Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
15-05-10, 03:14 #1
Immunforsvar TH1/TH2 dominans og kosttilskudd
Sett i lys av diskusjonen som har pågått vedr. ashwaganda med advarsler osv. deler jeg denne artikkel som kan kaste noe lys over hvorfor ikke alle urter, teer og kosttillskudd er bra for alle.
Nøkkelen finnes i immunforsvaret. Jeg har slitt og sliter daglig med en aktiv thyriodoritt (hashimotos) som nekter å dø ut. Og jeg har forsøkt alt mellom himmel og jord. Ble litt fart i sakene når jeg begynte å forholde meg til hva som står skrevet i artikkelen nedenunder. Det er klippet og limt litt og oversatt av meg selv. Kildene sår i bunn.
Jeg går nå på en balansert coctail jeg har forsket meg frem til selv av vitaminer og mineraler, sporstoffer, antioksidanter osv. Jeg tilsetter/førsøker kun en ny ting hver gang slik at jeg kan vite hvilken reaksjon denne gir. Blir jeg bedre, dårligere, uforandret. Forsøker jeg alt samtidig har jeg jo ingen mulighet til å vite hva som hjalp. Enkelte av tillskuddene har beviselig hatt negativ effekt da de har økt mine Anti-TPO verdier. Jeg har derimot ikke fått legene (hverken de billige eller dyre) til å kjøre lymfocyttpaneler på meg ennå. Men jeg kommer dit. De må bare få litt tid på seg.
Kan grønn te faktisk kan være dårlig for deg?
Grønn te har fått mye positiv medieoppmerksomhet de siste årene. Men er det virkelig bra for alle? Ikke nødvendigvis. Det er en gruppe mennesker grønn te kan være farlig for. Og gitt grønn tes popularitet i disse dager, er det avgjørende å dele denne informasjonen med alle som er interessert i helse.
Grønn te har et vell av forskning bak seg som demonstrerer en rekke helsefremmende fordeler, inkludert anti-inflammatorisk, anti-kreftfremkallende og antioksidantegenskaper. Mange av grønn tes fordeler skyldes dens virkning på immunforsvaret, som også er der det kan føre til problemer.
Forenklet versjon av hvordan immunsystemet fungerer.
Immunsystemet består av hvite blodlegemer, som deretter er delt inn i fem ulike typer immunceller. En av disse er en gruppe celler som kalles lymfocytter. Lymfocytter er brutt ytterligere ned i B-celler, samt T-celler. T cellene har en egen undergruppe av celler som kalles T-hjelpe celler, T-regulatoriske celler, cytotoksiske T-celler og T suppressor celler.
La oss si at du skjærer deg med en skitten kniv. Når bakterier trenger inn i huden engasjeres en første forsvarslinje fra vårt immunforsvar som kalles makrofager. Makrofager er som store feite sikkerhetsvakter - de vil bremse og stoppe en inntrenger mens de kaller på flere og mer sofistikerte sikkerhetsvakter.
Når de konfronteres med en inntrenger snakker makrofagene med sine venner, T-hjelper cellene. T- hjelper celler forteller hele immunsystemet gjennom en rekke kjemiske signaler at det har vært en inntrenger som har krysset barrieren. Nærmere bestemt ringer T-hjelpercellen direkte til to typer celler, cytotoksiske T-celler og regulære T-celler - begge soldater med muskler som lever opp til navnet sitt og hjelper til å angripe og drepe de bakterielle inntrengerne.
Når bakterier har blitt drept, er det tid for immunforsvaret til å avblåse angrepet, som er jobben til T-suppressor cellene, som "undertrykker" kampen.
I de tilfellene bakteriene er for kraftig for T celler, eller hvis T-cellene har vanskeligheter med å finne inntrengeren, som i tilfelle av et virus, er det B-celler som blir kalt inn for å delta i kampen. B-celler lager antistoffer for en gitt inntrenger basert på instruks fra T-hjelper cellene. Med andre ord, hvis T hjelper celler forteller immunsystemet at inntrengeren er en fyr med en oransje genser vil B-cellene lage antistoffer mot en fyr i en oransje genser, slik at når de møter ham gjøre det lettere for de cytotoksiske T-celler og regulære T-celler å finne inntrengeren.
- Den første T-celle respons kalles en "Th1 svar".
- Den sekundære B-celle antistoff reaksjon kalles en "Th2 respons".
I en sunn kropp, det er balanse mellom Th1 (T-celler) og Th2 (B-celler) deler av vårt immunforsvar.
Faktisk kan en ubalanse i Th1/Th2 systemet være gunstig i enkelte tilfeller. For eksempel har kvinner ved graviditet kvinner en tendens til dreining mot en Th2 dominans, noe som er en fordel siden en Th1 skift ville indusere avvisning av fosteret.
Autoimmune sykdommer: Et immunforsvar ut av balanse ?
Stort sett har alle autoimmune sykdommer - forhold der immunforsvaret begynner å angripe seg selv eller eget vev - enten en Th1 eller Th2 dominans. Sagt på en annen måte, autoimmune tilstander generelt har enten en T-celle oppregulering og B celle undertrykkelse (Th1 dominerende) eller det motsatte (Th2 dominerende).
Th1 dominerende: T-celler opp, B-celler ned
Th2 dominerende: T celler ned, B-celler opp
Det er viktig at mennesker med autoimmune sykdommer opprettholder Th1/Th2 balanse. Når immunforsvaret er feilregulert og begynner å angripe kroppens vev, jo mer ut av balanse immunforsvaret er, jo mer aggressivt vil vevet angripes. For eksempel, hos noen med revmatoid artritt, en autoimmun tilstand der immunforsvaret angriper brusk, jo mer ut av balanse Th1/Th2 systemet er, jo mer ødeleggelse vil finne sted.
Når sunn mat er usunn
Ifølge forskning har en rekke naturlige forbindelser en tendens til å presse hver side av Th1/Th2 balansen. Grønn te er et slikt stoff. De aktive komponentene i grønn te har en tendens til å skyve Th2-systemet til å bli mer dominerende ved å hemme Th1 siden av immunsystemet. Derfor vil noen med en Th2-dominant autoimmun tilstand (se tabell nedenfor) gjøre klokt i å holde seg unna grønn te eller produkter som inneholder konsentrert grønn te (for eksempel grønn te supplement), fordi det kan oppregulere et allerede dominerende system og føre til mer vevsødeleggelse. Omvendt vil noen med en Th1-dominant autoimmun tilstand, ha godt av grønn te fordi det hemmer Th1 siden av immunsystemet.
Et annet vanlig eksempel med et produkt de fleste kjenner er urten Echinacea. Når folk blir syke med forkjølelse eller influensa, hjelper Echinacea med å forsterke T-celler (Th1 respons) som er involvert i det første angrepet av en fremmed inntrenger. Men i en Th1-dominerende autoimmun tilstand, vil Echinacea trolig gjøre tilstanden verre og er derfor noe som bør unngås.
Konklusjon
Det er ingen mat som er bra for alle. Vi er alle unike individer, med forskjellige gener, forskjellige biokjemiske behov og ulike reaksjoner på inntatt mat. Derfor kan faktisk en persons mat eller kosttilskudd være ren gift for en annen person.
Mange matvarer og kosttilskudd har et vell av påviste helsefordeler, men ikke for alle. Dersom du har en autoimmun tilstand, kan noen av disse forbindelsene få deg mye bedre eller mye verre avhengig av Th1/Th2 dominans. Din lege kan kjøre et sett med lymfocyttblodprøver for å fine ut hvilken dominans du har og ut i fra dette finne ut hvilke type mat, tilskudd osv du skal spise eller holde deg unna.
Grønn te har for eksempel en beviselig god virkning for den gjennomsnittlige person, og hvis du ikke har en autoimmun tilstand, synes det fornuftig å ta med grønn te i dietten din.
Om du derimot er diagnostisert med en autoimmun tilstand, spesielt en Th2 dominant lidelse, kanskje grønn te ikke er noe for deg. Nedenfor er det en liste over vanlige autoimmune tilstander som en generell retningslinje men vær oppmerksom på at det ikke alltid er slik. Det er mye vi fremdeles ikke vet om autoimmune sykdommer. Hvis du ”ser deg selv på denne listen” må du være klar over at dette ikke er noen eksakt vitenskap med mange som ikke har "standard" dominans. Det vet man ikke før man har tatt blodprøver.
