Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    36
    Meldinger
    7

Standard Etter operasjon. Klump i halsen og det strammer

Hei! Jeg er helt ny her så jeg håper jeg poster på rett sted...

Er en 25 år gammel kvinne fra Vestlandet

Ble operert for kreft i skjoldbruskkjertelen for snart et halvt år siden og ble satt på levaxin (125 mg) med en gang, og har gått på samme dosen siden. Var også gjennom en runde med radiojod, og jeg har blitt erklært kreftfri. Har ikke merket noe til stoffskiftet (så jeg vet om iallfall) og har i grunn hatt en ganske grei form. Har følt litt stramminger i arret av og til, men nå siste dagene har det blitt merkbart verre, og i tilegg føles det ut som om jeg har en klump som sitter fast i svelget. Veldig ubehagelig og det føles nesten sånn det gjorde med en gang etter jeg var operert, da trodde jeg nesten jeg fikk problemer med å puste, men det var sikkert helt normalt, legen sa iallfall det. Er det noen andre som har følt en sånn klump i halsen så lenge etter operasjon? Er det noen som har peiling på hvorfor, eller bør jeg ta en tur til fastlegen (hun er ingen ekspert på dette)?

Håper på svar

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Føler det er en klump i halsen, og at det strammer

Jeg synes du skal snakke med fastlegen. Har vedkommende ikke nok kunnskap selv, så be om en henvisning. Du bør ikke gå og uroe deg over dette.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Er det ikke slik at du etter kreft skal doseres slik at TSH blir supprimert ( tilnærmet null med andre ord)? Er det slik du behandles?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    36
    Meldinger
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Er det ikke slik at du etter kreft skal doseres slik at TSH blir supprimert ( tilnærmet null med andre ord)? Er det slik du behandles?
    Nå skjønte jeg ikke hva du mente, rett og slett. Jeg har ikke peiling på verdier og slikt, har ikke fått noen utskrift av blodprøver enda, og jeg kan veldig lite "fagspråk" enda. Alt har gått så smertefritt så det har liksom ikke vært i tankene mine. Jeg tar iallfall Levaxin 125mg hver dag om morgenen før frokost. Ellers tar jeg vanlig kalsiumtilskudd ved behov siden det er litt lavt.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Supprimert = undertrykket
    det betyr at TSH-verdien skal ligge nærmere null.
    Sist endret av Kevlin; 11-07-13 kl 23:11
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lumos Vis post
    Nå skjønte jeg ikke hva du mente, rett og slett. Jeg har ikke peiling på verdier og slikt, har ikke fått noen utskrift av blodprøver enda, og jeg kan veldig lite "fagspråk" enda. Alt har gått så smertefritt så det har liksom ikke vært i tankene mine. Jeg tar iallfall Levaxin 125mg hver dag om morgenen før frokost. Ellers tar jeg vanlig kalsiumtilskudd ved behov siden det er litt lavt.
    Du bør ikke ta levaxin og kalsiumtilskudd samtidig... Kalsiumtilskudd kan hemme opptaket av levaxinen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Føler det er en klump i halsen, og at det strammer

Har følt litt stramminger i arret av og til, men nå siste dagene har det blitt merkbart verre, og i tilegg føles det ut som om jeg har en klump som sitter fast i svelget. Veldig ubehagelig og det føles nesten sånn det gjorde med en gang etter jeg var operert, da trodde jeg nesten jeg fikk problemer med å puste, men det var sikkert helt normalt, legen sa iallfall det. Er det noen andre som har følt en sånn klump i halsen så lenge etter operasjon? Er det noen som har peiling på hvorfor, eller bør jeg ta en tur til fastlegen (hun er ingen ekspert på dette)?

Håper på svar

Jamen, så må du få et svar, Lumos. Du er så tydeligt bekymret, og det kan jeg (og sikkert flere her) godt forstå.

Det bliver bare ind til videre - et ufuldstændigt svar, fordi der mangler lidt baggrunds-oplysninger om typen af den kræft du har haft. Og om det sidste, og de forudgående (siden operationen) tal for dit TSH.

Der er nemlig forskellige typer af kræft i skjoldbruskkirtlen. Nogle er nærmest godartede og aldrig spredes udenfor kirtlen, mens andre typer er noget mere aggressive. Hvilken efter-behandling man skal have med Levaxin, efter operationen, er afhængig af, hvilken type kræft du har haft. Det må stå i din patientjournal hos lægen, sammen med alle tal for TSH der blev målt hos dig siden operationen.

Du har ret til at forlange disse oplysninger udleveret, eller måske endda er det bedst at rekvirere kopi af hele sin patientjournal. Jeg ved ikke i Norge, men i Danmark er det en ret som en patient har: retten til at kræve aktindsigt i sin egen journal hos læger og på sygehuse.

Så skriver du og Vigdis:

Ble operert for kreft i skjoldbruskkjertelen for snart et halvt år siden og ble satt på levaxin (125 mg) med en gang, og har gått på samme dosen siden.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du skriver at du har været behandlet med 125 mcg Levaxin siden operationen, men den oplysning som er vigtigst her er, hvad er dit TSH-tal - for at vide, OM de 125 mcg Levaxin er nok for dig eller om det er for lidt.

Når man efterbehandles efter kræftsygdom, der skal man efterbehandles på den måde - som Vigdis siger - at dit TSH skal blive undertrykt, dvs. dosen af Levaxin skal være tilpas høj, for netop at klare at undertrykke dit TSH.

