Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
17-02-13, 18:27 #1
lavt stoffskifte og unaturlig kjapt opp i puls ved trening!
Hei
Jeg lurer på om det er noen andre som har opplevd det samme som meg eller har noen formening om dette.
Først litt om meg. Jeg har slitt med lavt stoffskiftet i to år, men siste året har det vært stabilt men fortsatt litt under normalt, men har ikke brukt medisiner. Opplever at jeg ikke tåler å trene så mye som jeg har pleid (er aktiv idrettsutøver og trente før stoffskifteproblemene to økter om dagen 6 dager i uka) før jeg blir syk. Influensa, forkjølet, omgangssyke (jeg får alt) Har også prøvd flere lengre perioder (2mnd) med helt treningsfri, også gradvis økt på med treningsmengden.
Formen er likevel ikke så dårlig de periodene jeg er frisk. Har vo2 max på 52 liter og en hvilepuls på 50slag i minuttet. Makspulsen min er på 200 og dette er testet av profesjonelle ved flere anledninger.
I den siste tiden har jeg begynt å bruke pulsbelte, og jeg merker at jeg kommer veldig fort opp i 90% av makspuls, uten at jeg føler meg særlig utmattet. Når jeg skal trene restitusjonsøkter må jeg gå rolig for å ikke oppnå for høy puls. (har nok høyere puls ved julegavehandlingen) Pulsbeltet og klokken er helt ny, men jeg har sjekket ved flere klokker, belter samt klipe på tommelen, men alle viser det samme.
Så jeg lurer for det første på om noen har noen formening om LAVT stoffskifte kan har noe med dette å gjøre. Vet jo at høyt stoffskifte kan gi høyere hvilepuls, men hva med lavt stoffskifte? (Stoffskiftet ble målt for en uke siden og er fortsatt litt for lavt)
Så er jeg naturligvis interessert i å høre om andre opplever at det skal lite anstrengelse til før man påtar seg andre virus eller sykdommer?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-02-13, 03:41 #2
Sv: lavt stoffskifte og unaturlig kjapt opp i puls ved trening!
Hej Kristin
Det er ikke sådan lige at svare, fordi lige så lidt som lavt stofskifte er en standard-tilstand ens for alle, lige så lidt er der et standard-svar på dine spørgsmål.
Det er nødvendigt at vide lidt mere først:
Hvilken type lavt stofskifte har du? Autoimmunt (Hashimoto's) eller uden kendt årsag?
Hvordan begrunder lægen beslutningen om at du ikke skal behandles med thyroxin?
Og sidst men ikke mindst: Hvad var dine stofskiftetal (TSH, FT4, FT3) da du blev diagnosticeret, og hvad er de nu?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-02-13, 13:53 #3
Hei, og takk for svar
Har fått vite veldig lite de siste to årene av fastlegen min, så jeg vet ikke hvilken type lavt stoffskifte jeg har, men tipper det er ukjent årsak. Ikke vet jeg stoffskiftettallene heller. Fastlegen min mente jeg skulle slutte på thyroxin, først en periode for å se om verdiene ble lavere ettersom at jeg til tross for økning av doseringen over tid ikke kom opp på det som var normalt (legens ord). Så når verdiene i følge legen holdt seg stabilt mente legen at jeg måtte leve med litt for lave verdier.
Men jeg har nylig byttet lege nå og har tatt nye tester. Skal passe på å spørre om dette på timen jeg har med han på førstkommende fredag.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-02-13, 14:06 #4
Hei Kristin
Du har skiftet lege, så jeg slipper å si at du kanskje burde gjøre det.
Men et godt råd skal jeg likevel gi deg:
Du skal til legen på fredag, og da kan du sørge for å få utskrift av alle tidligere prøver.
Hvis ikke journalen er overført ville jeg kontaktet gammelt legekontor og bedt dem sende journalen til meg. Da har du alt av prøver og det som er skrevet etter timene dine. Dette koster ikke allverden, så det er for deg som ikke har noe innsikt i prøvene dine kanskje en god idé.
Lykke til videre
-
18-02-13, 17:24 #5
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-02-13, 20:59 #6
Hei igjen, Kristin
Da lønner det seg vel for deg å ringe gammelt legekontor og be dem sende journalen til deg i og med du ikke har utskrifter av prøvene dine. Du gjør selvfølgelig som du selv vil, men det lønner seg å ha oversikt over prøvene sine selv. Det har mange erfart før deg.
-
18-02-13, 21:06 #7
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
20-02-13, 20:49 #8
Da venter vi på nogen flere informationer. Jeg tør ikke begive mig ud i gætteværk, før der er noget mere fast at holde sig til. Men Kristin... jeg tror virkelig, at du i mellemtiden kan få en vældig god nytte af denne tråd: Hormonel reaktion på (over)træning.
Se om du kan genkende noget i forhold til det, du selv har oplevet.
Og se om du kan bruge infoen til evt. at tilpasse din præstation til det, som din krop er i stand til at levere?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Høy puls ved trening (og mange timer etterpå)
Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 13Siste melding: 05-05-15, 00:01 -
veldig høy puls ved trening
Av serena i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 24-05-09, 20:32 -
Rar puls rett etter trening
Av litza i forumet Høyt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 03-10-07, 19:07 -
Trening og puls
Av bambi i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 4Siste melding: 23-03-07, 20:15 -
Puls ved lavt stoffskifte
Av sverre73 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 4Siste melding: 14-12-06, 01:03
Bokmerker