Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
27-06-07, 19:06 #1
Candidadietten / thyroxin
Hei!!
Kort og greit spørsmål til oraklene idag :
Er det helt greit å starte på Candidadietten med inntak av olivenbladekstrakt-tabletter og såkalt "gode" magebakterie-tabletter når man også går på thyroxin?
Takk for svar!Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
28-06-07, 15:25 #2
Hei
jeg gikk på candidadiett for to år siden, samtidig med levaxin. Ikke noe problem, tvert i mot. Fikk ned antistoffer, men har ikke prøveresultatene så jeg husker ikke hvordan resten var. Gikk hos Schjødt på Balder.
hilsen AnitaHar måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
02-07-07, 10:32 #3
.:.
Hei hei!
Takk for svar - da bare kjører jeg på med sopp-dreping :-)
Det går greit foreløpig - men det er da jammen en kunst å finne matvarer man kan spise....*stønn* Jeg har ikke vært hos lege eller homeopat og tatt prøver og fått vite hva jeg sannsynligvis evt reagerer mest på, jeg var hos ei "alternativ healer-dame" somdriver med kinesologi og hun var ganske bestemt på at det var Candida som var mitt problem (alle like symptomer som på lavt stoffskifte, vøtt). Jaja, hvorfor ikke forsøke. Jeg tror det uansett er sunt å rense kroppen for "dritten" vi uten å tenke putter i oss hver dag.
MEN! Det skal bli en prøvelse å holde ut i 3 mnd..........puh!! Man blir så matlei.....når man skal unngå så mye...Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
03-10-08, 13:21 #4
candida , gjær og mugg igjen
Immunsystemet generelt er veldig viktig, og temaet dukker stadigvekk opp på me-forumene.
Her er en som le bedre av å angripe candisa, samt flytte fra muggent hus:
http://www.menin.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=3751
Fra før vet jeg fra Karen Tripp sine sider at candida er fryktelig viktig å behandle, og at hun sier at det er den vanligste årsaken il fibromyalgi: http://www.geocities.com/HotSprings/4966/
nora
-
11-03-09, 18:21 #5
Candida - spyt test
Candida spyt test
Kilden til denne test er ukendt, men den har været anvendt og omtalt længe, som værende ret sikker til at fastslå diagnosen: overvækst af svampen Candida Albicans.
Fyld et rent glas med vand, dæk det med en underkop og stil det ved siden af din seng til natten. Straks du vågner op om morgenen, før du ryger, drikker eller synker spyt - saml lidt spyt i munden og spyt i glasset med vand.
Det er vigtigt, at du netop gør det straks og FØR du evt. ryger eller børster tænder, drikker, spiser eller kysser . Gør det før du står op af sengen.
Læg med det samme nøje mærke til, hvordan spytklatten ser ud. Se igen efter spytklattens udseende efter 2-3 minutter. Derefter tjek spytklattens udseende hver 15 minut, gennem 1-1,5 time.
Sundt spyt vil forblive klart og vil flyde ovenpå vandets overflade til at begynde med. Det vil langsomt opløses i vandet, uden noget tegn på slør og uden at synke. Der kan være lidt bobler eller skum til stede. Det er helt i orden.
Candida spyt vil udvise et eller flere tegn på Candida Albicans tilstedeværelse/overvækst:
- spytklatten vil danne strenge, der "hænger" mod bunden af glasset;
- spytklatten vil antage en diffus "vattet" form ved at koagulere og fortsætte med at synke mod bunden af glasset;
- spytklatten synker og ligger synligt "tungt", grynnet på bunden af glasset.
Jo flere strenge, "grums" og omfang spytklatten udvikler, og jo hurtigere det sker, jo større er Candida Albicans overvækst i kroppen.
Hvis dit spyt viser tegn på overvæksten af Candida - læs næste indlæg og ellers søg på ordet: Candida (dokumenter på norsk)• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-03-09, 18:23 #6
Sv: Candida - spyt test
Carsten Vagn-Hansen skriver om Candidasvampe
Candidasvampe er normalt forekommende i fordøjelsessystemet samt i skeden, men bliver sygdomsfremkaldende og skadelige, hvis der er for mange af dem. Det sker, når kroppens modstandskraft eller immunforsvar bliver svækket. Sukker, slik, gær, fint hvidt brød, andre lignende raffinerede fødevarer og mælk kan være medvirkende.
Surhedsgraden i skeden kan ved brug af p-piller og under svangerskab blive for høj, så candida svampene trives for godt. Brug af binyrebarkhormon (som fx spray) og antibiotika samt celledræbende stoffer kan svække modstandskraften. Sukkersyge og AIDS også.
Forgiftning med kviksølv fra amalgam i tænderne kan øge tendens til candidasvamp.