Hvorfor skal TSH være undertrykt hos opererede kræft-patienter? Det skal TSH fordi TSH er et signal-hormon, der giver skjoldbruskkirtlen besked om at producere nok af hormoner, og hvis der ikke er hormoner nok i kroppen - stiger TSH. Når der fortsat ikke er hormoner nok i kroppen, vil TSH fortsat stige og det plejer påvirke skjolkdbruskkirtlen til at vokse.

Det er derfor at mennesker med hormonmangel udvikler struma, dvs. kirtel-vævet vokser, for derigennem at forøge mængden af hormonproducerende celler, så der bliver produceret mere hormon. Når TSH "siger" til kirtlen at den skal vokse, så der kan blive produceret mere hormon - vokser kirtlen...

... eller vokser de rest-celler der altid er nogen tilbage efter en operation. Når rest-cellerne vokser fordi TSH er højere end supprimeret - kan kræften komme tilbage og det er derfor det er så vigtigt, at Levaxindosen er høj nok til at undertrykke TSH efter operationen.

Desværre ved ikke alle læger det, og mange af dem efter-behandler mange kræftpatienter med for lave doser af Levaxin. Det fremgår af flere beretninger her på forummet.

Nu ved jeg ikke hvilket TSH-tal du har nu, men jeg kan forklare den generelle regel om, hvordan kræft-patienter SKAL efterbehandles (doseres i Levaxin), for at undgå stigning af TSH = risikoen for tilbagefald af kræft:

Hvis du havde en mere godartet type af kræft, dvs. kræft der spreder sig meget langsomt eller spreder sig kun indenfor kitlen - da skal du have Levaxin doseret tilstrækkeligt til, at dit TSH ikke bliver højere end 0,5.

Hvis du havde en type af kræft, der kan spredes udenfor kirtlen og noget hurtigere i givet fald - da skal du have Levaxin doseret så højt, at dit TSH bliver helst helt usynligt og absolut ikke højere end 0,1.

Når det er sagt, da er det alt for tidligt for dig at gå i panik af frygt for, hvad der sker i din hals lige for tiden. Der er meget som sker i en ny-opereret hals, og arvævet forandrer sig også over nogle år efter operationen, så det kan af og til føles "unormalt" når noget "nyt" opstår i den måde man ellers føler sin hals på. Så spar dig selv for bekymringer og i stedet sørg for at få oplyst hvilken kræfttype du har haft, og hvad er dine TSH-tal efter operationen og til i dag.

Det er fredag i morgen, og jeg håber at din læge ikke er på ferie og at du kan få disse oplysninger udleveret allerede i morgen, så du ikke får ødelagt hele weekenden af bekymring. Hvis lægen er på ferie og du kan ikke få disse oplysninger før lægen er tilbage, må du prøve alligevel at forblive rolig (lettere sagt end gjort, ved jeg). Kom tilbage til denne tråd og skriv fra hjertet om hvordan du har det (symptomer, følelser osv.) og måske kan vi sprede dine bekymringer lidt i mellemtiden. Det er meget vigtigt at du ikke stresser mere, end du allerede er stresset.

Ha' en O.K. aften, trods alt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    36
    Meldinger
    7

Tusen takk for alle svar, jeg tror at jeg må sette meg litt bedre inn i min egen sykdomshistorie.

Jeg ser jeg har glemt å skrive at de fjernet hele kjertelen, pluss et par lymfeknuter. Jeg fikk beskjed om at typen kreft jeg hadde var en saktevoksende og "snill" type. Er ganske sikker på at den het papillær, den mest vanlige.

Jeg ble behandlet på Haukeland sykehus hvor en av to eksperter på Vestlandet hadde min sak, og jeg følte meg godt ivaretatt der, siden det var tydelig at dette er folk som har god greie på dette Men jeg har ikke fått vite så mye om sånne tekniske termer, sånn som TSH, så jeg skal få utskrift av journalen min sånn jeg har det å bla i om jeg lurer på noe.

Det er litt opp og ned med halsen nå, i dag er jeg ikke så tett/strammer ikke så mye, så det er jo mulig at det er som du sier Anisa, at det er arrvevet jeg kjenner. Det er tross alt bare et halvt år siden operasjon, så det er kanskje ikke fullstendig grodd enda. Jeg har følt meg så pigg i grunn helt siden jeg var ferdig med behandling, at jeg syntes det var litt dumt at det skulle "dukke opp" noe nå så lenge etterpå...

Igjen, tusen takk for svarene Jeg skriver gjerne mer her siden

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    68
    Meldinger
    1,362

Det er litt opp og ned med halsen nå, i dag er jeg ikke så tett/strammer ikke så mye, så det er jo mulig at det er som du sier Anisa, at det er arrvevet jeg kjenner. Det er tross alt bare et halvt år siden operasjon, så det er kanskje ikke fullstendig grodd enda. Jeg har følt meg så pigg i grunn helt siden jeg var ferdig med behandling, at jeg syntes det var litt dumt at det skulle "dukke opp" noe nå så lenge etterpå...
    Hei Lumos

Jeg kjenner ei som har operert i halsen (arr mellom 11 og 13 cm) og hun sier at hun først et år etter operasjonen følte at ting begynte å normalisere seg

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    36
    Meldinger
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei Lumos

Jeg kjenner ei som har operert i halsen (arr mellom 11 og 13 cm) og hun sier at hun først et år etter operasjonen følte at ting begynte å normalisere seg
    Åh, dette var fint å høre, tusen takk Jeg har ca. like stort arr som hun du kjenner. Ble litt mer beroliget nå kjenner jeg!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Nytt liv etter operasjon
    Av gevega i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 25
    Siste melding: 12-02-15, 22:52
  2. Strammer i halsen
    Av Channie i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 0
    Siste melding: 03-11-12, 22:03
  3. Nytt liv... etter operasjon
    Av enja i forumet Operasjonssalen