Vanligvis Th1 dominante lidelser: Autoimmune sykdommer med mulig nytte av grønn te: MS, Chrons, Type 1 diabetes, Hashimotos/Graves, Psoriasis, Reumatisme
Vanligvis Th2 dominante lidelser: Autoimmune sykdommer som mulig blir verre av grønn te: Allergi, Astma, Kronisk sinusitt, mange kreftformer, Hepatitt B og C, Ulcerøs colitt, Lupus
Th1 stimulerende forbindelser:
Echinacea, Astragalus, lakris rot, beta-sitosterol, ashwaganda, Panax ginseng, sopp (Maitake, Reishi, Shiitake), chlorella, druekjerneekstrakt
Th2 stimulerende forbindelser:
Grønn te, resveratrol, pycnogenol, curcumin, genistein, quercetin
Kilder:
Kroemer, Guido, Hirsch, François, González-García, Ana og Martínez-A, Carlos. Differensiell Involvering av Thl og Th2 cytokiner i autoimmune sykdommer. Autoimmunitet 24 nr. 1 (1996): 25-33.
Prete, Gianfranco Del Konseptet av type-1 og type-2 Helper T celler og deres cytokiner hos mennesker. Internasjonal vurdering av Immunology 16 nr.3 (1998): 427-455.
-
22-05-10, 12:08 #2
Sv: Immunforsvar TH1/TH2 dominans og kosttilskudd
Kære rexxy69, tak for denne tråd, som du har sat i værk. Den sætter jeg pris på, ikke mindst nu, hvor jeg har fundet ud af, at jeg alligevel har antistof trods alt hvad jeg har fået at vide igennem 12 år.
Nu vil jeg forsøge at stave mig igennem teksten her igen
Nielsigne
-
22-05-10, 20:09 #3
Hei Nielsigne
Kære rexxy69, tak for denne tråd, som du har sat i værk. Den sætter jeg pris på, ikke mindst nu, hvor jeg har fundet ud af, at jeg alligevel har antistof trods alt hvad jeg har fået at vide igennem 12 år.
Selv har jeg kanskje konsentrert meg for mye om antistoffene og hvordan jeg kan redusere dem enn andre aspekter ved sykdommen. Det er så utrolig mye å lese og sette seg inn i. Jeg gikk ubehandlet i 4 år pga. andre målinger innen referanseverdi før jeg fikk prøve Levaxin og byttet til Armour for ca. 1/2 år siden. -
Ultralyd viser at kjertelen "er nær spist opp" fullstendig. Vet ikke om det er derfor mine anti-TPO verdier ved siste måling var halvert til 242 (startet godt over 2500) i 2005 eller om det er mitt fokus på alle aspekter ved kost, tilskudd, ikke flour (takk Anisa for alle gode artikler og linker!) osv. eller rett og slett Armour som har fått dem ned. Det vil jeg heller aldri få vite. Mulig er det en kombinasjon.
Nå ligger jeg for lavt FT4 og har startet jobben med å få den opp etter mange gode råd på forumet her og på nettet forøvrig.
Jeg innser at jeg har vært tro mot lege og medisinindustrien alt for lenge og utrolig godt med råd fra alle med mye mer kunnskap og lengre fartstid for å våge å endre medisindoser selv.
Lykke til Nielsigne og ikke nødvendig å henge seg alt for mye opp i makrofager og cytokiner og hvem som trår inn når. Det viktigste tror jeg er å være bevisst på å ikke "prøve" alt uten å på forhånd forsøke å sette seg inn i hvilken virkning de kan ha.
H
-
23-05-10, 00:27 #4
Hej rexxy69
Nej, jeg aner ikke, om der er antistof nu eller hvor meget, der så evt. er ... Men bare det, at en læge altså har kikket lidt i mine gamle papirer, fordi han undrede sig. Han har jo ikke fortalt mig det selv, og det undrer jeg mig (også) over. Men man synes åbenbart ikke, det er værd at interessere sig for de her antistoffer?
