Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
28-02-15, 20:06 #1
På vei til å bli diagnostisert som hypotyreot?
Jeg aner ikke om tråden havner på riktig sted, men jeg er ny her så jeg vet ikke bedre enda.
Jeg har slitt med diffuse symptomer i ganske lange tider, kan vel strengt tatt ikke stadfeste noe nøyaktig tidspunkt hvor dette startet. Jeg har vært til legen med en "sekk" symptomer for et års tid siden, og fikk da henvisning til psykolog. Noe som forsåvidt var kjekt, jeg hadde behov for det. Men symptomene har ikke gitt seg, og det var uansett symptomer som ikke burde havne i en "psykiatri-sekk".
Jeg var til legen i går, og kom vel ut derfra lettere sjokkert og sint. Fordi jeg er helsepersonell selv, vet jeg at diffuse symptomer ikke er veldig gøy, og at man må se alt i en sammenheng. Jeg hadde derfor forberedt meg godt, og notert ned alle (!) symptomene og plagene jeg har. I tillegg hadde jeg med treningsappen min for å kunne "bevise" hvor mye jeg trimmer, og jeg hadde med måling av vekten min siden midten av november. Og det er her kjernen ligger: til tross for ganske grei trening og et strengt kosthold, så klarer jeg med nød og neppe å holde vekten. Hvis jeg "sklir ut" og unner meg noen middager i uken (!) så går jeg opp. I tillegg er jeg veldig trøtt og jeg sover mange timer på natten. Dessverre våkner jeg en del (noe som er uvanlig til meg å være).
Etter å ha søkt rundt på nett etter hva det kan være, så har jeg kommet frem til hypotyreose er noe som jeg tror kan være nærliggende. Og etter å ha lest lister over symptomer kan jeg legge til en hel haug av de (noe som ikke høres velklingende ut i en leges ører). Han forstod ikke at jeg turte å søke rundt på nettet på den måte der. Han sa også at det var alderen min som gav meg vektøkning (har rundet de 30), og at "alle har selvsagt lyst å være slanke", og på den måten bagatelliserte vektoppgangen min. Han begynte også å belære meg om intervalltrening, men sa også at alt dette hadde vi jo tenkt at var pga psykiske problemer, og ikke noe annet galt, for alle mine blodprøver hadde alltid vært fine.
Jeg fikk med meg utskrift av blodprøvene som er tatt, og så ble det tatt noen nye jeg får svar på ut i uken. Jeg har en følelse av at de kommer til å være helt fine. De ble tatt i halv tolv tiden, og det var heller ikke alt som kunne bli tatt pga det var så sent på dagen.
Prøvesvar:
2007 (røykte):
TSH: 2,27 (0,27-4,2)
FT4: 18,1 (12,0-22,0)
B12: 328 (141-489)
HDL-kolesterol: 2,09 (1,00-2,70)
Ferritin: 41 (10-167)
Hb: 14,5 (11,7-15,3)
2012 (røykte):
TSH: 1,7 (0,2-4,0)
FT4: 19,8 (11,0.23,0)
B12: 219 (170-650)
D3: 103 (50-150)
Ferritin: 33 (15-200)
Hb: 13,9 (11,7-15,3)
2013 (røykte):
TSH: 1,5 (0,2-4,0)
FT4: 19 (11,0-23,0)
FT3: 5,4 (3,5-6,5)
B12: 321 (170-650)
HDL-kolesterol: 2,0 (1,0-2,7)
LDL-kolesterol: 2,3 (1,2-4,3)
S-kolesterol: 4,8 (2,9-6,1)
D3: 101 (50-150)
Ferritin: 28 (27-33) (Hadde hatt lang ureg.blødning)
Hb: 14,6 (11,7-15,3)
Legen min var ikke interessert i å høre om symptomene mine, selv om jeg påpekte at jeg synes det var dårlig behandling og gav meg en følelse av å ikke bli tatt seriøst. Han snakket om at det virket som om at det kunne være mange årsaker til mine plager, at vi hadde trodd at det var psykisk, men at det også kunne være hemakromatose (opphopning av jern). Han har vært inne på MS, og vil sende meg til utredning. Det har han nevnt tidligere også, uten at noe skjedde av den grunn. Og det fikk jeg skylda for, fordi jeg ikke hadde gjort mer, jeg hadde ikke purret på han. Jeg kunne ikke tro at det var som å "trykke på en knapp" og så skulle han gjøre alt. Nå føler jeg at han ble rimelig lei av å ha meg på kontoret sitt til stadighet, dessuten skjedde det jo aldri noe. Da jeg begynte hos psykolog begynte det å ta opp mye av tankene mine, men nå har ting altså blitt så ille igjen at jeg følte jeg måtte ha en legetime igjen.
Dette innlegget kommer til å bli stygglangt, men for at symptomene skal være notert en gang for alle, så kommer de her: trøtt, kjennes ut som om jeg kan sovne når tid som helst, også i aktivitet. Følelse av svakhet i musklene. Orker ikke noe, blir unormalt fort sliten. Vektøkning tross mer mosjon og mindre mat. Hovner opp i hender i aktivitet. Dårligere hukommelse. Flisete negler. Lav libido. Eksem, utslett, kløe. Stemmen min har endret seg; sprekk på stemmen/heshet når jeg synger. Lysfølsomme øyne, blodskutte, røde, sviende. Lettrørt, griner for ingenting. Svimmel uten åpenbar grunn. Mental treghet i forhold til før. Uregelmessig mens. Blitt intolerant for varme. Smerter i ledd, spesielt i venstre ankel. Tungpust av å gå opp en trapp en etasje, eller å snakke mye. Noen kvelder ligger jeg og gisper etter luft, følelse av å ikke få puste. Har fått lav puls; hadde ca 75-80 i hvilepuls, men nå er den nede i 60. Kronisk tett i nesen. Tunge øyelokk, hovne øyelokk, spesielt venstre. Opplevelse av dårligere syn, mulig fordi det svir på øynene, men det er vanskelig å fokusere noen ganger. Forstoppelse, kan ha resultat en gang i uka. Følelsesmessig instabilitet. Glemsk, finner ikke ord - dette har blitt mye verre i det siste. Glemmer det jeg skal si eller har sagt (!). Mange skrivefeil (kunne skrive på tastatur uten å se på verken skjerm eller hender før, nå skriver jeg så mye feil at jeg ikke kan det mer). Hovne føtter. Endret søvnmønster; våkner ofte om natten, men våkner ikke om morgenen. Føler meg ikke uthvilt selv etter mange timers søvn, sover gjerne 12-13 timer i helgene. Ser ut som om jeg har festet hele natten, uansett hvor mye eller lite jeg har sovet (hoven i ansiktet). Søthunger. Oppblåst. Ønske om å gjøre mye, men orker ikke og kommer ikke igang. Hvis jeg likevel gjør det jeg vil er jeg "ødelagt" dagen etterpå. Jeg får ikke mer energi av trening, men mindre. Hvis jeg tar meg ut treningsmessig flere dager på rad samtidig som jeg har andre ting på tapeten, blir jeg fullstendig tappet for energi påfølgende dager. Tørr hud. Slik jeg har vært før, har jeg vært mye kvalm og frossen, men dette er jeg ikke plaget med mer.
Ang mosjon, så går jeg minimum en halv mil hver dag, opp mot halvannen. Presser meg til å gjøre det nesten uansett dagsform, fordi jeg kan jo ikke forvente noe resultat vektmessig hvis jeg ikke gjør en innsats. Jeg har pleid å kunne spise det jeg har villet, ikke trengt å tenke på mat/vekt. Vekten har ligget stabilt på 62 kg +/- 2 kg i tolv år, men begynte å øke pga anti-depressiva (trodde jeg) i desember 2013, men det sammenfaller også med røykeslutt noen mnd tidligere. Jeg la på meg ca 15 kg på 3 mnd. Tok av 10 kg på lavkarbo et halvår senere, har slitt med å holde vekten der. Nå er jeg på vei opp igjen og har gått opp 4kg, til tross for kcal-restriksjoner og greit med mosjon. Jeg har sluttet med alt av medisiner, og går kun på det jeg har gått på de siste tolv årene; Diane p-piller mot kviser....
Jeg vet ikke om jeg har noen spørsmål, annet enn: har jeg hypotyreose? Skulle ønske svaret var ja, slik at jeg kunne forsøkt med behandling. Slik som det er nå er det veldig slitsomt.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
28-02-15, 22:18 #2
Sv: På vei til å bli diagnostisert som hypotyreot?
Kom på at jeg kanskje burde si noe mer om symptomene. Disse som er oppramset over her, er i hovedsak kommet i løpet av siste året. Noen få har kommet i løpet av de siste tre årene. Jeg har også vært plaget av andre ting de siste årene: synsforstyrrelser og tåkesyn. Hjertebank, i hovedsak om kvelden når jeg hadde lagt meg; kjente at hjerte slo hardt/slo noen dobbelslag. Det var dette som tok meg til legen i 2012, og han mistenkte da MS. ME har aldri vært nevnt, men så har jeg også vært ganske aktiv, aldri klaget over sånt før nå, selv om jeg i perioder har vært så langt nede at bare det å ta ut av oppvaskmaskinen har vært et ork jeg ikke har klart (2007). Jeg mestrer livet tilsynlatende veldig godt, men disse tingene ble tilskrevet angst og jeg ble henvist psykolog. Hjertebanken har forsvunnet, men resten er vedvarende. I kombinasjon med svimmelhet trodde legen dette var aura uten migrene (i motsetning til migrene uten aura).
Frossen har jeg vært så lenge jeg kan huske, og sov med 30 grader på soverommet, pleide å ha ullteppe i syden.. Har trodd dette skyldtes røyken, men det startet i barndommen før jeg begynte å røyke, så det er jo ikke logisk. Men nå er jeg overhodet ikke frossen mer, jeg er tvert imot alt for varm, fryser nesten aldri. Svettet har jeg aldri gjort nevneverdig. Jeg var en stund innom akromegali som mulig diagnose, men svulst i hjernen var bare litt "too much", så jeg avslo det hele..
I forhold til prøver og sånt, hva bør jeg be om? Hva kan jeg kreve av legen min? Når kan jeg forvente å få prøve feks Levaxin? Legen min kom med uttalelser som "Alle som er tjukke har lyst til at det skal være lavt stoffskifte", og "jeg har hørt at man må gå fra Trondheim til Stjørdal for at man skal forbrenne to hveteboller" og mens han tok seg til den store magen sin sa han "grunnen til at jeg har stor mage er fordi jeg spiser for mye og trener for lite. Sånn er det med meg, sånn er det med deg, sånn er det med alle" og "årsaken til vektøkningen din er alderen din, du har jo fylt 30" og "jeg skjønner ikke at du tør å drive og lese rundt omkring på nettet" og ang at det ikke hadde skjedd noe mer i utredningen tidligere "du må ta litt mer ansvar selv, du må ikke tro at det er som å trykke på en knapp og så skal jeg gjøre alt".For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
28-02-15, 22:51 #3
Takk for presentasjon - det er slettes ikke umulig at du har lavt stoffskifte mtp symptomene dine
Men uansett; har du mulighet til å bytte lege den du har høres rævva ut
Blodprøveverdiene dine er jo ikke omfattende, akkurat (bl.a så er fT3 bare målt en gang -.- )
- kanskje disse trådene kan hjelpe litt på veien:
og her:
En gunstig prøve å få tatt er en urinprøve som er innsamlet over 24 timer - dette for å sjekke ditt nivå av jod.
pssst: du har en time på deg til å finne en annen lege NÅ - før februar blir mars;
https://tjenester.nav.no/minfastlege...kkepalogget.doSist endret av Kevlin; 28-02-15 kl 23:50
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
01-03-15, 08:49 #4
....og for alt i verden få målt dine antistoffer - anti-TPO og TRAS. Der kan ligge mange symptomer i forhøjede antistoffer (man har det vildt mærkeligt ;)).
Jeg får altid taget mine blodprøver kl. 7 om morgenen, for at have en sammenlignelig værdi.
I en alder af 30 år, er du ikke nået der til, at du bliver tyk af alder - vås. Det er så utroligt, hvad man skal høre fra sin læge.
Der udover tænker jeg, at du måske har candida og trætte binyrer.
Tager du kosttilskud? Her tænker jeg selen 200 mcg, C-vitamin 3-5 g, zink, B-vitamin.... + en god multivitamin. Det kan også styrke dig. Enig med Kevlin i, at jod vil være godt, måske allerede inden du får stofskiftemedicin.
Og så ved jeg godt, at vi får at vide, at vi bare skal træne noget mere, men det kan kroppen ikke holde til, når man har det, som du har. Så det vil være noget med at finde den rette motionsform, som kroppen kan holde til.
Tina
-
01-03-15, 10:58 #5
Jeg bifaller Kevlin og tinash17: Få tatt neste blodprøver så tidlig som mulig om morgenen, røykefastende og sørg for å få tatt med antistoffene. Det finnes tre antistoffer, hvorav anti-TPO er den mest vanlige å ta. TRAS fører oftest til høyt stoffskifte, men kan også hos en del virke blokkerende og gi lavt. Anti-TG (anti thyreoglobulin) er mindre vanlig å få tatt, men desto mer viktig dersom det ikke er utslag på de to første.
Noe annet jeg la merke til er at du tar p-piller. Inneholder de østrogener? Østrogenoverskudd kan gi klinisk lavt stoffskifte (dvs lavt stoffskifte, men "normale" blodprøvesvar). Siden dette sannsynligvis gjelder meg selv, så er jeg også litt ekstra interessert i det for tiden.... Dersom du ikke har utslag på antistoffer, kan dette være svaret på dine spørsmål. Kanskje også uansett som et tilleggsproblem. Legger til en interessant artikkel om østrogen/progesteron.
Denne legen du har er nok ikke av den mest åpne typen.... Neste trinn er å få tatt antistofftestene, tidlig om morgenen og røykefastende (om du klarer), og se videre hva som skjer.
Edit: En annen undersøkelse (som er oversett og bortglemt av de fleste leger) er å undersøke jod i en døgnurinprøve. Jodmangel kan gi lavt stoffskifte. Man samler opp urin i ett helt døgn, leverer hele dunken tilbake til sykehuset/laboratoriet, og de sender prøven videre til Hormonlaboratoriet i Oslo (tilhørende OUS). Legen må derfor bruke rekvisisjonsskjema fra Hormonlaboratoriet. Det går forresten fint uten også - min fastlege fylte ut på skjema til det lokale sykehuset, og de bare rettet det opp ved å fylle ut riktig skjema før jeg fikk utlevert dunken.
-
01-03-15, 11:56 #6
Tusen takk for svar begge to!
Jeg har lest om at TSH kan falle utover dagen, og nevnte det til fastlegen min, som bare avfeide det hele. "Sånt driver vi ikke med her" var svaret til den saken.. Jeg foreslo at jeg kunne ta prøvene på nytt, men det hørtes liksom ikke helt aktuelt ut. Jeg har også lest at røyking fører til lav TSH, derfor jeg nevnte det i startinnlegget. Er sånn sett litt spent på hva blodprøvene nå viser, men samtidig er de jo tatt langt utpå dagen, så det spørs vel..
Når det gjelder forslag til prøver, skal jeg notere meg de og prøve å få gjennomslag for disse. Tviler sterkt på urinprøven vil gå gjennom, men men.. Legen er flink å avbryte og kjøre over når jeg sier noe; utålmodig og har ikke tid til å høre på alt jeg har å si. Det virker som om han har bestemt seg for noe, og så er bare jeg og mine ord i veien for fremgang i prosessen. Jeg skal bytte, men siden jeg venter på henvisning til nevrolog, tenkte jeg å vente til neste mnd. Det er jo ikke sånn at jeg "må" ha hypotyreose som diagnose, jeg vil jo helst ha den riktige diagnosen! ;) Og hvis det kan være noe nevrologisk er det jo kjekt å få avklart dette.
