Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Tråd: "Det er bare angst"
-
04-01-11, 21:43 #1
"Det er bare angst"
Hei,
jeg er helt fersk her - har egentlig ikke engang fått noen diagnose men venter på svar på CT tatt av struma rett før jul. Blodprøver (stoffskifte) er helt fine sier legen, men jeg har vitamin D-mangel og jernmangel.
Story - for 20 år siden tok jeg en grundig helsesjekk, og legen sa at jeg hadde en forstørret struma men dette var ikke noe å tenke på. Den har jeg heller ikke tenkt på - før nå... De siste 3 mnd har jeg blitt dårligere og dårligere; muskelsmerter, sliten, hjertebank, hetetokter - og så har "klumpen" på halsen vokst...
Jeg har med meg en historie med angst og depresjoner som har slått til med jevne og ujevne mellomrom opp gjennom årene og selvsagt sier min fastlege at det som skjer med meg er psykisk.... Men jeg vet at det ikke stemmer, jeg har vært ute en vinternatt før og har ALDRI hatt det som nå. Jeg føler meg direkte forgiftet, det er den beste beskrivelse. Men selvsagt blomstrer også angsten, spesielt når jeg får disse anfallene med hjertebank (så blir jeg svimmel, prikker i huden etc -> angstanfall).
Jeg har en fantastisk flink fastlege som har hjulpet meg masse opp gjennom årene, men nå føler jeg at hun er "lei av meg" og at alt bare skyldes på det psykiske. Derfor bestilte jeg time hos Aleris for å få en skikkelig sjekk, der tok de masse blodprøver (som altså viste at stoffskifte var bra), og henviste meg til CT. Jeg blir gal av å gå å vente på svar!!
Men så lurer jeg jo på - dersom alle blodprøver er fine, hva i all verden kan en CT vise eller gjøre? Det er jo ingen tvil om at halsen har forandret karakter - jeg kan f.eks ikke ligge på rygg lenger for da "får jeg ikke puste" for det presser på. Jeg har også fått masse smerter i halsmusklatur, ansikt og kragebein som igjen sprer seg ned armene...
Jeg begynner å bli ganske sliten og frustrert.. Jeg går i full jobb og har to barn men dessverre bruker jeg all energi på jobb slik at jeg har ikke noe igjen til jentene og mannen min :(
Det var ikke meningen å storme inn i ett nytt fora for bare å klage og syte, men håper at noen her kanskje skjønner min frustrasjon og kan komme med noen velvalgte ord til en sliten mamma?
Alt det beste fra Inemor
-
05-01-11, 18:02 #2
Sv: "Det er bare angst"
Hvis jeg var deg, ville jeg ikke slått meg til ro med at legen sa at stoffskifteprøvene var "fine". Jeg ville spurt om å få de nøyaktige resultatene, både for å se hvilke prøver som er tatt, og hvor i referanseområdet jeg befant meg. Det finnes flere her inne som er flinke til å tolke blodprøver.
Jeg synes CT undersøkelse av deg høres fornuftig ut. Da ser man vel eventuelle forandringer på skjoldbruskkjertelen og ellers i halsen (?)
Alt det beste ønsker jeg deg ogsåHypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
05-01-11, 18:38 #3
Syntes det er veldig rart at legen din for 20 år siden så at struma ikke var noe å tenke på (eller kanskje ikke når jeg tenker på hvor lite fastlegene i Norge egentlig gjør).
Selv har jeg knutestruma og har fått beskjed fra legen min her i Egypt å ta en ultralyd en gang i året for å "holde med knutene. Legen min i Norge kjente på halsen min i 20 sekunder kanskje og kunne ikke kjenne noe unormal så da trengtes ikke videre undersøkelser.
Legen min i Egypt kjente på halsen min veeeldig lenge og kunne heller ikke kjenne noe unormalt men han sa at vi skulle ta en ultralyd for sikkerhetsskyld og da fant man jo noen knuter som var store i forhold til min alder, og jeg måtte ta en biopsi (alt viste seg å være bra).
Jeg klagde faktisk rett som det var om svelge/kvelningsfornemmelser til legen min i Norge og hun mente det bare var angst noe jeg var og er helt uenig i menjeg visste jo ikke noe bedre selv den gang da.
Ellers er jeg enig med andre at du burde skifte lege og få en som tar deg på alvor og er villig til å se på andre ting enn angst og depresjoner, og få utskrift av blodprøver slik at du selv kan følge med på det som skjer med deg;-)I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
05-01-11, 18:54 #4
Takk for svar
Ja jeg tenkte å ringe Aleris i morgen og be om å få utskrift av blodprøveresultatene. Jeg betalte 900 for konsultasjonen så jeg syns egentlig at det er litt rart at jeg ikke fikk de tilsendt når jeg fikk brev fra legen...! Jeg har forøvrig sjekket stoffskifte med jevne mellomrom de siste 20 årene, og har alltid fått beskjed om at jeg ligger innenfor normalområdet uten at jeg vet hva det vil si.
Vedr "struma" og halsen min så har jeg alltid hatt litt hevelse - men nå ser jeg ikke ut! Folk som ser meg (venner og bekjente) spør hva som har skjedd med meg! Og dette har altså utviklet seg de siste månedene.
Ikke noe brev i posten i dag heller fra UniLab (CT)... Tror dere det hjelper å ringe de? Jeg tok CT 14 desember.
Hadde du endringer i halsen, hevelser eller noe som var synlig?
-
05-01-11, 21:24 #5
Spiser du saltfattig / lite fisk? Den vanligste årsaken til struma på verdensbasis er jod-mangel. Det er dog uvanlig her i Norge siden vi tradisjonelt spiser en del fisk og har jod i kokesaltet.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
05-01-11, 21:39 #6
Jeg spiser nok for lite fisk ja...
-
05-01-11, 21:45 #7
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
06-01-11, 06:15 #8
Unnskyld for at jeg bryter inn her.
Men vi som har lavt stoffskifte skal jo egentlig ikke ha jod? Finnes jo en del tråder her inne om det tema, og hvor ingen egentlig blir enig. Men legestanden og andre, mener at vi skal holde oss unna jod. Så, skal vi spise jod, eller ei???
Fått svar på CT prøven? Jeg fikk beskjed i fra CT-labben, jeg tok CT-bilder av noe annet, om at legekontoret mitt skulle sende skriftelig beskjed til labben, om at jeg ønsket å vite prøvesvarene. På den måten kunne jeg få vite hva som ble funnet ut under undersøkelsen. Det er nok kanskje det du også må gjøre?
-
06-01-11, 07:19 #9
Dett er IKKE sant. Om du sjekker kilder så ser du at
1) På verdensbasis så er lavt stoffskifte (i sær med struma) som oftest forbundet med jodmangel. Denne gruppen kan, etter å ha verifisert jodmangel, ha nytte av jod.
2) Der det er antistoffer mot kjertelen (hashimoto's - og såvidt jeg har kunnet forstå: spesielt atrofisk) er som regel IKKE jodmangel årsaken og legestanden er som du sier nokså enige om at denne pasientgruppen ikke bør ta jodtilskudd.
I Tyskland har man til og med et legemiddel med jod&thyroid nettopp for slike pasienter (type 1, altså)... og ... dette er en pasientgruppe hvor en god del KAN bli friske igjen. Enda en grunn til å sjekke om jodmangel kan være tilfellet.
Les gjerne referansene (og begrunnelsene) i denne tråden
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9941
Så med kombinasjonen lavt stoffskifte og struma er det verdt å sjekke denne muligheten - selv om den ikke er så vanlig her til lands siden kostholdet "i snitt" tilfører nok jod her.
Så svaret er "det kommer an på hvilken form for lavt stoffskfte du har". (Du forventet vel ingen enkle svar her heller? Livet er vanligvis ikke det... )Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
06-01-11, 09:38 #10
God morgen,
nå har jeg vært i kontakt med UniLab som utførte CT. De har selvsagt sendt svarene til Aleris og IKKE til min fastlege som vi avtalte. Så da tar jo ting litt lenger tid! Men nå skulle de på Aleris sende meg svar - fryktelig så lang tid dette skulle ta! *utålmodig*
Jeg får smøre meg med tålmodighet og slepe meg gjennom dagene så godt jeg kan...
Takk for svar dere - det kommer sikkert flere spørsmål
En fin dag ønskes alle!
Lignende tråder
-
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 16:29 -
"Svineinfluensa" eller bare forkølelse.
Av Anisa i forumet VaksinerSvar: 21Siste melding: 11-11-09, 19:51 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 17:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 18:11 -
Når dere er syke utenom "bare" stoffskiftet...
Av i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 12-03-08, 14:26
Bokmerker