Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Påvist Graves sykdom.
-
14-12-11, 16:27 #1
Påvist Graves sykdom.
Hei. Er ny her, fikk påvist Graves sykdom nå på mandag.
Verdiene mine på sist prøve var:
FT4 70 (9-22)
FT3 29 (2.8-7.1)
TSH <0.05
TRAS ble også tatt, men ikke åftt svar på dette enda.
Jeg er 26 år, fikk en frisk og fullbåren datter for 6 mnd siden.
Jeg gikk til legen for 2 mnd siden på grunn av at jeg følte meg litt trøtt, irritabel og fikk ikke sove på nettene. Har hatt disse symptomene i 1 år som jeg kan huske, har trodd det skyldes svangerskap/ spedbarnstid osv. Men da jeg var til legen i nov i fjor, fikk jeg beskjed om at årsaken til plagene var at jeg antagelig var deprimert.
Det som bekymrer meg er hva om jeg har hatt så høyt stoffskifte under svangerskapet, vil det gi barnet senskader eller man ha oppdaget eventuelle skader som følge av dette med en gang?
Jeg og samboeren ønsker oss flere barn ,helst ganske snart. Men legen ( Spesialist på området) sier at det er helt uaktuelt før verdiene er normale og stoffskiftet holder seg stabilt.
Går nå på Propyltiouracil 1/2 tbl 3 ganger om dagen. Grunn til så lav dose er at jeg ønsker å amme jenta mi noen mnd til . Fikk beksjed om at jeg må slutte å amme når hun er 10 mnd, slik at han kan øke dosen.
Vil behandlingen ta lang tid? Noen som har lyktes å bli gravid å fått et velskapt barn kort tid etter at Graves har blitt påvist?
Er det noe jeg selv kan gjøre for å få end stoffskiftet? Har lest her inne om matvarer som kan hjelpe de med lavt stoffskifte.
Håper noen kan ta seg tid til å svare
Anja
-
14-12-11, 17:52 #2
Sv: Påvist Graves sykdom.
Kjære Anja.
Jeg er ikke ekspert på høyt stoffskifte eller Graves, men jeg har vært plaget med høyt stoffskifte nå i høst og har derfor lest meg litt opp på temaet.
Jeg har kommet i kontak med flere som har hatt Graves etter fødsel på et forum for foreldre (har selv en datter på 2.5 år), og alle sammen kan fortelle at de ble helt fine igjen etter medisinering i ett år eller to. Mange fikk en periode med lavt stoffskifte, før det hele stabiliserte seg. Jeg har også en nabo som fikk dette etter fødsel, og hun har fått lavt stoffskifte, men er helt fin med medisinering.
Etter som jeg forstår er det altså gode muligheter for at dette blir bra, men jeg vil nok høre på din leges råd om å vente med graviditet før du har helt fine nivåer. Jeg vet ikke hvordan dette kan påvirke et forster, men det er helst deg jeg tenker på da. En graviditet er en voldsom belatsning for kroppen, og om man først er plaget med stoffskiftet, hjelper det nok ikke på med en graviditet. Det aller beste du kan gjøre for din datter er å holde deg mest mulig frisk! Jeg er forøvrig veldig pro amming, men OM du ikke får ned verdiene dine pga for lave doser pga amming, ville jeg ikke nølt med å kutte ut ammingen ved 6 mnd, og begynt med større doser. Det er bare ikke verdt det, hva skal din datter med antistoffer fra morsmelken om du blir langvarig stoffskiftesyk?
Lykke til, jeg hadde langtfra så høye verider som du og syntes dete hel var helt forferdelig, så jeg kan ikke forestille meg hvordan du har detHøyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
14-12-11, 18:58 #3
Hei!
En forutsetning for og stille diagnosen Graves er at man tester positivt på TRAS, såvidt jeg vet. Av og til "brenner" det ut selv, men dette tar opptil to år. Ellers er alternativene medisiner (som du nå har fått), radioaktiv jod eller operasjon. Såvidt jeg har lest meg til bør man ikke bli gravid før enten kjertelen er "brunnet" ut eller man er ferdig behandlet.
Her på forumet kan du lese en hel del om Graves; jeg fikk diagnosen for 2 måneder siden.
Du finner en del om svangerskap her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8441
-
14-12-11, 19:37 #4
Hei igjen.
Tusen takk for svar, Vibeke og Bente. Skal selvfølgelig følge legens beskjed om å ikke bli gravid, men jeg har så lyst til at jeg kan gjøre noe selv for å bli frisk fortere, hjelpe medisinene liksom
Skal ta prøver i romjula for å se om medisinen har hatt noen effekt i det hele tatt, så får jeg igjen snakke med legen om jeg må slutte å amme frøkna.
Angående TRAS verdi, så var det utslag på denne ved første blodprøve, men den fikk jeg tatt her på legekontoret, så vet ikke hva denne ligger på, svaret ble sendt direkte til spesialisten på sykehuset. Ble ringt opp av dem å sa at jeg måtte komme dit 4 dager senere, så alt har liksom godt i hui og hast etter legen fikk svaret.
Er det flere som bruker propyltioiuracuil her? Blir så innmari trøtt og får vondt i hodet, føler meg verre nå enn før jeg beynte på medisin.
Jenta mi virker frisk,men fikk tatt stoffskifte prøve på henne idag, så er spent på svaret.
Dere som har Graves, hvordan er formen deres?
klem
-
14-12-11, 20:13 #5
Hei!
Jeg fikk påvist Graves i mars i år med omtrent samme verdier som du. Tras 33 på det høyeste. Anti TPO på > 1300. Søvnen var elendig, vilepuls på 120 og jeg raste ned i vekt. Jeg har brukt en høy dose Neo Mercazole + 100 µ Levaxin (Kalles Block & Replace; kjertelen "slås av" og thyroxin tilføres.)
I begynnelsen av november ble jeg altfor lav og det var enda værre! Kroppen stivnet helt og dovnet bort om natten.
Jeg bruker nå 125µ 3 dager i uken og 100 µ de andre dagene. Formen er ok nå og jeg sover bra igjen. Endokrinologen min mener at dette neppe brenner ut da TRAS er så høy og anbefaler operasjon. Jeg er skeptisk til det og vil se det an.
Jeg fikk tvillinger for 9 år siden og tror dette ble utløst da. Fullammet de i 7 mnd og følte at jeg tømte kroppen for alt..
Sånn jeg ser det er det viktigste at du blir frisk nå. At du evt ikke ammer er glemt om kort tid...
Lykke til og god bedring!
Hilsen Gekko
-
14-12-11, 20:51 #6
Jeg skal visst ikke få behandlet min TRAS. Legene satser på at høy anti-TPO skal balansere TRAS, men jeg tar Levaxin da.
-
14-12-11, 23:23 #7
Takk for svar, Gekko.
Godt å høre at du har det mye bedre nå Legen skal sette igang block and replace behandling når jeg slutter å amme. Innser at jeg kanskje må begynne å avvenne henne snart.
Er tvillingene dine helt friske? Jeg er redd for at jeg har hatt høyt stofskifte under graviditeten og at dette har påvirket henne negativt, så det kan dukke opp senskader senere, vet du om dette er mulig?
Nå i ettertid kan jeg jo fint tolke alle signaler ( som jeg har hatt lenge), men det kan jo også være andre ting.
Har du tatt jod behandling? Eller tenker legen rett på operasjon?
Anja
-
15-12-11, 18:44 #8
Hei.
Tvillingene er helt friske. Har ikke sjekket de men de er normalt aktive uten symptomer av noe slag. Under svangerskapet la jeg på meg 10 kg, dvs jeg gikk ned i vekt. Hadde dilla på isbiter for å få kjølt ned kroppen. Da den dukket opp i mars i år skjønte jeg ikke at jeg var syk selvom jeg satt og "ristet" på jobben. Trodde selv jeg var overtrent. Slitsom sykdom, men å være lav var værre. Har aldri hørt at Anti Tpo kan balansere TRAS? Min har økt selvom jeg har ATPO over 1300 og har hatt det i flere år.
Jeg skjønner ikke at du ikke må ned fort med FT4 på 70 og FT3 på 29?!
Gekko
-
15-12-11, 20:09 #9
Godt å høre at de er friske
Jeg har ikke hatt så voldsomme symptomer, så kanskje derfor? Fikk brev i posten fra spesialisten idag( kopi av det som ble sendt til fastlegen) , der det står at han ønsker å få ned stoffskiftet til øvre grense av det som er normalt i løpet av 4 mnd ( da jeg vil amme, har begynt å revurdere dette nå ;) ), med lav dose propyltiouracil-. Deretter block an replace.. 12 mnd behandling.
Ikke vet æ, må jo stole på de som kan det også..
Føler æ blir mye verre med medisin, men muli det trengs tid til å gå seg til..
Anja
-
08-01-12, 20:45 #10
Hei igjen.
Lenge siden sist nå, har sine årsaker. Jeg har vært helt skutt, kvalm,svimmel og trøtt. Så har ringt endokrinologen en del ganger for å si det slik, da jeg har følt at dette absolutt ikke kan være normal reaksjon på medisin. Prøvesvar fra romjula viser en enorm nedgang i stoffskiftet:
FT4 20, FT3 7.4 og TSH <0.05. Samme referanseområde som over. Tras ligger på 4.
Denne nedgangen har jeg fått på 150 mg Propyltiouracil ( 14 dager på denne), nå justert ned til 100 mg.
Men kvalmen ville ikke gi seg, så i går tok jeg en graviditetstest og den viste at jeg er GRAVID ( mer enn 3 uker på vei i følge testen)
Så jeg har mest sannsynlig vært gravid da jeg fikk utført nukleærmedisinsk us, da veldig tidlig i svangerskapet. Så nå er jeg nervøs for tlf fra sykehuset i morgen. Endokrinolog ( snakket med 2 stk i går), nukleær medisn og Gyn skal snakke sammen, så får jeg vite hva jeg må gjøre. Er så spent!!!!
Aner ikke hva jeg vil fram til med dette innlegget, men måtte bare skrive litt.. Fikk beskjed om å absolutt ikke bli gravid, så har jeg mest sannsynlig vært gravid da jeg fikk denne beskjeden.
Anja
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom og lite svar
Av Huldrena i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 25Siste melding: 01-03-12, 00:27 -
Graves sykdom - overmedisinert???
Av Lenas i forumet Graves sykdomSvar: 1Siste melding: 31-10-11, 16:11 -
Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 47Siste melding: 21-07-10, 22:50 -
Helt ny med Graves sykdom
Av Guri i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 20-01-10, 03:06 -
Hyperthyreose med misstanke om Graves sykdom.
Av El-Ella i forumet Graves sykdomSvar: 58Siste melding: 12-01-08, 21:16
Bokmerker