - prøve fra i fjor)
Ellers har ferritin, jernmetningen, jernkapasitet og folat gått litt ned fra prøven i fjor. Men det har kolesterolet også gjort, det skal jeg ikke klage på
Jeg har skjønt det sånn at man burde få tatt D3, Anti - TPO og slikt, men hvordan skal jeg kunne overbevise legen min om at disse prøven burde taes? Jeg har nå betennelse i både arm og under foten, og fikk skrevet ut en pakke voltaren, som om det hjelper no stort når man har gått med det i lengre tid
Jeg håper noen her inne kan forbarme seg over meg og kanskje gi meg en liten pekepinn om dette er bare psykisk eller om det faktisk kan være noen jeg kan gå videre med.
På forhånd, takk!
-
17-02-12, 08:58 #2
Sv: Nok et spørsmål om normale blodprøver..
Hei!
Du høres ut som meg, bare at det har gått enda flere år med "lave, men innenfor normalen" prøver, symptomene til tross... Legger også merke til at du har tilnærmet like blodverdier mhp TSH og FT4 - mulig vi feiler det samme!
Jeg venter resultatet på blodprøvene mine nå i dag el. på mandag. Legen min har også allergi mot å ta mer enn nødvendig med blodprøver og å gå videre med diffust resultat, så jeg er nok en gang veldig spent på resultatet (4år siden sist..). Nå er imidlertid situasjonen så ille at jeg er må ta tak..
Det er stoffskiftesykdom i slekta våres og.
Er beredt til å fortsette å oppsøke legen til han finner ut hva det er, uansett hva det er. Noe må jo legen foreta seg når man kommer tilbake gang på gang uten at man blir bedre og man ikke finner ut noe..? Håper på å bli sendt til videre utredning hos spesialist hvis det er enda flere "innenfor normalen" prøver og ingen andre prøver gir andre indikasjoner, men det blir nok ikke lett. Er redd å få "falsk" diagnose av tildels uvitende doktor..
Jeg får fortelle hvordan det går i etterkant av prøveresultatet og hva jeg ev. får gjennomslag for og hvordan jeg fikk det til
-
17-02-12, 10:38 #3
Hej Evlina
Det er der ikke noget som hed - "i grænseland" - før syntetisk T4-hormon og TSH-testen blev opfundet omrking 1950-erne. Før den tid, siden omtrent 1890-erne, har lægerne behandlet efter symptomer, og af disse patienter var ingen "i grænseland". Succesraten var dengang temmelig tæt på 100% fordi ingen patienter tilladtes at gå ubehandlet.
Lige som man ikke kan være "gravid i grænseland" eller "afdød i grænseland", kan man heller ikke have hypothyreose i grænseland. Enten har man sygt stofskifte, eller har man sundt stofskifte. Når man overhovedet kan betragte stofskifte "i grænseland" - er det fordi stofskiftet allerede er for lavt, og sygt nok til at give symptomer. Har man symptomer - har man hypothyreose, uanset TSH højt eller "i grænseland".
Det får du aldrig at høre her.
Sidste først: er kolesterolet gået ned pga et fedtreduceret eller fedtfattigt kosthold - er det som regel en stor andel af det "gode" kolesterol, der går tabt. Det er ikke særligt sundt for os med hypothyreose, at leve fedtfattigt, idet det først og fremmest svækker funktionen af binyrer, hvis job er at understøtte, hvor der mangler skjoldbruskkirtel-hormoner.
Jern er alt for lavt, men jern kommer nok ikke op "frivilligt" hvis du har jodmangel. Hvordan du kan overbevise lægen om at rekvirere prøven "jod i døgnurin" har jeg ingen ide om. Måske kan andre rette trylleord?
B12 er også alt for lavt. Tilskud alene er ikke altid nok til at hæve B12, hvis man har for lidt mavesyre og underskud af fordøjelsesenzymer. Der findes rette kosttilskud der kan rette op på det.
Alene jern- og B12-mangel kan give et hav af symptomer, fysiske, psykiske og kognitive.
FT3 er alt for lavt. Alene det kan give et utal af symptomer.
