Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: nyoppdaget kreft
-
03-02-08, 18:05 #1
nyoppdaget kreft
Hei. jeg er en 35 år gammel to barns mor, som nylig har fått konstantert kreft i skjolbruskkjertelen. Jeg oppdaget en kul for ca 3 uker siden, og deretter har det meste gått radig. Jeg følte meg akutt veldig syk etter jeg fikk beskjed om å ta celleprøve, men det kan virke som dette kun er psykisk belastning da stoffskifteprøvene er ok utenom anti- tpo som ligger på 335. Jeg har fått beskjed om at jeg pr i dag ikke har stoffskifteproblemer, men at jeg uavhengig av kreften er genetisk disponert for å kunne utvikle dette. Det har vært som om at kroppen har vist at det er noe mer siden jeg ble så stresset av å vente....Nå går jeg også å venter... på time på radiumhospitalet. Jeg har det på en måte bedre nå etter jeg har fått denne diagnosen (utrolig nok) men er samtidig urolig da jeg bla. føler difuse men ubehaglig smerter i håndledd, korsrygg, nakke og ned mot kravebenet. Fungerer greit overfladisk, men inne i meg tenker jeg at det kan være noe mer etc. Gleder meg egentlig til operasjonen, for jeg vil så gjerne bare komme i gang- selv om jeg ikke vet hva jeg går til. Takk for at det da er mange nyttige opplysninger på denne nettsiden.
-
07-02-08, 11:14 #2
Hei!
Velkommen inn hit! Jeg har selv ikke vært medlem her lenge, og skulle virkelig ønske at jeg hadde funnet forumet for 1,5 år siden, da jeg fikk samme diagnose som deg!
Slik som du beskriver tilstanden din, minner det veldig mye om hvordan jeg hadde det rett etter at jeg fikk beskjeden. Jeg har også to små barn som deg.
Jeg vil råde deg til å skrive ned informasjonene du får, jeg angrer på at jeg ikke gjorde det, for alt var så nytt og uvirkelig, og dagen etter jeg hadde snakket med legene var alt glemt! Og ikke vær redd for å "mase" på legene for å få vite alt du vil. Ofte er det ikke så lett å vite hva jeg skulle spørre om heller!!
Jeg ønsker deg all lykke med behandlingen, og viss du kan se noe trøst i det, så er jeg i dag tilnærmet helt frisk!! Var på kontroll nå i januar og alt ser helt fint ut
Klem fra meg!!
-
08-02-08, 10:26 #3
hei Torill26
Takk for svar og gode råd. Har nå fått time på Radiumhospitalet og ser frem til det. vil så gjerne bare komme i gang. Har spredn. til lymfene og selv om jeg vet at det er vanlig så uroer det meg.Det er helt umenneskelig å gå å vente. Det er som om alt annet i verden er uvesentlig. Prøver å gå turer, treffe venner ha det hyggelig med familien så godt de lar seg gjøre i mellomtiden. Men har begrenset med overskudd nå. Slik må det antagelig bare være. Godt å høre at du har det bra nå. Det er veldig hyggelig for deg, og godt for meg å høre. klem fra meg.
ps: noen som har transplantert bi skj. kjertler i armen? Min endokrinolog sier jeg muligens må det. Ser frem til pol. kl time på radium.h slik at jeg får mere detaljer
-
15-02-08, 20:37 #4
Velkommen
Ønsker deg all mulig lykke til med behandlingen.
-
25-02-08, 18:46 #5
tusen takk. har fortsatt ikke fått dato. er utrolig frustrert. legen sier det ikke er ledig på DNR før etter påske. legen skal fohøre seg på riksen. er skikkelig frustrert fordi jeg aldri får klare svar. det jeg vet er at hele thyroidea skal opereres og at en del lymfer skal fjernes. dette skal gjøres i to omganger pga stor spredn i lymfene.
-
11-06-08, 23:17 #6
Hei. Jeg opererte ca thyreoida i mars 2008 og fikk fjernet 3 bi kjertler i tilegg. Har hatt store problemer med prikkinger i hender og føtter og i hodet, følelse av leamus flere steder i kroppen, svimmelhet, lav konsentrasjon etc etc. Har gode perioder, men føler på mange måter at jeg har mistet meg selv. Legen som opererte meg sier han er overrasket over at jeg ennå ikke er bedre, men sier samtidig at noen kan bruke veldig lang tid før kjertelen tar over for de som ikke fungerer. Jeg er nå livredd for at dette skal bli kronisk. Klarer ikke å stole på det legene sier: at det blir bedre. Bruker 2,5 gram calsium sandos, 2 microg et alpha, 300 mg magnesium og 150 microg levaxin daglig. Har vært i kontakt med parat. foreningen og skal til spesialist nå snart (en annen endokrinolog med spes kompetanse på dette)
-
12-06-08, 09:58 #7
hei tulla!
Da ble vi operert samtidig! jeg og i mars....
Jeg har enten 2 eller alle 4 bi kjertlene igjen, de visste ikke helt, var endel spredning til lymfekjertler, så de måtte fjerne endel, men 2 av dem er i hvertfall satt tilbake...
Jeg tror nok det er en sammenheng med at levaxinen bruker laang tid før en kjenner seg ok, og at calsiumen ikke er stabil som gjør at man ikke kjenner seg som seg selv...
Har vært veldig deprimert over dette til tider...
Har mest endel rykninger i muskler, men kjenner lite til prikking heldigvis....Da blir jeg så redd etter krampene jeg fikk på sykehuset...
