Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Standard Binyretretthet - hydrokortsonkrem?

I en stund nå har jeg lurt på om jeg har problemer med binyrene. Begynte med levaxin for snart to år siden uten å teste binyrene, så kom legen plutselig på at jeg måtte gjøre det og sendte meg i full fart på Aker for å gjøre testen (etter ett år på levaxn). Konklusjonen var bare at "du har ikke Addisons", dette slo fastlege og endokrinolog fast uten noe nærmere utdyping. Og jeg tenkte ikke noe mer på det, og prøvesvarene har jeg ikke selv. Etter som jeg har lest mer begynner å tenke at binyretretthet kan være en del av problemet mitt. Føler bla. at jeg takler stress veldig dårlig og fall i stoffskifte har kommet i etterkant av stressperioder og lite søvn. Er gang med utredning/testing på Balderklinikken. Har snakka litt med legen om kortisol og stress, men har ikke gått så mye inn i dette ennå. Men jeg finner så lite info om behandling. En kan jo ta kortison, det har jeg skjønt. Men virker det egentlig noe særlig? Blir man kvitt binyreproblemene, eller har man fått det, så er det kronisk? Er det trygdt å starte med feks kortisonkrem på egen hånd. Har veldig respekt for kortison, kjenner jo til bivirkningene av langvarig bruk.Er det noen som har erfaringer og dele med behandling av både hypotyreose og binyretrethet? Er veldig interessert

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Binyretretthet - behandling?

Vel, det er jo bivirkninger av å ha for lite kortisol også da.
    Kortisonkrem er i fritt salg og en prøveperiode skader ikke.

Jeg har også testet binyrene på Aker, og mitt intrykk av testinga er nok såsomså.
    Ingen eller svært dårlig funksjon oppdages nok, men det er ikke så kategorisk med oss.
    Jeg antar vi trenger en mer kompleks test som ikek finnes enda.

Resultatet mitt var at man ikke gjorde noe med at døgnvariasjonen var motsatt av det den skulle være.
    Så kan man jo diskutere om det er betryggende behandling utført av nasjonens hormonsenter ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

I litt over en uke nå har jeg smurt meg med hydrokortsonkrem. De første dagene, ca 1 cm krem en gang om dagen, deretter jeg økte jeg til ca 1/2 cm krem som jeg smører på tre ganger daglig. Doseringen er egentlig min egen uten råd fra andre. Jeg tenkte at det skader vel ikke å prøve litt.

Men de siste fire dagene har jeg faktisk blitt merkbart bedre. Jeg tåler uro, forstyrrelser og stress bedre. Jeg klarer å holde ut en halvtime lenger på jobb før jeg blir sliten (jobber kun noen få tmer hver dag), jeg er merkbart mindre svimmel, bedre konsentrert og diarren er helt borte. På kveldstid etter jobb har jeg klart å gjøre husarbeid, og det er lenge siden sist. Jeg er forbløffet og vet ikke helt hva jeg skal tro. Det kan jo være tilfeldig, det har jo svingt en del for meg de siste månedene. Placebo, vil jeg ikke si at det er, for jeg forventet ingen effekt, tenkte at "det må vel kraftigere lut til enn litt krem noen ganger om dagen".

Jeg har også kuttet ut koffein, alkohol og sukker (i den grad det er mulig). Men mitt kosthold har vel egentlig vært rimelig bra i forhold til binyretrehhet fra før, tror jeg. Snakka med legen i går, jeg skal teste cortisol til uka, da dropper jeg kremen døgnet i forveien.

Nå sitter jeg å venter på at min lakrisrot-te brygges. Prøver å leve et binyregunstig liv til fulle.

Så vil tiden vise om dette er et blaff eller om kortison kan bidra til å hjelpe meg på beina igjen.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Bare siste oppdatering: Jeg har forsatt med hydrokortisonkremen. Snart en måned nå. Jeg er i stadig bedring. Merkbart bedre energi, konsentrasjon, selv om den løse magen har dukket opp igjen. Brukte en tube (25 gr) på litt over tre uker, så da skulle det bli ca 1 gr daglig -noe som tilsvarer 10 mg hydrokortison hver dag. Nå har jeg trappet litt opp, tar litt mer hver dag, og litt oftere. Opptil 4 ganger dagen. Hadde time hos legen (på Balder) for ikke mange dagene siden.

Legen var ikke avvisende til binyreteorien min, og var postitv til at jeg fortsatte og trappe litt opp med kremen. Har tatt to prøver av cortisol de siste ukene, både blod og spytt, men prøvesvarene var ikke klare. Jeg ønsker å kunne starte på kortisonpiller (mener at doseringen vil være mer nøyaktig da). Legen mente at krem hadde fordeler framfor piller (belaster ikke mage og lever), selvfølgelig bør jeg vente på prøvesvarene mine, men legen var også obs på at jeg kunne ha problemer med binyrene selv om prøvesvarene mine skulle vise noe annet (jeg spurte om det).

Men jeg har problemer med candidasopp, matintoleranser og manglet vitaminer. Legen er opptatt av å gjøre en ting av gangen, i første omgang fjerne candidasoppen (kur og diett) og rette opp manglene. Jeg enig i det, men nå øker jeg som sagt hydrokortisonkremen også litt, så da gjør jeg vel mer enn en ting av gangen... Føler at jeg ikke kan la være å gjøre det siden jeg har så postiv effekt av det. Vel, ihvertfall er jeg fornøyd med at legen er obs på binyreproblematikken iforhold til stoffskiftet og problemene ved å stole på kun lab-resultater. Legen skulle lese J. Wilson-boka sa han også, så det står i ganske skarp kontrast til da jeg var hos fastlegen min forrige uke og han strengt ba meg om å ikke lese for mye. Han klarte jo ikke en gang å finne ut at jeg hadde hypothyreose, det gjorde jeg selv...takket være å lese. Vel, digresjon.

Men slik er situasjonen nå. Nå som jeg skal i gang med nye matvaner/diett, kommer den nyervervede energien jeg har fått av kortisonen til nytte ihvertfall..

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    848

Man får ikke virkelige resultater når man tar salivaprøver MENS man tar cortison(krem, i ditt tilfelle..) - Man må vøre helt uten cortison.

Det er jo ganske klart at du har binyre-trøtthet. Du er hypotyroid fra før av, ja? Her må man behandles for binyre-trøtthet (hydrocortison) og så øke doseringen av stoffskiftehormon.

Stoffskiftehormon vil aldri gjøre noen med binyre-trøtthet friske. Man MÅ ta cortison for å få stoffskiftehormonne til å virke.

Jeg merker bedring etter 3 dager med en mikrodose cortisonpille daglig! Så her er det håp!!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Man får ikke virkelige resultater når man tar salivaprøver MENS man tar cortison(krem, i ditt tilfelle..) - Man må vøre helt uten cortison.
    Ja, jeg har også blitt klar over at spyttprøven blir misvisende når man bruker krem. Derfor er jeg fornøyd med at legen skulle lese samme bok (Wilson som skriver dette) og at han ikke følger prøvesvarene slavisk. (Ja, jeg har hypothyreose - Hashimotos)

Hyggelig å høre om framgangen! Blir spennende å følge med!

Lykke til

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    18

Kjære Rufus Kanskje dumt å spørre men....det finnes ikke dumme spørsmål, men dumme svar....har jeg hørt om et ordtak som heter.....ha,ha Takker ihvertfall for svar isåfall. Ellers vil jeg legge til at jeg tar folk på denne siden seriøst og ønsker så gjerne å lære nytt, som en har mulighet til her med så mange som deler sine erfaringer og kunnskap. Litt skremmende og, fordi jeg er nystarta på Levaxin,7. uke og føler at noe har blitt bedre...men magen har blitt værre med daglig forstoppelse og gjærmage. Tenker at kroppen trenger å rydde opp nå etter så lang tid uten nok thyroksin...Ønsker deg god helg

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    63
    Meldinger
    120

Standard Sv: Binyretretthet - hydrokortsonkrem?

Rufus:

Mulig jeg ikke har fått med meg dette, men jeg ser du smører krem på huden, men hvor? Er det likegyldig hvor det smøres eller?

Takk for svar!

Mvh
    Lisa61

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Unngå ansiktet (står i pakningsvedlegget). Ellers så smører jeg meg ulike steder, varierer litt. Innbiller meg at det tas lettere opp dersom en smører seg der huden er relativt tynn, som f.eks innsiden av lår, innside av overarm etc.

Mvh Rufus

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    63
    Meldinger
    120

Takk for hurtig svar!

Kjøper du en vanlig hydrokortisonkrem på apoteket? Og smører ca. en cm stripe - tynt lag?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 16:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn