Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Doseøkning med stive binyrer

Jeg har brukt Armour siden mai-04 og mine forsøk på å få opp fT4 til anstendige verdier har ikke lykkes.
    3Grain er over tålegrensen min. Tidligere forsøk har ført til at jeg blir helt rar i perioder, men etterhvert tålte jeg 3G.
    Nå driver jeg å forsøker å øke dosen til 3,25G fordi jeg har hatt perioder som har vært bedre enn jeg har det nå, så nå jeg har tatt 5mG Prednison de første 8 dagene, og nå har økningen gått mye bedre.
    Jeg har vært uten Prednison i 3 dager nå og det har også gått bra.
    Så liten økning som dette vil antagelig ikke føre til en tilstrekkelig økning i fT4, så om noen uker (om dette fortsetter å gå bra da) så må jeg vel øke til 3,5Grain, så da må jeg antagelig fram med Prednisonen igjen ?
    Har noen erfaring med dette ? Er det noe som er bedre enn Prednison ? Hvordan gjør man det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    64
    Meldinger
    802

Standard

Du mener Prednisolon, går jeg ut fra...? Jeg ville heller brukt hydrokortison, siden det er mer likt det cortisolet som binyrebarken selv skiller ut. Utover det kan jeg ikke hjelpe deg, er jeg redd. Men lykke til, og hold oss oppdatert!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Ja, det var noe bokstavstokking der. Lest det feil en gang så fortsetter feilen i hodet og blir en "sannhet" !
    Og takk for tipset.
    Har forsøkt å lese litt om dette, men støter på en del vanskelige ord. Hva betyr "med mineralcortikoid virkning " ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Er du helt sikker på at du ikke bare trenger et lite tilskudd av T4?

Det gjorde en forskjell for meg, nå tar jeg 50mcg Levaxin og 2 1/2 grain Armour.

I tillegg tar det TID, lang, lang tid. Det vet du, men du begynte vel med Armour etter meg? Og se hvor lang tid det har tatt, jeg er fremdeles ikke i full jobb. Nå er det vel akkurat 2 år siden jeg begynte på Armour. Det første halve året rett til himmels med fantastisk form, deretter krasjlanding og så sakte bedring som går sin gang.

Noe som også hjalp systemet litt var noen runder hos biopat, med massive vitamintilskudd tilpasset mitt behov, heksemiksturer, litt fotsoneterapi og noen nåler i øret, litt endring av kostholdet (det varte ikke lenge, men... vi spiser nå ganske greit til hverdags). Det ble langt å kjøre og dyrt, så jeg droppet ut, men det hadde noe for seg.

Jeg sluttet med vitaminene flere ganger, det blir for mye for meg, men hver gang sank formen og hver gang jeg startet igjen steg den etter et par uker. *inn å finne frem alle krukkene*

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Nei - det er jeg ikke sikker på, og jeg har tenkt mye på om jeg skal forsøke. Jeg har en boks 25µG liggende, men jeg er kommet til at jeg først vil forsøke med et rent alternativ helt ut.
    Det er årsaken til at det er gått litt tilbake jeg søker, og kanskje det kommer av at Armour ikke klarer å forsyne meg med nok T4 ?
    Eller at Levaxin jo var tilstede til å begynne med selv om jeg hadde sluttet ?
    Det virker som jeg får litt overdosesymptomer på den dosen jeg er på nå, men fT4 er alt for lav. Symptomene går bare på en slags sykdomsfølelse/influensafølelse, og ikke på forbrennings-symptomer. Denne følelsen var mye sterkere da jeg var på Levaxin, men ser ut til å komme når Armourdosen nærmer seg det den burde være.
    Og det er da også grunnen til at jeg venter med denne muligheten.

Den gangen jeg brukte Levaxin kan ikke blodverdiene mine ha vist den reelle stoffskiftesituasjonen. Det er helt utelukket. Derfor antar jeg at de stoffskifteverdier som Levaxin viser hos meg ikke har særlig verdi.
    Heller ikke nå som jeg bruker Armour ?
    Det jeg mener er at fT4 vil øke som resultat av at jeg spiser Levaxin, men hvis dette bare reflekterer en skinnverdi som kroppen ikke kan nyttiggjøre, så er det jo ikke noen vits.
    Likevel er jeg åpen for at det kan ha en positiv virkning, og jeg vil prøve det om ikke det lykkes å få verdien opp på andre måter.
    Dette er de tankene jeg funderer på fortia og jeg setter stor pris på innspill.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    64
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Har forsøkt å lese litt om dette, men støter på en del vanskelige ord. Hva betyr "med mineralcortikoid virkning " ?
    I motsetning til "glucocorticoid"... Det er to typer steroider som binyrebarken produserer; aldosteron er et mineralcorticoid, og er viktig i reguleringen av mineralbalanser i kroppen (særlig salt). Glucocorticoider (cortisol) er viktig for regulering av glukose eller blodsukker.

Her kan du lese mer (på engelsk):

"Mineralcorticoids and glucocorticoids"

(På den siden så jeg jo at det også er noe som heter 'Prednisone' - et amerikansk preparat?)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Aha - flere ord for det samme altså. Fint med denne oppklaringen.

baremei Gjest

Standard

Nei - det er jeg ikke sikker på, og jeg har tenkt mye på om jeg skal forsøke. Jeg har en boks 25µG liggende, men jeg er kommet til at jeg først vil forsøke med et rent alternativ helt ut.
    Det er årsaken til at det er gått litt tilbake jeg søker, og kanskje det kommer av at Armour ikke klarer å forsyne meg med nok T4 ?
    Eller at Levaxin jo var tilstede til å begynne med selv om jeg hadde sluttet ?
    Levaxin har jo veldig lang halveringstid, så det er jo logisk.
    Det virker som jeg får litt overdosesymptomer på den dosen jeg er på nå, men fT4 er alt for lav. Symptomene går bare på en slags sykdomsfølelse/influensafølelse, og ikke på forbrennings-symptomer.
    Jeg ble "bare" trøtt og slækk og tåkete", og var en stund på 3 1/2 grain, tror jeg det var. Det ble for mye, med hjertebank og høy puls på kveldstid så det ikke var til å holde ut etter en ukes tid. Jeg måtte bare gå ned igjen. Samtidig viste blodprøvene lav FT4, men FT3 som bikket over øvre grense.
    Legen anbefalte Levaxin i tillegg (ned 1/2 grain, inn med 25mcg). Jeg valgte å vente en stund, i tilfelle kroppen bare trengte en justering på Armour, men ga meg til slutt.
    Det jeg mener er at fT4 vil øke som resultat av at jeg spiser Levaxin, men hvis dette bare reflekterer en skinnverdi som kroppen ikke kan nyttiggjøre, så er det jo ikke noen vits.
    Min teori er at man trenger det lille ekstra med T4 fordi det skal være tilgjengelig for omdanning, at det ikke er nok med bare T3. Det er en grunn til at vi har begge deler i kroppen, hvert til sitt bruk. Hjernen danner også T3 på egenhånd, uavhengig av kjertelen, og kan kanskje ikke benytte syntetisk T4 (derav brainfog?)? Mens andre deler igjen kanskje trenger det?
    For meg hjalp det i hvertfall, ikke bare på blodprøven (selv om den fremdeles er for lav) men også på formen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Syns det er nyttig å lese om dine erfaringer her baremei, og dem tar jeg med meg.
    Men prøver litt til da.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    sogn og fjordane
    Meldinger
    32

Standard

Baremei skriv:
    Nå er det vel akkurat 2 år siden jeg begynte på Armour. Det første halve året rett til himmels med fantastisk form, deretter krasjlanding og så sakte bedring som går sin gang.
    Akurat slik er det for meg no. Var i kjempeform fra jan. til juni. deretter krasjlanding. for meg og. Torsdag skal eg på sjukehuset til legen min som gav meg Armour. Prøvane mine er slik at dei kanskje ikkje vil gje meg meir armour. brukar 2 grain no. Skal eg be om Levaxin i tillegg og seie at andre fungerer med dette????

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn