Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
20-08-11, 20:50 #1
Hjelp, skjønner ikke mye av prøvesvar. Graves, Hashimoto's?
Hei, jeg har i noen uker fulgt med på dette forat, men ikke hatt energi nok til å "bli med". Jeg ønsker veiledning, fordi jeg er forvirret over alle tall Jeg er en kvinna på 42 år, opprinlig fra Sverige. Håper at dere førstår min svorsk Jeg bor med min sambo og 14-årig datter, og jobber heltid. I begynnelsen av tyveårene var jeg "utslått" av Epstein Barr virus i nesten et år, men har etter det vært i relativt god form (litt lav energi, men overkommeligt).
Jeg har i noen år hatt lavt jernlager, og har gått på jerntabletter av og på. For ca et år siden var jeg enormt sliten og bad derfor min fastlege å ta prøver på stoffskiftet.
TSH 1,3 (0,2-4,0)
S-FT3 4,9 (3,5-6,5)
S-FT4 17,1 (11-23)
S-Anti- TPO 984 (<100)
S-Jern 7,7 (9-34)
S-Ferritin <3 (15-200).
Fordi jeg fikk laber respons fra fastlegen kontaktet jeg en privatklinikk. Der tok de mange prøver, som blandt annet viser intoleranse mot gluten og laktose, brist på
D vitamin 36 (50-150),
og S-TRAS 2,1 (<1).
Jeg fikk jerninjeksjoner, vitamin D3 og selen, gluten- og lakotsefri diet, samt 2 ukers sykemeldning. Jeg følte meg litt bedre men, har fortsatt mange symptomer på lavt stoffskifte. De siste prøvene fra begynnelsen av juni viser:
TSH 1,7 (0,2-4,0)
S-FT3 4,5 (3,5-6,5)
S-FT4 20,5 (11-23)
S-Anti-TPO 665 (<100)
S-TRAS 1,1 (<1,0)
S-Vitamin D 99 (50-150)
S-Ferritin 15 (15-200).
Legen på privatklinikken jeg gikk til har dessverre sluttet, og akkurat nå har jeg ikke råd at gå til hans kollega. Det jeg behøver hjelp til er å vite hvilke prøver jeg må ta for å finne ut hva som feiler/skjer med min kropp og stoffskifte. Jeg skal også utredes for Meniers (sykdom i mellomøret) på grunn av kraftige svimmelhetsanfall. Symtom ellers er trykk over halsen, tørrt hår med håravfall, tiltaksløs, glemsk, frossen, hoven rundt øynene, tannkjøttsbetennelse, maveproblemer, av og til hjertebank... Jeg klarer jobbet (men er ikke så effektiv og klartenkt som før), men privatlivet har stoppet opp fordi jeg ikke orker å gjøre noe. Uff, dette låter så negativ, er egentlig en ganske positiv person, og ønsker å ta tak i min helse.
Spørsmål 1. Hva tyder mine blodprøver på? (Graves, Hasimitos... ??? eller noe annet)
Spørsmål 2. Hvilke prøver bør jeg ta nå? (Binyrer, kortisol, hormoner...?)
Håper at noen snille veteraner forbarmer seg over meg og kommer med erfaringer og tips. Denne nye "stoffskifteverlden er skummel", men håper nye venner her gjør den mindre skummel
-
21-08-11, 09:35 #2
Sv: Hjelp, skjønner ikke mye av prøvesvar. Graves, Hashimoto's?
Du bør absolutt få sjekket kortisolet. og andre hormoner kan du jo få sjekket via blodprøver hos fastlegen. Problemet med mange slike symtomer som du har, er at det kan være mange ting. Om du søker på svimmelhet og sykdom dukker det sikkert opp minst et femtitall forskjellige sykdommer. det beste er jo om du har en fastlege som er villig til å ta endel prøver av deg, da blir det litt billigere for deg.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
21-08-11, 11:34 #3
-
21-08-11, 12:43 #4
Hej Kryddan
Er din læge fra privatklinikken flyttet helt væk fra byen hvor du bor? Kan du ikke følge efter ham?
