Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
04-02-10, 20:20 #1
Kolesterol-sænkende effekt af dextro-thyroxin hos patienter med hyperkolesterolæmi
Kolesterol-sænkende effekt af dextro-thyroxin*) hos patienter med hyperkolesterolæmi og koronar-sygdom
E. C. Horning1, W. L. Holmes1 and D. H. Wheeler1
(1) NAIP TUNA, University of Minnesota Medical School, Minneapolis, Minnesota. Received: 14 April 1963 Accepted: 1 October 1964
Journal: Journal of the American Oil Chemists' Society
Publisher: Springer Berlin / Heidelberg
ISSN 0003-021X (Print) 1558-9331 (Online)
Issue Volume 41, Number 11 / November, 1964
Category: Technical
DOI 10.1007/BF02676264
Pages 756-759
Subject Collection: Chemistry and Materials Science
SpringerLink Date Saturday, July 21, 2007
Abstract:
63 patienter med hyperkolesterolæmi og koronar sygdom, blev behandlet med d-thyroxin**) for en gennemsnitlig periode på 16 måneder. D-thyroxin nedsat serum kolesterol uden at øge stofskiftet væsentligt, ved dosering fra 4-8 mg/dag.
Hos 56 patienter med essentiel hyperkolesterolæmi har d-thyroxin sænket serum kolesterol hos lidt over halvdelen af patienterne. Hos fem patienter med hypothyroidisme og hyperkolesterolæmi, der behandles med skjoldbruskkirtel-ekstrakt (Thyroid USP), resulterede tilsætning af d-thyroxin i en markant og vedvarende sænkning af serum kolesterol uden at forårsage hypermetabolism.
Hos to patienter med diabetes mellitus og hyperkolesterolæmi har d-thyroxin sænket serumkolesterol uden nævneværdige konsekvenser for den diabetiske tilstand og insulinbehovet. Stigning i angina blev set hos 13% af patienterne. D-thyroxin sænker serum kolesterol ved at øge nedbrydningen og udskillelsen af kolesterol.
Kilde: http://www.springerlink.com/content/0030368273540r1h/
Free Prewiev kan downloades her
*) + **) Hvad er dextro-thyroxine også kaldt d-thyroxine?
Det er vi ved at finde ud af. Læs også denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9473
Opdateres....• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-02-10, 21:51 #2
Sv: Kolesterol-sænkende effekt af dextrothyroxin hos patienter med hyperkolesterolæm
Comparative Effectiveness of Dextrothyroxine and Levothyroxine in Correcting Hypothyroidism and Lowering Blood Lipid Levels in Hypothyroid Patients
Study of the lipid-lowering action of choloxin and Nilevar in patients with chronic renal failure
Evaluation of a hypocholesterolemic agent. Dextrothyroxine sodium (Choloxin).
Dextrothyroxine for lowering serum cholesterol. Analysis of data on 6066 patients.
Dextrothyroxine with propranolol in treatment of hypercholesterolaemia.
Søgeord: Dextrothyroxine + Choloxin
Læs mere: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9473• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-02-10, 23:52 #3
Sv: Kolesterol-sænkende effekt af dextrothyroxin hos patienter med hyperkolesterolæm
Sammenligning af effektivitet af Dextrothyroxine og Levothyroxine i forbedring af hypothyreose og sænkning af blodets lipidniveauer i hypothyroide patienter
Colum A. Gorman, NAI-Siang Jiang, Ralph D. Ellefson og LILA R. ELVEBACK
Mayo Clinic og Mayo Foundation, Rochester Minnesota 55.901
Adresse ved anmodninger om genoptryk til: Dr. Colum A. Gorman, Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55.901.
SAMMENFATNING: De rapporterede data fastslår, at behandling med 4 mg dextrothyroxine eller 0,15 mg levothyroxin af hypothyroide patienter resulteter i lignende grad af sænknin af serum TSH, kolesterol, triglycerider og phospholipid niveauer og stimulering af stofskiftet.
Murphy-Pattee (metide/red.) total T4 bestemmelse anvendes på blodprøver udtaget 24 timer efter den sidste dosis af dextrothyroxine kan bruges til at vurdere tilstrækkeligheden af behandlingen. Korrektion af hypothyreose kræver højere serumniveauer af dextrothyroxine end af levothyroxin.
Serum T3 niveauerne stiger hos patienter behandlet med dextrothyroxine. I behandlingen af hypothyreose virker dextrothyroxine lige godt på både sænkning af kolesterol og stigning af stofskifte. Yderligere undersøgelser er nødvendige for at kunne fastslå, om en sådan effekt kan påvises i euthyroid hypercholesterolemic forsøgspersoner med doser fastsat heri, som ligestillede med hensyn til den stimulerende virkning på stofskiftet.
Modtaget August 11, 1978.• Tak for at du læste mit indlæg.
-
11-11-10, 11:44 #4
Sv: Kolesterol-sænkende effekt af dextro-thyroxin hos patienter med hyperkolesterolæm
Long-term Trial of D-Thyroxine in Hypercholesterolaemia
E. M. Jepson
Journal List > Br Med J > v.1(5343); Jun 1, 1963
Br Med J. 1963 June 1; 1(5343): 1446–1449.
The effect of d-thyroxine on the metabolism of cholesterol in familial hyperbetalipoproteinaemia
L.A. Simons, N.B. Myant
Atherosclerosis, Volume 19, Issue 1, Pages 103-117 (January 1974)
Received 6 February 1973
Abscract: The effect of d-thyroxine plus propranolol on cholesterol metabolism was investigated in three patients with familial hyperbetalipoproteinaemia whose plasma cholesterol was labelled with [14C]cholesterol. In each patient the treatment caused a fall in plasma cholesterol concentration and a temporary increase in faecal excretion of endogenous steroids, due to increased output of neutral steroids in two patients and to increased output of bile acids in the third patient. The cumulative increase in output of endogenous steroids during treatment was greater than the amount of cholesterol lost from the plasma. Since the specific radioactivity curve of the plasma cholesterol did not indicate increased synthesis of cholesterol during the treatment, it was concluded that cholesterol mobilized from the tissues, as well as plasma cholesterol, contributed to the increase in faecal excretion of endogenous steroids.• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
Liten effekt av medisiner?
Av bentedermeg i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 43Siste melding: 21-02-10, 17:54 -
Co-enzymet Q10 og kolesterol-sænkende midler.
Av Anisa i forumet KolesterolSvar: 0Siste melding: 22-01-10, 14:52 -
Trijodtyronin (T3) har en gunstig effekt i hjernen
Av Anisa i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 0Siste melding: 29-08-09, 11:09 -
effekt av Neo mercazole?
Av april i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 23-05-08, 08:55 -
Effekt av Armour
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 14-06-06, 12:43
Bokmerker