Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
13-01-14, 12:49 #1
Ny på forumet, mast meg til levaxin, hva nå?
Hei.
Jeg er en kvinne på 41 år, som i lengre tid har slitt med diverse symptomer som går både på kropp og humør. Pga av att form og humør bare har blitt verre og verre de siste årene, bestemte jeg meg for å gå til legen i vår. Det jeg hadde i tankene da var hormonforstyrrelser i forhold til overgangsalder/PMS, blødningene ble stadig lengre og hyppigere.
Da jeg fikk tilbake prøvesvarene var det stjerner på alle kolesterol prøvene, folat var helt på grensa og FT-4 var merket med stjerne. Folat og proteintotal er nå merket med stjerne (malabsorsjon?). Legen ringte meg og ville gi meg kolesterol medisiner, og nevnte ikke de andre prøvene.
Min mor hadde kreft i skjoldbruskkjertelen for mange år siden, så jeg ble litt nysgjerrig på disse prøvene og begynte å lese om emnet. Og ble helt satt ut, jeg kjente jo igjen alle disse symptomene som er listet under lavt stoffskifte. Krevde nye prøver inkl. Anti-TPO. Fikk henvisning til spesialist også, og har tatt flere prøver og funnet frem gamle prøver tatt for mange år siden, men stoffskiftet er ikke lavt nok for legen. Fin ultralyd også.
Fikk mast meg til å prøve Levaxin, og fikk resept på 75 mikrogram og beskjed: -Håper du ikke blir for høy nå da! Jeg har oppfattet at man skal starte forsiktig, og begynte derfor bare med halv tablett. Følte meg bedre første uken, men så synes jeg det var med det samme gamle igjen.
Tok tabletten om morgenen en halv time før mat, men ble veldig løsmaget av den. Forsøkte å ta den en time etter mat, og det går veldig bra. Det jeg har lagt merke til er mindre smerter i hendene og halvert mensperiode. Har brukt Levaxin i to mnd nå. Legen ville ta nye prøver etter bare to uker, som viste litt nedgang. Skal ta nye prøver denne uken.
Mye diabetes i familen, samt leddgikt, b12 mangel og vitiligo. Har hatt svangerskapsforgiftning 3 ganger. Legen ved sykehuset her vil bare følge med til TSH blir >10. Kortisol og cøliaki test negativ.
Får ingen diagnose, men er laaaangt fra i form, bruker en uke på å gjøre det jeg gjorde på en dag før. Risikerer jeg å forbli udiagnostisert pga av at jeg maste meg til behandling selv? Hva gjør jeg videre?
Slik er prøvene mine:
Prøve →
Dato ↓TSH
(ref. 0,27-4,2)S-FT4
(ref. 12-22)S-FT3
(ref. 3,1-6,8)anti-TPO
(ref. >35)2001 3,6 9,3* - - 26.05.2005 0,51 14,0 4,7 54* 30.05.2005 0,13 13,0 - 57* 16.09.2005 0,2* 14,0 4,6 70* 20.12.2005 0,5 13,0 4,4 58* 10.06.2013
kl 09:002,58 11,0* - - 24.06.2013
kl 09:003,01 10,0* 3,6 51* 21.08.2013
Volvat
kl 20:003,0
(ref. ?)15,8
(ref. ?)4,3
(ref. ?)800*
(ref. >100)10.09.2013
kl 09:003,1 11,0* 3,9 41* 19.09.2013
kl 09:003,04 10,0* 3,7 - 03.12.2013
kl. 09:00
(Etter to uker med 37,5 mcg /Levaxin)1,98 13,0 4,0 36*
Hilsen AnteSist endret av Mod; 13-01-14 kl 19:03 Begrunnelse: Opprettet tabell for blodprøver
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
13-01-14, 17:34 #2
Sv: Ny på forumet, mast meg til levaxin, hva nå?
