Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    42

Standard Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøver?

Hei, kan noen av dere hjelpe meg med å tolke prøvesvar? Litt forvirret etter jeg leste noe om at analyse for Fritt T2-metoden er endret iflg hormonlaboratoriet på Oslo universitetssykehus, og jeg er ikke noe god på å forstå hvor jeg bør ligge selv om jeg har vært her og lest noen år... Går på Levaxin og fått beskjed om å øke dosen annenhver dag som en gradvis opptrapping siden jeg tidligere får nevrologiske symptomer når Levaxindosen endres. Har dessverre ikke referanseverdier, bare at det er analysert på Oslo universitetssykehus. Føler meg verre i form for tiden enn det jeg har gjort på mange år og det har vedvart siste 5-6 uker.

S-TSH: 2,06
    S-Fritt T4: 10,8
    S-fritt T3: 3,9
    S-Tyroksin: 83
    S-Trijodtyronin: 1,4
    S-reverse T3: 0,21

Ikke fått referanseverdi på jernlager heller, bare at det atter en gang er veldig lavt (16). Har vært høyere oppe tidligere.

På forhånd tusen takk!
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøver?

Hej Cin

Sitat Opprinnelig skrevet av Cin Vis post
    Litt forvirret etter jeg leste noe om at analyse for Fritt T3-metoden er endret iflg hormonlaboratoriet på Oslo universitetssykehus
    Er det ikke i Nord-Norge du bor? Eller er din FT3-prøve sendt til Oslo, for analyse? I Oslo er det aktuelle Referanseområde for Trijodtyronin, fritt (FT3) i serum - Voksne 20-120 år: 2,7 - 6,3 pmol/l

Hvis du har ref.områder for de resultaterne du skrev i forrige indlæg, ville det være godt at vide hvad de er, før man begynder at tænke over dine tal.

Ellers kan jeg se, at der blev udtaget prøver til analyse af bl.a. total T4 og total T3 samt rT3. Det betyder at rT3/T3 ratio kan let beregnes og resultatet vil påvise graden af den "intracellulære" transport af dit T3 (dvs. fra blodet og ind i cellerne), men regnestykket kan ikke gennemføres uden referenceområder samt angivelse af måleenheder (f.eks. nmol/L er en måleenhed).

Har dessverre ikke referanseverdier, bare at det er analysert på Oslo universitetssykehus.
    Ikke fått referanseverdi på jernlager heller, bare at det atter en gang er veldig lavt (16). Har vært høyere oppe tidligere.
    Jeg finder ref.områder og måleenheder på dine blodprøver senere i dag.

EDIT/nogen tid efter:

S-TSH: 2,06 (0,5 - 3,6 mIU/L)
    S-Fritt T4: 10,8 (8 - 21 pmol/l)
    S-fritt T3: 3,9 (2,7 - 6,3 pmol/l)
    S-Tyroksin: 83 (60 - 150 nmol/l)
    S-Trijodtyronin: 1,4 (1,2 - 2,7 nmol/l)
    S-reverse T3: 0,21 (0,14 -0,54 nmol/l)

S-Ferritin: 16 (kvinner 10-130 µg/L)
    ("Ferritin < 15 µg/L blir ofte brukt som beslutningsgrense for tomme jernlagre og for ev. utviklet jernmangelanemi. Ved så lave verdier er det med sikkerhet snakk om tomme jernlagre")

Ellers fatter jeg ikke at du på 10. år fortsat rapporterer nøjagtig samme helseproblemer (og blodprøveresultater) som for 10 år siden. Er du fortsat i behandling (pcos) med Metformin, eller er du i anden (end lavt stofskifte) behandling for et eller andet?

Personlig tror jeg ikke at Levaxin er løsningen for dig, og heller ikke Liothyronin, når din krop i forvejen ikke trives med ændringer af Levaxin-dosering. Så ville Liothyronin virke som at få en forhammer i hovedet... Du har brug for noget "bufret" dvs. lægemiddel hvor det hele ikke straks frigives til blodet på en gang, men bliver gradvis frigivet og optaget. Det er NDT, men du bor i Nord-Norge, hvor der er ganske få læger som kender og behandler med NDT, mig bekendt. Der er vist ganske få i Nordland og Trøms, men ingen i Finmark så vidt jeg ved.

