Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Uregistrerte Gjest

Standard Hjelp med prøvesvar

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg å forstå disse prøvesvarene?

S-TSH: 0,06* (0.5-3.6)
    S-Fritt T4: 11,1
    S-Fritt T3: 5,4
    S-Trijodtyronin: 2,2
    S-TGB: 18,6
    S-Anti-TPO: <10
    S-TRAS: <0.9
    S-reverse T3: 0,30
    S-FSH: 57,2
    S-LH: 23,6

Jeg har gått på ERFA Thyroid i mange år, siste 3 år har doseringen vært 120 mg. Da jeg startet medisineringen var Fritt T4 ca 15-16, og den har over tid falt mye. Derfor vil legen at jeg skal skifte ut en del av doseringen med Levaxin. FRitt T3 har lenge ligget på litt over 5 (ref 3,5-6,5) og det har jeg følt er riktig for meg. Den har derfor steget litt og er kan hende på kanten til å bli litt høy. Jeg har ikke for høy puls eller svette, men noen gange litt hjertebank (kan skyldes annen sykdom).
    Legen vil jeg skal ta mindre Thyroid for å få TSH verdien min normal. Men jeg ble litt forundret av det for jeg trodde ikke man kunne bruke TSH til å måle stoffskiftet når man brukte naturlig Thyroid. T-Trijodtyronin var også litt høy.

Håper på til hjelp til å forstå dette :-) Andre leger har også ment at jeg er overdosert pga. Lav TSH. Men er jeg det når alle de andre verdiene er innenfor normalen?

Er det skadelig med så lav T4 mens T3 er høy?
    Betyr det noe at TSH er lav når jeg går på denne medisinen?
    Tidligere tålte jeg ikke Levaxin men starter på en liten dose igjen siden Fritt T4 har falt så mye.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Standard Sv: Hjelp med prøvesvar

Hej

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Hei

S-TSH: 0,06* (0.5-3.6)
    S-Fritt T4: 11,1
    S-Fritt T3: 5,4

Er det skadelig med så lav T4 mens T3 er høy?
    Betyr det noe at TSH er lav når jeg går på denne medisinen?
    Tidligere tålte jeg ikke Levaxin men starter på en liten dose igjen siden Fritt T4 har falt så mye.
    Du kan generelt finde meget om, hvorfor TSH ikke er et godt mål for, om du er tilpas behandlet med din Erfa. Du kan bl.a. læse meget mere her - klik her. Her kan du også finde historier om, hvad der sker, når medicinen bliver reguleret efter TSH.

Når du bliver behandlet med Erfa, så får du tilført T3, og det vil betyde, at TSH bliver undertrykt.

Det, du får din energi af, er T3, da det er det aktive hormon. T4 er vores lager hormon og fra det, danner vi T3. Omdannelsen sker primært i leveren (men også andre steder i kroppen). Umiddelbart synes jeg, det ser ud som om, du omsætter T4 godt til T3 godt.

Der er eksempler på, at hvis der tilføres syntetisk T4 til en behandling med Erfa (og andre NDT-varianter), så kan det forvirre kroppen. Lige det her har jeg ikke erfaring med. Her på forum plejer man at sige, at man er velbehandlet, hvis T4 er lige over nederste værdi og op til midt i referencen, og T3 er i den øverste tredjedel af referencen. Og at man har det godt.

Men uanset hvad, så er det afgørende, hvordan du har det. Hvis du har det godt, så er du velbehandlet. Har du nogle symptomer på fx for lavt stofskifte, så kan du måske klare lidt mere Erfa.

Sylvia

Lignende tråder

1. Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???!
    Av Milli i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 13
    Siste melding: 12-12-12, 20:54
  2. Hjelp til å forstå prøvesvar?
    Av pling i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-12, 22:22
  3. Hjelp med prøvesvar
    Av carpe diem i forumet Blodprøver
    Svar: 0
    Siste melding: 13-06-11, 23:26
  4. Prøvesvar??? Hjelp!