Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard Høyt stoffskifte behandlet med Levaxin. Hvor dårlig er det mulig å bli?

Har akkurat fått påvist høyt stoffskifte etter at jeg feilaktig ble behandlet med levaxin, har kuttet det nå, men tsh synker (0,17) og t4 stiger (23) Så noe er jo helt feil! Skal utredes videre nå.
    Jeg kommer meg nesten ikke ut, klarer å gå 200 meter før jeg er gele, har veldig muskelverk, utrolig anpusten, høyt blodtrykk og puls. Har fått betablokker som hjelper en del. I tillegg til masse trykk i brystet, halsen, susing i hodet mm. I tillegg brekker jeg meg mye og har problemer m å spise. ingen konsentrasjon og føler at all energien suges ut av meg for ingenting. Prøver å holde meg i gang, men det er så tungt! Klarer ikke å hente inn krefter. Søvnen er helt krise. og vekta har gått ned.
    Har hatt det slik i mange uker nå, er deppa, redd og skjønner ikke at dette kan bli bra. Vil bare komme meg på beina,men klarer ikke.

Er det noen som kjenner seg igjen? Jeg trodde bare ikke at man kunne bli så dårlig.
    Dette var en del klaging, men jeg er så ny i dette, og har så mange spørsmål og grublerier.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Jeg husker jo dårlig da, men du fikk Levaxin av en lege og så hadde du høyt stoffskifte ?
    Og slutta med Levaxin mitt i April ?
    Og er satt "på vent" ?

Jeg har jo noen tanker om situasjonen, men kan jo såklart bare tenke. (knapt nok)
    Det går mer enn to-tre uker fra en slik seilas roer seg, 8-10 vel ?

Men - ble du satt på Thyroxin fordi TSH var lav ?
    Det er en gedigen misforståelse som nok er noe utbredt. Jeg har også vært borti den.
    Men så har du bytta lege ?
    Og de har ikke tatt antistoffprøver ? Har ikke sett at du har lagt ut noen resultater ?

Og det er bare det som pusler meg - hvorfor har de ikke tatt TRAS-prøve når utgangspunketet var for høyt stoffskifte ?
    Og - det vil jo ikke gå lengere ned enn du hadde før du gikk til legen.
    Om det virkelig er så som jeg tenker, så skaff deg en ny lege !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard

Ny lege er allerede skaffet, og det var en spesialist som i går oppdaget at prøvene går helt feil vei. Fornøyd med begge disse. Indikasjon for behandlingen var grenseland til lavt stoffskifte, med t4 på 13 og tsh på 1,5, og litt forhøyet anti tpo. Så behandlingen har jo vært helt riv ruskende. Får støtte på dette fra alle hold. Nå ser det ut som behandlinge kan ha utløst høut stoffskifte.
    Det er tatt Tras, men får svar først om 10 dager; vet ikke helt hvordan jeg skal holde ut. Og så er det jo å finne ut om det er noen aktuell behandling.
    Var forespeilet at ting ville ha stabilisert seg etter 6-8 uker, er nå i uke 5 etterå ha slutta m levaxin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Javel - ikke full så gæli altså.
    Misforstå meg riktig da.
    Jeg har ikke hørt at Levaxin kan indusere høyt stoffskifte (patologisk) men man får jo såklart høyere stoffskiftemålinger når man spiser Levaxin.
    Og du reagerer kanskje slik mange av oss gjør når vi blir utsatt for Levaxin - og legene reagerer slik de pleier på det.
    Ikke reaksjon er også en reaksjon......(De vil ikke tro på at Levaxin gir bivirkninger).

10 dager var grumle lenge da ?
    Men etter det jeg kan skjønne må den være negativ.
    Litt forhøyet anti-TPO ?
    Det er litt utydlig det da, en kan ikke være litt gravid ?
    Og enten har man antistoffer eller ikke. I tvilstilfeller brukes FNB.
    En sikker status på disse antistoffene er viktig for deg, og tvilstilfeller må avklares.

Du får prøve å stå på med det du har.
    Uansett hvor syk man blir må man det........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Hei Jeg kjenner ikke til din historie, men ser at du startet opp Levaxinbehandling pga noe lave verdier og litt utslag på anti-TPO. Dessverre er det vel slik at dette i noen tilfeller kan slå feil ut og derfor stiller vel en del leger seg tvilende til om man skal starte behandling med slike verdier du hadde i utgangspunktet.

Men fatt mot, dette kommer garantert til og roe seg ned igjen. Men tålmodighet er nok en faktor som vil spille inn her.

Jeg skriver imidlertid til deg for og bekrefte at man kan føle seg svært elendig selv med en FT4 litt i overkant av normalverdier. Jeg får det akkurat slik du beskriver dine symptomer. Det er ikke uten grunn jeg sier at jeg foretrekker hyposymptomer fremfor hyper.

Ikke noe av det du føler er ukjent i forbindelse med høyt stoffskifte, selv bare litt forhøyet. Det føles skremmende og ha det slik og ofte kan man komme til og tenke at noe annet er galt i tillegg, for alt føles bare så galt i kroppen. Trøsten er at dette går over, selv om du ikke føler det slik akkurat nå. Dessuten er det slik at man virkelig ønsker en rask endring, men dessverre fungerer det ikke alltid slik - være seg om man er høy eller lav.

Jeg ønsker deg riktig god bedring.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard takk hildemor

Takk for støtten, akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan dette kan bli bedre. Har vært sykemeldt så lenge, og ser ingen bedring. Er det vanlig å være sykemeldt når man er hyper?
    Hos meg kom endringene i verdiene raskt T4: 13 til 24 / tsh 0,5 til O,1 i tsh på to uker. Dette kan vel ha hatt en del å si.

Legen jeg var hos nå ser det som sannsynlig at jeg har fått en eller annen hyper sykdom, så dette utredes, men det føles så lenge å vente.

Til n'Finn; utgangspunktet for å begynne levaxin behandling var utredning ifht fertilitet, men nå føles det som at det prosjektet er gått i vasken.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Dette med at man fort svinger fra lavt til høyt stoffskifte, er ikke uvanlig. Har sett detmange ganger før på forumene.

Levaxin kan ikke trigger en graves-episode--tvert imot.
    graves blir trigget av:
    Høy TSH
    jod
    stress
    røyking
    ting man er allergisk mot, slik som pollen i pollensesongen
    aspartam MSG
    soya
    mm

Grunnen til at levaxin ikke kan starte graves, er at graves er autoimmun, og hvis man tar levaxin så senker man antistoffene (veldig kort fortalt)

så det høye stoffskiftet var nok noe som kom allikevel av en annen grunn, eller det bel utløst av lavt stoffskifte. (ikke uvanlig)

Man føler seg gjerne helt forferdelig .

Kilder: Eliane Moores artikler på nett og hennes postinger på thyid.about.com hyperfroumet samt egroup forumet og hennes bok om graves

nora

Hildemor Gjest

Standard

Alt med stoffskifte og behandling kan for mange føles lenge dessverre. Og ut i fra hvordan du beskriver din situasjon og dine symptomer kan jeg ikke annet forstå enn at det er best for deg og være sykemeldt til du føler deg bedre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    7

Standard

Slik som du har det hadde jeg det i 1997. Greide ikke å gå, det er jo som, å ha tilbrakt natt og dag på treningsstudio. man blir utslitt og kan ikke finne roen. Graves er jo en autoimmun sykdom som ofte kommer tilbake men du vil igjen kjenne symptomene og starte behandlig raskere neste gang om det er noen trøst. "Kluet" er TRAS-verdien. Går ikke den verdien ned så er jo ikke sykdomen borte heller. Vær sykmeldt så lenge det er nødvendig, stress er ikke bra for deg.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Lignende tråder

1. Nå optimalt behandlet med Levaxin, men blir likevel litt for mye trøtt på dagen
    Av minnie i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 27
    Siste melding: 09-05-08, 09:39
  2. Mulig høyt stoffskifte??
    Av allium i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 12-11-07, 21:43
  3. Sliten og mulig høyt stoffskifte
    Av sverre73 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 13
    Siste melding: 11-12-06, 20:50
  4. Mulig å gå fra lavt til høyt stoffskifte?
    Av Vilde i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 5
    Siste melding: 20-11-06, 16:58
  5. Hvor er dere med høyt stoffskifte?
    Av brits i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-04-06, 14:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg