Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse

Jeg har siste halvannet døgnet hatt metallsmak i munnen. I en til to uker har jeg hatt en ubehagelig varmefornemmelse i kroppen. Som om det brenner litt. At jeg er overopphetet. Det er annerledes enn hetetokter, de vet jeg hvordan er, dette er mye mer feil, på en måte. Litt hjertebank og skjelver på hendene.

Søkte på nettet: overdøse av selen, D-vitamin og thyroxin kan gi metallsmak. legen min bare rista på hodet og sa at han ikke visste noe om hva dette kunne komme av.

Jeg tar 2 1/2 grain Armour, gått opp til 3 siste uka, men begynt å gå tilbake nå, på grunn av dette ubehaget.
    Tar 1 tablett selen enkelte dager, og 2-4 Dvitaminer, 10 mikrogram.

Noen som vet?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har siste halvannet døgnet hatt metallsmak i munnen. I en til to uker har jeg hatt en ubehagelig varmefornemmelse i kroppen. Som om det brenner litt. At jeg er overopphetet. Det er annerledes enn hetetokter, de vet jeg hvordan er, dette er mye mer feil, på en måte. Litt hjertebank og skjelver på hendene.

Søkte på nettet: overdøse av selen, D-vitamin og thyroxin kan gi metallsmak. legen min bare rista på hodet og sa at han ikke visste noe om hva dette kunne komme av.

Jeg tar 2 1/2 grain Armour, gått opp til 3 siste uka, men begynt å gå tilbake nå, på grunn av dette ubehaget.
    Tar 1 tablett selen enkelte dager, og 2-4 Dvitaminer, 10 mikrogram.

Noen som vet?
    Jeg tror personligt ikke, at det er D-vitaminet (du er sikker på, at det er det rette D-vitamin du får?) eller selen, der giver dig metalsmag i munden. Ikke i disse doser du opgiver. Der kan være mange flere grunde til netop metalsmag i munden.

Man kan få metalsmag i munden af amalgamfyldninger, specielt nyere, eller hvis tyggefladerne er slidte, eller hvis kviksølvdepoterne frigives i kroppen pga. f.eks. at evnen til at frigive er forbedret, mens evnen til at udskille er uændret. Men man kan også få metalsmag i munden, hvis man f.eks. har en uopdaget betændelse i en tandrod. Lige som reflux eller blodudsivning i mavesækken kan give samme oplevelse af smag af metal. Lægemidler mod sukkersyge også kan give metalsmag. Eller hvis kroppen ikke kan formå at skille sig af med evt. overskud af kobber. Også folk med overvækst af Candida kan opleve metalsmag i munden.

Man kan også opleve metalsmag i munden ved overbelastning med kalium, hvis man bruger (for meget) vandrivende lægemidler med kalium. Folk der overtræner kan derfor også reagere med metalsmag i munden i perioder med mere træning, hvis de udskiller for meget natrium og "beholder" for meget kalium (proportionelt). Hvis du træner som du plejede før, kan det ske at der nu hvor "biologien" er ændret (forbedret) pga. skifte til Armour, at der bør sørges for mere opmærksomhed på vand og salte, for netop at opretholde elektrolytbalancen...

Det, der næsthyppigst efter sølvplomberne giver folk metalsmag i munden er netop forstyrrelser i elektrolytbalancen dvs. balance i forholdet mellem natrium, kalium og vædske. Det kan man kontrollere ved en blodprøve. Dine andre symptomer kunne gerne tyde på det sidste.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Takk for godt svar, Anisa.

Det er riktig D vitamin, D3 kolikalseferol, som jeg bruker. Jeg spiser masse salt nå! Før var jeg også fylt med "salt er farlig, ligg unna!" Nå salter jeg maten friskt. Spiser masse saltet kjøtt og fisk. Og kjenner at salt er deilig! Og at jeg vil ha det gode saltet.
    Jeg spiser ikke noe mot sukkersyke.
    ubehagelig er det i allefall!

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    911

Jeg limer inn denne igjen jeg da det ser ut til at en del av ubehaget du opplever kan stamme fra seponering av AD. Her nevnes både svingende sinnstemning, agitasjon/angst, tremor (skjelvinger), hjertebank osv. Allikevel kan det ikke utelukkes at du er overdosert på Armour, en blodprøve kan bekrefte/avkrefte dette.

Ellers vil jeg nevne at jeg gjorde et søk på metallsmak i munnen og pussig nok nevnes dette både ved bruk av AD og ved seponering av enkelte brukere, så kanskje svaret ligger der selv om det er noen uker siden du sluttet helt?

Seponeringssymptomer, særlig ved brå avslutning av behandlingen. Svimmelhet, sanseforstyrrelser (inkl. parestesier og følelse av elektrisk støt), søvnforstyrrelser (inkl. søvnløshet og livlige drømmer), agitasjon eller angst, kvalme og/eller oppkast, tremor, forvirring, svetting, hodepine, diaré, hjertebank, svingende sinnsstemning, irritabilitet og synsforstyrrelser er de mest vanlig rapporterte reaksjonene. Symptomene er vanligvis milde til moderate og forsvinner av seg selv, men kan hos noen være alvorlige og vare lenger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Jeg avsluttet ikke brått med AD, men langsomt etter oppskrift fra psykiater. Men det er interessant det du skriver! og jeg ser jo når jeg leter, at mange har bivirkninger i lang tid etter avslutning av tabletter, selv om jeg atar at medisinindustrien ikke liker det så godt...

Lignende tråder

1. En ubehagelig opplevelse
    Av cathrin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 1
    Siste melding: 27-02-07, 20:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn