Vis meningsmålingsresultat: Har du noen gang byttet lege pga. dårlig oppfølging/behandling/samarbeid?

Velgere
28. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • Nei, har bare god erfaring med fastlegen min.

3 10.71%
  • Ja, en gang, men er heller ikke nå fornøyd.

4 14.29%
  • Ja, flere ganger, men har enda ikke funnet en som tar meg på alvor.

4 14.29%
  • Ja, en gang og fornøyd ved første forsøk.

3 10.71%
  • Ja, men flere ganger før jeg kom til en som tok meg på alvor.

5 17.86%
  • Vurderer det fortløpende.

5 17.86%
  • Ingen alternativ passer.

4 14.29%
Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Tråd: Byttet lege?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard Byttet lege?

Det slår meg igjen og igjen hvor mange stoffskiftepasienter det egentlig er som er missfornøyde med sine fastleger. Jeg er litt nysgjerrig på hvor mange det er som har tatt skrittet ut og byttet av den grunn. Husker jeg var litt bekymret da jeg bestemte meg for å bytte*, for tenk om samarbeidet med den nye ble av samme sort ..."da hadde jeg bare en sjanse igjen" (i f.h.t. regelverket kan en kun bytte fastlege 2 ganger pr kalenderår).

Dette synes jeg forøvrig er en merkelig regel ...kanskje særlig fordi du ikke må oppgi grunn til byttet - kvalitetssikring??? Personlig synes jeg ikke det hadde gjort noe om leger som "forsømmer sin plikt", er ufine eller begår overgrep får en "anmerkning i margen". For all del ikke sånt at alt skal rapporteres, men kanskje det kunne vært mulighet for å sette et par kryss på bytteskjema, hvor si f.eks. 5 kryss på det samme (eks. "samarbeidsproblemer") innenfor et kalenderår resulterte i et brev til legen. Måtte de da ikke ta ting innover seg?

*Etter at jeg selv ble diagnostisert med lavt stoffskifte i 2001 hadde jeg flere dårlige opplevelser hos fastlege. Jeg følte jeg ikke ble trodd og/eller tatt på alvor. Jeg opplevde at legen prøvde å latterliggjøre meg og mine symptomer for å dekke over hvor grovt han hadde overdosert meg i oppstarten på thyroxin. Krenkelsene ble verre etter hvert som jeg tilegnet meg kunnskap om lavt stoffskifte som overgikk hans.

På det tidspunktet hadde jo lavt stoffskifte over mange år tatt knekken på både talegaver, selvrespekt og selvtillit - jeg byttet lege. Kom til en flott lege i Stavanger, men erfarte dessverre igjen at ingen gjorde noen ting for meg uoppfordret.

Legen gikk i utdanningspermisjon og fikk inn en ny ung herremann av vikar ...som forøvrig lo godt av "forståsegpåere" som Hegge. Ny kamp om å bli trodd når jeg fortalte om hvor dårlig jeg var, for blodprøvene ...ja, de var jo så fine. Fikk presset meg til et registreringsfritak på Armour og styrte igangsetting og dosering selv. Fikk en bunke med blodprøverekvisisjoner og gikk og tok prøver når jeg selv følte behov for det.

Har siden det "gått på selvstyr" når det gjelder stoffskiftet/medisinering på tross av at jeg nå er ved den 3 fastlegen etter dette (dette ikke fordi jeg har byttet lege, men pga overgang til annen stilling, permisjon ol.). Og selv om alle disse 3 har vært svært så kjekke, må jeg jo få si jeg synes det er påfallende at ikke en av dem har nevnt stoffskiftet mitt, men bare har signert det ferdige utfyllte registreringsfritaket jeg har tatt med meg inn, eller gitt meg blodprøverekvisisjonene jeg har bedt om.

Men ...dette ble mye lenger enn først tenkt ...sorry
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    64
    Meldinger
    802

Standard

Svarte at "ingen alternativer passer", jeg.

Jeg har til tider vært både oppgitt, misfornøyd og frustrert over samarbeidet med fastlegen min. Hadde det vært praktisk mulig å skifte fastlege, er det nok stor sannsynlighet for at jeg hadde gjort det - men i Bergen by hvor jeg bor er det ikke én eneste fastlege som har ledig plass på listen sin...

Da jeg oppdaget det, fant jeg ut at det beste tross alt var å prøve å få det beste ut av samarbeidet med den fastlegen jeg hadde. Jeg har etter hvert lært meg å "takle" ham på en bedre måte; og selv om jeg fremdeles skulle ønske at han var mer aktivt utforskende på mine vegne, ser jeg også at han har hjulpet meg med mye disse halvannet årene hvor jeg har vært storbruker på kontoret hans. Jeg har tross alt gått til ham i omtrent femten år, så han har sett meg i frisk tilstand også - det tror jeg kan være en stor fordel.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg har vurdert å bytte lege fordi jeg mistenker ME, og det tror han absolutt ingenting på.

Men på den andre siden har han vært veldig grei opp i gjennom - sikkert mye greiere enn de fleste. Og så har han vel med tid og stunder lært en del om stoffskiftet. Når jeg leser noen historier her inne, så kan han vel kanskje mer enn de fleste.

Så hvis jeg skal bytte, så vil jeg høre med andre først om erfaringer de har med den og den legen. Har gjort det litt, men bor ikke i en altfor stor kommune, og må da evt til nabokommune for å bytte lege. Alle "gode" fastleger her er fullt opptatt. Så hvilke alternativer har man?

Men jeg har litt tro på å kanskje kunne "utdanne" sin egen lege litt, hvis man får han med på det. Istedenfor å stadig bytte lege, så gir man han informasjon om sin egen sykdom. Leste/hørte en plass for nylig at man ikke kunne forvente at fastlegen skulle kunne så mye om stoffskiftet, for det var så mange lidelser han skulle kunne noe om.

Så kanskje jeg ville ta vesentlig med i betraktningen legens vilje eller uvilje til å henvise til spesialist f.eks.

Ja, det blir ei hel pakke å vurdere, men respekt må jo i alle fall være til stede ;)

Et alternativ til å bytte lege kan være å få en second opinion hos en annen lege.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Et alternativ til å bytte lege kan være å få en second opinion hos en annen lege.
    Ja, det var det første som slo meg da jeg begynte å lese innlegget ditt. Det er faktisk en lovbestemt rettighet du kan og bør benytte deg av!

At legen din ikke tror på ME som diagnose er :evil: ...ja, jeg er mållaus (...så godt som ). Vet ikke om du har hørt om Semmelweis (men legen din har det, garantert) - alt på 1840 tallet begynte han å se sammenhengen mellom kvinner som døde i barselseng og dårlig håndhygiene (legene gikk direkte fra obduksjoner til å hjelpe de fødende uten å vaske hender), men han ble ikke trodd og var et offer for intriger og mistet til slutt jobben sin. Først på 1860 tallet fikk hans "sannheter" erkjennelse og standarer for hygiene begynte å komme på plass i sykehus.

Nå sier jeg ikke det at dette kan sammenlignes med en lege som ikke tror på ME, men derimot at legen din er i fåtall om sin mening og at sjansen for at han tar feil er stor - det har skjedd før! Betyr det at han er villig til å dømme deg til et liv i h... , heller enn å henvise deg videre så du kanskje får hjelp?! Bruk retten din og få en uavhengig vurdering om han ikke henviser deg videre straks!

