Viser søkeresultater 1 til 10 av 63
-
26-05-10, 22:30 #1
Kreft. Hva kan jeg vente meg?
Men hvilke verdier skal jeg se på?
Helt ny på dette, og ikke akkurat kjent med hva som er hva.
Her er noen av verdiene mine i alle fall
anti TPO over 1300 (0-60)
Ferritin 7 (10-200)
FT3 3.9 (3.5-6.5)
FT4 12.7 (9-20)
TSH 2.38 (0.30-4.50)
Har gått på Levaxin 50 mg pr dag litt over en mnd
-
26-05-10, 22:38 #2
Sv: Svar på blodprøver... Noen som kan hjelpe?
Hei Miori.
Anti-TPO gir svar på om du har antistoffer som etterhvert vil ødelegge kjertlen helt - og det har du (sorry)
Etterhvert som ødeleggelsen skrider frem, vil kjertlens evne til å produsere fT4 gradvis bli dårligere, og dette tallet (fT4) kan være et mål på hvor langt prosessen er kommet. Lavere tall jo lengere den er kommet.
Jo mer og fler symptomer vil du få, og på ett eller annet tidspunkt forstår man at du må erstatte kjertlens produksjon med hormoner i tablettform.
Du må lære å bli en kjertel for din kropp - og sinn.
Det er ikke så godt å si når du bør over på tabletter (Levaxin eller Thyroid)
Jeg mener jo det er din opplevelse av symptomene som er avgjørende.
Legene mener vel at blodprøvene må være utenfor referansegrensene - iallfall noen.......
De finnes jo noen leger som ikke har glemt sine menneskelige egenskaper.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-05-10, 22:42 #3
-
26-05-10, 22:56 #4
Symptomer er det manga av og ingen får alle.
Noen kan jo være ille nok, men det er helt umulig å si hvilke du vil få.
Kanskje er du heldig å slipper unna ?
Nå ser jeg at du er igang med Levaxin, og denne inneholder syntetisk T4 som vil vise seg i prøver fritt T4.
Mange sier at en bør prøve å dosere Levaxinen slik at denne kommer øverst i referanseområdet.
Akkurat hvor mye som skal til kommer an på hvor mye kjertlen klarer å produsere. Vanligvis ligger en full dose sånn rundt 150-175µg/dag.
Men du trenger ikke så mye enda - ikke før kjertlen takker helt for seg da.
Andre ting en bør være obs på er vel at noen blodprøver kan gi oss symptomer selv om de er innenfor refområdet.
En regner at ferritin bør være over 70, B12 bør være høy iallfall over 400, en bør passe på selen-nivået og D-vitamin-nivået.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-09-10, 22:57 #5
Slik var situasjonen sist, og per 27.08.10 er den slik...
Nå 100 mg Levaxin per dag, og prøvene sier:
anti TPO over 1300 (0-60)
Ferritin 10
FT3 3.9 (3.5-6.5)
FT4 11.5
TSH 4.88 (0.30-4.50)
Tja, og hva sier dette meg? Ingenting egentlig.. Bare tom for energi, og et ønske om å få den tilbake...
Men går det rett vei for meg?
-
26-09-10, 23:38 #6
Det tar tid å få i seg så mye info at en kan tolke slikt selv.
Det man kan tolke, er hvordan man føler seg, og det bør man bruke.
Du skal ikke tro at andre er bedre ekspert på deg selv enn det du er.
Du føler deg tom for energi = for lavt stoffskfte (dosen må opp)
Blodprøver kan du bare droppe, de villeder mer enn de veileder når det gjelder å finne sin beste dose iallfall.
Legen styrer etter gjennomstittstall i befolkningen, og ligger du ikke der passer ikke en slik metode. Når legen etter mange forsøk forstår det - blir det bare "tenk på et tall" - og da er du bedre selv.
Så er det jo også klart at blodprøven din viser at du har økt dosen i for langsomt tempo, dermed har fT4 sunket.
Siste spørsmålet ditt kan dessverre ikke bekreftes.......
Ingen oppfølging av det lave ferritin nivået ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-09-10, 23:54 #7
Og hei på deg Miori ;) - Velkommen hit
Jeg prøvde Levaxin for 1,5 år siden; men ble dårligere - fikk bl.a vondt i hodet.
Det var jo hell i uhell, for da måtte jeg prøve en annen medisin -
leter nå etter en thyroid-dose jeg kan "hvile" på en stund, eller to;
før jeg vil dosere meg nedover.
Legen min ønsker å dosere meg ned NÅ (dvs fra i sommer) pga mine blodprøvers tall;
og det har gitt meg mange kvaler - helt unødvendig!!!
Nå følger jeg symptomene - og magefølelsen.
Skal begynne med Cortef for å støtte binyrene maksimalt -
nett slik rett mange her inne gjer ;0)Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
15-12-10, 14:09 #8
Kreft
I dag kom telefonen, og jeg fikk sjokk... Jeg har fått kreft. Klarer ikke huske all informasjon som ble gitt, men har i alle fall endelig fått svar på hvorfor jeg er i dårlig form..
Så nå venter operasjon.
Måtte bare lufte litt, og har funnet mye trøst og informasjon på denne siden.
-
15-12-10, 14:25 #9
Sv: Kreft
Hei !
Føler med deg i din situasjon. Det går da bra med de fleste av oss, men ting kan ta litt tid mtp medisinering etter operasjonen men du får prøve å ha en positiv innstilling så langt du kan.
Mitt råd er ellers å heve egenkompetansen ved å lese mye på nettet og her inne.
Onkolex.no har mye lesestoff om du husker hvilken variant du hadde fått.
Normalt sett skal du ikke vente lenge på operasjon av slik art. Fint å ha sånt unnagjort !
Lykke til fremover.
-
15-12-10, 18:34 #10
Sv: Kreft
Så leit å høre Miori Forstår godt at du føler et behov for å få luftet dette og fortsett å "lufte" når behovet evnt melder seg.
Lignende tråder
-
Multi knutestruma . Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
Av Minimax i forumet OperasjonssalenSvar: 25Siste melding: 14-06-12, 23:31 -
Lavt stofskifte, men lægen syntes, vi skulle ”vente og se”
Av Buskhult i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 12Siste melding: 27-05-11, 10:45 -
Lei av å vente... på HelseNorge!
Av zeena i forumet Hos legenSvar: 8Siste melding: 12-04-07, 01:22 -
Øke nå eller vente?
Av marge i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 14-03-07, 13:14 -
Bør jeg vente med Thyroxinbehandling?
Av chris i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 16Siste melding: 30-05-05, 14:37
Bokmerker