FT4 ligger ca. i midten af ref.omr. men det lave FT3 kunne tyde på, at FT4 burde ligge langt højere.
TSH er ikke til at regne med, da prøven er taget kl. 13, dvs. kun ca. 2 timer før TSH ligger på sit laveste på døgnet. TSH topper ca. kl. 03 om natten, hvorefter det stiger, men da prøven ikke kan tages midt om natten, bør den tages så tidligt på morgenen som muligt, for at vise den korrekte aktuelle værdi.
Betændelsen kan sagtens være forårsaget af mangel på B12-vitaminet, men uden beskrivelse af, hvordan betændelsen "ser ud" og føles, kan man ikke sige noget med sikkerhed.
Anbefaler at kaste et blik på tråden Thyreoidea-sygdom og psykisk helbred i forummet Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager. Tak for at du læste mit indlæg.
Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-02-12, 11:30 #4
Mumimamma; jeg skal se etter oppdateringer fra deg.. Er "godt" å høre at mam er flere i samme båt, selv om man føler at man padler med bare en åre
Anisa: takk for utfyllende svar fra deg, det gjorde med litt klokere hadde faktisk ikke tenkt over at psykiske problemer kunne vært koblet opp mot stoffskiftet. Og angående dietten så har den ikke forandret seg, ei heller det gode kolesterolet, som har vært stabilt lavt (0,1 under referanseområdet. Det dårlige og " overall" har derimot gått ned. Edit: kolesterolet er i det øvre sjiktet, fremdeles. Det har bare gått litt ned.
Betennelsene kommer frem i ulike kroppsdeler. Har vært plaget med halsbetennelser og laryngitt det siste året, til tross for at mandlene er fjernet. Betennelsen i arm er kronisk golfalbue, noe som kom etter kort tid med litt repetativt arbeide.
Prøvde å ta kontakt med legen, men han er selvsagt på ferie (og jobber kun 50% av tiden han er tilstede.....) Så det blir endel rastløs venting..
Igjen, tusen takk for svar. Jeg skal sjekke ut det forumet som du linket tilSist endret av Evlina; 17-02-12 kl 12:46
-
17-02-12, 12:03 #5
Hvis du ikke får hjelp kan det være en ide å vurdere å bytte lege. Enkelte opplever å få hjelp av andre typer leger, som gynekolog etc som ser at her trengs det behandling. Be eventuelt om prøvebehandling. Hvis legen nekter, spør hva begrunnelsen er. Det er ikke farlig å spise thyreoideahormoner. Trenger du dem ikke, vil kroppen si fra i form av hypersymptomer. Det er ikke behagelig!
Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
17-02-12, 12:49 #6
Vigdis: takk for tips! Jeg har en tendens til å bli litt spak når det kommer til leger, for jeg vil ikke at de skal tro jeg bare finner på ting. Men skal i hvertfall kreve evt. prøver og håpe at han går med på det Hvis ikke så må jeg se meg om etter en annen legenn Burde egentlig gjort det allerede, men hvem vet, kanskje han overrasker på et tidspunkt.
-
23-03-12, 11:04 #7
Skal til legen snart...
Jeg skal snart til legen for å overbevise han om at det må taes flere prøver. Har skrevet en liste utifra å ha lest endel på forumet her om hva som burde sjekkes, og kommentarer til de forrige prøvene jeg tok. Har i tillegg samlet litt familiens sykdomshistorikk pluss min egen, og en laaaaaaaaaaaaang liste med symptomer som har vist seg de siste årene.
Det jeg lurer på, er om det er lurt å i det hele tatt ha en slik liste...? Jeg vet at det kan være lurt å ha med en slik liste over ting man vil snakke med legen om, men burde jeg la være å evt. gjøre jobben for han? Siden det er lite tiltak i han, så tenker jeg det kan slå begge veier. Enten blir han dødelig fornærmet og fnyser av meg, eller så kan det kanskje åpne opp litt for å tenke utenfor boksen Er det noen her som har erfaringer med å gjøre det sånn?
Ellers, så har jeg tenkt til å be om å få tatt nye blodprøver som sagt. Men er det noe jeg kan ha glemt eller som ikke hører med til å sjekke stoffskifte/binyrer/vitaminmangel/hormonforstyrrelser/diabetes? (Tenkte å bare få tatt alle på en gang sånn at det evt kan avskrives fort..)
* Blodprosent
* D-vitamin
* Kalsium
* Anti-TPO
* Blodsukker
* Kortisol - spytt
* sink/selen
* TRAS??
* DHEA??
* de vanlige FT3, FT4, TSH, Folat, Jern, B12 osv osv..
Jeg nevnte i den forrige tråden min at jeg blir litt spak i forhold til leger, så jeg tenker at listen min kanskje kan hjelpe på å få sagt ting som jeg kanskje ikke hadde turt å si uten. Hadde vært fint å hatt litt oversikt over prøver og sånt før jeg eventuelt plumper utti salaten med føtter og alt I tillegg har jeg har allerede gått på en pencillinkur for en muuulig atypisk lungebetennelse, formen og feberen ble ikke noe bedre av det.
Uff, dette ble litt rotete, hodet fungerer ikke optimalt Men håper at det var forståelselig på en eller annen måte
-
23-03-12, 12:14 #8
Sv: Skal til legen snart...
Læger kan jo godt blive noget fornærmede, hvis man kommer med ideer eller nævner noget, man har læst Men indleder du med at sige dette:
så går det vel fint, tænker jeg. Der er mange mennesker, der døjer med at huske, hvad de skal sige til lægen ... og det med at lave en liste dukkede for et stykke tid op siden som "et godt råd" et sted om hvordan man går mest effektivt til lægen
Det allerbedste ville vel være ... hvis du kan overbevise ham om, at det er ham selv, der har fået ideerne til, hvad der skulle stå på listen
... Måske kan du fortælle den som noget, du har snakket med en anden læge om - det er noget, læger har respekt for ...
Nielsigne
-
26-03-12, 12:39 #9
Sv: Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
Takk for støttende ord Nielsigne
Er svært spent på onsdagen og hva legen vil si. Men tar det som det kommer egentlig.
Men, kanskje et dumt spørsmål.. Har jo lest at man som oftest har lavt blodtrykk og lav puls ved hypothyreose, men jeg plages veldig med høy hvilepuls (rundt 90-tallet) og enorm hjertebank på kveldene før jeg skal sove. Føler pulsen avogtil fra stortåa opp i nakken. Kan nesten se pulsen i t-skjorta Det skal sies at ja formen min er elendig, men pulsen skal jo ikke være så høy etter noen timers hvile..? Jeg kjenner det alltid på kvelden, og ingenting på dagtid eller når jeg er på jobb
-
26-03-12, 16:43 #10
Sv: Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
Høj hvilepuls og ikke mindst hjertebanken har jeg selv haft meget, mens jeg brugte Ny Eltroxin, som aldeles ikke passer til mig Mit blodtryk var også væsentlige højere; det har i mange år været 110/70, men på grund af Ny Eltroxin røg de top i 136/91
Så jeg mener, disse symptomer lige så vel kan komme, fordi man er under- eller fejlmedicineret! Det gør, at binyrerne må arbejde flere gange så hårdt som hvis man var nogenlunde rask/ frisk eller nogenlunde tilpas medicineret.
Dette er i øvrigt med indbygget fælde: Når binyrerne arbejder hårdt, kan man få en følelse af "velvære-stress" - som om, det hele kører hurtigt og funker. Men så falder man med et ordentligt smæld:
Mod henviser til et diagram her: Held og lykke med lægebesøget - håber på det bedste for dig!
Nielsigne
Lignende tråder
-
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 11:16 -
Lavt stoffskifte i grenseland
Av Troj i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 20Siste melding: 11-04-10, 18:58 -
Stoffskiftet blir aldri stabilt, frustrert
Av NoraH i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 25-02-10, 21:38 -
Har jeg bare vært veldig heldig tro?
Av Gulden i forumet Høyt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 18-02-09, 00:00 -
Bare kaos! Grenseland for lavt stoffskifte med hyper symptomene
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 21-05-08, 21:35
Bokmerker