Jeg ved ikke hvor du bor i Nord, men er det helt umuligt og for langt for dig at køre til en privatlæge i Trøms eller Nordland? Jeg er trist over at måtte spørge dig om det, men jeg kan altså ikke se hvordan du ellers skal komme videre med livet, når læger i dit geografiske område ikke i over 10 år har formået at hjælpe dig, og når jeg endda tænker videre, på dit barn der var kun 8 måneder da du blev syg, og han kender dig kun som syg - det jeg tænker om lægerne i dit område, egner sig ikke til at skrive offentligt... Cin! Der ER rette behandling! De har bare IKKE sørget for at du fik den.
    Sist endret av Anisa; 02-05-16 kl 18:59
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    42

Standard Sv: Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøver?

Tusen takk for svar Anisa!

Jeg har sjekk hos privatlege i Oslo fire ganger i året som har fulgt meg opp (med bl.a. å se på behov for jod og selen), da jeg ikke stoler på min fastlege på dette. Det er privatlegen som har tatt disse prøvene, men jeg forstod ikke hva hun baserte det å justere dosen opp med nå, da det var mest fokus på jern og opptak denne gangen vi snakket og at det med minkende jern nok har forbindelse med infeksjoner jeg har hatt.

Er i etterkant jeg har begynt å lure i og med at jeg ikke helt forstår det med verdiene mine og ikke. Kan evt bestille ny time hos henne, men det tar nok tid før jeg får det + svar på det jeg lurer på her og nå.

Formen min har vært veldig bra ifht overskudd og energi de siste årene, jeg har egentlig for det meste følt meg frisk Har hatt en del belastninger i livet + et par antibiotikakurer det siste halvåret, så jeg ville bare finne litt ut av om jeg skal gå for å øke levaxindosen nå, eller kjøre på med jern først og se om det fungerer før jeg begynner med noe justering av levaxin siden det tidligere har skapt nevrologiske symptomer når dosen har blitt justert, før det igjen har normalisert seg.

Symptomene jeg har fått de siste ukene er økt slapphet, hodepine, "flat" i humør, fort sliten når jeg går opp trapper. Ingen nevrologiske symptomer.
    Lavt stoffskifte, pcos.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Jeg mener huske noe om at toleransen for dose-endringer kunne avhenge av jernnivået i blodet? Var det på STTM jeg så noe sånt? Anisa?
    Jo... her står det iallfall at det gjelder ved medisinering med NDT og indirekte at jern bidrar til å få t3 inn i cellene
    http://www.stopthethyroidmadness.com/ferritin/
    Så dermed avleder jeg at jernnivået også er viktig ved levaxinbehandling.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    42

Tar opp tråden igjen da jeg fortsatt er grønn på prøvesvar og håper noen kan hjelpe meg

Jeg fikk legen med meg på prøvebehandling med erfa, under forutsetning at jeg prøvde å ta litt levaxin sammen med erfaen. Har gått på denne kombinasjonsbehandligen siden juli, og de første dagene på Erfa klarnet hodet, men etter et par-tre uker dalte energien. Jeg tok prøver etter ca seks uker som så ut som følgende:

S-TSH 1,58
    S-Fritt T4: 9,6
    S-Tyroksin: 73
    S-Trijodtyronin: 1,5
    S-reverse t3: 0,15

Jeg har fått økt Erfadosen litt etter dette (for et par uker siden), men kan ikke si at jeg kjenner særlig forskjell foreløpig. Jeg vet at man ikke nødvendigvis kan se på blodprøvene, men noen som kan si noe om disse prøvesvarene?
    Symptomene mine er i hovedsak utmattelse, tiltaksløshet og blir fort sliten når jeg går opp trapper etc. Jeg har fått opp jernverdiene nå, så de skal være relativt grei.

Jeg lurer jo også på om binyrene mine er slitne men foreløpig ikke fått noen lege til å være med på dette...

Er for tiden fullt sykemeldt på 7. uka og arbeidsgiver, fastlege og NAV begynner vel snart å puste meg i nakken. :( Jeg har prøvd å sette meg inn i Erfa og dosering, men ikke så lett å vite hva man skal gjøre og ikke. Privatlegen jeg har hatt, har gått ut i permisjon nå, og satt meg opp hos ny lege som jeg skal ha oppfølging hos videre, og skal ta nye prøver om en uke.

På forhånd takk for innspill!
    Lavt stoffskifte, pcos.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sånn helt umiddelbart ser det ut som at du har en del å gå på i forhold til dose. Men det hadde vært veldig fint å se normalområdene til prøvene dine + eventuelle andre prøver (jern, b12, d-vitamin, folat ... etc?) samt vite hvilken dose du bruker nå.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    42

Referanseverdiene stod ikke på det arket jeg fikk, bare prøveresultatene, men de er analysert på Aker. Det er ikke tatt andre prøver enn stoffskifteprøver siden jeg begynte på Erfa, men innbiller meg at det andre skal være greit ifht det jeg tar av tilskudd. Hadde vært litt greit å vite hva jeg skulle spørre om og "kreve" før møte med ny lege. Får vite svarene på de prøvene den 19.

Jeg tar 6 kelpasantabletter + 1 selentablett hver dag og har gjort det noen måneder. Tar snille magebakterier, Compiron flytende jern trippel dose, 3 magnesiumtabletter, D-pearls 3 tabletter. Spiser også glutenfritt.

Tidligere gikk jeg på Levaxin 75 i flere år, ikke noen stor dose, men jeg følte meg frisk på dosen. Men med det flate humøret og energien som dalte, og at det ellers har vært krøll på veien med endring av dose osv, så ville jeg prøve Erfa. Nå tar jeg Levaxin 25 + Erfa 30 mg morgen, og Erfa 15 mg ettermiddag. Ikke stor dose det heller, men jeg (og heller ikke min tidligere lege virker det som) vet hvor fort man skal prøve seg fram. Har prøvd å lese litt her og der, men vet jo ikke helt hva som passer til meg og har ikke det store overskuddet heller.
    Lavt stoffskifte, pcos.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Igjen. Vanskelig å si noe. Men fT3/fT4 og TSH tilsier at du har mer å gå på. Om du får for lite hormoner vil du selvfølgelig også ha symptomer.

Sånn innholdsmessig kan 100µg levaxin sammenliknes med 120mg Erfa. Så med den dosen du hadde (75µg levaxin) ville jeg ha antatt at 25µg levaxin + 60mg Erfa hadde vært nærmere i forhold til mengden fT3 og fT4 totalt sett. Om du ikke har symptomer på binyretretthet (rasende hjerte/puls) så er det jo rom for en økning.

Du kan også forsøke å ta medisinen ved leggetid i stedet. Det stemmer bedre med de naturlige hormonrytmene i kroppen. Da må du passe på å fortelle legen din dette når han skal tolke blodprøvene - eller ta kun halv dose på kvelden før blodprøver og så resten etter at prøvene er tatt.

Det er også vanskelig å si noe om hvor fort man bør endre dose. Generelt bør man "opp i nærheten av det man trenger så fort som kroppen tåler det"... Men finjusteringene vil det ta lenger tid å treffe. Og for at blodprøvene skal gi mening bør dosen ha vært stabil i rundt 14 dager.

