Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
17-01-11, 09:36 #1
Følgebrev til rekvisisjon til endokrinolog - synspunkter?
Hei,
Jeg venter fremdeles på rekvisisjonen min, og tenkte jeg skulle sende brevet under sammen med den. Er det noen som har noen gode synspunkter e.l.?
På forhånd takk!
Jeg vil med dette utdype litt min grunn for å be om rekvisisjon til endokrinolog, og hvorfor jeg mener det er viktig at behandling påbegynnes snarest.
Grunnen til at jeg ønsker å gå tilbake på behandling er at mine symptomer er såpass ille at jeg er redd for å miste jobben, med de negative konsekvensene dette måtte ha for karriere og videre arbeid.
På slutten av 90-tallet ble jeg behandlet av Dr Oftebro. Han ga meg opprinnelig T4, noe som ikke ga noen effekt. Supplementering av T3 hjalp noe, men ikke veldig mye. Etter mer forskning for egen del mistenker jeg binyre-trøtthet, og er åpen for muligheten for at behandling med pregnenolone og/eller DHEA kan være en mulighet. Jeg bruker til tider efedrin for noen bihuleproblemer, men merker ingen forskjell på energi og humør ved inntak av dette. Da jeg gikk på T4/T3-behandling hadde jeg aldri forsøkt efedrin, så dette er i hvert fall, om ikke annet, ikke en potensiell grunn for binyre-trøtthet.
Omtrent på slutten av 2001 ble jeg, i samråd med Australsk endokrinolog, rådet å gå midlertidig av tyroid-behandlingen mens man utredet testosteron-mangel. Dette var vellykket, og totalt sett følte jeg at jeg hadde mer igjen for behandling med testosteron enn med tyroid-medisinering, selv om jeg fikk tilbake spesielt symptomer på dårlig hukommelse.
Etter jeg flyttet tilbake til Norge i 2003 har jeg rett og slett ikke hatt tid til å komme meg til endokrinolog for å komme igang med en kombinasjonsbehandling, men etter at jeg sluttet med testosteron for å kunne gjøre min (eks-)samboer gravid har symptomene igjen blitt ulevelige. Det er derfor, i første omgang, veldig ønskelig for meg å komme igang med T4/T3, og eventuelt medisiner for binyre-trøtthet om det er nødvendig/positivt, og så påbegynne testosteron-behandling så snart jeg har hatt mulighet til å få barn – med mindre det nå finnes testosteronbehandling som har en mindre effekt på testikulæraksen enn nebido har.
Jeg har forsøkt å svare så ærlig som mulig på de sjekklistene jeg har funnet for ”selvdiagnostisering” uten å falle i fellen om å kjenne for hardt etter og dermed plutselig kjenne et symptom jeg egentlig ikke har. Under vil jeg forsøke å svare så ærlig som mulig for å gi et bedre grunnlag for korrekt diagnostisering, da det ofte kan være lett å glemme momenter under samtale.
Binyre-trøtthet (Fra Shames' bok - "A Self-Assessment" (s. 149-150).)
- Low stamina for stress, easy irritability?
o Kan fort “snappe” etter folk, spesielt under stress
o Kan enkelte ganger ”stresse meg tom for energi” uten å utføre verken mentalt eller fysisk arbeid
- Excess mood responses after eating carbohydrates such as pasta, breads, and sugars, or marked low blood sugar or hypoglycemia?
o Her kan jeg ikke si å ha market noe, annet enn muligens at jeg kan bli trøtt etter å spise – spesielt tidligere på dagen
- Chronic infections (bacterial, viral, fungal, or yeast)?
o Nei
- Low blood pressure, fainting, or feeling of momentary light-headedness upon standing up?
o Svimmelhet inntreffer fra tid til annen når jeg reiser meg opp, eller når jeg sitter på toalettet.
- Chronic allergy/sensitivity to common items in environment?
o Vanlig allergi er vel omtrent en folkesykdom, og derfor vanskelig å svare på.
- Arthritis or other chronic inflammatory response?
o Under stress blusser psoriasisen min opp, og jeg sliter til tider med noe som kjennes ut som beinhinnebetennelse i leggene
- "Tired but wired" feeling? Poor sleep?
o Ja. Ofte
- Having your best energy when others are winding down and sleeping?
o Kvelds- og nattetid er som regel mine mest produktive tider.
- Cravings for sweets, intolerance to alcohol?
o Søtsug har jeg neppe mer enn andre, men merker at jeg blir fortere påvirket av alkohol enn da jeg var 20+, til tross for at jeg har mer muskelmasse.
- Especially poor resistance to respiratory infections (getting them more often and being depleted when you have them)?
o Jeg var spesielt ofte syk da jeg hadde samboer med barn, og hadde minst 3 sykemeldinger i året for influensalignende symptomer. Etter omlegging av kosthold til s.k Intermittent Fasting har jeg ikke hatt noe sykefravær, til tross for at jeg nå tar bussen i stedet for å kjøre
- Dry unhealthy skin with excess pigmentation?
o Tror ikke jeg har det, men vanskelig å si
- Cystic breasts (chronic cystic mastitis)?
- Difficulty recuperating from jet lag?
o Jeg tar meg veldig fort inn når døgnet skal forlenges (f.eks. reise til Australia), men kan bruke flere uker på reise andre veien.
- Significant anxiety with depression?
o Jeg går for tiden på 10mg cipralex for depresjon
- A sense of aging prematurely?
o Vanskelig for meg å si, men jeg får stadig høre at jeg ser yngre ut enn jeg er, noe som får meg til å tro at dette ikke er tilfellet.
Hypotyreose (diverse kilder på internett)
- Fatigue
o Jeg har veldig ofte følelsen av å være utmattet. I løpet av arbeidsdagen, som nok er den tiden jeg merker det mest, har jeg ofte perioder der jeg merker at jeg har nok energi til å få noe gjort, etterfulgt av følelsen av å være helt tom etterpå
- Weakness
o I forhold til muskelmasse er jeg svak, og det er veldig vanskelig for meg å kjenne når jeg når utmattelse på trening, da det virker som om jeg ikke klarer å tilføre ny energi når lagret ATP er brukt opp
- Weight gain or increased difficulty losing weight
o I sommer og høst gikk jeg total 5+ måneder på diett, med en vektnedgang på ca 14 kg (mye av dette var nok vann, da jeg nødvendig vis spiser lite karbohydrater siden jeg prøver å holde proteinet over 2.2g/kg lbm). Den eneste delen av dietten som var effektiv var da jeg gikk på PSMF med ca 900kcal per dag. Da jeg var ferdig med en måned på dette og gikk over til en mer normal diett gikk jeg rett opp i vekt, og en gradvis reduksjon av kalorier viste at jeg stabiliserte vekten rundt 1600kcal, noe som er veldig lavt for en mann på 100kg, hvorav ca 80kg er fettfri masse. Ved rundt 1200kcal begynte jeg å miste noe vekt, men fikk da stifte bekjentskap med hormonet leptin, som gjorde det umulig for meg å holde det inntaket.
- Coarse, dry hair
o Vet ikke, men frisør har ikke kommentert det
- Dry, rough pale skin
o Bortsett fra hender og ankler tror jeg ikke at jeg har noe særlig tørr hud
- Hair loss
o Det tror jeg ikke
- Cold intolerance (you can't tolerate cold temperatures like those around you)
o Dette stemmer veldig bra for meg
- Muscle cramps and frequent muscle aches
o Dette stemmer ikke. Har også veldig sjelden muskelsmerter etter trening
- Constipation
o Veldig ofte. Når jeg ikke er forstoppet er det som regel stikk motsatt
- Depression
o Som skrevet over går jeg på cipralex
- Irritability
o Også beskrevet over
- Memory loss
o Jeg sliter veldig med korttidshukommelse, og glemmer veldig ofte beskjeder som har blitt gitt, øyeblikksinnfall, om jeg har husket å låse døren osv osv
- Decreased libido
o Ja
- Sluggishness
o Ja
- A puffy face
o Vet ikke
- Hoarse voice
o Veldig ofte hes, og veldig ofte følelsen av å ”ha noe i halsen”. Mye kremting
- An elevated blood cholesterol level
o Vet ikke
- Unexplained weight gain
o Nei. Vektøkningen min er beskrevet over, og den er for meg ikke uventet.
- Pain, stiffness or swelling in your joints
o Vanskelig å si. Jeg har problemer med spesielt det ene kneet og ytterste ledd i venstre storetå, men etter 30 år med trening kan det like gjerne være treningsskader.
- Muscle weakness
o Beskrevet over
- Brittle nails.
o Jeg har fått høre at jeg har typiske ”psoriasis-negler”
- A yellowish tint to the skin.
o Nei, det tror jeg ikke
- Slow body movements.
o Ja. Jeg har vært nødt til å slutte med kampsport fordi jeg rett og slett ikke har eksplosivitet til å drive med det lengre.
