Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
10-03-12, 11:52 #1
Restasis mot tørre øyne, på blå resept
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-03-12, 15:28 #2
Sv: Restasis mot tørre øyne, på blå resept
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
11-03-12, 15:36 #3
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-03-12, 18:50 #4
Dette føles veldig ok! I morgen skal jeg ringe øyelegen og få en resept som varer ett år, gå på apoteket og hente ut de tre siste på den resepten jeg har. Gleder meg til å starte og bruke dem!
Jeg tenker jo også at dette kan gi håp til andre som leser her og sliter veldig mye med tørre øyne og ubehag. Vi får faktisk lov til å bruke et legemiddel som er dyrt og som gir lindring. Snakk med øyelegen, om øyelegen ikke kjenner til Restasis, ta med info og ikke gi deg
Takk til deg Anisa, det var du som begyte å skrive om Restasis her inne
Uten deg hadde det nok tatt tid før jeg hadde visst at de eksisterer, øyelegen min jobber på en hypermoderne klinikk med masse øyeleger, de opererer og holder på verre. Og enda var dette helt ukjent for ham• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-03-12, 21:10 #5
Begrebet "Tørre øjne" refererer til den medicinske betegnelse keratitis sicca, hvilket generelt betyder et faldt af kvaliteten og/eller kvantiteten af tårer. Betegnelsen keratoconjunctivitis sicca refererer til tørhed der påvirker hornhinden og bindehinden i øjet. Endnu et symptom på tørre øjne er en "fremmed fornemmelse," følelsen af at "noget i øjet".
Vedvarende tørhed, sviende og brændende fornemmelse i øjnene er almindelige tegn på et "tørre øjne syndrom". Alene på baggrund af disse symptomer burde en øjenlæge kunne stille diagnosen "tørre øjne syndrom". Undertiden måler lægen tåre-kapaciteten i øjnene. En tynd strimmel af filtrerpapir anbringes under den nederste øjenlåg, hvor den opsuger tårevæsken. Det er såkaldt Schirmer test, der bruges til at måle patientens tåreproduktion.
Det kan synes mærkeligt, at rindende øjne kan skyldes "tørre øjne syndrom". Det sker fordi den overdrevne tørhed overstimulerer produktionen af den vandholdige (an)del af tårevæske, mens den olie-holdige (an)del af tårevæske mangler. (Dry Eye Syndrome)
Har du fundet en løsning på problemet, Vigdis?
Hvad med at give Restasis en chance? Restasis ER brugt i Norge, selv om langt fra alle (læger) kender præparatet. Jeg har læst masser på udenlandske fora, hvor bl.a. "autoimmune-patienter" (alle slags autoimmune sygdomme) skriver direkte om at de er blevet hjulpet af den.
"Bl. nye strategier i håndteringen av tørre øyne var mesteparten av tiden viet det nye medikamentet Restasis (cyclosporin ophthalmic emulsion 0.05%) som er et antiinflammatorisk og immun-modulerende medikament. Medikamentet virker mot underliggende årsaker til tørre øyne. Restasis vil øke tåreproduksjonen hos mennesker som tilsynelatende har en nedsatt tåreproduksjon på grunn av en okulær inflammasjon assosiert med keratoconjunctivitis sicca. Restasis hadde også blitt benyttet til atopiske øyeplager og til post LASIK-relaterte tørre øyne med suksess. Restasis rapporteres å gi minimalt med bivirkninger." (Kilde...)
http://www.medicinenet.com/cyclospor...ic/article.htm
http://www.restasis.com/default.htm?x=Restasis
En helt fersk nyhed på 2011-Vienna Congress for European Society of Cornea & Ocular Surface Disease Specielists beskriver et Restasis-forsøg med patienter der har udviklet Dry Eye Syndrom efter en katarakt-operation (grå stær?) og om resultatet skriver de bl.a. "Ved måned 3 viste Restasis-gruppe signifikant stigende Schirmer-testresultat (p = 0,01). (...) Subjektive symptomer afslørede en betydelig forbedring i Reatisis-gruppe (p <0,01). Konklusioner: Lokal behandling af Restasis kan være effektive til tørre øjne som følge af katarakt kirurgi." (Hvad hjælper på det, hjælper på alt...)
Du kan sende denne info til øjenlægen: http://eucornea.org/Vienna11/posters...s.asp?id=12479
Bed øjenlægen om at søge, uanset om effekten er der allerede efter 14 dage eller ej, fordi den kan komme i op til 3 måneder efter start, afhængig af hvad oprindelsen er for øjen-tørhed. I en del tilfælde får man det aldrig opklaret fuldt alligevel, så man kan lige så godt straks starte på blå recept. På baggrund af alt det jeg har læst om dette middel, er jeg så tæt på ingen tvivl om, at det vil hjælpe dig. Please.Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
18-06-15, 10:56 #6ingridada Gjest
Hei!
Kan noen anbefale en oyelege som har greie paa restasis? Jeg har provd aa faa time ved torreoyneklinikken men de har ikke tid til aa see meg for i November! Jeg lider av sjogrens og har store plager med oynene mine og det hemmer meg i hverdagen. Jeg er student i London men her kan du ikke faa tak i restasis (aner ikke hvorfor) og oyelegene jeg har sett her tar ikke problemet veldig seriost. Help anyone?? Hvilken oyelege gikk du til, Vigdis?
-
18-06-15, 18:40 #7
Hej
Er det helt umuligt at få en akut time hos http://torreoyneklinikken.no/ ? Eller hvis det er helt umuligt, og du forklarer at du studerer i udlandet, og derfor ikke kan møde op når som helst, kan de måske henvise dig til en anden øjenlæge i Oslo, som kender Restasis?
Eller kunne du måske kontakte Norsk oftalmologisk forening og høre om de kan henvise dig til øjenlæge der behandler med Restasis?
I UK ved jeg, at behandling med Restasis er kun tilgængelig (ambulant?) gennem hospitalernes øjen-afdelinger.
Virkestoffet i Restasis hedder cyclosporine, og i UK kan man købe veterinære (f.eks. til hunde) øjenpræparater indeholdende cyclosporine. Måske kunne du prøve søge på cyclosporine og se om der er apoteker, som kan fremstille dråberne til dig på recept?
Håber, du finder hjælp. Det er en tortur at skulle udholde tørre og brændende øjne.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Restasis mot tørre øyne, på blå resept
Av Vigdis i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 8Siste melding: 31-07-15, 15:54 -
Tørre øyne
Av Vigdis i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 62Siste melding: 13-08-14, 08:16 -
tørre øyne...
Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 22Siste melding: 02-02-11, 22:41 -
Munntørrhet/tørre lepper
Av Gjest i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinnerSvar: 9Siste melding: 06-10-05, 15:38
Bokmerker