Der kan ved candida komme trøske i munden, sår i spiserør og tarme, diareer, udslet på huden, revner i mundvige, negleforandringer. Der kan også komme nedsat funktion af binyrer, skjoldbruskkirtel og biskjoldbruskkirtlerne. Desuden voldsom trang til søde sager og træthed.
Mange af symptomerne skyldes, at svampene producerer toksiner -giftstoffer -der gør tarmene utætte, så stumper af proteiner kan smutte ind i blodet, hvorved kroppen danner antistoffer mod dem og starter en allergisk reaktion samt forgifter nervesystemet. Toksinerne forgifter også generelt, med træthed og dårlig tilpashed til følge samt evt. hovedpine, muskel svaghed og muskel smerter. De to hyppigste næringsmidler, der kan give problemer, er mælk og glutenlgliadin (hvede mm.).
Man skal altså spise groft og grønt. Undgå frugt og mælk de første tre uger. Spis et bæger yougurt naturel (ikke pasteuriseret) hver dag. Det virker meget fint, både på svamp i tarme og i skeden.
Hvidløg i pilleform, fx Kyolic, bio-hvidløg, Garcin eller Kwai, er også godt mod candida og giver ikke så meget lugt gennem ånden, men rå hvidløg kan nogen også bruge, især hvis de også spiser havregryn samtidig.
Grapefrugtkeme ekstrakt er også godt mod candida. Fx Citricidal. Olivenolie og Aloe vera er også svampedræbende.
Der findes et sukkerstof, der ikke optages i kroppen, men har en fin virkning på tarmenes bakterieflora, og dermed på tarmens og kroppens sundhed. Det hedder F.O.S -frukto- oligo-sakkarid -og er yderst velegnet som sødemiddel i madlavningen og i den kost, man skal spise for at holde candidasvampe nede eller for at forebygge dem.
Candidasvampene trives som nævnt ikke i tarmene, når tarmbakterie-floraen er domineret afmælkesyrebakterier. Man kan også tage Vita Biosa -mælkesyregærede urter -der er en blanding af sunde mikroorganismer, der dels producerer vitaminer og mineraler samt andre antioxidanter, dels fortrænger candidasvampene.
Hos lægen kan man få recept på et af de nyere svampemidler, hvis det ikke hjælper med en ændret kost etc. Det kan være fluconazol, flycytosin eller ketoconazol. Det sidste er nok det mest brugte. Disse midler er dog ikke uden bivirkninger, så det er det klogeste at prøve med alle andre midler først. Men svampene forsvinder ikke, eller kommer igen, hvis man ikke fortsætter med at spise sundt og groft. Efter min mening skal man derfor vente med lægemidler, til man har prøvet alt andet.
Der findes i handelen flere gode produkter mod candidasvampe. Bukkehornsfrø, Ipe- Roxo og Tecomathe er candidahæmmende. De homøopatiske midler Pefrakehl, Albicasan, Reckeweg nr. 82, Candida albicans 15ch og Fungimix D30 er også gode muligheder.
Det er naturmidlet Restora også. Det indeholder syv urter, der er kendt for at virke godt på fordøjelsen, tarmslimhinderne og leveren. det virker også mod nogle andre parasitter i tannene. Kan købes hos Matas og i helsekostforretninger.
Man bør sikre sig, at man rar alle de nødvendige vitaminer og mineraler med et godt kosttilskud, fx Omnimin eller Spektro. Evt. ekstra zink og B-vitaminer (kompleks). Det er vigtigt at sikre sig, at der er chrom (krom) i tabletterne, og ellers at tage et ekstra tilskud, da chrom er med til at stabilisere blodsukkeret og modvirke trangen til sukker.
Ved svamp på huden kan man anvende Tea-Tree-Oil, Aloe vera eller Citricidal. Chlorella eller Bio-u-Rella og echinacea kan styrke immunsystemet.
Candida kan påvises i en afføringsprøve og til en vis grad gennem antistoffer, som kroppen danner mod svampene. Man kan blandt andet få hjælp til dette fra Nordic Laboratories Services, Vestergade 17, Baghuset, I.sal, 1456 København K. (Tlf. 33 93 20 19). (Virksomheden hedder nu Nordic Laboratories Aps, Nygade 6 3; 1164 København K, samme telefonnummer)
Der findes adskillige gode bøger om candida og den kost, man skal sulte den ud med. Ellen Møller: Svampe-problemer Forlaget Klitrose 1998 Eva Lydeking: Optimal Næring bind I. Forlaget Klitrose 2001
Viveca Tallgren: Den kulinariske Candidakur. Forlaget Klitrose 2000 Der er også mange andre gode bøger om problemet.
http://www.dr.dk/p4/sundhed/manus/uge13.shtml• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Bokmerker