Har legen laget en opptrappingsplan for Levaxin med deg? Hvis du står for lenge på en så lav nybegynnerdose, kan du risikere å bli enda sykere. Dersom du ikke har hjerteproblemer, bør du tåle å starte rett på 50 mcg og øke jevnt og trutt
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-01-14, 20:23 #3
Veldig enig med Vigdis; for lav dose Levaksin gjør deg verre.
Jeg blir like forbløffet (og forbannet) hver gang jeg leser om eller treffer leger som er så opphengt i at TSH skal over 10. Selv om jeg ikke anser meg som ondskapsfull skulle jeg ønske at leger ble tvunget til og kjenne hvordan det er og være stoffskiftesyk.
Når du tar blodprøver, så må du passe på og ta de klokken åtte om morgenen (eller så nær det som mulig) og uten at du har tatt Levaksin. Nivåene forandrer seg gjennom døgnet og riktig resultat får du bare om alle prøvene tas om morgenen.
Levaksin inneholder laktose; om du reagerer på Levaksin med løs mage, kan det kanskje være intoleranse mot laktose?
Min yngste sønn hadde heller ikke nok "feil" på blodprøvene, men fikk likevel starte på medisinering spesielt siden han tross alt deler mine gener. Han ble satt på 60 mcg Levaksin daglig, men trappet opp etter mitt råd slik at han slapp og bli for dårlig. Selv ble jeg umiddelbart satt på 100 mcg Levaksin da min hypothyrose ble oppdaget for flere år siden. Merket ingen problemer i det hele tatt, selv om blodprøvene viste at jeg måtte gå ned i dosering seks uker senere.
Om du har en lege som ikke kan mer om stoffskiftet enn at han vil vente til TSH er over 10, så ville jeg, om jeg var deg, sett meg om etter en annen lege.
-
17-01-14, 12:40 #4
Hei
Takk for svar.
Legen har ikke nevnt noe om opptrappingsplan av Levaxin.
Lactoseintoleranse kan jeg godt ha ett snev av, har familiemedlemmer med både lakstoseintoleranse og melkeallergi.
Men drikker aldri melk på tom mage, drikker dessuten sjelden ren melk, går oftest i skummet surmelk med meg.
Fikk svar på prøver tatt etter 8 uker på 37,5 mcg/Levaxin, og verdien har heller blitt dårligere ser det ut som:
S-FT4 11 ref. 12-22
S-FT3 3,6 ref 3,1-6,8
TSH 2,52 ref 0,27-4,2
Anti-TPO 46 ref >35
Såååå, venter jeg til legen tar kontakt, eller trappe forsiktig opp selv og be om nye prøver om seks uker igjen.
Føler for øvrig at jeg er i litt bedre form etter oppstart med Levaxin,
men det har jo også vært rolige dager og lite stress etter jul.
AnteFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
17-01-14, 20:14 #5
Nei, sitt aldri og vent på legen! Ta kontakt, vær den handlende part! Om du selv tør å ta ansvar for egen helse, trapp opp. Vanlig vedlikeholdsdose på Levaxin ligger fra 100-300 mcg. 300 er ikke så vanlig, men fra 100 og oppover er ikke unormalt. Jeg lå på 150 mcg. Så du har litt igjen før du er der
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-01-14, 11:57 #6
Fikk faktisk tilbakemelding fra legen etter hvert. Fikk beskjed om å øke til 75mcg tre dager i uken og halv tablett, dvs. 37,5 mcg de andre fire dagene.
Det blir 375mcg i uken. Jeg økte selv før jeg fikk svar fra legen, fra 37,5 mcg til 3/4 av 75 mcg, altså 56,25mcg, det har gått greit, men det blir litt mere en legen sa;393,75 mcg pr uke.
Hvorfor skal man ta ulik dose i løpet av uken?
Fikk svar på noen andre prøver også, men vet ikke hvilken betydning de har?
S-ph 7,37 ( ref: 7,35-7,44)
S-Ionisert kalsium 1,20 (ref: 1,15-1,32)
S-Ion.kalsium (7.40) 1,17 ( ref: 1,15-1,32)
AnteSist endret av Ante; 27-01-14 kl 12:44
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
27-01-14, 15:19 #7
Leger tror at siden halveringstiden for Levaksin er så lang, så har det ingenting og si hvordan man fordeler dosen gjennom uken. Jeg, og mange andre med meg, har derimot erfart at det beste er og ta så lik dose som mulig hver dag for og få minst mulig symptomer.
Jeg ville nok rent personlig valgt og gå på 50 mcg 6 dager i uken og 75 mcg den 7.dagen, eller om du har 25 mcg tabletter 3 dager med 50 mcg, 1 dag med 62,5 mcg, 2 dager med 50 mcg og 1 dag med 62,5 mcg.
Uansett; dosen din er enda lav, så du må nok snart øke den igjen til f.eks. 75 mcg hver dag.
-
06-03-14, 10:30 #8
Hei
Nye prøvesvar i dag, etter seks uker på 0,56mcg Levaxin pr dag.
Lite endring i FT4 og FT3, TSH har gått ned, men Anti-TPO har steget.
Spent på hvordan legen tolker dette, og om jeg får tilbakemelding på å øke.
Formen er ikke helt på topp, fryser mindre heldigvis. Følte meg best de første
ukene etter økning, for så å føle at formen er nesten like dårlig som før igjen.
S-FT4 12 ref. 12-22 (11 for seks uker siden)
S-FT3 3,6 ref 3,1-6,8 (3,6 for seks uker siden)
TSH 1,68 ref 0,27-4,2 (2,52 for seks uker siden)
Anti-TPO 58 ref >35 (46 for seks uker siden)
AnteSist endret av Ante; 06-03-14 kl 11:13
-
24-03-14, 21:44 #9
Etter de siste prøvene fikk jeg beskjed om å øke til 75mcg Levaxin daglig. Fikk etter noen dager litt hjertebank, kortvarig men intens hodesmerte og varme spesielt i ansikt. Litt ubehagelig og ble litt engstelig for overdosering. Men blodprøvene tilsier ikke at jeg er overdosert?! Trapper opp litt saktere og ser om det går bra. Føler egentlig ikke så stor endring på formen. Har perioder med ubehag i halsen, kjenner noe. Ser at FT3 ikke steg etter siste doseøkning. Er det normalt at anti-TPO stiger etter oppstart med Levaxin?
AnteFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
25-03-14, 08:39 #10
Husk at kroppen nedregulerer alt som avhenger av stoffskiftehormoner når man har for lite av det. Når amn så begynner å tilsette stoffskiftehormoner kan det ta tid "å kjøre igang" maskineriet igjen. Dermed kan man få kortvarig "overdosering" uten at det på noen måte er for høy dose på litt lengre sikt.
At anti-tpo stiger er ikke vanlig, så jeg vil tro at det er tilfeldeig, eventuelt at du reagerer på laktosen i levaxin. Du kan eventuelt be om å få prøve laktosefri levaxin, det finnes.
Har du fått testet din d-vitamin? D-vitamin, sink og magnesium er viktige co-faktorer for opptak og omdannelse av levaxin til fT3.
Lykke til.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Jeg har fra den dagen hun ble født mast om at hun kan ha den samme sykdommen som meg
Av piaogmarte i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 2Siste melding: 06-11-11, 00:17 -
Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
Av Thomas W H i forumet Om forumet genereltSvar: 4Siste melding: 25-01-09, 22:45 -
Ny på forumet
Av puselus i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 03-11-08, 23:02 -
Medfødt hypothyreose
Av Bodø i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 19-01-08, 15:13 -
Ny på forumet
Av gunnar i forumet PresentasjonerSvar: 7Siste melding: 28-08-07, 00:12
Bokmerker