Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
17-11-13, 20:34 #1
Forstørret skjoldbruskkjertel og mange små cyster
Hei
Jeg er helt ny på forumet her og er rimelig bekymret for tiden.
For to uker siden var jeg på ultralyd av halsen min pga hoven lymfeknute.
Funnet var forstørret skjoldbruskkjertel og mange små cyster på ca 1 cm. Noen med væske. Men det som bekymret legen var en cyste på 3 cm nederst i skjoldbruskkjertelen.
Det er vondt nederst i halsen og jeg føler meg stram i halsen.
Ble sendt på ct samme uken men venter enda på svar på denne. Vente er det verste.
Jeg er rett og slett livredd dette skal være kreft og jeg har googlet en hel masse på nett og det var der jeg fant dette supre forumet.
Skal til legen i morgen for å ta prøver av stoffskiftet mitt.
Men får man så store cyster av lavt eller høyt stoffskifte?
Det skal sies at jeg var i en kraftig bilulykke for to år siden og har siden den gang sliti med nakkesmerter. Kan skjoldbruskkjertelen bli ødelagt uten å få slag mot seg.
Hilsen nervøs ny bruker....For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-11-13, 10:18 #2
Sv: Bekymret ny på forum
Hej
Jeg har både læst om skader på skjoldbruskkirtlen ved fx whiplash /piskesmæld og kender til et eksempel. Jeg ved ikke med hensyn til knuder, men måske kan en evt. skade give forskellige udslag?
Med hensyn til din skræk for, at det skal vise sig at være kræft, så er det jo fuldt forståeligt. Til gengæld ef kræft i skjoldbruskkkirtlen af en ikke særligt aggressiv type, så selvom det måske er en dårlig trøst, så dog en trøst ..?
Nu er der skjoldbruskkirtlen jo en ret speciel indretning ... Så mon dog ikke, der skulle være mulighed for andre ting end lige kræft. Det tror jeg. Har du fået taget nogle blodprøverne?
Nielsigne
-
21-11-13, 21:19 #3
Forstørret skjoldbruskkjertel og mange små cyster
Hei
Dette er prøvene jeg fikk fra legen
ANTI-TPO 230* 18.11.13 FRITT T4 13 18.11.13 TSH 3.1
For to uker siden kom jeg på ultralyd.
Der var det ikke noe patalogisk funn på lymfeknute.
Men skjoldbruskkjertelen min var forstørret. Mange små cyster på 1 cm i skjoldbruskkjertelen.
Og nederst på skjoldbruskkjertelen var det en knute på 3 cm di var litt usikker på.
Var på CT samme uken.
Svaret der var
Undersøkelse etter intravenøs kontrast, rekonstruksjoner i tre plan. Det foreligger en ektopisk thyroideavev som strekker seg fra os hyoid ned til isthmus. Som ved ultralyd foreligger multiple små ikke-patologiske lymfeknuter langs begge halskar og supraclaviculært. R: Den beskrevne oppfylningen er forenlig med ectopisk thyroideavev. Så blir det en vurdering om denne kjertelen alltid" har vært slik, eller er blitt forstørret nå pga en betennelse.
Den hevelsen UL viste på 3 cm, er normalt kjertelvev, men det er uvanlig at dette ligger som en pølse fremme på halsen, pleier mer være litt på begge sider. Enig i at de knutene som var beskrevet på UL ikke beskrives ved CT, og det ser man noen ganger at små knuter er mere synlig med en måte å undersøke på enn med en annen.
Blodprøvesvaret viser en forhøyet verdi av antistoffer mot kjertelen (anti-TPO) og dette kan indikere at du har (har hatt) en betennelse på kjertelen. Kan lese litt om dette ved å søke på tyreoiditt (og spesifikt Hashimotos tyreoiditt). Du har normalt stoffskifte, men ved en slik betennelse ser man ofte at det i ettertid blir lavt stoffskifte, og derfor bør vi følge det opp med nye prøver om 1 måned. Men uansett kan det være greit å ha en time for å drøfte dette.
Dato Prøve Svar 18.11.13 ANTI-TPO 230* 18.11.13 FRITT T4 13 18.11.13 TSH 3.1
Hva bør jeg gjøre fremover?Sist endret av Mod; 23-11-13 kl 00:40 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg i 1 tråd
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-11-13, 22:58 #4
Sv: Blodprøve og litt hjelp
Den høye anti-TPO-verdien din viser at du har en autoimmun thyreoiditt, eller Hashimoto's thyreoiditt etter japaneren som først beskrev tilstanden. De andre blodprøveverdiene dine er innenfor de grensene norske leger har satt som normalområde. På bakgrunn av det, skriver h*n i kommentaren til CT at du har normalt stoffskifte - men det er slett ikke sikkert at det er tilfelle. Ofte har thyreoiditten begynt lenge før det kan vises på blodprøver. Man kan bli gående i mange år med "normale" blodprøver, men med rikelig med symptomer på lavt stoffskifte, fordi det ikke gis medisiner tidlig nok.
Denne thyreoiditten kommer gjerne som en kombinasjon av gener og livshendelser. Du bærer med deg en disposisjon for tilstanden, men om og når den skal utløses, avhenger av hendelser i livet - noen får det etter svangerskap og fødsel, noen etter ulykker, skilsmisse eller andre traumatiske opplevelser, altså en eller annen form for stress.
Her i denne tråden https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10352 kan du lese mer om post-traumatisk hypothyreose, dvs lavt stoffskifte som oppstår etter et traume eller annen stressende hendelse.
Det er fornuftig å ta nye blodprøver om en måned, som legen din anbefaler. Du bør da ta prøven så tidlig som mulig om morgenen, ettersom verdiene kan variere i løpet av døgnet. Hvis TSH da har steget, og FT4 sunket, kan du bruke det som argument for å få behandling med medisiner. Det kan være fornuftig av deg å skrive ned en liste over symptomer du har som stemmer overens med lavt stoffskifte. Det er lett å glemme noe, så du kan lese i denne tråden https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8497 og se hva du kjenner deg igjen i. Man har (heldigvis) sjelden alle samtidig, det varierer fra person til person. Lista tar du med til legen. Kommer du i tillegg fra en familie hvor det er andre med stoffskiftesykdom, kan det også brukes som argument for å komme i behandling tidlig, og ikke bli gående og plages til blodprøvene har kommet utenfor normalområdet.
Håper det var til litt hjelp?
-
23-11-13, 02:33 #5
Sv: Forstørret skjoldbruskkjertel og mange små cyster
Det er det sikkert, ikke mindst for de mange som kommer her for at læse, overmandet af samme angst for kræft, som Røde Damer.
Hej Røde Damer Jeg har læst at du allerede var hos lægen, og at du også har fået svar på blodprøverne, og ud fra alt dette kan jeg sige at hvis du var min datter, ville jeg opfordre dig til at glemme kræft, og i stedet koncentrere dig om at læse dig op i Hashimoto's og lavt stofskifte. Dine prøver tyder på at du allerede er godt i gang med at udvikle hormonmangel pga. Hashimoto's og at jo tidligere i forløbet DU er velinformeret, jo bedre valg kan du foretage den dag du bliver tilbudt substitutionsbehandling for Hashimoto's eller helst - såfremt du udvikler symptomer og får alligevel besked på at "vente og se", bør du være så velinformeret at du vil blive stærk nok til at insistere på behandling inden symptomerne på lavt stofskifte for alvor tager fat. Jeg kan love dig for, at det er vigtigere end at bekymre sig om kræft, og nu vil jeg forklare dig hvorfor...
Kræft i skjoldbruskkirtlen er sædvanligvis ganske fredelig (langsom), hvoraf den follikulære kan sprede sig udenfor skjoldbruskkirtlen og det er yderst langsomt og sjældent at det sker. Det samme gælder den medullære, der er den eneste kræftform i skjoldbruskkirtlen som kan være arvelig, men det forudsætter at den man har arvet anlægget efter, er nogen der også havde samme medullære kræft i skjoldbruskkirtlen. Den tredje form af kræft i skjoldbruskkirtlen er den papillifere, som kun "spreder" sig indenfor selve skjoldbruskkirtlen ved at danne flere selvstændige knuder. Der findes også enkelte andre typer af kræft i skjoldbruskkirtlen, hvoraf kun en enkel type (anaplastisk carcinom) er meget aggressiv i sin vækst-hastighed (uger), så den nærmest ikke kan overses og bliver derfor hurtigt bemærket, af selv en blind læge (sort of speech).
Jeg kan forestille mig, at efter at have læst det sidste, frygter du allerede den aggressive anaplastisk carcinom (man plejer tænke det værste når man er bange), men her kan jeg berolige dig fordi (som jeg allerede skrev) kun en blind læge kan overse denne kræftform, og der slet ikke er nogen risiko for denne type af kræft, nu du både har været gennem ultralyd og CT-scanning. Der er no chance, at du ville få tid til næste lægetime om en måned, hvis der var den mindste mistanke om denne kræftform. Den kan man endda selv mærke vokse fra dag til dag, og den giver rigtig mange symptomer, der ikke kan forveksles med noget som helst andet.
Der er selvfølgelig andre kræftformer at bekymre sig om, men hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at glemme det i tiden mellem lægetimerne, fordi uanset hvordan man ender det og drejer - selv hvis man havde fået denne diagnose, er der rimelig god tid til at gøre ved det, hvorimod frygt/stress vil både forværre inflammationen og vil forhindre dig i at lade op igen, for at have energi til at håndtere dit liv med sygdommen lige nu. Du er ikke i livsfare.
Alligevel bør du være forberedt på, at du kan få tilbudt en operation på et tidspunkt. Ikke pga. kræft, men fordi multiknudestruma plejer at vokse, og den behandling som kan få en almindelig struma til at skrumpe, virker ikke på multiknudestruma. Så under alle omstændigheder, det bedste er at bruge tiden på at lære om lavt stofskifte, fordi denne viden kan forbedre ens liv helt enormt senere i forløbet.
Ellers tror jeg, at du kan få lidt mere at vide, ved at læse Minimax's tråd her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=16343
Lige som Bettie, håber også jeg at det var til litt hjelp.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
cyster i Thyroidea
Av biff i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 3Siste melding: 04-05-15, 07:21 -
Cyster og knuter
Av cyrene i forumet OperasjonssalenSvar: 23Siste melding: 21-08-09, 21:15 -
Forstørret Thyroidea med normale blodprøver
Av Cam i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 20-02-07, 16:26 -
Forstørret kjertel?
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-01-07, 16:48 -
forstørret skjoldbrukskjertel
Av j19 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 23-10-06, 23:48
Bokmerker