Jeg bruker nå 0,75 rocatrol og 1 gr kalsium om dagen...og magnesium på kvelden og 125 levaxin...Har begynt å trene litt igjen, og føler at det har en enorm positiv påvirkning på mitt mentale humør iallefall, og det er bra å få kroppen til å "funke" litt igjen....
Burde vel ha kommet seg til spesialtist... hadde vært spennende å høre over hvor mange som kommer seg etter en sånn operasjon....Jeg fjernet hele kjertelen i 2008 pga kreft.... Kreft og tiden etterpå og sånt....?
-
15-06-08, 16:38 #8
Hei Dalia
Du sier at du fikk kramper ved for lite kalsium, men at det ordnet seg. Mener du at du nå ikke føler annet ubehag pga kalsiummangel enn litt ubehag i mukelatur? Er noen plaget av svimmelhet/uklarhet og prikkinger i ansiktet, eller er det noen som har noen formening om at dette kan komme av høyt stoffskifte? Jeg veier 65 kg og bruker 150 micrg. levaxin, er det noen som ha efaring med dette? Jeg føler meg skikkelig dårlig om dagen og gråter mye, men har ikke hjertebank..som du sier så tar det nok tid å justere både stoffskiftet og kalsiumdosen så godt det lar seg gjøre.
-
15-06-08, 21:24 #9
Hei!
Jeg ble operert april 2006 og hadde de symptomene som dere helt til mars 2007!!! Er nå stabilt bra på 2 Calcigran Forte pr dag!!! Har også noe leamus i leggene men lært meg å leve med det . Det er jo ikke farlig
Tar også 150 Levaksin om morgenen. Trener endel . Livet er nesten det samme som før operasjonen. Hadde også kramper da.Veldig ekkelt!!Ble også redd. MEN du blir helt bra!!! Jeg tok vekk 32 lymfekjrtler/(man ikke trenger) Er i dag i full jobb og tenker nesten ikke på sykdommen.
Best å ikke tenke så mye på det og leve som før. Vanlige folk er jo også slappe og svimle og deppa§§§!!!!
Nei lev livet og du blir helt bra!Skjoldbruskkjertelhormonet er faktisk det enkleste for legemiddelindustrien å lage,derfor også billig.. Det har eksistert i mange mange år og har lite bivirkninger ! Tregt ja og vanskelig å stille inn, men tar du det på samme måte hver dag på samme tid (helst fastende) er det et nydelig preparat!!!!
Calcium derimot er mer alvolig å mangle. Calcigran forte er et utmerket prparat som hjalp meg etter ca 2 uker i bruk! På resept. Dr. Johan Halse i Oslo er en flink endokrinolog som kan hjelpe. Han lytter, er rolig og flink og har tid!
Jeg var en and of zombie i 11 mnd. og ble da brått varig bra! Men fortvil ikke , de lave periodene kommer sjeldnere og sjeldnere. Mine tips!:::::
1 Ta Levaksin tabletten fastende på morgenen, på samme måte hver dag,vent litt m frokost
2 Tving deg til gjøremål som før
3 Ikke tenk så mye på sykdom,tenk du blir helt bra!
4 Spis normalt , ikke vær uten mat i flere timer med så høyt stoffskifte
5 Tren så mye du orker og synes er gøy
6 OBS SE på pakningen Levaksin om dato ok og ha den i kjøleskapet( ikke bra i varmen)
7 Unn deg hvile , vi blir alle bare eldre!!!!!!!!
-
16-06-08, 13:44 #10
HEi
Det var godt å høre at det virker som det stabiliserer seg etterhvert med både medisiner og kalsium. Produserer du noe selv? Og hva ligger din PTH på? sist min ble målt var den på 1.6 så det er jo ikke så mye, men kan jo stige plutselig.
Hei TUlla, Jeg kjenner ikke mye av kalsium mangel nå. HAr ikke hatt noe prikking egentlig, er heller det at det rykker i musklene og får leamus i ny og ne, men det stanser av seg selv...men hvis jeg kjenner at det har holdt på en stund så tar jeg en kalsium og da blir det borte. Tar som sagt en på morgen og en på kveld, og har tatt en ekstra imellom hvis jeg har kjent meg ekstra sliten( men tror egentlig det bare har vært psykisk)
Prøver å legge bak meg følelsene ang krampene på sykehuset, og jo lengre tid det går, jo svakere blir den hendelsen.
Nå kan jeg jo trene og være i god aktivitet, så kroppen min begynner vel å bli stabil nå, selv om jeg føler meg litt slapp til tider....
Tenkte å få søkt om kalsium på blå resept, blir jo fryktelig dyrt i lengden...Men det kan vel fastlegen søke om eller er dr halse ekspert på det?
Spr til Miss, tok du rocatrol (eller annen D vitamin) etter operasjonen??
JEg skal tilbake til legen etter sommeren og sjekke PTH og stoffskifte da...så en får vel bare være tålmodig!Jeg fjernet hele kjertelen i 2008 pga kreft.... Kreft og tiden etterpå og sånt....?
Lignende tråder
-
Datter på 13 år har nylig fått diagnosen lavt stoffskifte, etter 6 år med plager
Av anikken i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 2Siste melding: 03-11-08, 19:14 -
Nyoppdaget Graves
Av jola i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 10-04-08, 21:31 -
Nyoppdaget Graves
Av jola i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 19-03-08, 22:17 -
nyoppdaget kreft
Av tulla i forumet PresentasjonerSvar: 4Siste melding: 25-02-08, 18:46 -
Nyoppdaget hypothyreose. TSH 236 og anti TPO over 1000
Av Ninni i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 11Siste melding: 21-11-06, 13:07
Bokmerker