Vet det ikke er så mange eksperter på ME, men har hørt det skal være en veldig flink en i Bergen. Min venninnes søster har ME, så om du vil, kan jeg prøve å finne ut hva han heter.
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    64
    Meldinger
    802

Standard

Du tenker antakelig på Nyland, Siri Ann - og han har dessverre inntaksstopp for tiden.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har byttet en gang fordi legen viste manglende forståelse da jeg hadde hodepine omtrent annen hver dag og hun bare ville gi meg 20 stk smertestillende som jeg fikk vite burde vare ett helt år. Jeg begynte med alternativ behandling skiftet lege og fikk de smertestillende jeg tengte, behandlingen virket og jeg ble aldri avhengig slik den andre legen hevdet.

Så kom jeg til en lege som er VELDIG snill og grei men hun kan dessverre ikke mye om stoffskifte. Nå har hun permisjon og blir borte 1 år og vikaren han er ikke grei. Armour vil han ikke vite av og han er bare opptatt av TSH opp og i mente. Min er ikke målbar og derfor altfor lav. Jeg er dritt lei av både legen og prøvesvar som er fine når jeg milt sagt ikke har det fint. ¨

Så jeg ser meg om etter en lege som er positiv til Armour og prøver å styre doseringen selv . Trodde din lege var positiv til dette Siri Ann men hun er i permisjon? Har prøvd å se om det var ledig der men dersom det bare er en vikar som ikke er grei gidder jeg ikke det.

Kanskje det ikke finnes brukbare leger???

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cat
    Så jeg ser meg om etter en lege som er positiv til Armour og prøver å styre doseringen selv . Trodde din lege var positiv til dette Siri Ann men hun er i permisjon? Har prøvd å se om det var ledig der men dersom det bare er en vikar som ikke er grei gidder jeg ikke det.
    Nei, hun jeg har nå er "veldig tilstede", men jeg er redd for pasientlisten hennes nok begynner å bli full - fantastisk lege/legekontor hvor du slipper å vente i ukesvis på en time.
    En solskinnshistorie?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Siri Ann

Takk for omtanken, du er nå søt du ;)

legen din er i fåtall om sin mening og at sjansen for at han tar feil er stor - det har skjedd før! Betyr det at han er villig til å dømme deg til et liv i h... , heller enn å henvise deg videre så du kanskje får hjelp?! Bruk retten din og få en uavhengig vurdering om han ikke henviser deg videre straks!
    Ja, jeg skal, jeg vil, jeg må --- men jeg har ikke så mange krefter, skjønner du. Så imens jeg "venter" så forsøker jeg å finne ut av litt mer mht stoffskiftet mitt, binyrebarken, annen lege. Jeg må rett og slett skynde meg litt langsomt.

Og siden legen min er ganske grei og oppegående, så kan det vel komme en dag da han forstår at ME er reelt.

Så jeg har jo flere håp da fremover. Og jo lengre tid det går, så minker kanskje presset på Nyland og andre, så det kanskje åpner seg en mulighet der. For likegyldig hva primærlege mener og tror, det må være en spesialist som gir deg diagnosen for at f.eks. Rikstrygdeverket skal godta det.

Og mens jeg venter så trives jeg så godt sammen med dere andre her inne på forumet ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg skrev: ja en gang men er heller ikke fornøyd nå. Ikke fordi legen ikke tar meg på alvor, men fordi jeg aser han for å være underinformert rett og slett.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Og jeg er ei skikkelig pingle, har lyst til å bytte fastlege, men syns det er ekkelt, så jeg har ikke gjort det. Har følelsen av at da må jeg ha en time hos hu og forklare hvorfor(og hvorfor er pga at hu ikke vil gi meg armour, og ikke henvise meg videre til en endis).

Men hu er en skikkelig grei lege med alt untatt stoffskifte!!! Der er det dessverre helt mørkt!!!!

Som faren min sier" det er strøm inn, men det er mørkt på badet...."

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Lege i Bergen
    Av mohaienne i forumet Hos legen
    Svar: 0
    Siste melding: 09-10-07, 15:28
  2. Lege
    Av Rafael i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 03-04-07, 22:27
  3. Byttet fastlege...