Jeg kan ikke rigtig se, at du ellers kan undvære en (god) indremediciner, fordi dine blodprøver tyder på en begyndende Graves/Hashimoto's kombination, i et forløb der formentlig har taget sin begyndelse allerede under Epstein Barr infektionen for mange år siden. Dette virus forbindes med at trigge mange forskellige autoimmune sygdomme, herunder Graves og/eller Hashimoto's og siden du ikke er kommet tilbage til fuld trivsel efter denne infektion, berettiger det en begrundet formodning om, at som du har det i dag er forbundet med en lang forhistorie, tilbage til Epstein Barr.
Problemet er, at du har TRAS. Uanset lavt, forhøjet eller højt, er TRAS indblandet i dit sygdomsbillede. Hvor der er TRAS tilstede, kan man overhovedet IKKE stole på TSH. Set i det perspektiv, er flertallet af fastlæger og mange endokrinologer ude af stand til, overhovedet at behandle sygdomme i thyreoidea, fordi for dem er TSH et uvurderligt redskab til at stille diagnose og igangsætte en behandling. Kan de ikke stole på TSH, er de hjælpeløse. Alligevel kan de sædvanligvis ikke holde fingrene fra TSH og lader sig alligevel guide af det, hvilket ender med - i bedste fald, at patienten oplever ingen ændring (bedring eller forværring), eller i værste fald, bliver patienten værre end før. Du har derfor brug for at lede efter en læge, der ikke er så TSH-afhængig som flertallet af hans kolleger er, og en læge med indsigt i TRAS. Det kan godt føles orkesløst og håbløst, lede efter ny læge, men du har ingen anden udvej, hvis du håber på nyttig behandling. Du er kun 42 år.
Når det er sagt, så har du helt sikkert selv lagt mærke til en klar forbedring af blodprøvetal efter at du fik "jerninjeksjoner, vitamin D3 og selen, gluten- og laktosefri diet, samt 2 ukers sykemeldning". Sygemelding kan du ikke fortsætte med som det passer sygdommen, men du bør virkelig tage en seriøs stilling til permanent at fortsætte på gluten- og laktosefri diæt, hvilket på sigt kan betydeligt reducere behov for sygemeldinger.
Der findes faktisk ingen behandling målrettet direkte mod antistoffer, men til gengæld findes der talrige beretninger om, at en permanent og omhyggelig kostomlægning til glutenfrit lægger en tung dæmper på antistof-overaktivitet. Hvor ingen behandling kunne dæmpe antistofferne nok til mildne sygdomsforløbet, gjorde en konsekvent diæt det. Ikke at forvente at man bliver helbredt af en autoimmun sygdom gennem omlægningen af kost, men der er en seriøs chance for at sygdommen mildnes så betydeligt, at man kan fungere så meget bedre, at man kan få et liv igen. Håber du vil overveje, idet her kan du virkelig selv gøre noget effektivt for dig selv og skaber en grundliggende platform for tabletbehandlingen, hvor effekten af kun tabletbehandlingen vil altid svinge op og ned, ikke mindst når TRAS er indblandet.
Der findes også "kosttilskud-kombinationer", der dæmper overaktive immunreaktioner, men de nytter kun begrænset når kostholdet modarbejder deres effekt, så det bedste er altid at overveje "hele pakken", for både at dæmpe antistofferne og for at understøtte den medicinske behandling, man forhåbentlig bliver sat i, fordi pillerne alene løser ikke nok, ikke mindst når TRAS er indblandet.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-08-11, 17:13 #5
Hei Anisa Takk for godt svar på hvordan TRAS påvirker TSH! Legen flyttet til Brasil, litt for langt for å dra på legetime Jeg er fortsatt på gluten- og laktose fri diet, og merker at min mave mår mye bedre på det! Nytt spørsmål: Indikerer TRAS graves og Anti-TPO hasimitos, eller er det ikke så enklet? Jeg syns også det er merkeligt at min T4 ser bedre ut samtidigt som TSH og T3 ser verre ut? Merkligt, ju fler svar jeg får, desto fler spørsmål dykker opp! Tusen takk for støtten så langt, jeg kommer nok tilbake snart med nye spørsmål
-
22-09-11, 21:57 #6
Trenger hjelp til å tolke blodprøver
Hei
Jeg var hos fastlegen i begynnelsen av september for å ta nye prøver. Snakket med fastlegen min i går, som sier at behandling ikke er aktuellt (etter fastlegen snakket med endo. om prøvene mine). Jeg tror ikke fastlegen viste endon. mine tidligere prøver, fordi prøvene går feil vei nå.
2010 (ref. verdier samme som 2011)
S-TSH 1,3
S-FT3 4,9
S-FT4 17,2
S-Anti-TPO 984
S-TRAS 2,1
S-Ferritin 5
2011
S-TSH 2,1 (0,2-4,0)
S-FT3 4,0 (3,5-6,5)
S-FT4 15,4 (11,0-23,0)
S-Anti-TPO 772 (<100)
S-TRAS 1,1 (<1,0)
S-Ferritin 16 (15-200)
S-Kalium 5,5 (3,6-5,0)
Men fastlegen sa at jeg bør ta binyreprøve. Er det på grunn av kaliumprøven, som legen mener binyrene bør sjekkes?
Hvilke prøver bør jeg be om nå
Jeg ønsker så klart ikke å bruke medisiner unødvendig, men blir lei når legen ikke viser åpenhet for en prøvebehandling:(
Jeg ser jo at, T3 og T4 går ned, og at TSH går opp, samtidlig som jeg har antistoffer. Er i elendig form, med mange hyposympomer. Håper noen av dere med erfaring kan gi meg veiledning
God helg!
-
23-09-11, 08:52 #7
Sv: Trenger hjelp til å tolke blodprøver
Kanskje på tide å vurdere å bytte lege?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
23-09-11, 15:43 #8
Ja, tror nok at jeg må det, men vil ikke gå ur asken inn i ilden. Jeg må nok sjekke runt litt for å finne en lege som ser på symtom, samt hvordan min prøver har forandret seg det siste året. Jeg tror nok mitt naturlige friske stoffskifte er høyt. Har alltid vært varm(høy temp), energisk og sjapp. De siste 3-4 årene har jeg vært frossen, tiltaksløs og långsom.
Kan du Vigdis (eller noen annen erfaren) hjelpe meg å tolke utviklingen av min prøver, samt si noe om hvordan man best får målt binyrenes status så er jeg veldig takknemlig
Vi bare si at jeg er utrolig glad (mitt i all sorg) for å ha funnet dette fora
-
23-09-11, 17:11 #9
Hei & Velkommen
Be iallefall om B12
Det er veldig forskjellig hva leger tar av prøver (sånn helt av seg selv) og etter min erfaring er fastleger nok de som rekvirerer færrest .
Dr Oftebro (privatpraktiserende) rekvirerte en ordentlig smørbrødliste - uten at det førte til noe særlig annet enn masse kostholdsark +
et evinnelig mas om å være med på hans kostholdskurs (som ikke kommer billig..).
Det jeg fikk av ham (som var bra!!) var resept på B12-ampuller.
Det var etter blodprøvetaking på Aker at de fant ut at jeg manglet intrinisic factor (skal være i tarmen) noe som fører til lave B12 verdier.
Akers Hammerstad (endokrinolog) og min egen fastlege tok ikke affære av den grunn
Jeg har lest flere ganger her inne at de som har lavt stoffskifte bør komme seg opp på et høyt B12-nivå.
Lave jernverdier er jo også ganske typisk (ja - jeg er også lav på jern; men du har forhåpentligvis fått opp jerninnholdet
Vedrørende prøver så anbefales det å klikke på dobbeltpilen under - da kommer rett inn i hele innlegget - i dette meget leseverdige underforumet:
Anisa har skrevet om at man bør måle total T3 for å finne forholdet mellom rT3 og tT3:
Ser at dette ble ganske langt... håper du finner fram til det som kan hjelpe degSist endret av Kevlin; 23-09-11 kl 18:11
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
23-09-11, 18:23 #10
Kan du Vigdis (eller noen annen erfaren) hjelpe meg å tolke utviklingen av min prøver, samt si noe om hvordan man best får målt binyrenes status så er jeg veldig takknemlig• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
Hashimoto's, Graves og rygning (røyking)
Av Anisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 21-04-11, 14:03 -
Hmmmm...... HJELP! (skjønner ikke dette jeg)
Av Ninamor 74 i forumet BlodprøverSvar: 20Siste melding: 13-02-10, 10:04 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 10-03-09, 00:35 -
Prøvesvar fra Oftebro SKJØNNER INGENTING HJELP!!!
Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 115Siste melding: 22-10-07, 14:04
Bokmerker