I hvert fald har jeg aldrig hørt om dem i de 12 år, jeg har haft diagnosen myxødem. Men jeg må vel så be' om en blodprøve til at afdække netop dette, så. Det vil de sikkert synes er vældig mærkeligt. Jeg føler ofte, sundhedspersonale synes, jeg er mærkelig. Jeg tror ikke, jeg passer ind i nogen kasser nogen steder; er for eksempel hverken handicappet eller ikke ....
Men det var så det, der fik lægen til at undre sig. Det tal, han har fundet for antistoffet var over 3500, så det er sært, at jeg ikke er blevet informeret om det og at man tilsyneladende ikke tager det i betragtning overhovedet.
Det lyder godt, at dit antistof er kommet så langt ned - hvad årsagen så ellers er. Nok kombinationen, du nævner - jeg tror meget på kombinationer ...
Jeg har også været alt for tro, som du skriver. Men nu er det slut ... de har tjent penge nok på mig, og jeg har til gengæld tjent for få! Så medmindre, det går helt galt med thyroiden - og hvorfor skulle det det - så er jeg snart ud over stepperne
Tak for din hilsen i det hele taget - den gav lige lidt godt til turen op ad dagens bakke
Jeg bliver nok aldrig så dygtig til alle de der kemiske ting og sager, som dette forum - også - myldrer af. Lige nu er det meget svært at hænge på, i hvert fald. Men, som du skriver, så skal man bare undersøge det enkelte præparat, inden man hopper ombord
Nielsigne
-
23-05-10, 12:15 #5
rexxy69, takk for at du postet dette.
Om ting som trigger antistoffene, det har Elaine Moore skrevet om fra før.
Hun har graves, og for dem har trigging av antistoffene enorme konsekvenser, da trigges det en ny graves-episode.
Det jeg husker at hun har listet opp er:
Jod
TSH
gluten
soya
røyk
stress
mye karbohydrater
allergener, ting man er allergisk mot, antistoffene er økt i allergisesongen
mm
-
24-05-10, 01:48 #6
Hei på deg rexxy69
Mener du at du blir dårligere når din Anti-TPO måles høyere - og vice versa;
at du føler bedring når den synker..
Jeg startet opp med medisinering (Erfa) for ca fem mnd siden,
min Anti-TPO har falt fra 1300* til 397*
Jeg har fra midten av januar tilført stadig nye kosttilskudd -
men hva som reduserer antistoffene blir vel bare gjettverk.
Bl.a n`Finn skriver at det ikke er noen vits i å måle Anti-TPO når den har gitt utslag -
og at en med 150 kan føle seg verre enn en annen med 1300
Selv er jeg nysgjerrig på om min Anti-TPO vil falle ytterligereKevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
24-05-10, 07:59 #7
Hei Kevlin...
Mener du at du blir dårligere når din Anti-TPO måles høyere - og vice versa;
at du føler bedring når den synker..
Jeg har lest mye fra bla. leger som "kanskje tenker selv over there" som følger bla. Dr. K`s protocol og mye av det høres fornuftig ut. Ved å følge en del av rådene merker jeg bedring av generell helsetilstand. Teoriene går i stor grad ut på å finne triggerene for hvorfor kroppen angriper seg selv (i vårt tilfelle anti-TPO som bare går mot skjoldkjertel) og det er her ubalansene i immunforsvaret kommer inn.
Bl.a n`Finn skriver at det ikke er noen vits i å måle Anti-TPO når den har gitt utslag - og at en med 150 kan føle seg verre enn en annen med 1300
Som jeg svarer tidligere har jeg kanskje konsentrert meg for mye om antistoffene i det siste. Men min logikk går stort sett ut på at om man kan klarer å få antistoffene bort, finne ut hva som trigger dem til å gå til angrep og fjerne dette (om mulig) så vil man også fjerne sykdomstilstanden i skjoldkjertel. Klarer man å gjøre dette tidlig nok vil pasienten kanskje unngå å ødelegge alle endokrine kjertler og få alle plager vi alle møtes her inne for å forsøke å finne svar på og få bedre livskvalitet og helse. Vestlig medisin er ikke så opptatt av dette. Det er jo mye mere penger å tjene på at vi går å hangler og blir avhengig av medisiner fra Big Pharma resten av livet.
For min del skulle jeg bare ha startet så mye tidligere. Jeg har hatt en pågående thyreodoritt i så mange år og ultralyd av kjertelen min er så skadet at for meg er det på en måte for sent. Jeg har utviklet hypo og forsøker kun å ha det så bra som mulig. Kan for lite og er usikker ift. selvmedisinering som jeg nå har begynt med men har iallefall våget å starte. Lite medisinsk hjelp å få så jeg tar bare med meg alt jeg finner på nett og i litteratur og bruker meg selv som prøvekanin. Stort værre kan det jo ikke bli.
Jeg har fra midten av januar tilført stadig nye kosttilskudd -
men hva som reduserer antistoffene blir vel bare gjettverk.
Jeg er fremdeles novise på veldig mange felt men det kommer seg. Føles utrolig godt å ha andre likesinnede å "snakke med" her inne. Tror det er ganske naturlig at vi som har antistoffer er opptatt av disse og ønsker å få de bort eller redusere dem for å se om det gjør noen positiv forskjell. Jeg synes det er vanskelig å slå meg til ro med at noe som ødelegger bare skal få fortsette å gjøre det nå som jeg begynner å få litt kunnskap selv. Om legene ikke kan gi meg svar på hva som skjer og hva som kan gjøres med det, så får jeg forsøke å finne det ut selv. Føler jeg har lite å tape.
H.-)
-
24-05-10, 12:38 #8
Gudskelov har jeg ingen autoimmune sygdomme, men det kan man altid nå at udvikle, hvis man uforvarret kommer ind i kosthold, underskud af mikronæringsstoffer eller levevis, der før eller siden kan ødelægge den Th1/Th2 harmoni, der er betingelsen for at bevare en god helse, eller er betingelsen for at genoprette bedre helse. Man kan heller ikke tage sin gode helse for givet når alderen begynder at bide sig fast. Og med denne svækkes kroppen, hvilket man enten slår sig til tåls med eller - gør noget ved, ved bl.a. at intensivere støtten til balance mellem Th1 og Th2. Det er ikke kun i sygdom, at denne balance er vigtig.
Kan jeg lokke dig, rexxy69 - til en kort, praktisk brugbar konklussion på denne tråd? Jeg er selv ved at være pt så "over-informeret", at jeg snart ikke kan se skoven for bare træer.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
24-05-10, 12:53 #9
Har sikker kommet til å formulere det slik rexxy69, men det er ikke jeg som mener det - det er de som har konstruert testen.
Det er en del av forklaringen på hva testen kan vise og hva den ikke kan vise.
Beklager at jeg til stadighet formulerer meg slik.....
Ellers mener jeg vel som du, at man ikke trenger å ha svært stort utslag på denne testen før følsomme individer kjenner enten antistoffene eller effekten av dem.
Så er det jo fortvilende at bahandlerapparatet ikke setter inn noe somhelst av tenkbare virkemidler for å stoppe en kjertelbetennelse når man vet konsekvensene.
Er det for å rekruttere kunder til syntetindustrien ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-10, 14:04 #10
ahsta.com prøver å utforske autoimmunitet og thyreoidea, og hvordan stoppe det.
Elaine Moores artikler står der også, eller er linket til fra ahsta.
Mange på Ahsta har tatt LDN for antistoffene, og Elaine skriver om det også.
Her er en side med linker til artiklene (alfabetisk):
http://www.ahsta.com/Resources/Thyro...4/Default.aspx
Lignende tråder
-
Immunforsvar TH1/TH2 dominans og kosttilskudd
Av rexxy69 i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 11Siste melding: 24-05-10, 16:30 -
Bedre ditt immunforsvar
Av Moxa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 7Siste melding: 15-12-09, 02:28 -
Dårlig immunforsvar
Av marge i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 22-02-07, 15:21 -
Har man dårligere immunforsvar ved hypotyreose?
Av Linn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 08-10-06, 15:38 -
ME og immunforsvar
Av kira i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 1Siste melding: 06-06-06, 18:44
Bokmerker