Side 1 av 20 1234567891011121314151617181920 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 191
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Standard Enda et nybegynner spørsmål... Gunnda

Når dere snakker om å først bli stabil før evnt. forandring av med. dose, vil det si flere blodprøver med tilnerma like verdier? Med hvilke intervall-6 uker?- og hvor lensge/mange(2,3,prøver eller enda flere).. Etter de resultata skal man da kjenne hvordan kroppen ER, og da evnt. gå opp eller ned. Hva skal jeg argumentere med overfor legen(som er blodprøve fiksert)- at det er min kropp og mitt liv..... Bedrøvelig fotballkamp,forresten!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei, man trenger ikke flere prøver, men man regner med at TSH er stabilisert etter 6 uker.
    Hva er problemet, nekter legen å ta flere prøver enn en gang i året, eller sier han bare at prøvene dine er fine og at du skal tenke på noen annet? (at tenker for mye på stoffskifteprøvene og det er ikke noe i veien med deg siden prøvene er fine?)
    Jeg merket ikke noe velidg stort før jeg kom akkurat opp i 125 µg. Men jeg merket med en gang at thyroxin hjalp, for føtten mine ble varme igjen og depresjonen lettet straks. (fikk den hver ettermiddag når hormonene a skjoldkjertlelen tok slutt , så det var ikke så mye som skulle til for meg)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Men jeg merket med en gang at thyroxin hjalp, for føtten mine ble varme igjen og depresjonen lettet straks. (fikk den hver ettermiddag når hormonene a skjoldkjertlelen tok slutt , så det var ikke så mye som skulle til for meg)
    Hei nora! Tar du medisin om morningen eller om kvelden

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Standard Enda et nybegynner spørsmål...H

Har akkurat mista hele innlegget mitt. Trykte på ok- knappen, men alt ble borte. Hadde bare skrevet alle prøvesvara mine for å få en analyse, men, men..... Så nå blir det kort. Jeg stilte innlednings spørsmålet da jeg har bestemt meg for ikke å følge legens råd denne gang. Ble nemlig veldig mye dårligere medio mars, og er nå kasta ut på dypt vann, føler jeg... noen eks.(fra FURST lab.)
    SENHøsten -06: TSH=0,015 (950µg/uke).Andre svar vet jeg ikke.
    23/11-06: TSH=0,03
    Ft4=18,4 og Ft3=3,7 (925µg/uke)

22/1-07: TSH=0,15
    Ft4=15,8 og Ft3=4,3 (825µg/uke)

13/3-07 : TSH=4,4
    Ft4=14,1 (beskjed om å øke til 875 igjen)

29/3-07: TSH=1,9
    Ft4=15,9 og Ft3=2,9.

10/4-07: TSH=3,0
    Ft4=17,0 og Ft3=2,8.

14/6-07: TSH=0,20
    FT¤=18,9.( går da ned på egenhånd for første gang,
    men sier i fra.vært svært syk siden medio mars.)

28/8-07: TSH=2
    FT4=18,8 STår nå på 825µg/uke.

Ft3= 6,8!!!!!!!!!!

13/11-07: TSH=0,1

Ft4=24,2 Har da gått 6 uker på 875 igjen.

FT3=3,3

Og nå har jeg fått beskjed av legen om å gå ned til 825 igjen fordi Ft4 var såpass høy. Men jeg vet jo ikke hvor jeg hører til enda.... ut fra n.Finn sa går jeg fortsatt på 875. Det var derfor jeg spurte om evnt. antall blodprøver og tid.Jeg hadde det ok i 2006, nå er jeg "redd".... Kan dere lese noe ut fra disse prøvene. Noen som har blitt med, som en jo-jo. JEG visste ingenting. Hørte bare hva som ble referert- ble aldri spurt hvordan jeg hadde/ har det.............
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei!
    Det er selvcagt viktigst hvordan du føler deg, og TSH er individuell,altså hos meg er TSH 0,02 utena t jeg er oversoert, andre har den rundt 1 eller noe annet....
    Ja, det er alltid noen på foumene som klager på at prøvene går opp og ned som en jo-jo og legen justerer doesn hele tiden.
    Men det er egentlig mer interessant hordan du har det.

Hvis man så leser hva legene selv sier, er det alltid noen som minner på at klinikken er viktigst (som betyr på norsk at der et viktigst hvordan du har det)

Skal prøve å titte nøyere på innleggene dine her så det kan komme mer tekst her.....

Først må man sjekke referanseområdene , og hos Fürst er ft4 9-22 ogn ft3 2,3-5,7

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Standard Enda et nybegynner spørsmål...

Takk så langt, Nora.... For ordens skyld har stått på med. siden mars-05. Da var Ft4=3,2 og TSH=113. Hadde "normale" dosereaksjoner -retta seg med små justeringer- helt til jeg blir med. ned på nyåret. I dag lurer jeg på om det var binyrene som ropte, og ikke egentlig overmed. Siden mars har jeg vært i dårligere form enn jeg noensinne har vært.Haster ikke dette, men er umåtelig takknemlig for objektive refleksjoner. Tusen,tusen takk så langt, og jeg beklager at jeg maser. (Har kommet meg på beina etter to trafikkulykker, men dette tar kaka!!)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Okay:
    11/06 var ft4 72% og ft3 41%. 950 µg Det var ikke overmedisinert men for lav ft3 hvis jeg skulle hatt disse tall. ft4 var ikke spesielt høyt heller. Men noen trenger lavere dose med slike tall og da blir TSH mer normal og ft3 stiger (!). Regner med at legne prøvde å få opp TSH til nærmere 1.
    22/1 07
    ft4 52% ft3 58% 825 µg Ja, ft3 er gått opp slik jeg sa
    13.3.
    ft4 39% og TSH 4,4 på 825 µg så skulle du opp til 875 og så medio mars ble du mye dårligere (etter den lille økningen på 50 i uken, vel?) opg du har vært omtrent like dårlig siden

29.3.
    ft4 53% ft3 17% TSH 1,9 på samme 875 µg og dårlig
    Vel, din ft3 er veldig lav, jeg må ha minst 50% og veldig mange må ha et sted i øvre halvdel. Ft3 er det aktive hormonet. TSH er vel gått opp til nærmere 2 pga den lave ft3

10.4.
    ft4 61% ft3 14% TSH 3 875 µg Merk at ft3 er fremdeles veldig lav
    og TSH er gått opp pga den lave ft3

14.6.
    ft4 76% TSH 0,20 ft3 ikke målt 875 µg

Det har seg slik at TSH er kjapp til å gå opp og ned på små endringer i forbruk eller dose.
    Om vintered trenger mange mer, mens noen trenger mer om sommernen av en eller anne grunn.

Og så kan det være antistoffene som spiller deg et puss, du kan for eksempel ha TRAS i tillegg og det fins flere former for TRAS som gjør forsjellige ting, og en av dem senker mest TSH... Be om antistofffprøver. TRAS trigges typisk av allergener , jod soya, stress, røyking og TSH og du hadde høy TSH om sommeren. Antistoffer gjør at man kan føle seg elendig.

Min helt personlige tolkn ing er at du har lav ft3 og da er det logisk å prøve litt iothyronin for å få opp ft3 i øvre halvdel.

Det kunne være interessant å se hvordan du har det med både ft4 og ft3 på 60-70% . Haug skriver faktisk øvre tredel av referansområdet i artikkelen i legetidsskriftet om behandling av hypothyreose.
    Da blir vel TSH hos deg veldig lav som hos meg.

Men du vil vel prøve tilbake på 825 µg hvor ft4 og ft3 var såvidt over 50% og du hadde det bedre da. Jeg selv trenger dem begge på akkurat over 50% for ikke å være elendig og er også enig.
    Det kan være logisk å forsøke dette.
    Men hvis du får influensa eller noesomhelst annet, så går ft3 midlertidig ned men blir normal igjen etterpå. Ft4 og TSH gjør diverse ting også, forresten hvis man er forbigående eller emr permanent syk. Det kan gi underlige labsvar. Bare så du vet.

Så enten går det okay med en senking av dosen hvis du ender opp med ft4 og ft3 på akkurat over 50%, eller så kunne du forsøkt med litt liothyronin for å få opp ft3. Tenker jeg. Og problemet her kom av at legen ikke så på ft3 og så mer på TSH, at den skulle ikke bli lav.

hilsen
    nora

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Tusen takk- for en tålmodighet du/dere har for masinga mi. Jeg skal lese svaret i flere runder, så går det nok inn etterhvert! Men jeg skjønner det med lav FT3.... Hva kan det skyldes at jeg i august på 825 i et par mnd. plutselig får TSH=2- FT4=18,8 MEN Ft3=6,8..... 13/11 var verdiene i samme rekkefølge: 0,1---24,2------3,3(nøyaktig 6 uker på 875).. ER det kjemiske her at på lavere dose vil Ft4 synke for så å håpe at FT3 stiger... Jeg trodde kanskje at med evnt lavere Ft4 ville FT3 synke ytterligere....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Sånn i prasksi er det ofte at hvis man øker dosen med levaxin, så går ft3 ned....kommer kanskje av at TSh går ned og da forårsaker lav TSH at deiodinaseenzymene lager rt3 istedenfor t3. rt3 hemmer deiodinaseenzymet i leveren som omdanner t4 til t3 og kanskje noen andre steder.
    Det var en forklaring, ihvertfall.
    Så det er jo en grunn til at legene prøver å holde TSh rundt 1, for da er det sjangs for at det lages nok t3.
    Hvis ikek, fins det jo liothyronin eller Armour. Mange har fått et nytt liv med disse.
    Jeg selv tar 2x5µg liothyronin.
    Det blir spennede å se om du får ft3 opp til ca 50%.

Kom på noe mer: hvordan tar du de 825 eller 875 mikrogrammene? Det er mange som finner uta te ikke kan ta mye en dag og lite en anne dag, da blir de ikke så bra, og det er bedre å fordele dosen til omtrent like mye hver dag. Ikke halvanne tablett omd agen dne ene dagen og en tablett den andre, men trekvart ver dag (som eksempel).

hilsen
    nora

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Hei igjen! 825 µg har jeg fordelt på 2 dager med 100, de andre på 125. Her kan jeg prøve lik dose hver dag,ja. Når det gjelder 875 µg har jeg tatt 125µg hver dag, men har prøvd å dele dosen i noen uker på morgen og kveld, men ikke klart kjenne forskjell på det.. Ja, skal bli spennende følge Ft3,n. og så kjenne hva som evnt. vil skje med "legemet".......

Side 1 av 20 1234567891011121314151617181920 Siste

Lignende tråder

1. Nybegynner
    Av Elly i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 09-12-15, 21:35
  2. Nybegynner... og skjønner ingenting...
    Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 24
    Siste melding: 02-03-09, 11:43
  3. Nybegynner spm... ;)
    Av Grace i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 29-10-08, 14:41
  4. Enda et spørsmål; om T3 denne gang :-)
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 02-06-08, 16:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn