Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Standard Levaxin og angst

Jeg har diagnosen panikkangst.. og litt sosialangst.. denne har lenge vært under kontroll med hjelp av medisiner som zoloft og trilafon. Trilafonen gjør slik at den vonde klumpen i magen om at noe forfærdelig skal skje blir borte.. og jeg ligger heller ikke å bekymrer meg syk for hva naboen kan finne på.. starte brann osv så jeg må ut av leiligheten min.. dermed hadde jeg panikkangst for feks begravelser hvor man ikke kan gå ut.. og møter med mange mennesker osv.. siden jeg er hjemmeværende nå så har jeg ikke utsatt meg for så mye..

gikk på DPS, men der ble jeg *kasta ut* som jeg kaller det.. måtte slutte mot min vilje fordi de anså at jeg var for frisk og hadde gått der for lenge..

jeg startet med Levaxin.. går på en halv tabl nå.. 25mg.. fordi jeg fikk diare og hjertebank av en hel.. skal øke etterhvert..

MEN angsten min er mye værre.. jeg måtte ta en vival sist jeg var hos legen.. fordi jeg taklet det ikke.. og vival er *nødtabl* mine som jeg kaller dem.. kun til spesielle ting jeg får angst for..
    Her om dagen skulle jeg besøke min tante som er på et sykehjem foreløbig.. tok heisen opp i 4etg og rett ned igjen.. fikk så vidt sagt hei fordi angsten tok meg helt bort..overhånd!!

Lurer på hva man gjør i disse tilfellene hvor man har angstproblematikk og stoffskifte probl samtidig? er det en annen medisin som fungerer bedre enn levaxin feks?

jeg har litt mer energi (sliter med veldig lite energi) enn før og jeg føler meg bedre i kroppen av levaxinen.. men ikke angsten.. og jeg må jo øke dosen for å bli bedre fysisk..

Men hva med det psykiske tro??

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Levaxin og angst

Kære Bjørnemor
    Du vil få det meget bedre, efterhånden som du får mere medicin! Men der er vist lang vej, hvis du bliver dårlig af mere en 25 mikrogram. Jeg vil foreslå, du får tjekket binyrerne og går i gang med at tage d-vitamin i form af d3. Det kan man tage op til 250 mikrogram af om dagen uden at det er farligt - undgå d2, som kan blive giftigt i høje doser.

Jeg ved ikke, om de præparater, du nævner, skader stofskiftet, men jeg mener at kunne huske, at noget medicin i forbindelse med angst og depression faktisk ikke er godt for folk med stofskifteproblemer Det skal du måske nok få undersøgt. Måske er der nogen på forum, som ved det?

Jeg vil foreslå, at du går på opdagelse i de adaptogene urter - jeg holder selv meget af rhodiola, altså rosenrod, og det kan man købe mange steder (billigst på nettet). Det er ret og slet godt for humøret. Jeg tager rosenrod først på dagen, da det giver lidt energi, mens relora - magnolie blomster - virker afslappende, så det bruger jeg om aftenen. Sammen med magnesium virker det faktisk endda særdeles afslappende.

Og så er der fx aminosyren acetyl carnitin, der virker godt på hjernen og efter sigende bl.a. giver folk mod på at gå ud blandt andre Ligesådan virker en anden aminosyre, nemlig theanin, efter hvad jeg har læst i diverse anmeldelser.

Nu ved jeg ikke helt, om du er med på sådan noget med urter og den slags Men i hvert fald rosenrod og relora står jeg inde for

Det, der vel er det rigtigt svære lige nu, det er vel, at din dosis er så lille, at den kun lige præcis kan sænke din egenproduktion af stofskiftehormon men på den anden side ikke gøre dig nogen gavn. Derfor må der virkelig sættes ind i forhold til at "få dig i gear" til at klare en større dose end 25 µ
    REDIGERT: Det var så her, jeg ville sætte et link ind, hvor Anisa skriver om dette fænomen med at sænke sin egenproduktion pga. en for lille dosis - men jeg kan ikke finde det! Kan en anden hjælpe her?