I det siste har jeg tatt mye C-vitamin og B-vitamin. Vi snakker flere ganger anbefalt dagsdose (for Norge, som har lave maxdoser). For å være ærlig er det et forsøk på selvmedisinering; C-vitamin i store doser pga forstoppelse, og B-vitamin for forbrenningen. Føler ikke det hjelper annet enn på magen da. Jeg er på en måte redd for å ta for mye tilskudd, for at en evt hypetyreosediagnose ikke skal vises på blodprøvene. Innbiller meg at jo midre tilskudd jeg tar, jo verre blir prøvene. Aner ikke om dette er rett da.. Kanskje jeg burde ta jod også? Jeg har jo et stot sug etter sjømat for tiden.
Skal lese mer om Candida og trette binyrer, takk for tips!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-03-15, 20:07 #7
Bellis, jeg så ikke ditt svar før nå, det må ha sneket seg inn uten at jeg merket det.
Jeg sluttet å røyke nokså rett etter de siste blodprøvene, så jeg skal nok klare å holde meg røykfri for nye blodprøver! ;) Jeg går på Diane p-piller (http://felleskatalogen.no/medisin/di...arma-ag-547929) som inneholder østrogen. Årsaken er at jeg har vært plaget av kviser og uren hud, og disse holder det i sjakk. Selv nå som rynkene begynner å melde sin ankomst, kan jeg få kviser - og jeg som hadde håpet på en glansperiode hvor jeg ikke hadde noen av delene! Men Diane har jeg gått på siden jeg var 19, og jeg har hatt en veldig stabil og grei tid på de. Tenker på både kviser og vekt og bivirkninger generelt. Er det ikke rart om jeg skulle begynne å merke noe til de først nå? Jeg har kuttet ut alt av medisin ellers, da jeg har vært redd for at det har vært med å bidra til vektøkningsgaloppen, eller å hindre stabilitet.
Når det gjelder lege, så skal jeg bytte fastlege som sagt, jeg har ikke noe tro på at jeg kommer videre med han jeg har med mindre de få blodprøvene jeg har tatt faktisk er utenfor ref-området.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
02-03-15, 09:16 #8
Når det gjelder kvisene ... har du prøvd å kutte ut all melk i en måned? For min del så er kviser knyttet til melk, og da spesielt melk med laktose, men også melk generelt. Som laktosefri med relativt lavt melkeforbruk (har sluttet helt å drikke melk) så er kvisene så godt som borte. Og jeg har også hatt dem langt inn i "voksen"alder.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
02-03-15, 11:01 #9
Jeg kuttet ut melk i fjor sommer, men ikke samtidig som p-pillene, så da vil jo ikke et resultat vises. Kan jo være verdt forsøket, takk for tipset!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
02-03-15, 18:32 #10
Hej Huldra
Tænk lige over de to "modeller":
1. alle dine symptomer stammer fra en bestemt årsag, der nemt lader sig behandle og du kan blive helt frisk igen;
2. alle dine symptomer forveksles med en anden årsag, bliver behandlet med medicin på livstid, med symptomer som fortsætter alligevel på livstid, omend mildere, med varierende grad og hyppighed.
Hvad ville du helst vælge, hvis det var op til dig?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Subklinisk hypotyreot - Forvirret! Setter pris på meninger!
Av Ella2 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 29-11-13, 13:19 -
Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
Av Milli i forumet Lavt stoffskifteSvar: 75Siste melding: 12-12-12, 19:45 -
Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 15-02-12, 07:56 -
Hypotyreot sommerfugl
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 5Siste melding: 25-11-11, 20:33 -
Deprimert - eller bare litt ”hypotyreot”?
Av Anisa i forumet DepresjonSvar: 0Siste melding: 21-03-09, 12:40
Bokmerker