- Cold skin.
o Nei, det tror jeg ikke
- An enlarged thyroid gland (goiter).
o Nei
- Swelling of the arms, hands, legs, and feet, and facial puffiness, particularly around the eyes.
o “Kronisk” mørke ringer under øynene. Muligens væskeansamlig i hendene. Vanskelig for å oppnå synlige blodårer selv ved lave fettnivåer
Andre punkter jeg har lest om, og som jeg har merket meg, er det å være lyssensitiv og ha tåkete syn. Dette er noe jeg har fra tid til annet (lyssensitiviteten er kronisk), men siden dette er vanlig for personer med migrene er det vanskelig å vite om migrenen kommer på grunn av dette, eller om det kommer som et forvarsel om migrene. Jeg har også hatt noe forhøyede leververdier i en årrekke, og får derfor ikke lov av legen min til å bruke paracetamol.
I tillegg til punktene over, merker jeg at jeg relativt ofte kan få ”angst-smerter” i brystet, spesielt i ubehagelige situasjoner eller på kjøpesentre. Jeg kan også få palpitasjoner i avslappede situasjoner. Det er også veldig vanskelig for meg å klare å svette under anaerob trening, mens jeg svetter mye mer enn vanlig under aerob trening. Kondisjon, og dermed anpustenhet, er mye dårligere enn sprintprøvene mine skulle tilsi.
Som et lite bi-notat, kan jeg nevne at jeg i helgen som var sov, fra fredag kveld til søndag kveld (to hele døgn) i overkant av 30 timer, og alle planene jeg hadde ble redusert til å kjøre to vaskemaskiner og en times jobbing. Resten av tiden var jeg bare sliten og energiløs.
Jeg håper ovenstående kan hjelpe til med å skaffe deg, som behandlende lege, et overblikk over mine symptomer slik jeg selv oppfatter dem, og at du kan vurdere alvorlighetsgrad og forhåpentlig vis få meg inn til konsultasjon så fort som mulig. I tillegg ser jeg gjerne at det blir rekvirert blodprøver før første konsultasjon slik at behandling kan påbegynnes snarest.
Med vennlig hilsen,
xxx
Vedlegg: 1 – rekvisisjon til spesialist.
-
17-01-11, 11:25 #2
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
tiwas: nesten ingen leger i Norge behandler binyretretthet. Unntaket er endel ikke-konvensjonelle leger. Men selv der er det flere som ikke nødvendigvis gir deg hormoner for å behandle binyrene. Jeg er redd det å gå til endokrinolog ikke vil hjelpe deg. Noen engelske eller amerikanske endoer har laget et skrift om at binyreproblemer ikke finnes. Det ligger ett eller annet sted på nett. Og er nok ganske symptomatisk for hvordan de tenker. Har du ikke Addison er det ikke noe galt med binyrene.
Sannsynligvis vil endoen ta en blodprøve av deg, han jeg var hos gjorde det. Deretter fikk jeg vite at binyrene var kjempefine. Det var de ikke. jeg ramlet sammet ett halvt år etter at jeg var hos endo. Spyttprøvene viste at jeg hadde veldig lave kortisol- og DHEA verdier.
Hva gjør du om du ikke får hjelp hos endo, eller ikke får komme til der? Det kan være lurt å ha en annen strategi også. De ikke-konvensjonelle legene kan ha sine sider de også. Men jeg tror, utfra at du er såpass sikker på at problemene dine er hormonelle, at var jeg deg, ville jeg tatt kontakt med en såkalt alternativ lege. Jeg tror du kan få bedre hjelp der. Mange er fornøyd med en lege på Heggeli Helhetsklinikk med initialer DS. Jeg har kun hatt en time, synes det er spinkelt å uttale meg masse om legen etter det.
Lykke til!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
17-01-11, 11:51 #3
Takk for tilbakemeldingen.
Jeg har lest litt om Heggeli, men det er ikke mulig for meg å ta meg tid og råd til å dra til et slik sted. Siden jeg jobber som konsulent koster det med flere tusen kroner å ta meg fri en dag fra jobben - i tillegg kommer reisekostnader og konsultasjon. Jeg må nok komme meg tilbake på T4/T3 først, og gjerne utrede for binyreproblemer om endokrinologen er med på notene. Om ikke kan jeg i det minste få stabilisert forbrenningen først og så eventuelt ta initiativet til Heggeli senere. Om jeg skulle bli kjempesyk og igjen bli sykmeldt for "utbrenthet" (*jeg* vet at det ikke var utbrenthet, men legen nekter...) får jeg i det minste støtte fra NAV ;)
-
17-01-11, 12:07 #4
Har du lest det som er skrevet om behandling av binyretretthet rundt omkring på forumet? Anisa har hatt noen innlegg som fokuserer på hva som danner grunnlaget for velfungerende binyrer. To stikkord jeg husker er c-vitaminer og salt. Kanskje du kan begynne i den enden? Dersom du er rimelig sikker, mener jeg? 1-2 gram c-vitamin daglig og å salte maten litt mer om smaken tilsier det er neppe skadelig uansett.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
17-01-11, 12:35 #5
Takk for tips.
Jeg spiser som regel alltid 1g vit c om dagen, og siden jeg spiser lav-karbo (og dermed har mindre væskeretensjon) prøver jeg å få i meg en pose (sånn liten pose, altså) med salt om dagen. Det gjør ingen forskjell :S
Jeg holder på å lese hele binyreforumet nå, forresten. Er det eneste jeg har orket å gjøre på jobben
-
17-01-11, 13:13 #6
Jeg tror ikke det er taktisk lurt å sende det brevet.
Som tidligere sagt er ikke binyretretthet noen anerkjent diagnose. Det du realistisk kan håpe på er å komme i gang med behandling for hypotyreosen og evt andre ting som legen faktisk vil behandle for. Binyrer kan du jo nevne, men ikke si for mye. Det er veldig lett å havne i hypokonderfella - når legen får inntrykk av at du er FOR opptatt av alt mulig rart som kan feile deg.
Hvis du sender et brev med sitater fra internett, spesielt noe som tyder på alternative kilder, kan du risikere å få legen mot deg bare av den grunn, og kaste bort mye dyrebar tid på "krangel" som ikke fremmer den behandlingen du tross alt kan få der.
Det minste du bør få ut av den timen er en blåstemplet diagnose på hypotyreose, og en resept på Levaxin, evt. andre medisiner. Da er du et stykke på vei bort fra der du er nå. Så får tiden vise hvor mye du får ut av den behandlingen. Om ikke det fungerer får du bare innstille deg på å oppsøke andre leger som er mer villig til å tenke på siden av det oppleste. Da kan du ta fram det brevet igjen. Akkurat nå er det feil addresat.
-
17-01-11, 13:43 #7
Jerene,
Godt poeng. Kanskje jeg bare skal ta med en liste baklommen i tilfelle han spør om hvilke spesifike ting som plager meg.
Ellers vet jeg at T4-verdiene mine ikke er så ille, men T3 er nesten fraværende...Tyroxin hjelper ikke i det hele tatt, så må ha liotyronin. Derfor jeg håper å kunne bli behandlet for binyreproblemer - ser ut som om det er det som er problemet.
-
17-01-11, 14:59 #8
Jeg vil ikke mene så mye om binyrer, for det har jeg ikke "forsket" så mye på. Men om T4 er høyt og T3 fraværende så skal det være litt rart om du ikke får liothyronin. Ta det veldig med ro i starten når du mistenker at det er binyreproblemer i tillegg til hypotyreosen, ikke bare sleng nedpå 20µg sånn uten videre.
-
17-01-11, 17:21 #9
Vurdert spyttprøver?
Disse bestiller du uavhengig av lege...Scanlab.com-
Cortisol og DHEA...her kan du få full hormonstatus også....med tanke på evnt.testosteron!
Koster en 3-4000 kr.
Skulle det vise seg at disse kommer ut positive(dårlige), er det hjelp å få via nettet!!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
17-01-11, 18:58 #10
Nei, vi har dessverre ikke et offentlig helsevesen som fungerer for folk som lever i gråsoner av diagnoser... Men mangler du t3 mangler du jo noe vesentlig ift stoffskiftet ditt! Har ikke syntetiske medisiner gitt deg god effekt kan du jo også prøve å få tak i thyroider (f.eks erfa thyroid) i stedenfor. Mange responderer mye bedre disse hormonene som som er hentet fra gris.
Inneholder t3 og t4. Håper du finner ut av det!!Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
"Du skal være tro." Andrè Bjerke.
Lignende tråder
-
Kan en endokrinolog
Av janike i forumet EndokrinologerSvar: 17Siste melding: 20-09-07, 22:15 -
Fikk tilsendt en rekvisisjon fra legen på blodprøver...
Av Godis i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 23-09-06, 18:25 -
Jeg har vært hos endokrinolog i dag!
Av liten i forumet EndokrinologerSvar: 33Siste melding: 02-07-06, 07:45 -
Endokrinolog på Aker
Av elin* i forumet EndokrinologerSvar: 1Siste melding: 29-09-05, 18:28 -
Har vært hos endokrinolog
Av mona? i forumet EndokrinologerSvar: 18Siste melding: 11-09-05, 13:17
Bokmerker