Du er jo relativt tett på den hormonmengden som du har fungert på før, men jeg vil vel anbefale deg å forsøke minst 25µg + 60mg Erfa en periode (forutsatt at du ikke får plager av det, selvfølgelig) før du gjør deg opp en mening om Erfa. Det er jo heller ikke sikkert at kroppen din vil ha tilsvarende mengde av Erfa som den haddee av levaxin. Man sammenlikner tross alt epler og bananer her. Ha i bakhodet at en normal dagsdose Erfa (på kun Erfa) for en voksen person er 120-210mg. (Tilsvarende 100-175µg levaxin)

Linker:
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...256#post137256
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...542#post149542
    Jeg vil anbefale deg å lese hele den siste tråden der, da dere har en del av de samme spørsmål/problemstillinger.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Question Sv: Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøver?

Jeg tok prøver etter ca seks uker som så ut som følgende:

S-TSH 1,58
    S-Fritt T4: 9,6
    S-Tyroksin: 73
    S-Trijodtyronin: 1,5
    S-reverse t3: 0,15
    Mai 2016: Levaxin
    S-TSH: 2,06 (0,5 - 3,6 mIU/L)
    S-Fritt T4: 10,8 (8 - 21 pmol/l)
    S-Tyroksin: 83 (60 - 150 nmol/l)
    S-Trijodtyronin: 1,4 (1,2 - 2,7 nmol/l)
    S-reverse T3: 0,21 (0,14 -0,54 nmol/l)

S-Ferritin: 16 (kvinner 10-130 µg/L)
    ("Ferritin < 15 µg/L blir ofte brukt som beslutningsgrense for tomme jernlagre og for ev. utviklet jernmangelanemi. Ved så lave verdier er det med sikkerhet snakk om tomme jernlagre")

Oktober 2016: Levaxin + Erfa Thyroid
    S-TSH 1,58 (0,5 - 3,6 mIU/L)
    S-Fritt T4: 9,6 (8 - 21 pmol/l)
    S-Tyroksin: 73 (60 -150 nmol/l)
    S-Trijodtyronin: 1,5 (1,2 - 2,7 nmol/l)
    S-reverse t3: 0,15 (0,14 -0,54 nmol/l)

Referanseverdiene stod ikke på det arket jeg fikk, bare prøveresultatene, men de er analysert på Aker.
    (Referanseområder er hentet fra Akers Analyseoversikt)

Behandlingen ser ud til IKKE at virke, sandsynligvis af 2 grunde: 1. Levaxin plejer at modarbejde virkningen af Erfa Thyroid; 2. Dosering af Erfa Thyroid er åbenlyst for lav, sammenlignet med de gennemsnitlige, effektive dag-doser der har en positiv effekt på andre brugere.

Lykke til.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    42

Tusen takk for svar smgj og Admin.!

Har tidligere lest gjennom trådene du refererte til smgj. Står så mye bra her inne, det er bare at teflonhjernen min ikke helt klarer å huske alt jeg leser, men det viktigste tar jeg med meg på veien.

Jeg føler selv at kroppen vil ha høyere dose Erfa og skal si det til ny lege om en drøy uke, og høre om jeg må ta levaxin sammen med Erfaen. Så er det jo også det med slitne binyrer som surrer og går litt i bakhodet, og hvor "ille" skal kortisolprøver/symptomer være før man får binyrestøtte e.l. hos lege.
    "Vanlige" leger bruker vel før øvrig ofte å legge seg på at TSH skal ligge på ca 1 når man er medisinert, så der er jo ikke jeg helt, så har kanskje noe å gå på der... Har prøvd å søke etter noen artikler e.l. som skildrer dette med at Levaxin kan motarbeide virkningen av Erfa, men finner ikke noe spesielt om dette. Tips?

Hadde jeg turt hadde jeg endret dosering på egenhånd, men får prøve først om jeg får lege med på laget. NOE må skje snart i alle fall!
    Lavt stoffskifte, pcos.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøvesvar.
    Av Bella i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 07-04-16, 17:57
  2. Binyreevaluering, kan noen hjelpe meg og tolke?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 09-06-10, 16:12
  3. Svar: 6
    Siste melding: 22-06-08, 22:37
  4. Div blodprøver, kan noen tolke sammen med meg?
    Av trude.lutt i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 15-06-08, 19:54
  5. Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøveresultat?
    Av mammamia i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 09-03-07, 13:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn