Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    20

Standard Operasjon til torsdag, gruer meg veldig

Jeg har fått en kul på høyre side av skjoldbruskkjertelen. Ble henvist til sykehuset og har tatt røntgen og finnålprøve. Prøven viste at det er mistenkelige celler i kulen og jeg må derfor fjerne den. Gruer meg så vanvittig til operasjon, resultatet av prøven og tiden etter operasjon med alt det som det innebærer. Har lest litt på forumet her, og føler at de fleste har problemer i etterkant av operasjonen. Til dere som har operert, fikk dere mye smertestillende etter operasjon? Gjør det vondt å svelge etterpå? Jeg har en liten gutt på litt over 4 mnd og har hatt den mest grusomme tiden i hele mitt liv nå.. Og det kan jo bli enda værre hvis det viser seg at det er kreft. Er så redd for å dø av dette

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Operasjon til torsdag, gruer meg veldig

Sitat Opprinnelig skrevet av tiks Vis post
    Jeg har fått en kul på høyre side av skjoldbruskkjertelen. Ble henvist til sykehuset og har tatt røntgen og finnålprøve. Prøven viste at det er mistenkelige celler i kulen og jeg må derfor fjerne den.
    Hej Søde

Du skal ikke være bange for at dø af det. Når man undersøger statistikkerne, er selv kræft i skjoldbruskkirtlen ikke lige så farlig som andre kræftformer.

Er det kun kulen eller den halvdel af skjoldbruskkirtlen de vil fjerne? "Mistænkelige celler" er noget diffust betegnet. Hvad sagde de nøjagtigt, når prøven var analyseret?

Det er (stort set) ikke selve operationen, der plejer at give plager bagefter, selv om det selvfølgelig kan mærkes, at man er opereret. Det som plejer give problemer er ikke operationen, men den efterfølgende stofskifteregulering, som kan være ganske besværlig for en del af de opererede. Men det betyder en del hvor meget af kirtlen (eller kun kulen?) skal fjernes.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    20

Standard Sv: Operasjon til torsdag, gruer meg veldig

Takk for svar! Det er hele skjoldbruskkjertelen som skal fjernes. Jeg fikk beskjed om at cellene var mistenkelige og når jeg snakket med legen på tlf noen dager etter, nevnte han at cellene var follikulære/papilære.. Det er visst 50% sjanse for kreft. Stoffskifte mitt er jo fint da.. Men kan vel som du skriver få problemer når det skal reguleres. Håper jeg klarer å amme og ta meg av min baby etter operasjon. Vet du om det er veldig vanlig å gå opp i vekt?
    Skjønner ikke helt hvorfor de sier jeg skal fjerne hele skjoldbruskkjertelen heller.. Må få svar på dette før operasjon.
    Sist endret av tiks; 18-04-10 kl 20:49

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av tiks Vis post
    Takk for svar! Det er hele skjoldbruskkjertelen som skal fjernes. Jeg fikk beskjed om at cellene var mistenkelige og når jeg snakket med legen på tlf noen dager etter, nevnte han at cellene var follikulære/papilære.. Det er visst 50% sjanse for kreft. Stoffskifte mitt er jo fint da.. Men kan vel som du skriver få problemer når det skal reguleres. Håper jeg klarer å amme og ta meg av min baby etter operasjon. Vet du om det er veldig vanlig å gå opp i vekt?
    Skjønner ikke helt hvorfor de sier jeg skal fjerne hele skjoldbruskkjertelen heller.. Må få svar på dette før operasjon.
    Jeg forstår det ikke helt, Tiks

"Normalt" skal der være kræftknuder af en vis størrelse før man opererer. Papillær cancer under 1 cm eller follikulær cancer under 2 cm, før man opererer hele kirtlen væk. De er begge pænt u-aggressive og når der ikke er direkte svulster (endnu), plejer man operere knuden først, undersøge den og hvis fundet bekræfter den indledende formodning, bliver patienterne opereret senest 6 (eller var det 8) uger efter den første operation, og kirtlen bliver fjernet. Jeg forstår ikke, hvorfor det skal gå så stærkt, når du ikke har en decideret tumor i kirtlen...

Du bør også være opmærksom på, at man sædvanligvis skal i radiojodbehandling efter en operation på lignende baggrund som din (mistanke om kræftceller). Skulle det ske i dit tilfælde, vil du ikke kunne amme dit barn og du får også brug for at have nogen til at tage sig af dit barn, da man ikke bør ikke være alt for tæt på hinanden i nogle dage efter efterbehandling(er) med radiojod. Lige det ved jeg ikke om det kommer til at være aktuelt i dit tilfælde.... men netop derfor er jeg ret uforstående over for, hvor lidt, i bund og grund, information du har modtaget forud for et indgreb, der er faktisk ret stort, målt i de hormonale konsekvenser.

Har du slet ikke mulighed for en second opinion, helst i en anden landsdel? Kan man undersøge nogen steder, hvilke hospitaler gennemfører flest operationer i thyreoidea? Det er, som regel også de hospitaler, der har bedst ekspertise i både diagnostik og behandling på mistanke om kræftforandringer i skjoldbruskkirtlen. Det er faktisk ekstremt vigtigt, at man er opmærksom på og kræver at komme i de bedste hænder....

Hvor i Norge bor du, Tiks?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    20

Jeg skal en tur på sykehuset og snakke med anestesi der i morgen, så da skal jeg ha noen spørsmål klare. Hvis ikke tar jeg kontakt med fastlegen min, så jeg evt kan få noen svar der. Jeg har ventet i 5 uker på operasjon og har ikke lyst til å bytte sykehus nå, så ventetiden blir enda lenger. Håper jeg får svar på hvorfor de skal fjerne hele kjertelen i morgen.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    41

Heisan!