Læs om d-vitamin bl.a. her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10595
    der er et helt underforum om emnet her: https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=d-vitamin

Læs også den opmuntrende melding, BenteRs indlæg her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Har du sjekket ferritin og d-vitaminer? Mangler her gir også samme symptomer som lavt stoffskifte.
    Hos meg lå disse svært lavt, og 5 mcg med Lio ga meg kjempeproblem i form av overdosesymptomer.
    Det samme når jeg prøvde og øke Levaksin; overdosesymptomer selv om blodprøvene sa jeg var underdosert.
    Etter at jeg har tatt tak i ferritin og d-vitamin manglene mine, har jeg klart og øke levaksinen slik at blodprøvene blir bedre og bedre, uten at jeg får overdosesymptomer lenger.
    Så altså, mangler du d-vitamin eller jern, så kan det betale sig at få tilskud af det. Vi, der har lavt stofskifte, har brug for mere af det end raske/ friske, så det er ikke nok at ligge i bunden eller midten af et normalområde.

Mht. angst og humør i det hele taget kan jeg fortælle, at jeg for et par år siden var lidt for nervøs, når jeg luftede hunden ... altid en tændt mobiltelefon klar i lommen, når jeg gik ud om aftenen. Og humør var der ikke meget af, hver dag eller aften. Dette skyldtes for dårlig medicinering; da jeg fik, hvad jeg skulle bruge, holdt det op, og jeg kunne - igen - lufte hund uden at gå forskrækket rundt. Nu kan jeg sagtens glemme mobiltelefonen eller i hvert fald bare ha den med i lommen uden at jeg behøver logge på etc.

Det er det aktive stofskiftehormon t3, der gør det. Det kommer af t4 og altså også af den medicin, du får - den er ren t4. Men lige nu har du nok ikke så meget t4 at lave t3 af, og der kan desuden være noget med omdannelsen, der ikke virker. Det kan endda ske, at man laver såkaldt revers t3, og det er skidt, fordi det virker omvendt. Men alt det kan du læse om herinde

Hold dig til på forummet - der ligger guld på siderne, og desuden virker det både afslappende og varmende at ha nogen at dele med

Nielsigne

PS. Ja, denne glemte jeg at svare på:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bjørnemor Vis post

Lurer på hva man gjør i disse tilfellene hvor man har angstproblematikk og stoffskifte probl samtidig? er det en annen medisin som fungerer bedre enn levaxin feks?
    Og det er der jo - eller i hvert fald er der mange, der har glæde af at få enten et tilskud af t3 oveni t4-medicinen eller skifte til naturligt stofskiftehormon/ thyroid (eller kombinere t4-medicin med thyroid). Det giver et direkte tilskud af t3, og det kan mærkes. Derudover er vi nogle, der ikke (længere) tåler syntetisk t4-medicin særlig godt og ikke har så meget andet end problemer ud af den.
    Hvornår eller under hvilke omstændigheder, du evt. skal vælge en anden medicin, ved du sikkert selv bedre end nogen anden; prøv dig frem med Levaxin - men vent ikke for længe, hvis du føler, det ikke går, vil jeg sige

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Takk for svar! Litt vanskelig å lese dansk, men tror jeg forstod alt som står skrevet

Jeg tar afi-D2 forte to kapsler pr uke

Jern ferro retard 1-2 ganger pr uke da ferritin min ligger på 11

Jeg er bare bekymra for om jeg tåler å øke levaxinen med hensyn til angsten min.. men slik du skriver så kan angsten bli bedre mener du hvis jeg øker dosen? det er nå tid for å øke dosen til 50mg..

Kortisolet, binyrene er sjekket ut og de har lovet at det ikke er noe galt med dem..

Jeg har litt mer energi med Levaxin.. det er faktisk helt strøkent her hjemme for første gang på lenge så det er tydelig at Levaxinen hjelper.. men jeg takler ikke at angsten min er værre.. nå sitter jeg å bekymrer meg for min datters konfirmasjon som er først om ett år..er redd jeg ikke skal takle det og få panikk og storme ut av kirken.. ikke normalt..

Skal ringe legen min imorgen å høre hva hun sier...

Takk for nyttige linker og god natt!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Ca en måned etter at jeg ble sykemeldt fikk jeg mitt livs første panikkangstanfall. Så kom sosialangsten snikende etter for og gjøre livet enda mindre morsomt. Omtrent samtidig ble det oppdaget at min TSH var høy (18,6) og FT4 lav (9,4) + anti-tpo var over 1300.
    Legen hadde ingen forståelse for at panikkangst, sosialangst eller labilt humør kunne skyldes stoffskiftet, og jeg ble regelrett truet til og prøve antidepressiva.
    Etter og ha knasket i meg dette i seks uker med like mye panikkangst og sosialangst og tårer som kom i hytt og gevær + konstant diare nektet jeg og ta dem lenger.
    Jeg ble da henvist til DPS fordi jeg helt klart var deprimert med angst.
    DPS gikk jeg ikke mange ganger til siden jeg fikk en saksbehandler som tydeligvis har dårlig erfaring med egen familie; hun påstod at mine problemer absolutt ikke kunne knyttes mot stoffskiftet og jeg var et "offer" som bodde sammen med en familie som ikke brydde seg om meg, hadde respekt for meg og som behandlet meg som en dørmatte
    Alle som kjenner meg og min familie vet at jeg har verdens beste familie som ikke vet hva godt de kan gjøre for meg.
    Jeg ble på det tidspunkt skikkelig sint...rett og slett rødglødende sint og etter å ha syntes synd på meg selv en stund, så bestemte jeg meg for å gjøre noe selv.
    Jeg begynte å tvinge meg selv til småting. I starten var det å gå i butikken. Flere ganger når angsten satte klørne i meg måtte jeg ut i bilen til gubben og få ham til og handle ferdig, men etter hvert ble det sjeldnere og sjeldnere jeg trengte hjelp. Etterhvert ble det andre ting. Jeg fikk alltid panikkangst på lange bilturer, men siden jeg bor slik jeg bor, så måtte jeg finne en måte og klare det på. Min måte var og strikke strømper i bilen . Når jeg konsentrerte meg hardt nok om to rette og to vrange, så hadde jeg ikke "tid" til et skikkelig angstanfall. Og kom anfallet, så måtte vi bare ta en pause.
    Jeg tok valget og kuttet ut "ødeleggende" mennesker, og begynte prosessen med og bygge meg selv opp.
    Det var ikke og er ikke lett, men i dag er angsten i bakgrunnen. Den er ikke borte, men den får ikke lenger styre meg. Kan man ikke bli kvitt dritten, så får man prøve og finne en måte og leve med den. I dag vet jeg mer enn da jeg ble stoffskiftesyk, og all litteratur jeg har lest tilsier at angst er et av symptomene eller bivirkningene om du vil, på lavt stoffskifte.

Jeg merket forøvrig ikke noen forskjell på angsten ved doseøkninger/senkninger, og det er først nå, tre og et halvt år etter at jeg ble syk, at blodprøvene mine er fine......

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Jeg tar afi-D2 forte to kapsler pr uke
    afi-D2 forte er nok feil Dvitamin. Du skal ta D3, kolekalsiferol, og mye mer enn det som anbefales, men du bør få legen til å sjekke D3. Du bør ligge mellom 100-120.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Levaxin og angst

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du skal ta D3, kolekalsiferol, og mye mer enn det som anbefales, men du bør få legen til å sjekke D3.
    Du bør ligge mellom 100-120.
    D-vitamins referanseområde i Norge er vel noe lavt..? Iallefall nedre verdi verdi
    På Drammen sykehus er referanseeområdet satt til 50-200 - selv ligger jeg nå på 133;
    men tenkte at jeg vil enda høyere.
    På sydligere breddegrader er det da ikke uvanlig å ligge på rundt 200 (hvis jeg ikke husker helt feil nå )
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

[QUOTE]
    Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Ca en måned etter at jeg ble sykemeldt fikk jeg mitt livs første panikkangstanfall. Så kom sosialangsten snikende etter for og gjøre livet enda mindre morsomt. Omtrent samtidig ble det oppdaget at min TSH var høy (18,6) og FT4 lav (9,4) + anti-tpo var over 1300.
    Legen hadde ingen forståelse for at panikkangst, sosialangst eller labilt humør kunne skyldes stoffskiftet, og jeg ble regelrett truet til og prøve antidepressiva.
    Etter og ha knasket i meg dette i seks uker med like mye panikkangst og sosialangst og tårer som kom i hytt og gevær + konstant diare nektet jeg og ta dem lenger.
    Jeg ble da henvist til DPS fordi jeg helt klart var deprimert med angst.
    DPS gikk jeg ikke mange ganger til siden jeg fikk en saksbehandler som tydeligvis har dårlig erfaring med egen familie; hun påstod at mine problemer absolutt ikke kunne knyttes mot stoffskiftet og jeg var et "offer" som bodde sammen med en familie som ikke brydde seg om meg, hadde respekt for meg og som behandlet meg som en dørmatte
    Alle som kjenner meg og min familie vet at jeg har verdens beste familie som ikke vet hva godt de kan gjøre for meg.
    Jeg ble på det tidspunkt skikkelig sint...rett og slett rødglødende sint og etter å ha syntes synd på meg selv en stund, så bestemte jeg meg for å gjøre noe selv.
    Jeg begynte å tvinge meg selv til småting. I starten var det å gå i butikken. Flere ganger når angsten satte klørne i meg måtte jeg ut i bilen til gubben og få ham til og handle ferdig, men etter hvert ble det sjeldnere og sjeldnere jeg trengte hjelp. Etterhvert ble det andre ting. Jeg fikk alltid panikkangst på lange bilturer, men siden jeg bor slik jeg bor, så måtte jeg finne en måte og klare det på. Min måte var og strikke strømper i bilen . Når jeg konsentrerte meg hardt nok om to rette og to vrange, så hadde jeg ikke "tid" til et skikkelig angstanfall. Og kom anfallet, så måtte vi bare ta en pause.
    Jeg tok valget og kuttet ut "ødeleggende" mennesker, og begynte prosessen med og bygge meg selv opp.
    Det var ikke og er ikke lett, men i dag er angsten i bakgrunnen. Den er ikke borte, men den får ikke lenger styre meg. Kan man ikke bli kvitt dritten, så får man prøve og finne en måte og leve med den. I dag vet jeg mer enn da jeg ble stoffskiftesyk, og all litteratur jeg har lest tilsier at angst er et av symptomene eller bivirkningene om du vil, på lavt stoffskifte.

Jeg merket forøvrig ikke noen forskjell på angsten ved doseøkninger/senkninger, og det er først nå, tre og et halvt år etter at jeg ble syk, at blodprøvene mine er fine...
    Dette kjenner jeg meg veldig mye igjen i... jeg har også vært så dårlig at jeg ikke klarte å gå i butikken.. en grusom følelse..
    Heldigvis for oss så har vi kommet oss opp på et nivå hvor man kan leve med angsten og ha en viss livskvalitet

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Men nå er jeg sinna

Satt akkurat i tlf med fastlegen min.. hun mente at jeg hadde en forventning til disse Levaxin tabl som gjorde at jeg har fått økt angst rundt det.. for hun hadde reagert på at jeg sa jeg følte meg bedre etter fire dager på levaxinen. Hun tenkte det var bra men mente at
    *de som har stoffskifteproblemer blir IKKE bedre av fire dager på levaxin*
    de må gå mye lengre på det og øke dosen som jeg vet er sant.. men jeg kan jo si at jeg har merket en bedring.. hun begynte å snakke om sukkerpille så ville jeg hatt forventinger til den også.. da ble jeg sinna.. jeg har ikke funnet på at jeg er bedre fysisk.. DET ER HELT STRØKENT HER HJEMME!!! og det har det ikke vært på månedsvis..!!! jeg har da ikke innbilt meg det der..

Men ok, kan godt hende jeg har jaga meg selv opp når det gjelder angsten.. men å stå å si at jeg Ikke liksom har noen stoffskifteprobl er jo helt forfærdelig.. og alt jeg har lest her inne og vet hvor mye folk sliter så fyra jeg meg opp.. og da sa jeg
    I ANDRE LAND VILLE MAN DEFINITIVT FÅTT BEHANDLING NÅR TSH ER PÅ 4,4 OG JEG HAR TSH PÅ 6,6 + ANDRE SYMPTOMER.. NORGE LIGGER ETTER PÅ BEHANDLINGSFRONTEN
    (Sorry for stor skrift meg jeg er litt sinna)

Hun sa jo, ja nei osv.. fikk ikke noen ordentlig svar her.. men jeg skulle fortsette på en halv levaxin tabl enn så lenge.. og jeg kunne øke trilfafonen hvis jeg ønsket det..

Virker som hun tror jeg går på juksepiller..

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Jeg må helt ubeskedent citere mig selv
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Mærkelig verden, det her ... psykologer, der opfører sig som DIÆTISTER, læger, der opfører sig som psykologer, diætister, der iflg. mig selv ofte opfører sig som nogle, der gerne vil være guruer og ha deres egen lille kirke ...
    Bare for at sige, at jeg forstår din vrede, Bjørnemor Utroligt, så frække nogle læger er.

"juksepiller", ja måske, det er ikke alle, der trives med Levaxin, i hvert fald. Der er ikke andet end at forsøge lidt med det og så se. Men husk ikke at gå for længe med noget, der ikke virker.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 21-02-12 kl 23:26

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Kæe Bjørnemor - kære alle

Jeg er lige nu på en meget hård kur med bl.a. ekstra intravenøs C-vitamin m.m. Det betyder, at jeg er meget afkræftet af turene ud ad huset + at jeg har herxheimer/ die off reaktion (=symptomforværring).

Så tilgiv mig, at jeg skriver kort og muligvis ikke kan vende tilbage lige nu.

Det her er bare meget vigtigt for mig Bjørnemor.

Først: Stol på din krop og ikke din læge, når du mærker positiv virkning af medicinen i løbet af ganske kort tid. Nogen af os har det sådan - og dette kan også være en del af årsagen til, at din angst forstærkes.

Dernæst - og i tillæg til de råd, du allerede har fået:
    Jeg har en mindst 10 år gammel angstproblematik, som jeg har lagt bag mig på den gode måde. Alligevel oplevede jeg bragende angst, da jeg startede på thyroid, og jeg oplevede at have postiv virkning af medicinen allerede indenfor timer (sandsynligvis fordi, jeg får bioidentisk hormon, der også indeholder T3).

Ud over det nævnte med ferritin og d-vitamin, så er det meget sandsynligt, som Nielsigne er inde på, at det skyldes en konflikt mellem den ekstra T3, som du danner af den syntetiske T4, og kortisol - også selvom der er tale om meget små mængder.
    Hos mig var det så slemt, at jeg fik angst alene af homøopatiske midler, der øger min egenproduktion af stofskiftehormon - dette er altså muligt!

Du er imidlertid nødt til at øge din dosis stofskiftemedicin, så snart din egenproduktion af hormonerne falder, for ikke at opleve forbedring frem for forværring.

Derfor vil jeg råde dig til at gøre alt hvad du kan for at holde dit kortisol nede i denne periode, samtidig med at du bruger urter m.v., der beroliger dit nervesystem. Her er, hvad jeg gjorde - med succes:

• Dobbelt dosis multi B-vitaminer - fordelt på 2 doser
    • 1500 mg. B1 - fordelt på 3 doser
    • Magnesium helt op til grænsen for diarre fordelt på hele døgnet
    • Sleep Tonight 4 stk. - fordelt på 2 - 3 doser. Indeholder bl.a. magnolia, der sænker kortisol
    • Revitalizing Sleep Formula - 8 stk. fordelt på 3 - 4 doser (kan også tages om dagen)

Er økonomien for stram til dette omfattende program, vil jeg råde dig til at bruge 1 x multi B, B1, magnesium og noget billigere magnolia, som du kan søge efter på nettet (Relora er også billigere).

Du kan også med fordel tilføje et homøopatisk middel som f.eks. neurexan en gang i timen.
    Du kan også finde ren L-theanin billigere (det er i Revitalizing Sleep Formula), og du kan tilføje aminosyren GABA.

Fortvivl ikke - men stol på dig selv og din krop!
    Da jeg først fik vendt min kortisol-T3 balance, kunne jeg trappe kraftigt ned på disse tilskud, og øge min dosis langt hurtigere, end jeg havde forventet.

Mange af de ting, jeg har nævnt, findes i øvrigt i dette produkt af høj kvalitet, men jeg havde de andre i nærheden. Måske vil du kunne nøjes med dette ene:
    https://secure.endfatigue.com/store/...lming-balance/

Alt godt og kram til dig!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Angst/stress. Får nå og da hjertebank.
    Av Bille i forumet Angst
    Svar: 13
    Siste melding: 11-12-11, 22:06
  2. Angst, uro?
    Av Ingvild i forumet Angst
    Svar: 5
    Siste melding: 31-05-10, 23:26
  3. vanvittig angst...
    Av mammantileir i forumet Angst
    Svar: 4
    Siste melding: 06-09-08, 19:40
  4. Angst og lavt stoffskifte