Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
10-01-14, 09:08 #1
Temping for å avdekke eggløsningl og lav temperaturstigning/lavt stoffskifte
Klarte ikke helt å lage en dekkende overskrift, men jeg prøver allikevel...
Denne syklusen begynte jeg å tempe for å avdekke eggløsning. Jeg vet sånn cirka når jeg har el, men temperaturen har ikke steget siden el. Dvs - jeg har stort sett, tidligere i denne syklusen hatt temperatur på 36,3 og 36,4 (et par dager med 36,5). Derimot sank tempen fra 36,4 til 36,3 dagen før antatt el, og fire dager etter el har den nå holdt seg konstant på 36,5.
Jeg antar at jeg selvsagt IKKE har hatt el denne måneden, men er det noen sammenheng mellom lav temperaturstigning etter eggløsning dersom man har påvist lavt stoffskifte?
Vet ikke om jeg gjorde meg forståelig, men jeg prøver. Legger samtidig ved mitt skjema http://i628.photobucket.com/albums/u...psb97b1bfc.png fra fertilityfriend slik det ser ut foreløpig denne måneden.
Takknemlig hvis noen kan svare
-
10-01-14, 13:15 #2
Sv: Temping for å avdekke eggløsningl og lav temperaturstigning/lavt stoffskifte
Er disse temperaturene tatt samme tid på dagen?
Du vet sikkert at siden temperaturen svinger gjennom døgnet så er det viktig å helst måle innenfor samme klokketime - og rett ut fra senga - om mogenen?
Jeg har vært i kontakt med en som selger sånne fertillitetscomputere basert på temping. Han sa iallfall at hans stoffskiftesyke kone kunne bruke den. For min egen del har jeg nå tempet i over et år og kan si at selv om jeg er noe lavere (prøvde en ikke vellykket nedmedisinering) så hadde jeg eggløsningstemperaturtopp likevel.
Selvsagt, blir man "nok hypo" så går også eggløsningen åt skogen. (Dette siden at et ubehandlet lavt stoffskifte også nedregulerer andre hormoner i samme slengen...Jeg tenker en fabrikk som setter sammen et komplekst produkt. Får man ikke nok av hovedråvaren så trenger man ikke så mye av andre ting heller.... )Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
10-01-14, 13:58 #3
Sv: Temping for å avdekke eggløsningl og lav temperaturstigning/lavt stoffskifte
Det er mulig jeg har slurvet litt mht tiden. Min datter har begynt på skole nå etter ferien, og jeg bestemte meg for å begynne tempingen midt i en syklus (altså - jeg stod opp klokka ni i ferien mot klokka 0630-0700 nå).
Grunnen til at jeg har funnet ut av avvik i stoffskiftet er imidlertid rekvisisjon fra Medicus fertilitetsklinikk som har en utredning med diverse blodprøver.
I dag fikk jeg svar på at jeg har eggreserver og kvalitet på egg langt bedre enn normalt for min alder. Det er jeg ganske lykkelig for
Enten har jeg tempet feil eller jeg har hoppet over el denne måned. Er roligere nå etter de fantastiske prøvesvarene, så bare jeg får gått på Levaxin en stund nå så kanskje ting blir bedre mht å bli gravid
-
10-01-14, 14:42 #4
Ja, INDEN man overhovedet så lidt som sætter sig op i sengen, efter at man er vågnet.
Jeg sætter mit lid til dr. Barnes, som betragter basal kropstemperatur og ægløsning som ubrydeligt forbundet med hinanden i forhold til fertilitet.
Her er en ret god artikel om The Link Between Body Temperature, Ovulation, and Pregnancy med en udmærket opstilling af nyttige oplysninger, synes jeg. For at få bedst udbytte af at læse engelsk-sprogede artikler om dette emne, findes her en konverter mellem Fahrenheit (ºF) og Celsius (ºC) - "Low temperatures, below about 97.5 (ºF) and into the 96's (ºF), usually indicates hypothyroidism".
Også en god gennemgang af de forskellige "ægløsnings-charts" her: Fertility Awareness: Which Chart Should I Use? Regular, Low Temp, NFP, Conceiving, and more.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-01-14, 15:17 #5
Takk for svar til begge.
Jeg har i dag tatt en ny blodprøve som vil vise om jeg har hatt eggløsning (tok blodprøve syklusdag 1, syklusdag 10, syklusdag 22 (i dag) - og den siste skal tas syklusdag 26). Antakeligvis har jeg mistet en eggløsning, eller jeg har tempet feil. Disse blå rundinger i charten uten farge indikerer at det er avvik i tidspunkt for temping.
AMH-verdier viste 17 (fertil = 3 - 60), FSH 6 (som er bra - husker ikke hva som er øvre og nedre grense), og østrodiol var 0,10 i begynnelsen av syklusen. Alle disse tre prøvene var godt over forventet i forhold til min alder på 40 år.
Det kan jo hende min kropp produserer lite progesteron. Det får jeg vite når svaret på dagens blodprøve foreligger. Har allerede en resept på crinone liggende, som jeg har fått beskjed om å begynne på "just in case" dersom jeg blir gravid.
Så mht at alle tall faktisk ER bra, vil jeg tro det er anti-tpo og evt lav progesteron som gjør det vanskelig for meg å beholde foster. At jeg kanskje ikke har hatt eggløsning denne gang kan bero på tilfeldigheter. Hadde også en utskrapning i oktober, og mulig min kropp ikke er i gjenge enda.
Jeg har all grunn til å være positiv foreløpig i hvert fall. Det er ingenting som tyder på at jeg har behov for annet enn litt hjelp i form av medisinering
Selv enkelte som har AMH på 1, og FSH på 18 har klart å få barn ved hjelp av IVF. Her er det grunn til å tro at vi kan bruke naturmetoden en god stund enda
Jeg sa til min mann i sta at "nå vet jeg hvordan det føles å være mann når dere driver og skryter av svømmerne deres"
-
10-01-14, 15:40 #6
Hahaha. Jeg er så dum noen ganger. Trodde jeg hadde stålkontroll på tempingen, men jeg visste ikke at fertility friend lagret tidspunkt for temping. Har ikke registrert det før nå, og gikk tilbake og sjekket. Dette er utrolig flaut egentlig, men er verdt en god latter for de som pleier å tempe. Mulig jeg ikke har hatt eggløsning denne gang, men tempingen min kan man i hvert fall kaste i søpla
Dag 1 26.12.13: ingen data om klokkeslett
Dag 2 27.12.13: 0900
Dag 3 28.12.13: 1030
Dag 4 29.12.13: 0945
Dag 5 30.12.13: 0635
Dag 6 31.12.13: 0800
Dag 7 01.01.14: 1155
Dag 8 02.01.14: 0725
Dag 9 03.01.14: 0845
Dag 10 04.01.14: 0645
Dag 11 05.01.14: 0725
Dag 12 06.01.14: 0650
Dag 13 07.01.14: 0705
Dag 14 08.01.14: 0620
Dag 15 09.01.14: 0610
Dag 16 10.01.14: 0700
Lignende tråder
-
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 25-03-12, 00:14 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 14:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 21:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 21:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 23:46
Bokmerker