Jeg ble operert for kreft i skjoldbruskkjertelen for fire uker siden. De fjernet hele skjoldbruskkjertelen, og lymfekjertlene rundt den, siden jeg hadde påvist spredning til en kjertel på venstre side. Operasjonen gikk greitt, og det vra mindre smertefullt enn jeg hadde forestilt meg på forhånd. De første dagene var det vondt å svelge, men det forsvant gradvis. Stemmen er fortsatt ikke helt som den pleide, men de påstår dette bare er midlertidig.

Etter operasjonen hadde jeg lave kalkverdier en tid, men plagene var aldri store, og de lot seg korrigere med kalktabletter. Arret er ca. 15 cm, tvers over halsgropen og opp på den ene siden. Det er numment og litt irritert, men ser ut til å gro som det skal.

Hvis du får påvist kreft skal du sannsynligvis til radiojodbehandling om en tid. Det verste er ventetiden syns jeg, uten medisiner som erstatter det hormonet skjolbruskkjertelen produserte før. Jeg er midt i denne perioden, og har noen ganger store plager med lavt stoffskifte: trøtthet, muskelverk, tungsinn. Jeg har ti dager igjen til radiojoden, som innebærer isolat i tre døgn. Med en liten baby hjemme så tror jeg isolatet kunne bli tøft for deg, for min del høres det greitt ut - kjedelig - men godt å bli ferdig. Jeg vil bare ha det unnagjort slik at jeg vet hva jeg skal forhold meg til framover av ytterligere behandling eller medisintilpasning. Det føles som om livet er på "pause", man kan ikke planlegge noen ting...

Lykke til med operasjonen!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    20

Jeg skjønner godt at du gruer deg og at ventetiden er lang. Jeg har ventet fra jeg oppdaget kulen i midten av januar og frem til operasjon nå. Så kan det da bli som deg, at jeg må vente noen uker til på videre behandling. Jeg føler med deg. Det er jo gode prognoser på denne type kreft, selvom det ikke alltid er lett å tenke positivt. Fikk du konstatert kreft før du opererte?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    41

Jeg fikk konstatert kreft før operasjonen, såkalt "metatstatiske" celler i en lymfekjertel. Prøvene fra en svulst jeg hadde på selve skjoldbruskkjertelen (1,4cm) var ikke vellykkede.

Jeg var til ultralyd og biopsi pga. knuter på skoldbruskkjertelen og en forstørret lymfekjertel for 1 1/2 år siden. Da fant de ikke noe. På en etterkontroll på nyåret i år var det kreft. Det får meg til å lure litt, denne krefttypen skal jo utvikle seg veldig langsomt. Var prøvene sist for dårlige?

Jeg er lettet over å ha fjernet hele skjoldbruskkjertelen, men det er kanskje annerledes for deg som foreløpig ikke har noen sikker diagnose. På nettet leser man om dem som først får fjernet en del, og som etterpå må reopereres for å ta resten, og det virker for meg som en dobbel belastning. Ingen kjærlige følelser for thyroidea her i gården! Bort med den! (rart hvordan kreftsykdommen gjør at man utvikler motvilje for deler av egen kropp..)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    20

Høres ikke noe særlig ut altså!! Du får ha masse lykke til med behandlingen og du kan jo sende meg en privat melding her inne når du er ferdig? I morgen skal jeg under kniven Gruer meg veldig. Men enig med deg i at det blir bra å få bort hele skjoldbruskkjertelen. Er veldig lei den nå!!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    20

Standard Det var kreft...

Så da er det konstatert kreft i kulen jeg fjernet for 14 dager siden. Jeg har hele tiden hatt normale stoffskifteverdier, men oppdaget kul på høyre side av skjoldbruskkjertelen for 3 1/2 mnd siden. Tok sin tid å få den ut og jeg kan ikke hjelpe for at jeg tenker om det ikke hadde utviklet seg til kreft hvis de hadde tatt en ut tidligere. De tok frysesnitt av kulen under operasjon og det viste ikke tegn til kreft, så de fjernet bare halve kjertelen. Nå skal det vurderes på radiumhospitalet om jeg skal fjerne andre halvparten også og om jeg skal få behandling med radioaktivt jod. Kreften var visst lokalisert inni kulen (innkapslet) og det er visst frie render. Hadde vært veldig deilig å slippe en operasjon til og at jeg slipper radioaktiv jod. Har en baby på 5 mnd, så er jo ikke hyggelig å være vekk fra han i 3 dager, pluss at jeg må holde meg på avstand for å være sikker på at han ikke får noe "radioaktivt" i seg. Noen andre som har fjernet halve kulen og som ikke trengte fjerne andre halvdel? Kan jo være jeg slipper å gå på tabletter hvis de lar andre halvparten være igjen. Legen som opererte meg sa at det ikke var gått i blodbanen og de så heller ikke spredning til lymfer. Jeg har og har hatt en del verking i kroppen fra og til som har pågått over noen måneder (ikke feber). Er så redd det har med kreften å gjøre, men bør jo ikke være det siden de virket ganske sikre på at det ikke er spredning.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Kreft og tiden etterpå og sånt....?
    Av DALIA i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 29
    Siste melding: 12-01-10, 18:44
  2. nyoppdaget kreft
    Av tulla i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 16
    Siste melding: 16-10-08, 21:49
  3. nyoppdaget kreft
    Av tulla i forumet Presentasjoner