Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Smile Hvor stor hydrocortisondose tar dere?

Ettersom det ser ut til at jeg må styre medisinering av hydrocortison selv, hadde det vært av uvurderlig verdi for meg å høre hvor mye dere som trenger binyrestøtte tar.. Hvor lenge dere tenker dere bør bruke hydrocortison mot binyretretthet.. Og hva slags "symptomer" dere får når dere kan starte nedtrapping..

Ser noen tar f.eks 5 mg x 4 pr dag, og andre tar f.eks 10 mg på morgen og 5 mg x 2 fordelt utover dagen...

Binyrestatusen min:

kl. 08.00: 6.9 (3.5 - 27.0)
    kl. 11.20: 4.7 ( 3.5 - 27.0)
    kl. 16.15: 1.8 (3.5 - 27.0)
    kl. 23.15: 0.8 ( under 6.0)

Jeanette

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Hvor stor hydrocortisondose tar dere?

Hei

Jeg har ganske slitne binyrer. Husker ikke mine prøvesvar, men jeg bruker nok (eller har brukt) mer hc enn de fleste. Før brukte jeg det samme hver dag, omtrent. Tok ganske store doser på morgen og formiddag, og litt mindre utover ettermiddagen og kvelden. Var ganske stabil i dose og når jeg tok tablettene. Da jeg alltid var (og er) dårligst tidlig på dagen, trengte jeg mest første del av dagen. Jeg behøvde 10 mg ca kl 6 og 10 mg ca kl 10. Deretter tok jeg 5mg ca kl 13 og 15-16 og så en dose ca 19:30. Hc's effekt er ca fire timer. Det anbefales å forsøke å etterligne en frisk kropps egen cortisolproduksjon: Altså høyest på morgenen og lavere utover dagen.

Nå har situasjonen min endret seg noe og jeg tar hc mer etter behov. Får symptomer som svimmelhet, skjelvinger, hjertebank og det er et hint om at jeg trenger hc. Dagene varierer mye nå. Fortsatt trenger jeg mest tidlig på dagen. Men mens jeg noen dager tar 20mg før kl 10, er det andre dager jeg kun trenger 10 mg på morgenen. Da trenger jeg kanskje mer midt på dagen eller kvelden. Dagsdosen min varierer fra oppunder 40 til under 30. Gjennomsnittlig ligger jeg vel på 32,5, tenker jeg. Det er oftere og oftere jeg ikke har behov for kveldsdosen. Så for mitt tilfelle tenker jeg at det er slik at binyrene holder på å våkne litt, men er fortsatt ustabile og klarer ikke å produsere jevnt og etter behov.

Egentlig ser jeg for meg at jeg kanskje må bruke hc livet ut. Sikkert ikke i like stor dose som nå, men kanskje i lav dose og å støtte ekstra opp under sykdom og spesielt stress. Men håper at jeg kan klare meg uten.

Trenger mer under pms og menstruasjon også, dette fordi cortisolet "stjeles" til annen hormonproduksjon i den perioden. Men varierer fra måned til måned for meg.

Så det er nok individuelt. Etter hvert vil du kjenne på kroppen hvor mye du trenger, tror jeg.

Det er klart at man skal være forsiktig å ikke overdosere seg. Prøv å bruk minst mulig, men nok til at du har det ok.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Takk skal du ha

Fant dette etter noe søk på nettet, syns punkt 1-4 var interessante...

http://www.stopthethyroidmadness.com/safe-uses/

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Dere som har behov for cortisolstøtte - bare en vill tanke: kan pregnenolon fungere som basistilførsel i stedet, eller delvis erstatning? Jeg tenker på at det er hormonmoderen... Eller er omdannelsen avhengig av at binyrene er i full fart?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Ikke så villt det , jeg har prøvd en mix med DHEA (bruker dhea 6.25 mg nå også), pregnenolonkrem og hc smurning en liten stund da jeg var som mest i panikkartet tilstand, men det var ikke nok dessverre..

Lignende tråder

1. Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
    Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 25
    Siste melding: 14-04-13, 14:05
  2. Svar: 9
    Siste melding: 06-09-07, 16:55
  3. Hvor stor dosis?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 30-08-07, 15:15
  4. Hvor stor dose med Armour??
    Av mona i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 17
    Siste melding: 06-03-07, 11:58
  5. Hvor stor dose????
    Av sugarfre i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 5
    Siste melding: 02-03-07, 01:35

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn